فاطمه رضوی؛ حامد دهقانان؛ محمدرضا قاسمیان مقدم؛ کبری بخشی زاده برج
چکیده
در سالهای اخیر، شیوع فزاینده رفتارهای انحرافی در محیط کار و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و روانی آن، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. در این پژوهش چارچوبی را ارائه کردیم که سه مسیر عصبروانشناختی برای ارتکاب رفتارهای انحرافی را شناسایی میکند، که توسط نظریههای متعددی همچون نظریه میل هافمن، نظریه ناهماهنگی شناختی ...
بیشتر
در سالهای اخیر، شیوع فزاینده رفتارهای انحرافی در محیط کار و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و روانی آن، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. در این پژوهش چارچوبی را ارائه کردیم که سه مسیر عصبروانشناختی برای ارتکاب رفتارهای انحرافی را شناسایی میکند، که توسط نظریههای متعددی همچون نظریه میل هافمن، نظریه ناهماهنگی شناختی فستینگر و نظریه تقلب مورفی پشتیبانی میشود. هدف از توسعه این چارچوب شناخت چیستی و چگونگی رفتار انحرافی کارکنان و تشویق یک رویکرد عصب روانشناختی برای اجرای فرآیندهایی جهت شناسایی افراد مستعد رفتار انحرافی در سازمانها است.نمونه پژوهش حاضر 40 نفر از کارکنان معاونت توسعه و منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی بودند که به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند و در حالت استراحت با دستگاه نروبیوفیدبک ضربان قلب آنها ثبت شد. سپس آزمون تسلط نیمکرههای مغز و پرسشنامههای خودگزارشی و 360 درجه رفتار انحرافی کارکنان توزیع و جمعآوری شد. نتایج نشان داد که با حرکت از گروه اول به سمت گروه چهارم بر میزان رفتار انحرافی افزوده میشود.گروه چپ مغز با ضربان قلب پایین، بیشترین رفتار انحرافی و گروه چپ مغز با ضربان قلب بالا کمترین رفتار انحرافی را داشتند.
سیدسعید میرواحدی؛ محسن مطیعی؛ زهرا سلمانی
چکیده
با رشد هر سازمان، حفظ مسیر موفقیت دشوارتر و پیچیدهتر میشود. یکی از مهمترین تهدیدهایی که شرکتهای در حال رشد با آن مواجه میشوند، پدیدهای به نام تلهی بنیانگذار است. این پدیده به وضعیتی اشاره دارد که در آن خودمحوری، کنترل بیش از حد و عدم تفویض اختیار از سوی بنیانگذار مانعی جدی در مسیر رشد و پایداری سازمان ایجاد میکند. در ...
بیشتر
با رشد هر سازمان، حفظ مسیر موفقیت دشوارتر و پیچیدهتر میشود. یکی از مهمترین تهدیدهایی که شرکتهای در حال رشد با آن مواجه میشوند، پدیدهای به نام تلهی بنیانگذار است. این پدیده به وضعیتی اشاره دارد که در آن خودمحوری، کنترل بیش از حد و عدم تفویض اختیار از سوی بنیانگذار مانعی جدی در مسیر رشد و پایداری سازمان ایجاد میکند. در چنین شرایطی، سازمان نمیتواند به طور مؤثر به رشد و ارتقای عملکرد خود ادامه دهد. با توجه به اهمیت این مسئله، هدف این تحقیق شناسایی و تبیین راهکارهای مؤثر برای عبور از تلهی بنیانگذار در شرکتهای کارآفرینانهی ایرانی است. این تحقیق از نوع کیفی است و از لحاظ هدف، پژوهشی کاربردی به شمار میرود. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با ۱۰ نفر از بنیانگذاران شرکتهای کارآفرینانه در استانهای اصفهان و تهران جمعآوری شده و برای تحلیل آنها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که برخی بنیانگذاران شرکتهای مورد مطالعه توانستهاند با بهرهگیری از توسعهی فردی و ذهنی بنیانگذار، جانشینپروری، ایجاد فرهنگ سازمانی پویا، طراحی معماری نوین سازمانی و توسعه منابع انسانی بر چالشهای تلهی بنیانگذار غلبه کنند.
علیرضا جمشیدی؛ سعید صحت؛ وحید ناصحی فر؛ مهدی یزدان شناس
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارایه مدل بازاریابی منابع انسانی است. برای تحقق این هدف، از رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری و نرم افزار میک مک استفاده شده است. نمونه آماری تحقیق شامل 14 تن از مدیران منابع انسانی صنایع لوازم خانگی ایران و اساتید دانشگاه در رشته های مدیریت دولتی و بازاریابی با تخصص منابع انسانی هستند. طبق این یافته ها، 2 مولفه یکپارچه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، ارایه مدل بازاریابی منابع انسانی است. برای تحقق این هدف، از رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری و نرم افزار میک مک استفاده شده است. نمونه آماری تحقیق شامل 14 تن از مدیران منابع انسانی صنایع لوازم خانگی ایران و اساتید دانشگاه در رشته های مدیریت دولتی و بازاریابی با تخصص منابع انسانی هستند. طبق این یافته ها، 2 مولفه یکپارچه سازی فناوری و تاثیرات فرهنگی و اخلاقی به عنوان مولفه های مستقل مدل هستند. همچنین 3 مولفه بازاریابی داخلی منابع انسانی، مرحله ورود و مرحله قبل از خروج به عنوان مولفه های پیوندی مدل می باشند؛ ولی با توجه به اینکه میزان نفوذ آنها از میزان استاندارد تعیین شده (عدد 6) بیشتر می باشد، تمایل بیشتری به متغیر مستقل دارند. از سوی دیگر 3 مولفه بازاریابی خارجی منابع انسانی، انباشت سرمایه فرهنگی و تعامل و حفظ کارکنان به عنوان مولفه های خودمختار مدل معرفی شده اند. نهایتا نتایج نشان داد که 2 مولفه مرحله قبل از ورود و زنجیره تامین استعداد پایدار به عنوان مولفه های وابسته مدل می باشند و در این بین 21 رابطه مورد تایید در مدل بازاریابی منابع انسانی در صنعت تولید لوازم خانگی قابل تصور است.
علی شریعت نژاد؛ زهرا عسکری
چکیده
سمبلهای سازمانی بهعنوان بافتهای نمادین تشکیلدهنده فرهنگ شناخته میشوند و نقش مهمی درتثبیت و نهادینهسازی ارزشها و هنجارهای سازمانی دارند، به طوری که با یکپارچهسازی و اعتباربخشی به هنجارهای معمول با ایجاد وحدت سازمانی و تاکید بر اهداف سازمان به معنا بخشی، ساختاردهی و ساخت ایدئولوژی میپردازد. لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی ...
بیشتر
سمبلهای سازمانی بهعنوان بافتهای نمادین تشکیلدهنده فرهنگ شناخته میشوند و نقش مهمی درتثبیت و نهادینهسازی ارزشها و هنجارهای سازمانی دارند، به طوری که با یکپارچهسازی و اعتباربخشی به هنجارهای معمول با ایجاد وحدت سازمانی و تاکید بر اهداف سازمان به معنا بخشی، ساختاردهی و ساخت ایدئولوژی میپردازد. لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی و تحلیل علل گرایش به سمبلگرایی و پیامدهای آن صورت پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهشهای اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری انتخابشدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار تائید شد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی باز آزمون تائید شد. دادههای کیفی با روش تحلیل محتوا و دادههای کمی با روش نقشه شناختی فازی تحلیل گردید.
عبداله ساعدی؛ فاطمه شمس
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی اقتصاد گیگ : گامی به سوی حکمرانی منابع انسانی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را مدیران سازمانهای دولتی و اساتید دانشگاه متخصص در زمینههای اقتصاد دیجیتال، بازار کار و حکمرانی منابع انسانی تشکیل میدهند که براساس اصل کفایت نظری و روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی اقتصاد گیگ : گامی به سوی حکمرانی منابع انسانی انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش را مدیران سازمانهای دولتی و اساتید دانشگاه متخصص در زمینههای اقتصاد دیجیتال، بازار کار و حکمرانی منابع انسانی تشکیل میدهند که براساس اصل کفایت نظری و روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری شد. برای تحلیل دادههای کیفی از رویکرد تحلیل مضمون با تکیه بر چارچوب ششمرحلهای براون و کلارک (2006) استفاده شده است. همچنین برای مدیریت و سازماندهی دادهها، از نرمافزار MAXQDA استفاده شد که فرآیند کدگذاری، دستهبندی و تحلیل نهایی مضامین را تسهیل کرد. برای تقویت اعتبار نتایج، از بازبینی مشارکتکنندگان استفاده شد؛ بدین صورت که برداشت پژوهشگر از مصاحبهها برای افراد مصاحبهشونده ارسال و تأیید آنها اخذ گردید. همچنین، بازبینی همکار پژوهشی برای تطبیق کدها و مضامین بهکار گرفته شد. برای افزایش پایایی پژوهش، بخشی از دادهها بهصورت مضاعف توسط دو پژوهشگر مستقل کدگذاری و سپس تطبیق نتایج انجام شد. یافته ها حکایت از آن دارد که در الگوی تدوین شده بسترسازها، عوامل کلیدی، چالشها و فرصتها اقتصاد گیگ شناسایی شدند. همچنین پیامدهای ناشی از این پدیده اقتصاد گیگ و تأثیر آن بر نظام حکمرانی منابع انسانی مشخص شدند.
محمد حکاک؛ حشمت اله عسگری؛ حیدر عباس پور
چکیده
هدف: امروزه یکی از چالشهایی که به ساختار سازمانهای دولتی آسیب میزند، پدیده «تلهشایستگی» در میان کارکنان است. این پدیده ممکن است باعث شود کارکنان از پذیرش چالشهای جدید خودداری کرده و به روشهای سنتی خود ادامه دهند که این وضعیت میتواند به کاهش مسئولیتپذیری و مانع پیشرفت شغلی آنها شود. با توجه به اینکه عارضه تلهشایستگی ...
بیشتر
هدف: امروزه یکی از چالشهایی که به ساختار سازمانهای دولتی آسیب میزند، پدیده «تلهشایستگی» در میان کارکنان است. این پدیده ممکن است باعث شود کارکنان از پذیرش چالشهای جدید خودداری کرده و به روشهای سنتی خود ادامه دهند که این وضعیت میتواند به کاهش مسئولیتپذیری و مانع پیشرفت شغلی آنها شود. با توجه به اینکه عارضه تلهشایستگی مانعی جدی بر سر راه تغییر و تحولات سازمانی است و صدمات بلندمدتی برای نیروی انسانی و سازمان در پی دارد، پژوهش حاضر با هدف تهیه نگاشت فازی پیامدهای عارضه تلهشایستگی در بین کارکنان سازمانهای دولتی انجام پذیرفت.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش های اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که متشکل از اساتید دانشگاه لرستان، مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی استان لرستان می باشند که با روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری انتخابشدهاند.
طاها حسینی؛ امیرحسین کسرائی؛ حبیب رودساز
چکیده
تحول سازمانی همواره از موضوعات کلیدی علم مدیریت به شمار میرود و در طول دهههای گذشته مدلهای متعددی برای تسهیل این فرایند توسعه یافته است. با وجود این تلاشها، پرسش اساسی درباره میزان اثربخشی و تناسب این مدلها با محیطهای پویا و پیچیده همچنان مطرح است. پژوهش حاضر با رویکرد مرور نظاممند و بر پایه جستجوی ساختارمند در پایگاههای ...
بیشتر
تحول سازمانی همواره از موضوعات کلیدی علم مدیریت به شمار میرود و در طول دهههای گذشته مدلهای متعددی برای تسهیل این فرایند توسعه یافته است. با وجود این تلاشها، پرسش اساسی درباره میزان اثربخشی و تناسب این مدلها با محیطهای پویا و پیچیده همچنان مطرح است. پژوهش حاضر با رویکرد مرور نظاممند و بر پایه جستجوی ساختارمند در پایگاههای علمی معتبر، مجموعهای از مدلهای تحول سازمانی را شناسایی و تحلیل انتقادی کرده است. مرور انجامشده نشان داد که بسیاری از مدلهای موجود اگرچه نقاط قوتی همچون شفافیت مفهومی و سهولت کاربرد دارند، اما در ابعادی چون انعطافپذیری، جامعیت و انطباق با شرایط متغیر محیطی دچار کاستی هستند. نتایج کلی حاکی از آن است که هیچ مدل منفردی قادر به پوشش همه ابعاد تحول سازمانی نیست و بیشتر چارچوبها یا بر جنبههای ساختاری تمرکز دارند یا بر عوامل رفتاری. بنابراین، ضرورت توسعه الگوهایی جامع، پویا و چندبعدی آشکار میشود؛ الگوهایی که بتوانند میان الزامات ساختاری، فرهنگی، فناورانه و انسانی پیوند برقرار کرده و پاسخگوی نیازهای تحول پایدار سازمانها باشند.
سیدنجم الدین موسوی؛ فائزه حسنوند
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل پدیدارشناسانه تجربه زیسته مدیران در مدیریت تیمهای هیبریدی با توجه به فرصتها و چالشها در جنگ 12 روزه در سازمانهای دولتی و خصوصی انجام پذیرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی است که با استفاده از روش پدیدارشناسی (یعنی تجربه زیسته افراد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل پدیدارشناسانه تجربه زیسته مدیران در مدیریت تیمهای هیبریدی با توجه به فرصتها و چالشها در جنگ 12 روزه در سازمانهای دولتی و خصوصی انجام پذیرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی است که با استفاده از روش پدیدارشناسی (یعنی تجربه زیسته افراد درگیر با پدیده) و رویکرد دیکلمن انجام شده است. از آنجا که پژوهش حاضر کیفی است روش جمعآوری اطلاعات در آن، مصاحبههای عمیق با مشارکتکنندگان است. بر همین اساس با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری، 15 نفر از مدیران سازمانهای دولتی و خصوصی به عنوان اعضای نمونه، انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور بررسی و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، از روش تحلیل محتوای کیفی و نرمافزار Maxqda استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیریت هیبریدی برای مدیران همزمان منبع فشار و رشد بوده است؛ بهگونهای که در دل چالشهایی چون خستگی دیجیتال، ابهام نقش، فرسایش هویت جمعی، فرصتهایی برای خودتنظیمی، خلق ساختار در دل بیساختاری و بلاکچین برای شفافیت پدید آمده است.
کوثر مجدم؛ پرنیا عسگری؛ هادی تیموری
چکیده
در دهههای اخیر و در فضای رقابتی و پیچیده سازمانهای مدرن، ویژگیهای شخصیتی مدیران به عنوان عوامل کلیدی موفقیت سازمانها شناخته شدهاند. تمایل به محبوبیت به عنوان یکی از چالشهای منفی شخصیتی مدیران، میتواند تاثیر منفی بر تصمیمگیریهای مدیریتی و کارآمدی سازمان داشته باشد. پژوهش حاضر به شناسایی پیشایندها و پیامدهای محبوبیتطلبی ...
بیشتر
در دهههای اخیر و در فضای رقابتی و پیچیده سازمانهای مدرن، ویژگیهای شخصیتی مدیران به عنوان عوامل کلیدی موفقیت سازمانها شناخته شدهاند. تمایل به محبوبیت به عنوان یکی از چالشهای منفی شخصیتی مدیران، میتواند تاثیر منفی بر تصمیمگیریهای مدیریتی و کارآمدی سازمان داشته باشد. پژوهش حاضر به شناسایی پیشایندها و پیامدهای محبوبیتطلبی مدیران در محیط کار پرداخته است. این مطالعه با استفاده از رویکرد مرور نظاممند و فراترکیب کیفی و با پیروی از گامهای ساندلوسکی و باروسو، نتایج پژوهشهای پیشین را تحلیل کرده است. با توجه به نوظهور بودن موضوع، این پژوهش به عنوان نخستین مطالعه نظاممند در ایران تلقی میشود. در این فرآیند، انتخاب مطالعات بر اساس چارچوب پریسما انجام شد که طی آن ۴۸ منبع علمی معتبر شناسایی و ۳۶ عنوان پژوهشی مورد بررسی نهایی قرار گرفت. از طریق کدگذاری سه مرحلهای، کدهای اولیه استخراج شده و سپس با روش تحلیل مضمون به شناسایی سه دسته پیشایند و پیامد فردی، سازمانی و محیطی پرداخته شد. پایایی الگوی پژوهش با استفاده از روش توافق درون موضوعی و روایی آن با روش ساندلوسکی و باروسو سنجیده شد و نتایج نشاندهنده رضایتبخش بودن این مقادیر بودند.