نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو دکتری گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، ارایه مدل بازاریابی منابع انسانی است. برای تحقق این هدف، از رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری و نرم افزار میک مک استفاده شده است. نمونه آماری تحقیق شامل 14 تن از مدیران منابع انسانی صنایع لوازم خانگی ایران و اساتید دانشگاه در رشته های مدیریت دولتی و بازاریابی با تخصص منابع انسانی هستند. طبق این یافته ها، 2 مولفه یکپارچه سازی فناوری و تاثیرات فرهنگی و اخلاقی به عنوان مولفه های مستقل مدل هستند. همچنین 3 مولفه بازاریابی داخلی منابع انسانی، مرحله ورود و مرحله قبل از خروج به عنوان مولفه های پیوندی مدل می باشند؛ ولی با توجه به اینکه میزان نفوذ آنها از میزان استاندارد تعیین شده (عدد 6) بیشتر می باشد، تمایل بیشتری به متغیر مستقل دارند. از سوی دیگر 3 مولفه بازاریابی خارجی منابع انسانی، انباشت سرمایه فرهنگی و تعامل و حفظ کارکنان به عنوان مولفه های خودمختار مدل معرفی شده اند. نهایتا نتایج نشان داد که 2 مولفه مرحله قبل از ورود و زنجیره تامین استعداد پایدار به عنوان مولفه های وابسته مدل می باشند و در این بین 21 رابطه مورد تایید در مدل بازاریابی منابع انسانی در صنعت تولید لوازم خانگی قابل تصور است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Structural-Interpretive Modeling of Human Resource Marketing in the Home Appliance Industry
نویسندگان [English]
- Ali Reza Jamshidi 1
- saeid sehhat 2
- vahid nasehifar 3
- mehdi yazdanshenas 2
1 PhD student, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Alameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Alameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Alameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study is to present a human resources marketing model. To achieve this goal, the structural-interpretive modeling approach and the Miqmac software were used. The statistical sample of the study included 14 human resources managers from Iranian home appliance industries and university professors in public administration and marketing with human resources expertise. According to these findings, the two components of technology integration and cultural and ethical influences are independent components of the model. Also, the three components of internal human resource marketing, the entry stage and the pre-exit stage are the linked components of the model; however, given that their influence is greater than the standard value (number 6), they tend to be more independent variables. On the other hand, the three components of external human resource marketing, cultural capital accumulation and employee engagement and retention are introduced as autonomous components of the model. Finally, the results showed that the two components of the pre-entry stage and the sustainable talent supply chain are the dependent components of the model, and among them, 21 confirmed relationships can be imagined in the human resource marketing model in the home appliance manufacturing industry.
کلیدواژهها [English]
- Human resource marketing
- employees
- home appliance industry
- structural-interpretive modeling (ISM)