نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

10.22054/jmsd.2025.80179.4492

چکیده

سمبل‌های سازمانی به‌عنوان بافت‌های نمادین تشکیل‌دهنده فرهنگ شناخته می‌شوند و نقش مهمی درتثبیت و نهادینه‌سازی ارزش‌ها و هنجارهای سازمانی دارند، به طوری که با یکپارچه‌سازی و اعتباربخشی به هنجارهای معمول با ایجاد وحدت سازمانی و تاکید بر اهداف سازمان به معنا بخشی، ساختار‌دهی و ساخت ایدئولوژی می‌پردازد. لذا پژوهش حاضر باهدف شناسایی و تحلیل علل گرایش به سمبل‌گرایی و پیامدهای آن صورت پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش‌های اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری انتخاب‌شده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار تائید شد. هم‌چنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی باز آزمون تائید شد. داده‌های کیفی با روش تحلیل محتوا و داده‌های کمی با روش نقشه شناختی فازی تحلیل گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying and analyzing the causes of the tendency and consequences of organizational symbolism in government organizations with the method of fuzzy cognitive mapping (FCM)

نویسندگان [English]

  • ali shariatnejad 1
  • zahra askari 2

1 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran

2 Ph.D.Candidate, Faculty of Management, Lorestan University, Khorram Abad, Iran

چکیده [English]

Organizational symbols are known as symbolic textures that form culture and play an important role in establishing and institutionalizing organizational values and norms, so that by integrating and validating the usual norms, creating organizational unity and emphasizing the goals of the organization, it gives meaning, structuring and building ideology. Therefore, the current research was carried out with the aim of identifying and analyzing the causes of tendency towards symbolism and its consequences. The present research is an exploratory research in terms of practical purpose in terms of gathering information. Also, this research is a type of mixed qualitative and quantitative research based on comparative and inductive philosophy. The statistical population of the research is the experts who were selected by purposeful sampling and based on the principle of theoretical adequacy. The data collection tool is in the qualitative part of the interview, whose validity and reliability were confirmed using content validity and theoretical validity and intra-coder and inter-coder reliability methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Symbolism
  • organizational symbolism
  • government organizations
  • fuzzy cognitive mapping