رهبری سازمانی
علی شریعت نژاد؛ زهرا عینی نرگسه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای بهکارگیری سبک رهبری رویایی در سازمانهای دانشبنیان انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهشهای اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای بهکارگیری سبک رهبری رویایی در سازمانهای دانشبنیان انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهشهای اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری انتخابشدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار تایید شد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون تایید شد. دادههای کیفی با روش تحلیل محتوا و دادههای کمی با روش نقشه شناختی فازی تحلیل گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است قدرت تحمل ابهام بالا، برخورداری از تفکر سیستمی و چند بعدی، برخورداری از انعطافپذیری مهمترین پیشایندهای بهکارگیری رهبری رویایی هستند. همچنین توانمندسازی کارکنان، همسوسازی کارکنان از طریق ایجاد چشمانداز، شکلگیری آوای فعال سازمانی به عنوان مهمترین پسایندهای رهبری رویایی در سازمانهای دانش بنیان شناسایی شدند.
رهبری سازمانی
شهرام خلیل نژاد
چکیده
دیدگاه استراتژی در مقام عمل یکی از دیدگاههای نو و در حال توسعه در حوزهی استراتژیپژوهی است. این نگاه تأکید فراوانی بر مطالعهی زبان و گفتمان در قلمروهای خُرد و موضعی دارد. مطالعه پیش رو با اتکا بر این رویکرد و با استفاده از تحلیل مضمون به دنبال بررسی چگونگی بهرهگیری مدیران ارشد فعال در سازمانهای بزرگ ایران از زبان برای کسب مشروعیت ...
بیشتر
دیدگاه استراتژی در مقام عمل یکی از دیدگاههای نو و در حال توسعه در حوزهی استراتژیپژوهی است. این نگاه تأکید فراوانی بر مطالعهی زبان و گفتمان در قلمروهای خُرد و موضعی دارد. مطالعه پیش رو با اتکا بر این رویکرد و با استفاده از تحلیل مضمون به دنبال بررسی چگونگی بهرهگیری مدیران ارشد فعال در سازمانهای بزرگ ایران از زبان برای کسب مشروعیت بیشتر است. یافتههای پژوهش پس از تحلیل ۴۳ مصاحبه مربوط به ۳۱ نفر(جامعه: ۵۹ نفر) از مدیران ارشد سازمانهای بزرگ ایران(۱۰۰ شرکت برتر فهرست سازمان مدیریت صنعتی) به اشباع رسیدهاند. نمونهها از ترکیبی از نمونهگیریهای در دسترس، هدفمند و نظری حاصل شدند. برای اعتبارسنجی پژوهش از ضریب کاپا(توافق دو کدگذار) بهره گرفته شد؛ عدد آن ۷۴/۰ شد. در گام نخست کدگذاری ۶۱ کد باز شناسایی شد. در نهایت و به عنوان نتیجه گام دوم یا همان کدگذاری محوری، مشخص شد که مدیران سازمانهای بزرگ ایرانی جهت مشروعیتبخشی به خود، تصمیمات و اقداماتشان از شش الگوی زبانی «علم، اخلاق، وابستگی، تمایز، نظم و آینده» به طور پیوسته در گفتهها، مصاحبهها، سخنرانیها، و مانند آنها بهره میگیرند و آنها را نهادینه ساختهاند. این الگوهای زبانی گاهی نقشی سازنده و کارکردی و بسیاری اوقات نیز سهمی مخرب و غیرکارکردی دارند.
رهبری سازمانی
جواد پورکریمی؛ مهسا عزیزی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی سبک رهبری اثربخش در محیطهای متلاطم انجام شد. اسناد علمی بین سالهای 2017 تا 2024، به تعداد 12900 سند علمی، جامعه پژوهش حاضر را شکل میدهند که در 8 پایگاه خارجی و 2 پایگاه داخلی یافت شدند. مرور سیستماتیک صورت گرفته مبتنی بر راهنمای آیتمهای ترجیحی پریزما، ارائه شدهاست. پس از واکاوی عنوان، روش پژوهش و یافتهها، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی سبک رهبری اثربخش در محیطهای متلاطم انجام شد. اسناد علمی بین سالهای 2017 تا 2024، به تعداد 12900 سند علمی، جامعه پژوهش حاضر را شکل میدهند که در 8 پایگاه خارجی و 2 پایگاه داخلی یافت شدند. مرور سیستماتیک صورت گرفته مبتنی بر راهنمای آیتمهای ترجیحی پریزما، ارائه شدهاست. پس از واکاوی عنوان، روش پژوهش و یافتهها، 30 مطالعه گزینش و مورد واکاوی قرار گرفتند. به منظور کنترل کیفیت پژوهش همچنین ارزیابی یافتهها، از بازخوردهای خبرگان در فرآیند گزینش، تجزیهوتحلیل مقالات و همچنین ابزار کسپ استفاده شد. نتایج نشان داد 2 سبک رهبری تحولآفرین و تطبیقی به عنوان سبکهای رهبری اثربخش در شرایط متلاطم توصیه شدهاند. رهبری تحول آفرین با ایجاد فرهنگ حمایتی و اعتماد، الهامبخشی، تشویق خلاقیت و نوآوری، توسعه فرهنگ یادگیری و تبادل اطلاعات، تقویت مشارکت در تصمیمگیری، توسعه فرهنگ تغییر، افزایش تعهد کارکنان، تبدیل بحران به فرصت، دارا بودن دانش موقعیت، شبکهسازی و همکاری، پاسخگویی سریع، توسعه چشمانداز، خوشبینی، پیشبینی و برنامهریزی، مرشدگری و توسعه کارکنان؛ رهبری تطبیقی با دارا بودن هوش عاطفی، تعامل بینفردی و تلاش مشارکتی، آگاهی موقعیتی، تفکر غیرخطی، تشخیص مشکل، اشتراکگذاری دانش، انعطافپذیری، پاسخگویی سریع و توجه متمرکز، در محیطهای متلاطم نسبت به دیگر سبکهای رهبری، اثربخشتر هستند.
رهبری سازمانی
قاسم فولادی؛ زهرا فتح الهی نرگسه
چکیده
پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی است و در زمرهی پژوهشهای اکتشافی قرار میگیرد. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته است که به صورت کیفی و کمی و در پارادایم قیاسی استقرایی، انجام شده است. جامعة آماری پژوهش حاضر، خبرگان هستند که 25 نفر از آنان بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات ...
بیشتر
پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی است و در زمرهی پژوهشهای اکتشافی قرار میگیرد. این پژوهش بر پایه پژوهشهای آمیخته است که به صورت کیفی و کمی و در پارادایم قیاسی استقرایی، انجام شده است. جامعة آماری پژوهش حاضر، خبرگان هستند که 25 نفر از آنان بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش، مصاحبهی نیمه ساختاریافته میباشد که براساس آن، عوامل کلیدی و مؤثر بر نقشپذیری و مشارکت زنان در رهبری سازمان، شناسایی شدند. همچنین ابزار گردآوری داده در بخش کمی پرسشنامة عدم قطعیت بحرانی میباشد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و رویکرد کدگذاری و نرم افزار مکسکیودیای استفاده شده است. همچنین بهمنظور تدوین سناریوهای آیندة نقشپذیری و مشارکت زنان در رهبری سازمان، در بخش کمی از رویکرد عدم قطعیت بحرانی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرهنگ سازمانی مرد سالار و زن سالار و توانمندسازی و توسعه حرفهای زنان برای تصدی پستهای مدیریتی دو عامل کلیدی مهم در نقشپذیری و مشارکت زنان در رهبری سازمان میباشند که مبنای اصلی سناریونویسی در این پژوهش قرار گرفتهاند.
رهبری سازمانی
فاطمه سادات میر؛ سیدمهدی الوانی؛ حامد دهقانان؛ مهدی گلشنی؛ زهره دهدشتی شاهرخ
چکیده
اهمیت رهبری از یکسو و کثرت نظریات در این حوزه از سویدیگر، لزوم بازاندیشی و انجام تحقیقات در این خصوص را بیشتر میکند. هدف این پژوهش اکتشافی، شناسایی خلاءهای نظریات رهبری موجود، و ارائۀ فرانظریۀ جدیدی به منظور رفع این خلاءهاست. در این پژوهش کتابخانهای از فرانظریه که یکی از روشهای پژوهش موثر جهت بازاندیشی در علم است، استفادهشدهاست. ...
بیشتر
اهمیت رهبری از یکسو و کثرت نظریات در این حوزه از سویدیگر، لزوم بازاندیشی و انجام تحقیقات در این خصوص را بیشتر میکند. هدف این پژوهش اکتشافی، شناسایی خلاءهای نظریات رهبری موجود، و ارائۀ فرانظریۀ جدیدی به منظور رفع این خلاءهاست. در این پژوهش کتابخانهای از فرانظریه که یکی از روشهای پژوهش موثر جهت بازاندیشی در علم است، استفادهشدهاست. ما از الگوی MO، یا فرانظریۀ تاسیسی بهرهگرفتیم. تکنیک جمعآوری اطلاعات، مطالعات سیستماتیک بوده، و روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل محتوا میباشد. جامعۀ آماری، تمامی مقالاتیاند که به بررسی نظریات رهبری پرداختهاند. نمونهگیری به روش قضاوتی، تا اشباع نظری به عدد 200 مقاله رسید. ما در این پژوهش، ابتدا به دستهبندی نظریات رهبری مبتنی بر پاردایمهای پنجگانۀ علم پرداختیم و سپس خلاء-های تئوریک را شناساییکردیم. براساس یافتههای تحقیق، خلاءهای موجود در نظریات رهبری سازمان به هستی شناسی مادی حاکم بر آنها بازمیگردد و راهحل این خلاءها تغییر دیدگاه بهسمت فرانظریۀ وحدتگرا و شناخت انسان در ابعاد بالاتر وجود است. ما دیدگاه فرانظری خود را مبتنی بر نظریات وحدتگرای فیزیک ارائهکردهایم، زیرا هستیشناسی وحدتگرا با تاکید بر کثرت ابعاد، و وحدت نیروها در هستی، حقیقت را چیزی فراتر از عالم ماده میداند و میتواند نظرات متکثر را زیر یک چتر جمعکند.
رهبری سازمانی
هادی رستمی پاشائی؛ علی رضائیان؛ حسن فارسیجانی
چکیده
در دهه اخیر رهبری در کلاس جهانی به عنوان رویکردی نوین جهت ارتقای مزیت رقابتی سازمان ها، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزههای مختلف را به خود جلب کرده است. مقالات بسیاری به مطالعه رهبری در کلاس جهانی در ادبیات سازمانی به ویژه مدیریت راهبردی و منابع انسانی پرداخته اند. اما تاکنون مرور جامعی از مطالعات مفهومی و تجربی با در نظر گرفتن ویژگی ...
بیشتر
در دهه اخیر رهبری در کلاس جهانی به عنوان رویکردی نوین جهت ارتقای مزیت رقابتی سازمان ها، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزههای مختلف را به خود جلب کرده است. مقالات بسیاری به مطالعه رهبری در کلاس جهانی در ادبیات سازمانی به ویژه مدیریت راهبردی و منابع انسانی پرداخته اند. اما تاکنون مرور جامعی از مطالعات مفهومی و تجربی با در نظر گرفتن ویژگی های اساسی و الگوهای این شایستگی و عوامل اثرگذار بر اثربخشی رهبری جهانی انجام نشده است. به همین جهت برای روشن کردن دانش این حوزه -شایستگی رهبران در کلاس جهانی- اثربخشی و نقش آن به عنوان سازهای اثرگذار در ادبیات مدیریت و سازمان، این پژوهش به مرور جامع 68 مطالعه مفهومی و تجربی از سال 2000 تا 2022 پرداخته است و دو هدف عمده را دنبال می نماید: شناسایی مفهوم سازی های متفاوت شایستگی رهبران در کلاس جهانی و عوامل اثرگذار بر این مفهوم در زمینه مدیریت و سازمان. این مطالعه توصیفی و از لحاظ روش اجرا مطالعه مرور ادبیات به صورت نظاممند می باشد. شناسایی مفاهیم "رفتارهای رهبری تراز جهانی"، "وظابف رهبری تراز چهانی"، "روابط رهبری تراز جهانی"، "شیوه رهبری تراز چهانی" و "وظایف خارجی رهبری تراز جهانی" به همراه ابعادشان، از نتایج این پژوهش است.
رهبری سازمانی
غلامعلی طبرسا؛ ندا سلیمی؛ محمدرضا مهاجرنیا؛ محمدحسین اثنی عشری؛ مهران بادین دهش
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند پژوهشها پیرامون مفهوم رهبری، با استفاده از روش تحلیل و نقشهبرداری علمسنجی است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پایگاههای داده حاصل از جستجو و فهرستبندی بوده و روش تجزیه تحلیل، ابزارها و نقشه های علمسنجی با استفاده از نرم افزارهای R بوده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند پژوهشها پیرامون مفهوم رهبری، با استفاده از روش تحلیل و نقشهبرداری علمسنجی است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پایگاههای داده حاصل از جستجو و فهرستبندی بوده و روش تجزیه تحلیل، ابزارها و نقشه های علمسنجی با استفاده از نرم افزارهای R بوده است. تعداد مقالات مورد بررسی، 2178 مقاله منتشر شده در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی 1992 تا 2022 است. پس از استخراج و خوشهبندی مقالات، نامگذاری هر خوشه بر اساس پارامترهای مهم کلیدواژگان پرتکرار هریک انجام شد و بر این اساس خوشه های 1 الی 6 که بر اساس متوسط سن مقالات مرتب شدند با عناوین "سبکهای رهبری مبتنی بر رشد و یادگیری"، "سبکهای رهبری مبتنی بر نقشهای عمومی رهبر"، "سبکهای رهبری مبتنی بر توزیع قدرت"، " سبکهای رهبری مبتنی بر رفاه پیروان"، " سبکهای رهبری مبتنی بر اخلاق" و " سبکهای رهبری مبتنی بر رفتارهای غیراخلاقی حامی سازمان" نامگذاری شدند.