نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
2 گروه مدیریت، دانشکده اقصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی مدل حفظ و نگهداشت منابع انسانی در خرده فروشیهای آنلاین با رویکرد TISM فازی انجام شده است. پژوهش، براساس هدف، کاربردی و روش آمیخته(کیفیکمی) دارد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی و کمی، صاحبنظران دانشگاهی و همچنین مدیران مجرب خرده فروشیهای آنلاین هستند و بنابراین نمونه متناسب و هدفمندی از ایشان تعیین شد. در بخش کیفی 14 عامل اساسی و ضروری دخیل در مدل، اکتشاف شد. در بخش کمی، ماتریس مقایسات زوجی توسط خبرگان، تکمیل و از طریق روش مدلسازی ساختاری تفسیری جامع و با رویکرد فازی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتا مدلی در شش سطح طراحی شد. شاخص"بکارگیری شایسته و سازماندهی مناسب کارکنان"، عامل زیربنایی و درپایینترین سطح مدل حفظ و نگهداشت کارکنان قرار دارد که بر روی بسیاری از شاخص های دخیل در مدل، تاثیرگذار است. "برقراری ارتباط موثر با کارکنان" و "توسعه مهارتهای ارتباطی" از جمله عوامل مستقل شناسایی شدند که شدت تاثیرگذاری بالا و وابستگی کمی با سایر عوامل دارند. از سویی دیگر یافته های پژوهش نشان می دهد شاخص هایی نظیر "تعهد سازمانی"، "بازنگری منظم برنامهها و بهبود عملکرد"، "مشارکت در تصمیم گیری"، معلول شاخص های دیگر مدل قرار می گیرد و به عوامل متعددی وابستگی دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing an Employee Retention Model in Online Retail (With TISM Comprehensive Interpretive Analysis Method)
نویسندگان [English]
- ALI AKBAR OSTADIAN 1
- MOHAMMAD HAKKAK 1
- REZA SEPAHVAND 1
- MOHSEN AREF NEJAD 2
1 Department of Management, Faculty of Economics and Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Department of Management, Faculty of Economics and Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]
This research aims to design a human resource retention model in online retail with a fuzzy TISM approach. The research is applied and has a mixed method (qualitative-quantitative) approach based on its purpose. In the qualitative part, 14 essential and essential factors involved in the model were explored. In the quantitative part, the pairwise comparison matrix was completed by experts and analyzed through the comprehensive interpretive structural modeling method with a fuzzy approach, and finally a model was designed in six levels. The "competent employment and appropriate organization of employees" indicator is the underlying factor and is at the lowest level of the employee retention model, which has an impact on many of the indicators involved in the model. "Establishing effective communication with employees" and "developing communication skills" were identified as independent factors that have a high impact intensity and little dependence on other factors. On the other hand, the research findings show that indicators such as "organizational commitment", "regular review of programs and performance improvement", "participation in decision-making" are affected by other indicators of the model and are dependent on several factors.
کلیدواژهها [English]
- e-business
- online retail
- employee retention
- comprehensive interpretive analysis