فریده انوری؛ میرعلی سیدنقوی؛ حسین اصلی پور؛ سعید زرندی
چکیده
ظهور کسبوکارهای پلتفرم باعث تعارضمنافع بین بازیگران اقتصادی سنتی و جدید شده است لذا براساس نظریههای منفعتعمومی در جهت برقراری عدالت و رفاه عامه لزوم مداخله دولت و حل این تعارضات از طریق تنظیمگری برجسته میگردد. هدف پژوهشحاضر استخراج چالشها و راهکارهای تنظیمگری متناسب با اقتصادپلتفرم بویژه در حوزه روابطکار میباشد. ...
بیشتر
ظهور کسبوکارهای پلتفرم باعث تعارضمنافع بین بازیگران اقتصادی سنتی و جدید شده است لذا براساس نظریههای منفعتعمومی در جهت برقراری عدالت و رفاه عامه لزوم مداخله دولت و حل این تعارضات از طریق تنظیمگری برجسته میگردد. هدف پژوهشحاضر استخراج چالشها و راهکارهای تنظیمگری متناسب با اقتصادپلتفرم بویژه در حوزه روابطکار میباشد. جامعه مشارکتکنندگان شامل تمامی ذینفعان اقتصادپلتفرم میباشند که با نمونهگیری هدفمند گلولهبرفی بیستوچهار نفر از آنان انتخاب شدند و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با این ذینفعان بویژه کارشناسان روابطکار، دانشگاهیان متخصص در زمینه حقوقی، اقتصادی، تنظیمگری و مدیران و کارگران پلتفرمهای حمل-ونقل جمعآوری گردید. باتوجه به رویکرداکتشافی پژوهش، روش تحلیلمضمون برای پاسخ به سوالات مورداستفاده قرارگرفت. مفاهیم مستخرج از مصاحبهها شامل هشت مقوله اصلی چالشهای روابطکار بودند که عبارتنداز: ابهام در مفهوم مشاغلپلتفرمی؛ شکست بازار و ضرورت ورود دولت؛ ابهام در چگونگی تنظیمگری؛ ضرورت اصلاح قانونکار و ایجاد قانون خاص مشاغلپلتفرمی، کاهش قدرت چانهزنی کارگران پلتفرمی؛ ضعف سیستمهای منابعانسانی؛ حمایتاجتماعی ضعیف از حقوق کارگران پلتفرمی؛ تسلط نظام سرمایهداری. همچنین پنج راهکار تنظیمگری روابطکار احصاء شدند که درنهایت سناریوی پنجم تحت عنوان مشارکت تمام ذینفعان در تنظیمگری اقتصادپلتفرم به دست اندرکاران و سیاستگذاران پیشنهاد گردید..
علی شریعت نژاد؛ سیده مریم موسوی زاده
چکیده
یگانه امر ثابت دنیای امروز ما تغییر است، به نحوی که تغییر و تحول به عنصر ثابتی از معادلات امروز بدل شده است. تغییر و تحول موجب بروز محرکهای جدید در دنیای کسبوکار شده و مهارتهای انعطافپذیری را به یک ضرورت مهم تبدیل کرده است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناخت و فهم پدیده انعطافپذیری شناختی مدیران و ارائه نقشه نگاشت فازی ...
بیشتر
یگانه امر ثابت دنیای امروز ما تغییر است، به نحوی که تغییر و تحول به عنصر ثابتی از معادلات امروز بدل شده است. تغییر و تحول موجب بروز محرکهای جدید در دنیای کسبوکار شده و مهارتهای انعطافپذیری را به یک ضرورت مهم تبدیل کرده است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناخت و فهم پدیده انعطافپذیری شناختی مدیران و ارائه نقشه نگاشت فازی عوامل پدیدآورنده با روش FCM انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی و اکتشافی است که دارای فلسفه پژوهشی قیاسی استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر روانشناسان صنعتی و سازمانی به همراه مدیران شرکتهای دانشبنیان هستند که اعضای نمونه بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل اشباع نظری انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی ابزارها به ترتیب بااستفاده از روایی محتوایی و پایایی درونکدگذار میانکدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی و پایایی بازآزمون برای پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه نگاشت فازی FCM بهره گرفته شده است.
صابر تقی پور؛ سید نجم الدین موسوی؛ محمد حکاک؛ رضا سپهوند
چکیده
هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری بوده است. روش پژوهش حاضر بر اساس رویکرد آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم قیاسی-استقرایی است. جامعه کیفی در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی، مدیریت بانکداری، مدیریت استراتژیک به همراه اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل بانکهای کشور تشکیل ...
بیشتر
هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری بوده است. روش پژوهش حاضر بر اساس رویکرد آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم قیاسی-استقرایی است. جامعه کیفی در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی، مدیریت بانکداری، مدیریت استراتژیک به همراه اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل بانکهای کشور تشکیل دادند که تعداد مشارکتکنندگان در این مطالعه 18 نفر بودهاند. جامعه آماری کمی این مطالعه را اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد بانکهای کشور تشکیل دادند. تعداد 45 نفر از جامعه آماری بهعنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. یافتههای حاصل از انجام این مطالعه نشان داد که فرهنگ سازمانی، ویژگیهای شخصیتی مدیران، اقتضائات محیطی، سیاست زدگی، هوش عاطفی، سبک مدیریت تظاهرگرایانه، سوداگری، عدم مطالبهگری، جهتدهی هدفمند افکار عمومی، عملکرد ویترینی، شرایط سازمانی و جو سازمانی به عنوان ابعاد اصلی سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری مطرح هستند. اولویتبندی ابعاد شناساییشده نشان داد که به ترتیب ویژگیهای شخصیتی مدیران، جهتدهی هدفمند افکار عمومی، سوداگری، فرهنگ سازمانی، اقتضائات محیطی، جو سازمانی، هوش عاطفی، عملکرد ویترینی، شرایط سازمانی، عدم مطالبهگری، سبک مدیریت تظاهرگرایانه و سیاستزدگی به عنوان مهمترین ابعاد سیاستگذاری نمایشی مطرح میباشند.
اکبر حسن پور؛ سعید جعفری نیا؛ مریم طهرانی؛ ساره ابراهیمی
چکیده
تنهایی یک بیماری همه گیر مدرن است که نیاز به درمان دارد. در سالهای اخیر، بهویژه در بحران کووید19، تنهایی در محیط کار به یک موضوع جدیتر تبدیل شده و به دلیل پیامدهای پیچیدهاش توجه فزایندهای را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تنهایی در محیط کار در بخش دولتی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش حاضر از جمله پژوهش ...
بیشتر
تنهایی یک بیماری همه گیر مدرن است که نیاز به درمان دارد. در سالهای اخیر، بهویژه در بحران کووید19، تنهایی در محیط کار به یک موضوع جدیتر تبدیل شده و به دلیل پیامدهای پیچیدهاش توجه فزایندهای را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تنهایی در محیط کار در بخش دولتی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش حاضر از جمله پژوهش های کیفی است که جامعه آماری آن کارکنان سازمان های دولتی شهر تهران می باشد. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از نمونه گیری هدفمند استفاده شد که با استفاده از 17 مصاحبه به قاعده اشباع رسید و به جهت اطمینان بیشتر تا 25 مصاحبه نیز ادامه یافت. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، مقوله محوری، پیامدها و راهبردهای مقابله با تنهایی در محیط کار و ارائه الگوی تنهایی در محیط کار کارکنان در بخش دولتی است. با ارائه رهنمود های مبتنی بر پژوهش، به سازمانها و رهبران بخش دولتی درخصوص مدیریت این پدیده و ایجاد محیط های کاری سالم تر و به دنبال آن بهبود عملکرد فردی، تیمی و سازمانی کمک می شود.
نسیم افشارکاوه؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ میر علی سید نقوی؛ سعید زرندی
چکیده
چندپیشگی در میان کارکنان یک پدیده مشترک و در حال رشد است که مدیران منابع انسانی را بر آن داشته است تا با شناخت کامل این پدیده جهان شمول و پیشایندهای آن، به توسعه استراتژی های جدید برای مدیریت کارکنان چندپیشه بپردازند. از این رو، تحقیق حاضر با هدف گونه شناسی و بررسی هم راستایی انواع چندپیشگی و پیشایندهای آن، انجام شده ...
بیشتر
چندپیشگی در میان کارکنان یک پدیده مشترک و در حال رشد است که مدیران منابع انسانی را بر آن داشته است تا با شناخت کامل این پدیده جهان شمول و پیشایندهای آن، به توسعه استراتژی های جدید برای مدیریت کارکنان چندپیشه بپردازند. از این رو، تحقیق حاضر با هدف گونه شناسی و بررسی هم راستایی انواع چندپیشگی و پیشایندهای آن، انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه جمع آوری داده ها کیفی و از نظر رویکرد مطالعه فرامطالعه از نوع فراترکیب است. بدین منظور، با استفاده از مدل هفت مرحله ای سندلوفسکی و باروسو (2007)، پیکربندی جدیدی از پدیده چندپیشگی ارائه شد. در این پژوهش برای سنجش روایی از چک لیست استاندارد گلین (2006) و برای سنجش پایایی از روش هولستی (1969) استفاده شد. پس از تحلیل و بررسی یافته های حاصل از مرور سیستماتیک چهار گونه چندپیشگی تحت عناوین چندپیشگی اجباری، چندپیشگی هدفمند، چندپیشگی کامل و چندپیشگی هیبریدی و همچنین سه دسته پیشایند محیطی، شغلی و فردی شناسایی شد. در نهایت، بعد از تعیین جایگاه هرکدام از انواع چندپیشگی براساس مولفه های پیشایندهای سه گانه، مدل چندپیشگی به عنوان زیربنای مطالعات سازمانی تبیین گردید.
شهرام خلیل نژاد
چکیده
دیدگاه استراتژی در مقام عمل یکی از دیدگاههای نو و در حال توسعه در حوزهی استراتژیپژوهی است. این نگاه تأکید فراوانی بر مطالعهی زبان و گفتمان در قلمروهای خُرد و موضعی دارد. مطالعه پیش رو با اتکا بر این رویکرد و با استفاده از تحلیل مضمون به دنبال بررسی چگونگی بهرهگیری مدیران ارشد فعال در سازمانهای بزرگ ایران از زبان برای کسب مشروعیت ...
بیشتر
دیدگاه استراتژی در مقام عمل یکی از دیدگاههای نو و در حال توسعه در حوزهی استراتژیپژوهی است. این نگاه تأکید فراوانی بر مطالعهی زبان و گفتمان در قلمروهای خُرد و موضعی دارد. مطالعه پیش رو با اتکا بر این رویکرد و با استفاده از تحلیل مضمون به دنبال بررسی چگونگی بهرهگیری مدیران ارشد فعال در سازمانهای بزرگ ایران از زبان برای کسب مشروعیت بیشتر است. یافتههای پژوهش پس از تحلیل ۴۳ مصاحبه مربوط به ۳۱ نفر(جامعه: ۵۹ نفر) از مدیران ارشد سازمانهای بزرگ ایران(۱۰۰ شرکت برتر فهرست سازمان مدیریت صنعتی) به اشباع رسیدهاند. نمونهها از ترکیبی از نمونهگیریهای در دسترس، هدفمند و نظری حاصل شدند. برای اعتبارسنجی پژوهش از ضریب کاپا(توافق دو کدگذار) بهره گرفته شد؛ عدد آن ۷۴/۰ شد. در گام نخست کدگذاری ۶۱ کد باز شناسایی شد. در نهایت و به عنوان نتیجه گام دوم یا همان کدگذاری محوری، مشخص شد که مدیران سازمانهای بزرگ ایرانی جهت مشروعیتبخشی به خود، تصمیمات و اقداماتشان از شش الگوی زبانی «علم، اخلاق، وابستگی، تمایز، نظم و آینده» به طور پیوسته در گفتهها، مصاحبهها، سخنرانیها، و مانند آنها بهره میگیرند و آنها را نهادینه ساختهاند. این الگوهای زبانی گاهی نقشی سازنده و کارکردی و بسیاری اوقات نیز سهمی مخرب و غیرکارکردی دارند.
مهدی یزدان شناس؛ حامد دهقانان؛ شهرام خلیل نژاد؛ شهرام آذری راد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفهها و ابعاد توانمندی روانشناختی در سه سطح سازمانی، گروهی و فردی در صنعت آب و فاضلاب کشور بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی است. مدیران و خبرگان مرتبط با منابع انسانی صنعت آب و فاضلاب کشور جامعه تحقیق را تشکیل دادهاند. جهت گردآوری اطلاعات در بخش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفهها و ابعاد توانمندی روانشناختی در سه سطح سازمانی، گروهی و فردی در صنعت آب و فاضلاب کشور بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی است. مدیران و خبرگان مرتبط با منابع انسانی صنعت آب و فاضلاب کشور جامعه تحقیق را تشکیل دادهاند. جهت گردآوری اطلاعات در بخش کیفی با 20 نفر از مطلعین کلیدی که با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع انتخاب شدند، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از مصاحبه از روش تحلیل مضمون استفاده شده است که در نهایت در سطح سازمان 18تم از جمله توسعه منابع انسانی، جو سازمانی، نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان، تخصیص اعتبارات؛ درسطح گروه پنج تم شامل انسجام گروهی، یادگیری گروهی، خودباوری گروهی، موفقیت گروه، هویت گروهی؛ و درسطح فردی 11تم از جمله توفیق طلبی، نگرش دینی، مسئولیتپذیری کارکنان شناسایی گردید. در بخش کمّی نیز نمونه ای در دسترس از کارکنان صنعت آب و فاضلاب کشور انتخاب و یافتههای بخش کیفی با استفاره از روش مدل یابی معادلات ساختاری بررسی و تایید شد. نتایج تحقیق میتواند در شناخت جامعتر توانمندسازی روانشناختی مفید باشد.