دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
محل نشر ایران- تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار بهار 1370
وضعیت چاپ چاپی -الکترونیکی
درصد همانندجویی 15%
زبان نشریه فارسی (چکیده گسترده انگلیسی)
هزینه چاپ بلی
نوع نشریه علمی (رتبه الف)
نوع داوری داوری بسته حداقل 2 داور
زمان داوری حداقل 9 هفته و حداکثر 6 ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 29
تعداد شماره‌ها 98
تعداد مقالات 730
تعداد نویسندگان 1,056
تعداد مشاهده مقاله 1,602,651
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,644,195
نسبت مشاهده بر مقاله 2195.41
نسبت دریافت فایل بر مقاله 2252.32
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 3,452
تعداد مقالات رد شده 2,945
درصد عدم پذیرش 85
تعداد مقالات پذیرفته شده 161
درصد پذیرش 5
زمان پذیرش (روز) 270
تعداد پایگاه های نمایه شده 15
تعداد داوران 76

نشریه مطالعات مدیریت (بهبود وتحول) یک نشریه علمی دسترسی آزاد (دو سویه ناشناس) می باشد که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به‌عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی با مجوز وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی از سال 1370 در ایران منتشر می‌شود. نشریه در تاریخ 1389/6/15موفق به اخذ مجوز علمی –پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با شماره 15739/11 /3/89 گردید و بر اساس آیین‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سال1400 موفق به اخذ رتبه علمی (الف) شده است. این نشریه به‌منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث رفتارسازمانی- رهبری سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت و توسعه سازمانی، روابط فرد و سازمان، نظریه های رفتاری سازمان ،دانش نوین نظری و تجارب موفق در حوزه مدیریت در تاریخ 1370 به همت گروه‌های آموزشی مدیریت بازرگانی / مدیریت دولتی دانشکده مدیریت وحسابداری شروع به انتشار کرد.

در این نشریه مقالات پژوهشی(مفهومی وکاربردی) به زبان فارسی و چکیده انگلیسی به صورت الکترونیکی منتشر می شود و مانند سایر نشریات دانشگاه علامه طباطبائی جهت تسهیل شناسایی و جستجو هر مقاله شماره شناسایی خاص(doi) خود را دارد.

این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

نشریه با استفاده از سامانه مشابهت یابی(سمیم نور) اقدام به همانندجویی مقالات کرده و مقالاتی با همانندی حداکثر15 درصد را می‌پذیرد.

صدور گواهی پذیرش و چاپ مقاله منحصرا  منوط به در خواست مولف و دریافت نامه پذیرش ممهور به مهر  با امضای سردبیر  نشریه است. دریافت کننده گواهی برای اثبات اصالت آن موظف به استعلام از این نشریه میباشد. 

به اطلاع نویسندگان محترم می رساند جهت پاسخگویی از ساعت 10 الی12 با شماره 09938780609 تماس حاصل نمایند.

مدیریت منابع انسانی
شناسایی نقاط مرجع مؤثر در تدوین استراتژی‌های جبران خدمات مدیران در صنعت خودروسازی

حامد دهقانان؛ میر علی سید نقوی؛ محمدتقی تقوی فرد؛ محمود مهدی

دوره 33، شماره 114 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.78728.4452

چکیده
  طراحی استراتژی‌های جبران خدمات، از مباحث حساس، پیچیده و چالش‌برانگیز در مدیریت منابع انسانی در دهه‌های اخیر هست. لازمه آن دستیابی به نقاط مرجع استراتژیک بوده و هدف پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر استراتژی‌های جبران خدمات مدیران در صنعت خودروسازی است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت کیفی و به لحاظ هدف کاربردی است. تعداد مشارکت‌کنندگان ...  بیشتر

مدیریت و توسعه سازمانی
بینش های خودساماندهی برای تغییر سازمانی: یک مرور نظام مند ادبیات

روح الله هنرمند؛ حبیب رودساز؛ رضا واعظی؛ محمدرضا سعدی

دوره 33، شماره 114 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.76412.4392

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، یافتن بینش های خودساماندهی برای فهم تغییر و تحول سازمانی بوده است. بدین منظور و به جهت یافتن پاسخ سئوال پژوهش، از روش مرور نظام‌مند ادبیات بهره گرفته شد. جامعه آماری، شامل کلیۀ مقالات کیفی و کمی مرتبط با موضوع پژوهش در بازۀ زمانی 2000 تا 2024 بوده؛ که با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی علمی، تعداد 83 مقاله مشخص شدند. پس از طی ...  بیشتر

رهبری سازمانی
شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای به کارگیری سبک رهبری رویایی در سازمان‌های دانش بنیان با روش FCM

علی شریعت نژاد؛ زهرا عینی نرگسه

دوره 33، شماره 114 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.78896.4454

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای به‎کارگیری سبک رهبری رویایی در سازمان‎های دانش‎بنیان انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش‌های اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان ...  بیشتر

مدیریت منابع انسانی
تبیین و مقایسه الگوی تامین، توسعه و نگهداشت منابع انسانی در شرکت‌های تولیدی خصوصی‌سازی شده موفق

مهدی خیراندیش؛ اکبر حسن پور؛ یوسف وکیلی؛ حسن اکبری

دوره 33، شماره 114 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.70138.4215

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، تبیین الگوی تأمین، توسعه و نگهداشت منابع انسانی در شرکت‌های تولیدی خصوصی‌سازی شده بوده است. استراتژی پژوهش در بخش کیفی، تحلیل مضمون و جامعه آماری، کلیه شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی واگذارشده به بخش خصوصی در چارچوب قانون اجرای اصل (44) قانون اساسی طی بازه زمانی 1396-1380 به تعداد 92 شرکت بوده است. از این تعداد، 26 شرکت سرآمد ...  بیشتر

رهبری سازمانی
سبک رهبری اثربخش در محیط‌های‌ متلاطم: مروری سیستماتیک

جواد پورکریمی؛ مهسا عزیزی

دوره 33، شماره 114 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.78899.4455

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی سبک رهبری اثربخش در محیط‌های متلاطم انجام شد. اسناد علمی بین سال‌های 2017 تا 2024، به تعداد 12900 سند علمی، جامعه پژوهش حاضر را شکل می‌دهند که در 8 پایگاه خارجی و 2 پایگاه داخلی یافت شدند. مرور سیستماتیک صورت گرفته مبتنی بر راهنمای آیتم‌های ترجیحی پریزما، ارائه شده‌است. پس از واکاوی عنوان، روش پژوهش و یافته‌ها، ...  بیشتر

رفتار سازمانی
جنبه‌های تاریک (منفی) سرمایه اجتماعی و کرونیسم سازمانی: تحلیل اثر تعدیل گری شفافیت سازمانی

مهدی دیهیم پور

دوره 33، شماره 114 ، دی 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.79362.4466

چکیده
  زمینه و هدف: یکی از مسائل نوین سازمان‌ها در عصر حاضر جنبه‌های تاریک (منفی) سرمایه اجتماعی که موجب شکل‌گیری کرونیسم سازمانی می‌گردد. پژوهش حاضر باهدف تعدیل رابطه جنبه‌های تاریک سرمایه اجتماعی با تأکید بر متغیر شفافیت سازمانی انجام‌شده است.روش‌شناسی: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش، توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه ...  بیشتر

تأثیر دل‌بستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار: نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی
دوره 29، شماره 95 ، فروردین 1399، ، صفحه 161-185

https://doi.org/10.22054/jmsd.2020.41761.3288

چکیده
  اکثر مشاغل پیشخوان، فشار روحیِ زیادی بر کارکنان وارد می‎کنند؛ زیرا کارکنان با تقاضای مداوم و روزافزون مدیران و مشتریان سروکار دارند، محققان بر این باورند که تنها کارکنان دارای توان روان‌شناختی بالا از پس مشاغل چالشی بر می‎آیند. در این پژوهش به بررسی اثر میانجی سرمایه روان‌شناختی در تأثیرگذاری دل‌بستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل ...  بیشتر

اثر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی
دوره 27، شماره 87 ، فروردین 1397، ، صفحه 127-146

https://doi.org/10.22054/jmsd.2018.8653

چکیده
  امروزه برای تدوین یک پروژه موفق توسعه فناوری اطلاعات(IT[1])، داشتن کارکنان خوب، امری مهم است. اما با این وجود،‌ فقط دستیابی به آن‌ها و حفظ مهارت‌هایشان کافی نیست؛ آن‌ها باید به شیوه‌ای معنادار مانند نشان دادن فعالیت حمایتی یعنی رفتار شهروندی سازمانی (OCB[2]) به پروژه کمک نمایند. با این حال، کارکنان ITفاکتورهای انگیزه‌ای و الگوهای رفتاری ...  بیشتر

نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت در تصمیم گیری
دوره 12، شماره 47 ، آذر 1384، ، صفحه 81-98

چکیده
  اولین قدم در اجرای وظایف مدیریت تصمیم گیری است. با توجه به اینکه تصمیم گیری بدون وجود اطلاعات و برقراری ارتباطات لازم میسر نیست پایه اجرایی چنین وظیفه ای فراهم آوردن اطلاعات لازم برام مدیریت است. اطمینان نداشتن به آینده و فقدان اطلاعات مربوط به وقایع جاری مدیر را مجبور میکند که به دنبال اطلاعات و برقراری ارتباطات رسمی یا غیررسمی برود. ...  بیشتر

بررسی ارتباط میان رفتار شهروندی سازمانی (OCB) وعملکرد کارکنان
دوره 23، شماره 74 ، تیر 1393، ، صفحه 73-98

چکیده
  در پژوهش حاضر ارتباط میان رفتارهای شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با هدف ارتقاء عملکرد کارکنان با توجه به رفتارهای شهروندی سازمانی (متغیرهای مورد مطالعه رفتارهای شهروندی سازمانی عبارتند از: 1- نوع دوستی 2- وظیفه شناسی 3- جوان مردی 4- نگرش مدنی 5-احترام) در سال 1392 مطالعه گردید.با توجه به هدف تحقیق اهداف فرعی ...  بیشتر

الگوی اثرگذاری حمایت سازمانی ادراک‌شده
دوره 28، شماره 91 ، فروردین 1398، ، صفحه 87-118

https://doi.org/10.22054/jmsd.2019.9662

چکیده
  در طول 30 سال گذشته، سازمان‌ها بطور فزاینده بر کیفیت به عنوان بخشی بنیادی از استراتژی مشتری‌محور خود تأکید کرده‌اند. صنعت بانکداری از مهم‌ترین صنایع ارائه‌دهنده خدمات در ایران است. با توجه به نقش تعیین‌کننده نیروی انسانی و رفتار کارکنان در بهبود کیفیت خدمات، هدف این تحقیق، بررسی اثرگذاری حمایت سازمانی ادراک‌شده، توانمندسازی ...  بیشتر

راهکارهای تنظیم‌گری روابط کار در اقتصاد پلتفرم: کسب و کارهای پلتفرمی حمل و نقل در ایران

فریده انوری؛ میرعلی سیدنقوی؛ حسین اصلی پور؛ سعید زرندی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.76179.4381

چکیده
  ظهور کسب‌وکارهای پلتفرم باعث تعارض‌منافع بین بازیگران اقتصادی سنتی و جدید شده است لذا براساس نظریه‌های منفعت‌عمومی در جهت برقراری عدالت و رفاه عامه لزوم مداخله دولت و حل این تعارضات از طریق تنظیم‌گری برجسته می‌گردد. هدف پژوهش‌حاضر استخراج چالشها و راهکارهای تنظیم‌گری متناسب با اقتصادپلتفرم بویژه در حوزه روابط‌کار می‌باشد. ...  بیشتر

شناخت و فهم مهارت انعطاف پذیری شناختی مدیران؛ ارائه نقشه نگاشت فازی عوامل ‏پدیدآورنده با روش ‏‎ FCM

علی شریعت نژاد؛ سیده مریم موسوی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.70568.4227

چکیده
  یگانه امر ثابت دنیای امروز ما تغییر است، به نحوی که تغییر و تحول به عنصر ثابتی از معادلات امروز بدل شده است. تغییر و ‏تحول موجب بروز محرک‌های جدید در دنیای کسب‌وکار شده و مهارت‌های انعطاف‌پذیری را به یک ضرورت مهم تبدیل کرده ‏است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف شناخت و فهم ‏پدیده انعطاف‌پذیری شناختی مدیران و ارائه نقشه نگاشت فازی ...  بیشتر

شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری.

صابر تقی پور؛ سید نجم الدین موسوی؛ محمد حکاک؛ رضا سپهوند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.73428.4305

چکیده
  هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری بوده است. روش پژوهش حاضر بر اساس رویکرد آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم قیاسی-استقرایی است. جامعه کیفی در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی، مدیریت بانکداری، مدیریت استراتژیک به همراه اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل بانکهای کشور تشکیل ...  بیشتر

ارائه چارچوب تنهایی در محیط کار در بخش دولتی

اکبر حسن پور؛ سعید جعفری نیا؛ مریم طهرانی؛ ساره ابراهیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.74472.4340

چکیده
  تنهایی یک بیماری همه گیر مدرن است که نیاز به درمان دارد. در سال‌های اخیر، به‌ویژه در بحران کووید19، تنهایی در محیط کار به یک موضوع جدی‌تر تبدیل شده و به دلیل پیامدهای پیچیده‌اش توجه فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تنهایی در محیط کار در بخش دولتی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش حاضر از جمله پژوهش ...  بیشتر

گونه ‏شناسی پدیده چندپیشگی کارکنان؛ رویکرد فراترکیب

نسیم افشارکاوه؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ میر علی سید نقوی؛ سعید زرندی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.76534.4393

چکیده
  چندپیشگی در میان کارکنان یک پدیده مشترک و در حال رشد است که مدیران منابع انسانی را بر آن داشته ‏است تا با شناخت کامل این پدیده جهان شمول و پیشایندهای آن، به توسعه استراتژی‏‏ های جدید برای مدیریت کارکنان چندپیشه بپردازند. از این رو، تحقیق حاضر با هدف گونه ‏شناسی و بررسی هم ‏راستایی انواع چندپیشگی و پیشایند‏های آن، انجام شده ...  بیشتر

الگوهای زبانی مدیران برای کسب مشروعیت در سازمان‌های بزرگ

شهرام خلیل نژاد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 خرداد 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.79294.4465

چکیده
  دیدگاه استراتژی در مقام عمل یکی از دیدگاه‌های نو و در حال توسعه در حوزه‌ی استراتژی‌پژوهی است. این نگاه تأکید فراوانی بر مطالعه‌ی زبان و گفتمان در قلمروهای خُرد و موضعی دارد. مطالعه پیش رو با اتکا بر این رویکرد و با استفاده از تحلیل مضمون به دنبال بررسی چگونگی بهره‌گیری مدیران ارشد فعال در سازمان‌های بزرگ ایران از زبان برای کسب مشروعیت ...  بیشتر

مدلی میان‌سطحی برای توانمندی روان‌شناختی کارکنان صنعت آب و فاضلاب ایران

مهدی یزدان شناس؛ حامد دهقانان؛ شهرام خلیل نژاد؛ شهرام آذری راد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 شهریور 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.78014.4435

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه‌ها و ابعاد توانمندی روان‌شناختی در سه سطح سازمانی، گروهی و فردی در صنعت آب و فاضلاب کشور بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی است. مدیران و خبرگان مرتبط با منابع انسانی صنعت آب و فاضلاب کشور جامعه تحقیق را تشکیل داده‌اند. جهت گردآوری اطلاعات در بخش ...  بیشتر

ابر واژگان

نشریات مرتبط