دوره 33 (1403)
دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
محل نشر ایران- تهران
ناشر دانشگاه علامه طباطبائی
شروع انتشار بهار 1370
وضعیت چاپ چاپی -الکترونیکی
درصد همانندجویی 15%
زبان نشریه فارسی (چکیده گسترده انگلیسی)
هزینه چاپ بلی
نوع نشریه علمی (رتبه الف)
نوع داوری داوری بسته حداقل 2 داور
زمان داوری حداقل 9 هفته و حداکثر 6 ماه
-------------------------------
تعداد دوره‌ها 30
تعداد شماره‌ها 101
تعداد مقالات 750
تعداد نویسندگان 1,095
تعداد مشاهده مقاله 1,838,992
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,785,200
نسبت مشاهده بر مقاله 2451.99
نسبت دریافت فایل بر مقاله 2380.27
-------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 3,586
تعداد مقالات رد شده 3,035
درصد عدم پذیرش 85
تعداد مقالات پذیرفته شده 182
درصد پذیرش 5
زمان پذیرش (روز) 258
تعداد پایگاه های نمایه شده 15
تعداد داوران 76

نشریه مطالعات مدیریت (بهبود وتحول) یک نشریه علمی دسترسی آزاد (دو سویه ناشناس) می باشد که از سوی دانشگاه علّامه طباطبائی به‌عنوان دانشگاه پیشرو در علوم انسانی و اجتماعی با مجوز وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی از سال 1370 در ایران منتشر می‌شود. نشریه در تاریخ 1389/6/15موفق به اخذ مجوز علمی –پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با شماره 15739/11 /3/89 گردید و بر اساس آیین‌نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سال1403 موفق به اخذ رتبه علمی (الف) شده است. این نشریه به‌منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین‌المللی با تمرکز بر مباحث رفتارسازمانی- رهبری سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت و توسعه سازمانی، روابط فرد و سازمان، نظریه های رفتاری سازمان ،دانش نوین نظری و تجارب موفق در حوزه مدیریت در تاریخ 1370 به همت گروه‌های آموزشی مدیریت بازرگانی / مدیریت دولتی دانشکده مدیریت وحسابداری شروع به انتشار کرد.

در این نشریه مقالات پژوهشی(مفهومی وکاربردی) به زبان فارسی و چکیده انگلیسی به صورت الکترونیکی منتشر می شود و مانند سایر نشریات دانشگاه علامه طباطبائی جهت تسهیل شناسایی و جستجو هر مقاله شماره شناسایی خاص(doi) خود را دارد.

این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیته اخلاق در انتشار (COPE) می‌باشد و از آیین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی پیروی می‌نماید.

نشریه با استفاده از سامانه مشابهت یابی(سمیم نور) اقدام به همانندجویی مقالات کرده و مقالاتی با همانندی حداکثر15 درصد را می‌پذیرد.

صدور گواهی پذیرش و چاپ مقاله منحصرا  منوط به در خواست مولف و دریافت نامه پذیرش ممهور به مهر  با امضای سردبیر  نشریه است. دریافت کننده گواهی برای اثبات اصالت آن موظف به استعلام از این نشریه میباشد. 

به اطلاع نویسندگان محترم می رساند جهت پاسخگویی در روزهای شنبه تاچهارشنبه  با شماره تماس 09938780609 فقط از ساعت10 الی12 تماس حاصل نمائید.

مدیریت منابع انسانی
گونه ‏شناسی پدیده چندپیشگی کارکنان؛ رویکرد فراترکیب

نسیم افشارکاوه؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ میر علی سید نقوی؛ سعید زرندی

دوره 34، شماره 117 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.76534.4393

چکیده
  چندپیشگی در میان کارکنان یک پدیده مشترک و در حال رشد است که مدیران منابع انسانی را بر آن داشته ‏است تا با شناخت کامل این پدیده جهان شمول و پیشایندهای آن، به توسعه استراتژی‏‏ های جدید برای مدیریت کارکنان چندپیشه بپردازند. از این رو، تحقیق حاضر با هدف گونه ‏شناسی و بررسی هم ‏راستایی انواع چندپیشگی و پیشایند‏های آن، انجام شده ...  بیشتر

مدیریت و توسعه سازمانی
مدل بررسی نقش کارگزاران توسعه سازمانی(OD Agents) در تقویت جریان تحول (مورد مطالعه صدا و سیما ج.ا.ا)

محمد سعید تسلیمی؛ آمنه کلاته آقامحمدی؛ منوچهر انصاری؛ طاهر روشندل اربطانی

دوره 34، شماره 117 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2025.82303.4534

چکیده
  شکوفاسازی ویژگی های «کارگزاران توسعه سازمانی» و ترویج آنها، از موضوعاتی است که کمتر مورد مطالعات حوزه مدیریت قرار گرفته و سازمان های رسانه ای نیز از آن مستثنی نبوده اند. پژوهش کیفی حاضر با هدف روشنگری و مفهوم سازی "کارگزارن توسعه سازمانی" و نقش آنان در جریان سازی تحول و تغییر در سازمان صدا و سیما با استفاده از کاربست تحلیل مضمون ...  بیشتر

مدیریت منابع انسانی
ارائه الگوی سلامت سازمانی مبتنی بر رویکرد اقتصاد رفتاری

سعید فردانی؛ سعید شریفی؛ سعید دائی کریم زاده؛ اکبر اعتباریان

دوره 34، شماره 117 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2025.85050.4632

چکیده
  این پژوهش با هدف ارائه الگوی سلامت سازمانی مبتنی بر رویکرد اقتصاد رفتاری در شهرداری اصفهان انجام شد. با به کارگیری طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (فاز کیفی: نظریه داده‌بنیاد با 18 مصاحبه نیمه ساختاریافته، فاز کمی: پیمایش با 272 کارمند) عوامل مؤثر در قالب شرایط علی (انگیزه‌های اقتصادی، سوگیری‌های شناختی، سرمایه اجتماعی)، شرایط زمینه‌ای (فرهنگ ...  بیشتر

مدیریت منابع انسانی
ارائة الگوی مدیریت استعداد ناب: روش کیفی

مریم مؤمنی؛ رضا سپهوند؛ سید نجم الدین موسوی؛ امیرهوشنگ نظرپوری

دوره 34، شماره 117 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.82187.4529

چکیده
  اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان درسال‌های اخیر درجهت پیشبرد توسعة کشور درسطوح مختلف ملی،بین‌المللی وجهانی برای همگان ملموس وقابل درک می‌باشد.در راستای خصوصی‌سازی،کوچک‌سازی نظام دولت،ایجاد درآمدزایی،افزایش اشتغال و وابستگی به استعدادهای موجود وبرخورداری از عملکرد مطلوب آنان،بهره‌مندی از رویکرد‌های نوین مدیریت استعداد ازجمله ...  بیشتر

مدیریت
مدل مدیریت عملکرد هوشمند در شرکت‌های نوپا

راحله جلال نیا؛ محسن اکبری

دوره 34، شماره 117 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2025.85379.4621

چکیده
  این پژوهش با اتکا بر پارادایم عمل‌گرایی و با بهره‌گیری از رویکردی استقرایی–قیاسی، به‌صورت یک مطالعه آمیخته اکتشافی (کیفی–کمی) انجام شده است. هدف اصلی، مدل مدیریت عملکرد هوشمند در شرکت‌های نوپا بوده و در دسته پژوهش‌های کاربردی–توسعه‌ای قرار می‌گیرد. در بخش کیفی، داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۲ نفر ...  بیشتر

مدیریت منابع انسانی
پدیدارشناسی جامعه‌پذیری: تجربه زیسته همکاران‌ کارکنان تازه‌وارد در سازمان‌های دولتی شیراز

ناهید رادمنش؛ زهرا رجائی؛ نوشین رزمی

دوره 34، شماره 117 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2025.77543.4423

چکیده
  مطالعه حاضر با هدف شناخت خرده ‌مفهوم‌ها، طبقات توصیفی و درک کاملی از برداشت‌ها، تجربیات و ادراکات همکاران تازه‌وارد، پیرامون پدیده "جامعه‌پذیری‌کارکنان تازه‌وارد " در سازمان‌های دولتی شهرستان شیراز است.تحقیق حاضر از نوع کاربردی است، روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که درصدد نظم‌دهی به مسائل اجتماعی با رویکرد ذهنی است ...  بیشتر

مدیریت
واکاوی پیامدهای مدیریت قارچی در سازمان های دولتی: رویکرد تحلیل مضمون

فریبرز فتحی چگنی

دوره 34، شماره 117 ، مهر 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2025.85590.4628

چکیده
  مدیریت اثربخش در سازمان‌های دولتی نقشی کلیدی در انگیزه کارکنان و تحقق اهداف سازمانی دارد. با این حال، مدیریت قارچی به‌عنوان رویکردی ناکارآمد، می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف سازمانی ایجاد کند که بررسی آن‌ها برای بهبود نظام مدیریتی ضروری است. از همینرو هدف پژوهش حاضر واکاوی پیامدهای مدیریت قارچی در سازمان‌های ...  بیشتر

تأثیر دل‌بستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار: نقش میانجی سرمایه روان‌شناختی
دوره 29، شماره 95 ، فروردین 1399، ، صفحه 161-185

https://doi.org/10.22054/jmsd.2020.41761.3288

چکیده
  اکثر مشاغل پیشخوان، فشار روحیِ زیادی بر کارکنان وارد می‎کنند؛ زیرا کارکنان با تقاضای مداوم و روزافزون مدیران و مشتریان سروکار دارند، محققان بر این باورند که تنها کارکنان دارای توان روان‌شناختی بالا از پس مشاغل چالشی بر می‎آیند. در این پژوهش به بررسی اثر میانجی سرمایه روان‌شناختی در تأثیرگذاری دل‌بستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل ...  بیشتر

اثر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی
دوره 27، شماره 87 ، فروردین 1397، ، صفحه 127-146

https://doi.org/10.22054/jmsd.2018.8653

چکیده
  امروزه برای تدوین یک پروژه موفق توسعه فناوری اطلاعات(IT[1])، داشتن کارکنان خوب، امری مهم است. اما با این وجود،‌ فقط دستیابی به آن‌ها و حفظ مهارت‌هایشان کافی نیست؛ آن‌ها باید به شیوه‌ای معنادار مانند نشان دادن فعالیت حمایتی یعنی رفتار شهروندی سازمانی (OCB[2]) به پروژه کمک نمایند. با این حال، کارکنان ITفاکتورهای انگیزه‌ای و الگوهای رفتاری ...  بیشتر

نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت در تصمیم گیری
دوره 12، شماره 47 ، آذر 1384، ، صفحه 81-98

چکیده
  اولین قدم در اجرای وظایف مدیریت تصمیم گیری است. با توجه به اینکه تصمیم گیری بدون وجود اطلاعات و برقراری ارتباطات لازم میسر نیست پایه اجرایی چنین وظیفه ای فراهم آوردن اطلاعات لازم برام مدیریت است. اطمینان نداشتن به آینده و فقدان اطلاعات مربوط به وقایع جاری مدیر را مجبور میکند که به دنبال اطلاعات و برقراری ارتباطات رسمی یا غیررسمی برود. ...  بیشتر

بررسی ارتباط میان رفتار شهروندی سازمانی (OCB) وعملکرد کارکنان
دوره 23، شماره 74 ، تیر 1393، ، صفحه 73-98

چکیده
  در پژوهش حاضر ارتباط میان رفتارهای شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با هدف ارتقاء عملکرد کارکنان با توجه به رفتارهای شهروندی سازمانی (متغیرهای مورد مطالعه رفتارهای شهروندی سازمانی عبارتند از: 1- نوع دوستی 2- وظیفه شناسی 3- جوان مردی 4- نگرش مدنی 5-احترام) در سال 1392 مطالعه گردید.با توجه به هدف تحقیق اهداف فرعی ...  بیشتر

الگوی اثرگذاری حمایت سازمانی ادراک‌شده
دوره 28، شماره 91 ، فروردین 1398، ، صفحه 87-118

https://doi.org/10.22054/jmsd.2019.9662

چکیده
  در طول 30 سال گذشته، سازمان‌ها بطور فزاینده بر کیفیت به عنوان بخشی بنیادی از استراتژی مشتری‌محور خود تأکید کرده‌اند. صنعت بانکداری از مهم‌ترین صنایع ارائه‌دهنده خدمات در ایران است. با توجه به نقش تعیین‌کننده نیروی انسانی و رفتار کارکنان در بهبود کیفیت خدمات، هدف این تحقیق، بررسی اثرگذاری حمایت سازمانی ادراک‌شده، توانمندسازی ...  بیشتر

مسیر‌های عصب‌روانشناختی رفتار انحرافی: درک و پیشگیری رفتار انحرافی در سازمان‌ها

فاطمه رضوی؛ حامد دهقانان؛ محمدرضا قاسمیان مقدم؛ کبری بخشی زاده برج

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2025.82669.4541

چکیده
  در سال‌های اخیر، شیوع فزاینده رفتارهای انحرافی در محیط کار و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و روانی آن، توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. در این پژوهش چارچوبی را ارائه کردیم که سه مسیر عصب‌روان‌شناختی برای ارتکاب رفتارهای انحرافی را شناسایی می‌کند، که توسط نظریه‌های متعددی همچون نظریه میل هافمن، نظریه ناهماهنگی شناختی ...  بیشتر

پیشایندها و پیامدهای تاب آوری مدیران زن: رویکرد فراترکیب

مهدی یزدان شناس؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ حامد دهقانان؛ بهناز پانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 شهریور 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2025.84690.4613

چکیده
  تاب‌آوری در سال‌های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه توسعه منابع انسانی را جلب کرده است. با این حال، تحقیقات علمی کمی بر روی گروه خاصی از رهبران، یعنی مدیران زن، متمرکز شده است. هدف این مقاله پر کردن این شکاف در ادبیات مدیریت منابع انسانی با بررسی تاب‌آوری مدیران زن است. این پژوهش با روش کیفی فراترکیب، مجموعه‌ای از مطالعات در زمینه ...  بیشتر

ارائه الگوی ساختاری تفسیری از موجبات پیدایی بی‌حوصلگی شغلی در یک سازمان وابسته به وزارت نیرو

محمد تابان؛ صیدمهدی ویسه؛ حامد قاسم پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 شهریور 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2025.85622.4631

چکیده
  بی‌حوصلگی شغلی ترکیبی از احساس بی‌معنایی و دوبارگی زیست اداری است که در قامت آن کارمند نه تنها نایی برای تأمل و خیزش نوآورانه ندارد، حتی رمق خویش را برای انجام وظایف معمول شغلی نیز از دست می‌دهد. این که کارمند به چه علت گرفتار پدیدة بی‌حوصلگی شغلی می‌شود، سؤال محوری پژوهش حاضر است. این پژوهش بر سیاق روش‌شناسی آمیخته به دنبال مدل‌سازی ...  بیشتر

شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای پدیده اعتراض خاموش در بین کارکنان سازمان های دولتی استان ایلام با استفاده از روش FCM

محمد حکاک؛ حیدر عباس پور

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2025.85536.4626

چکیده
  اعتراض خاموش کارکنان یا اعتراض غیرفعال، پدیده‌ای است که در آن کارکنان به جای ابراز آشکار نارضایتی خود از شرایط یا مشکلات محیط کار، به طور غیرمستقیم و بدون هیچگونه بیان صریح، به نشان دادن بی‌تفاوتی، کاهش بهره‌وری، یا تغییر در رفتارشان می‌پردازند. این نوع اعتراض ممکن است در ظاهر از نظر سازمانی به چشم نیاید، اما می‌تواند پیامدهای ...  بیشتر

راهکار‌های عبور از تله‌ی بنیان‌گذار در شرکت‌های کارآفرینانه‌‌ی رو به رشد

سیدسعید میرواحدی؛ محسن مطیعی؛ زهرا سلمانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1404

https://doi.org/10.22054/jmsd.2025.85656.4630

چکیده
  با رشد هر سازمان، حفظ مسیر موفقیت دشوارتر و پیچیده‌تر می‌شود. یکی از مهم‌ترین تهدیدهایی که شرکت‌های در حال رشد با آن مواجه می‌شوند، پدیده‌ای به نام تله‌ی بنیان‌گذار است. این پدیده به وضعیتی اشاره دارد که در آن خودمحوری، کنترل بیش از حد و عدم تفویض اختیار از سوی بنیان‌گذار مانعی جدی در مسیر رشد و پایداری سازمان ایجاد می‌کند. در ...  بیشتر

ابر واژگان

نشریات مرتبط