مدیریت منابع انسانی
مهری بهاروندی؛ محمدرضا جابرانصاری؛ سیدمهدی الوانی؛ محمد حکاک
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای ارتقاء ذهنآگاهی مدیران در سازمانهای دولتی ایران را تبیین نمود. روش پژوهش حاضر آمیخته متوالی (کیفی وکمی)است. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی، اساتید ومدیران سازمانها ودربخش کمی، مدیران گروه مدیریت و مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان بوده است. در بخش کیفی، 20 نفر با روش هدفمند و در بخش کمی، 300 نفر ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای ارتقاء ذهنآگاهی مدیران در سازمانهای دولتی ایران را تبیین نمود. روش پژوهش حاضر آمیخته متوالی (کیفی وکمی)است. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی، اساتید ومدیران سازمانها ودربخش کمی، مدیران گروه مدیریت و مدیران سازمانهای دولتی استان لرستان بوده است. در بخش کیفی، 20 نفر با روش هدفمند و در بخش کمی، 300 نفر با استفاده ازجدولکرجسی و مورگان (1970) انتخاب شدند. ابزارجمعآوری دادهها دربخش کیفی، مصاحبههای عمیق و غیرساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته باضریب پایایی، 92/. است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی، دادهها بااستفاده ازروش میکروسکوپی درطی سه مرحله کدگذاری باز،محوری وگزینشی وباکمک ازنرمافزار MAXQDA2020 ودر بخش کمی باکمک از نرم افزارSPSS و Smart PLS استفاده شده است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که این مدل در قالب 26 مقوله اصلیو180متغیر شامل ارتقاء ذهنآگاهی مدیران در سازمانهای دولتی به عنوان هسته یا مقوله اصلی مدل؛ متغیرهای علّی (محرکهای تهدید کننده، محرکهایتشویقکننده،احساسات وهیجانات، توانائیها)؛ متغیرهای زمینهای (تصمیمگیری، توانمندیهای فردی، محیط شغلی، شرایط سازمانی)؛ شرایط مداخلهگر (شرایط عاطفی، تجارب،شرایط مخرب، هیجانات)؛ مقولات راهبردی (خودآگاهی، الگوسازی نظام مدیریت تعارض، طراحی فرآیند رفتارشهروندی و نهادینهسازی مدیریت خود) و نهایتاً مقولات پیامدی (توجه و تمرکز،آگاهی از تجارب، بهشیاری و مدیریت تحولگرا) قرارگرفت.
رفتار سازمانی
حسین حمزوی؛ بهروز رضائی منش؛ حبیب رودساز
چکیده
تشویق و تقویت خلاقیت در بین کارکنان یک استراتژی مهم برای حفظ و بهبود مزیتهای رقابتی، تضمین بقای طولانیمدت و رشد سازمانها است. از طرفی تعیین اینکه سبکهای رهبری از طریق کدام روش، رویه و رویکردها و از طریق کدام استراتژی با خلاقیت کارکنان مرتبط بوده، مهم است. رفتار شهروندی سازمانی بهعنوان یک رفتار روانشناختی ممکن است نقش حیاتی ...
بیشتر
تشویق و تقویت خلاقیت در بین کارکنان یک استراتژی مهم برای حفظ و بهبود مزیتهای رقابتی، تضمین بقای طولانیمدت و رشد سازمانها است. از طرفی تعیین اینکه سبکهای رهبری از طریق کدام روش، رویه و رویکردها و از طریق کدام استراتژی با خلاقیت کارکنان مرتبط بوده، مهم است. رفتار شهروندی سازمانی بهعنوان یک رفتار روانشناختی ممکن است نقش حیاتی را بهعنوان یک میانجی در رابطهی ما بین سبکهای رهبری و خلاقیت کارکنان بازی کند. تحقیق کنونی ازنظر هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث گردآوری دادهها و اطلاعات پژوهشی توصیفی-پیمایشی است. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی کارکنان دانشگاه دولتی خلیج فارس بوشهر به تعداد 302 نفر و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 169 نفر از کارکنان است. ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات از جامعهی آماری پرسشنامه بود. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش مدل معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزارهای SPSS 22 و Lisrel بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که سبکهای رهبری خدمتگزار و رهبری اخلاقی بر خلاقیت کارکنان با نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی تأثیر معناداری دارند.
مرضیه فرخی راد؛ سعید باقر سلیمی؛ محمد رضا آزاده دل
چکیده
پژوهش حاضر موضوع تصمیمگیری تحت تأثیر همدوسی امواج مغزی و امواج قلبی بر اساس هر یک از مؤلفههای هوش هیجانی مایر و سالووی (1998) چگونگی همدوسی EEG و ECG را بر اساس علم عصبشناختی و نوروکاردیولوژی تشریح کرد و سبکهای تصمیمگیری مدیران را بر اساس مدل اسکات و بروس (1995) بررسی نموده و نتایج آن را ارائه داد. نمونه پژوهش حاضر، 30 نفر از مدیران سازمانهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر موضوع تصمیمگیری تحت تأثیر همدوسی امواج مغزی و امواج قلبی بر اساس هر یک از مؤلفههای هوش هیجانی مایر و سالووی (1998) چگونگی همدوسی EEG و ECG را بر اساس علم عصبشناختی و نوروکاردیولوژی تشریح کرد و سبکهای تصمیمگیری مدیران را بر اساس مدل اسکات و بروس (1995) بررسی نموده و نتایج آن را ارائه داد. نمونه پژوهش حاضر، 30 نفر از مدیران سازمانهای دولتی و غیردولتی بخش کشاورزی استان گیلان بودند که بهصورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند و در دو موقعیت آرامش و تصمیمگیری با ابزار نوروفیدبک، بیوفیدبک پروکامپ 2 در حال اجرای آزمون ارزیابی تصمیمگیری CGT نرم افزار CANTAB امواج مغزی و امواج قلبی آنها بهطور همزمان از ناحیه CZ مغز و نواحی مثلثی اطراف قلب توسط نرم افزار بایوگراف نسخه 6 ثبت شد. نتایج نشان داد همدوسی امواج EEG و ECG در زمان انجام استراحت و تکلیف شناختی در سبکهای مختلف تصمیمگیری و مؤلفههای هوش هیجانی تفاوت معناداری با یکدیگر داشتند و هیچیک از سبکهای تصمیمگیری دارای همبستگی معناداری بین امواج مغزی و امواج قلبی در دو حالت آرامش و تصمیمگیری نبودند.
رفتار سازمانی
شهرزاد کیانپور؛ هادی تیموری؛ علی اصغر مباشری
چکیده
پدیده اینرسی سازمانی به طرق گوناگون منجر به ایجاد آسیب و ناکارآمدی در فرایندهای سازمان و در پی آن بروز موانع جدی در راستای نیل به اهداف در سطوح خرد و کلان میشود. امروزه با توجه به امکان بروز این پدیده در سازمانهای گوناگون و ایفای نقش آن به عنوان مهمترین عامل محدودکننده انعطافپذیری و بازداشتن سازمان از ارائه به موقع واکنش و پاسخ ...
بیشتر
پدیده اینرسی سازمانی به طرق گوناگون منجر به ایجاد آسیب و ناکارآمدی در فرایندهای سازمان و در پی آن بروز موانع جدی در راستای نیل به اهداف در سطوح خرد و کلان میشود. امروزه با توجه به امکان بروز این پدیده در سازمانهای گوناگون و ایفای نقش آن به عنوان مهمترین عامل محدودکننده انعطافپذیری و بازداشتن سازمان از ارائه به موقع واکنش و پاسخ به تغییرات روزمره محیطی، اهمیت شناسایی عمیقتر علل موثر بر بروز این پدیده و پیامدهای حاصل از آن، دوچندان شده است. لذا با توجه به عدم وجود الگوی یکپارچه و منسجم پیرامون پیشامدها و پیامدهای اینرسی سازمانی، پژوهش حاضر با هدف بررسی نظاممند و ترکیب کیفی یافته های حاصل از مطالعات پیشین در رابطه با موضوع اینرسی در سازمان و تدوین چارچوبی واحد از پیشامدها و پیامدهای پدیده مذکور، به روش فراترکیب، طراحی و اجرا شده است. نتایج پژوهش کاربردی حاضر بیانگر این است که پیشامدهای اینرسی در سازمان در سه بعد فردی، گروهی و سازمانی و پیامدهای آن نیز در دو بعد فردی و سازمانی قابل مطالعه و بررسی میباشد. بدین ترتیب بر اساس موارد یاد شده، در پایان پژوهش، الگوی مفهومی پدیده اینرسی سازمانی، تدوین و ارائه گردید.
رفتار سازمانی
الهام حیدری؛ مریم طهرانی؛ مریم مدبری صابر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی پسایندهای استفاده از رسانههای اجتماعی در محیط سازمانی میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد از نوع آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در روش فراترکیب مجموعهای از مقالات و مطالعات مرتبط در حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی رسانههای اجتماعی و مفاهیم مربوطه میباشد. جامعه آماری تحقیق در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی پسایندهای استفاده از رسانههای اجتماعی در محیط سازمانی میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد از نوع آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در روش فراترکیب مجموعهای از مقالات و مطالعات مرتبط در حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی رسانههای اجتماعی و مفاهیم مربوطه میباشد. جامعه آماری تحقیق در مرحله کمی، شامل جمعی از خبرگان شرکتهای پردازش دادههای مبنا، بانک خون بند ناف رویان، سوپرمارکت انلاین اسنپ، شرکت دی جی پی میباشد. برای گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه بهره گرفته شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار استنباطی، تکنیک دلفی فازی مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس یافتههای تحقیق در مجموع 4 مقوله شامل مدیریت، فردی، ارتباطی و سازمانی ، 14 مضمون و 36 مفهوم به عنوان پسایندهای رسانههای اجتماعی در محیطهای درون سازمانی شناسایی شدند. بنابراین با توجه به اثرات مثبت بکارگیری رسانههای اجتماعی در محیطهای درون سازمانی، شرکتهای مورد مطالعه میبایست بکارگیری این رسانهها را بیش از پیش مورد تأکید قرار دهند.
نظریه های رفتاری سازمان
مرضیه حسینی سرتشنیزی؛ مهدی سبک رو
چکیده
هدف پژوهش بررسی تأثیر رفتارهای رهبر بر آوای کارکنان با توجه به نقش میانجی هویت ارتباطی و اشتیاق شغلی کارکنان میباشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان اداره آب و فاضلاب شهر اهواز هستند. 269 نفر به عنوان نمونه آماری بررسی شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی میباشد. دادهها به روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری ...
بیشتر
هدف پژوهش بررسی تأثیر رفتارهای رهبر بر آوای کارکنان با توجه به نقش میانجی هویت ارتباطی و اشتیاق شغلی کارکنان میباشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان اداره آب و فاضلاب شهر اهواز هستند. 269 نفر به عنوان نمونه آماری بررسی شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی میباشد. دادهها به روش نمونهگیری تصادفی ساده جمعآوری شده است. ابزار جمع-آوری داده پرسشنامه بود و روایی آن نیز با توجه روایی واگرا و روایی همگرا مورد تأیید قرار گرفت و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. پس از نرمال بودن دادهها، فرضیه-های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS25 و AMOS24 مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که رهبری اخلاقی بر اشتیاق شغلی، هویت ارتباطی و آوای کارکنان تأثیر معناداری دارد. رهبری تحول آفرین بر اشتیاق شغلی، هویت ارتباطی و آوای کارکنان تأثیر معناداری دارد. اشتیاق شغلی و هویت ارتباطی بر آوای کارکنان تأثیر دارد. نقش میانجیگری جزئی اشتیاق شغلی و هویت ارتباطی در تأثیر رهبری اخلاقی و رهبری تحول آفرین بر آوای کارکنان مورد تأیید قرار گرفت.
مدیریت
علیرضا محمدی بجگان؛ محمد منتظری؛ یوسف احمدی
چکیده
این پژوهش باروش تحلیل مضمون و با مصاحبه با 22نفر از اساتید دانشگاهی و خبرگان کشتیرانی جنوب- خط ایران انجام پذیرفت که طی فرآیند کدگذاری تعداد436کدباز، 130تم فرعی، 18تم اصلی و6 تم هسته، استخراج و ویژگیهای آنها در کشتیرانی جنوب- خط ایران با استفاده از نرمافزار MAXQDA2020 شناسایی شد. نتایج نشان داد که: تعارضات مدیریتی و رفتاری، تعارضات ساختاری، ...
بیشتر
این پژوهش باروش تحلیل مضمون و با مصاحبه با 22نفر از اساتید دانشگاهی و خبرگان کشتیرانی جنوب- خط ایران انجام پذیرفت که طی فرآیند کدگذاری تعداد436کدباز، 130تم فرعی، 18تم اصلی و6 تم هسته، استخراج و ویژگیهای آنها در کشتیرانی جنوب- خط ایران با استفاده از نرمافزار MAXQDA2020 شناسایی شد. نتایج نشان داد که: تعارضات مدیریتی و رفتاری، تعارضات ساختاری، تعارضات محیطی(برون سازمانی) و تعارضات شخصی کارکنان به عنوان شرایط علی از دلایل اصلی تعارضات بین نسلی در شرکت کشتیرانی جنوب-خط ایران میباشد. و نیز راهکارها و راهبردهای ارائه شده توسط خبرگان، ارتباطات موثر، فرهنگسازی، مشوقها و مدیریت تعارض میباشد که با توجه به شرایط زمینهای که عبارت بود از: فرهنگ و ساختار سازمانی، چالشهای کارکنان، قوانین و مقرارت و ضعف نظام ارزیابی عملکرد کارکنان باید اجرا گردد. همچنین در میان عوامل تسهیلگری چون: نقش افرینی پرسنل در جهت کاهش و از بین بردن تعارض منفی، برون سپری به بخش های خصوصی و... به عنوان عوامل تسهیلکننده در این پژوهش میتواند اجرای راهکارهها را آسانترکرده و سرعت ببخشد. اما برای حصول نتایج مطلوبتر شایسته است: چالشها و موانع دستیابی به حل تعارض بین نسلی مانند عدم استفاده از سبک های نوین رهبری، تفاوت سنی زیاد همکاران و... برطرف گردد.