سیدعلی اکبر افجه؛ وحید خاشعی ورنامخواستی؛ حامد دهقانان؛ آرتیمس مسوه مبارکه
چکیده
امروزه تعاملات مهم انسانی به واسطه فناوری اطلاعات صورت میگیرد و این امر یک بازسازی در مفهوم رهبری را میطلبد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی رهبری مجازی است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از لحاظ گردآوری داده، توصیفی است.جهت انجام این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد چندگانه به صورت ترکیبی از روش نظریه داده بنیاد و فراترکیب استفاده شده ...
بیشتر
امروزه تعاملات مهم انسانی به واسطه فناوری اطلاعات صورت میگیرد و این امر یک بازسازی در مفهوم رهبری را میطلبد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی رهبری مجازی است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از لحاظ گردآوری داده، توصیفی است.جهت انجام این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد چندگانه به صورت ترکیبی از روش نظریه داده بنیاد و فراترکیب استفاده شده است.در ابتدا با استفاده از روش فراترکیب 32 پژوهش انتخاب و کدهای مربوطه شناسایی شد در ادامه با استفاده از مصاحبه با 15 نفر از خبرگان دانشگاهی که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند و تحلیل دادهها در قالب نظریه داده بنیاد، مفاهیم و مقولههای نهایی استخراج گردید. بر این اساس هوش احساسی، هوش فرهنگی، یادگیری مستمر، تابآوری، کاریزمای الکترونیک، همدلی دیجیتال و اصالت به عنوان صفات شخصی؛ سازگاری، گشودگی در برابر تجربه، ریسکپذیری، اجتماعی الکترونیک و انتقادپذیری به عنوان صفات شخصیتی؛ مهارت نوشتن دیجیتال، سواد دیجیتال، مخاطبشناسی، اقناع و ترغیب، برندسازی شخصی و شبکهسازی اجتماعی به عنوان مهارتهای ارتباطی؛ و اعتمادسازی الکترونیک، مدیریت تغییر الکترونیک، نفوذ و تأثیرگذاری از راه دور، مهارت شناختی و توانمندسازی و مهارت بین فردی به عنوان مهارتهای رفتاری شناسایی شدند. یافتههای این پژوهش میتواند به رهبری افراد در فضای مجازی کمک نماید.
منصوره معینی کربکندی؛ غلامعلی طبرسا
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تعلق خاطر کاری با نقش میانجی توانمندسازی ساختاری صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شاغل در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد 200 نفر است که تعداد نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تعلق خاطر کاری با نقش میانجی توانمندسازی ساختاری صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شاغل در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد 200 نفر است که تعداد نمونه آماری بدست آمده 80 نفر میباشند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه رهبری تحولگرا ارائه شده توسط رافرتی و گریفین (2004) و پرسشنامه توانمندسازی ساختاری ارائه شده توسط جایمز رومن و برتونز (2013) و پرسشنامه تعلق خاطر کاری ارائه شده توسط شاوفلی و همکاران (2006) میباشد. تحلیل دادهها با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی از طریق نرم افزار Smart- PLS 3 انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش، مورد تایید واقع شده و براساس آن؛ رهبری تحول گرا به توانمندسازی ساختاری منجر شده و این امر بر تعلق خاطر کاری تاثیر دارد. همچنین متغیر توانمندسازی ساختاری در رابطه بین رهبری تحول گرا و تعلق خاطر کاری نقش میانجی ایفا میکند.
محمدتقی تقوی فرد؛ امیر محمد خانی؛ ثریا بیرامی
چکیده
صنایع کوچک و متوسط و زودبازده در مسیر تقویت تولید و اشتغال بهویژه برای حفظ و تقویت بنیه اقتصادی کشور در شرایط سخت اقتصادی؛ نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. مدیریت منابعانسانی سبز (GHRM) یک موضوع مطرح برای صنایع کوچک و متوسط در زمینه اقتصادهای درحال توسعه است. در این زمینه، پژوهش بر روی پیشینههایی تمرکز دارد که از اجرای شیوههای GHRM ...
بیشتر
صنایع کوچک و متوسط و زودبازده در مسیر تقویت تولید و اشتغال بهویژه برای حفظ و تقویت بنیه اقتصادی کشور در شرایط سخت اقتصادی؛ نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. مدیریت منابعانسانی سبز (GHRM) یک موضوع مطرح برای صنایع کوچک و متوسط در زمینه اقتصادهای درحال توسعه است. در این زمینه، پژوهش بر روی پیشینههایی تمرکز دارد که از اجرای شیوههای GHRM درصنایع کوچک و متوسط حمایت میکند. در این مطالعه، مرور ادبیات گستردهای برای ایجاد پیشینه برای اجرای شیوههای GHRM سازماندهی شد. تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM) تعاملات بین مولفههای شناساییشده را بررسی میکند. بهعلاوه، آنالیز ماتریس ضربدری (MICMAC) برای تعیین قدرت وابستگی محرکه هریک از مولفهها انجام شد. با بررسی پژوهشهای پیشین، متون مرتبط و نظر خبرگان در نهایت ۱۹ مولفه مؤثر در ارتباط با مدیریت منابع انسانی سبز در ارتباط با صنایع کوچک و متوسط استان تهران شناسایی شد. جامعه آماری این مقاله خبرگان و صنعتگران مسلط به موضوع تحقیق بود که در نهایت جهت شناسایی و تحلیل عوامل، 15نفر از کارشناسان و خبرگان صنعتی همکاری نمودند.
اکبر حسن پور؛ حسن رنگریز؛ یوسف وکیلی؛ بهرام موذنی
چکیده
پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی است که با روش کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون و با به کارگیری ابزار مصاحبه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و مدیران حوزه مدیریت منابع انسانی بانک مرکزی که دارای مدرک حداقل کارشناسی ارشد در حوزههای مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی بوده حداقل 5 سال سابقه فعالیت در این سازمان را داشته باشند. ...
بیشتر
پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی است که با روش کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون و با به کارگیری ابزار مصاحبه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و مدیران حوزه مدیریت منابع انسانی بانک مرکزی که دارای مدرک حداقل کارشناسی ارشد در حوزههای مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی بوده حداقل 5 سال سابقه فعالیت در این سازمان را داشته باشند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی استفاده شد که با 19 نفر مصاحبه صورت گرفته است. عوامل سازمانی، فردی، مدیریتی و محیطی به عنوان پیشایندهای مدیریت منابع انسانی دوسوتوان شناسایی شدند و حوزههای اکتشاف و بهرهبرداری جذب و استخدام دوسوتوان، آموزش و توسعه دوسوتوان، ارزیابی عملکرد دوسوتوان و جبران خدمات دوسوتوان به عنوان مولفههای مدیریت منابع انسانی دوسوتوان شناسایی گردید. برای اولویتبندی پیشایندها و مؤلفههای دوسوتوانی مدیریت منابع انسانی از تکنیکهای AHP و ARAS فازی استفاده میشود. نتایج محاسبات نشان داد عوامل حمایت و پشتیبانی مدیریت، تعهد مدیران و سبکهای مدیریتی به ترتیب رتبههای اول تا سوم مهمترین عوامل موثر بر دوسوتوانی مدیریت منابع انسانی را کسب کردند. و آموزش تطبیق پذیر، تشویق به خودآموزی و به اشتراک گذاشتن آموختهها از زیرمجموعههای مولفه آموزش و توسعه دوسوتوان بالاترین رتبه را کسب کردند.
مرتضی معروفانی اصل؛ غلامرضا توکلی؛ حسن فارسیجانی؛ محمد حسین کریمی گوارشکی
چکیده
ننوآوری مدل کسبوکار یک موضوع برجسته در حوزه مدیریت است. این مفهوم برای توسعهدهندگان محصولات پیچیده دفاعی نیز دارای اهمیت روزافزونی است. هدف این پژوهش، تحلیل ساختار روابط پیشرانهای درونسازمانی نوآوری مدل کسبوکار در سازمانهای توسعهدهنده محصولات پیچیده دفاعی است. پس از شناسایی پیشرانها، با مشارکت 12 نفر از خبرگان که از ...
بیشتر
ننوآوری مدل کسبوکار یک موضوع برجسته در حوزه مدیریت است. این مفهوم برای توسعهدهندگان محصولات پیچیده دفاعی نیز دارای اهمیت روزافزونی است. هدف این پژوهش، تحلیل ساختار روابط پیشرانهای درونسازمانی نوآوری مدل کسبوکار در سازمانهای توسعهدهنده محصولات پیچیده دفاعی است. پس از شناسایی پیشرانها، با مشارکت 12 نفر از خبرگان که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، با بهرهگیری از روش مدلسازی ساختاری تفسیری چارچوب روابط پیشرانهای درونسازمانی نوآوری مدل کسبوکار برای سازمانهای یادشده، طراحی شد. پیشرانهای مرتبط با "حکمرانی و سیاستها" و "رهبری سازمانی" (در سطح اول)، مهمترین پیشرانهای مطرح در این چارچوب شناخته شدند که بهواسطه تأثیرگذاری بر پیشرانهای "سرمایههای انسانی" و "منابع مالی و داراییها" (در سطح دوم)، بر سایر پیشرانهای موجود در سیستم تأثیر میگذارند. در سطح سوم پیشرانهای مرتبط با "تحقیقات، دانش، نوآوریهای فناورانه و محصولی" ، " تولید و عملیات" ، شبکه تأمین و همکاریها" و " بازار و مشتری" قرار گرفتندکه با فعال شدن پیشرانهای سطوح 1 و 2 بر"خلق ارزش برای ذینفعان" اثر میگذارند.
علیرضا کوشکی جهرمی؛ معین عبدالمحمد سقا؛ سعید زرندی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف گونهشناسی همراستایی انواع اشتباهات کارکنان و یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی انجام شده است. بدین منظور نگارندگان به بررسی ادبیات و مرور عمیق مبانی نظری موجود در حوزه اشتباهات کارکنان و نحوه یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی در سازمانها برآمدهاند و سپس بر اساس ماتریس بازاریابی داخلی و ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف گونهشناسی همراستایی انواع اشتباهات کارکنان و یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی انجام شده است. بدین منظور نگارندگان به بررسی ادبیات و مرور عمیق مبانی نظری موجود در حوزه اشتباهات کارکنان و نحوه یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی در سازمانها برآمدهاند و سپس بر اساس ماتریس بازاریابی داخلی و تلفیق آن با نوع شناسی اشتباهات به چارچوبی تحلیلی دست یافتهاند. در نهایت جهت سنجش صحت چارچوب مذکور، از روش دلفی برای اطلاع از نظرات خبرگان استفاده گردیده است. خبرگان که از متخصصین و اندیشمندان حوزه منابع انسانی بودند با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که اشتباهات کششی و شلخته با روشهای بازاریابی تراکنشی همسو هستند به این شکل که اشتباهات کششی با یادگیری انرژیزا و اشتباهات شلخته با یادگیری کدگشایی همسویی دارند. همچنین مشخص گردید اشتباهات لحظهای و پر مخاطره با روشهای بازاریابی رابطهای همسو هستند به این شکل که اشتباهات لحظهای با یادگیری پراکنشی و اشتباهات پرمخاطره با یادگیری مبتنی بر اختیاردهی همسویی دارند. با توجه به یافتههای حاصل از اجماع خبرگان میتوان نتیجه گرفت که بین گونههای مختلف اشتباهات کارکنان و بازاریابی داخلی همراستایی وجود دارد.
رفتار سازمانی
مرضیه دهقانی زاده؛ علی شجاعی فرد؛ سجاد زارعی پیزادانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر رفتار شهروندی سازمانی؛ با توجه به نقش هویت یابی، تعلق خاطر کاری، توانمند سازی روانشناختی و شخصیت کنشگرا است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هست که با فرمول کوکران، نمونه 162 نفری انتخاب شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی - پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر رفتار شهروندی سازمانی؛ با توجه به نقش هویت یابی، تعلق خاطر کاری، توانمند سازی روانشناختی و شخصیت کنشگرا است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هست که با فرمول کوکران، نمونه 162 نفری انتخاب شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی - پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای استاندارد بوده که روایی آن براساس تحلیل عاملی تاییدی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شد. نتایج پژوهش، نشان داد که رهبری تحولگرا تاثیر مثبت و معناداری بر هویتیابی سازمانی، تعلق خاطر کاری کارکنان و توانمندسازی روانشناختی دارد، از این رو هر چند رهبری تحولگرا به طور مستقیم بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر معناداری نداشت؛ ولی با وجود متغیرهای میانجی هویتیابی سازمانی، تعلق خاطر کاری کارکنان و توانمندسازی روانشناختی این تاثیر معنادار شد. همچنین تاثیر هویتیابی سازمانی، تعلق خاطر کاری کارکنان و توانمندسازی روانشناختی بر رفتار شهروندی سازمانی مثبت و معنادار شد و شخصیت کنشگرا نیز در تاثیر بین رهبری تحولگرا بر تعلق خاطر کاری کارکنان و هویت یابی سازمانی نقش تعدیلگر را ایفا کرد و موجب تقویت این دو رابطه شد.