مدیریت
شهرام خلیل نژاد؛ نادر مظلومی؛ حسین رحمان سرشت؛ اکبر مقدر
چکیده
شکلگیری تفکر راهبردی در سازمانهای امروزی، مفهومی پیچیده است که نااطمینانیهای روزافزون محیط کسبوکار، پرداختن به آن را اجتنابناپذیر کرده است؛ مرور نظاممند ادبیات نشانگر جنبههای رفتار سازمانی در شکلگیری تفکر راهبردی است که خود را در کلانمضمون «توانمندیهای ذهنی» متبلور میسازد؛ مقاله پیشرو، این توانمندیهای ...
بیشتر
شکلگیری تفکر راهبردی در سازمانهای امروزی، مفهومی پیچیده است که نااطمینانیهای روزافزون محیط کسبوکار، پرداختن به آن را اجتنابناپذیر کرده است؛ مرور نظاممند ادبیات نشانگر جنبههای رفتار سازمانی در شکلگیری تفکر راهبردی است که خود را در کلانمضمون «توانمندیهای ذهنی» متبلور میسازد؛ مقاله پیشرو، این توانمندیهای ذهنی را در دو سطح «مضمون» و «زیرمضمون» مشخص میسازد. پژوهش حاضر با بهکارگیری روش ترکیب مضمونی، 84 منبع منتخب را در بازه زمانی 1980 تا 2021 موردمطالعه قرار داده و برپایه 1110 کد پشتیبان استخراجشده از آنها، مضامین 37 گانه (شامل 5 مضمون و 32 زیرمضمون) توانمندیهای ذهنی در شکلگیری تفکر راهبردی سازمان را کشف و در قالب نقشه مضمونی (الگوی تحقیق)، صورتبندی کرده است. گفتنی است، در این پژوهش با استفاده از ممیزی بیرونی بهوسیله 7 نفر از متخصصان مربوط، قابلیتاطمینان تحقیق و نیز کیفیت مضامین بهدست آمده، ارتقا یافته است.شایان ذکر است، این مقاله منتج از اولین پژوهش بهروش ترکیب مضمونی در موضوع تحقیق است و در 70.3% از مضامین مندرج در الگوی تحقیق، مفاهیم و واژگانی نو خلق شده است.
فاطمه طاهری؛ مهدی فاضلی
چکیده
طردشدگی در محیط کار با مفهوم در انزوا نگاه داشتن کارکنان بطور تعمدی، تاثیر بسزایی بر کاهش رضایت شغلی آنها دارد. هدف پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر طردشدگی در محیط کار بر اساس مدل سهشاخگی است. این مطالعه به لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها، کیفی و شیوه توصیفی بود. جامعه آماری کارکنان دادگستری استان قم در نظر ...
بیشتر
طردشدگی در محیط کار با مفهوم در انزوا نگاه داشتن کارکنان بطور تعمدی، تاثیر بسزایی بر کاهش رضایت شغلی آنها دارد. هدف پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر طردشدگی در محیط کار بر اساس مدل سهشاخگی است. این مطالعه به لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها، کیفی و شیوه توصیفی بود. جامعه آماری کارکنان دادگستری استان قم در نظر گرفته شده است و نمونه پژوهش به روش هدفمند انتخاب شد. ابزار پژوهش، مصاحبه و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل مضمون استفاده شد که به شکلگیری 29 مضمون فرعی، 3 مضمون اصلی در قالب عوامل رفتاری، 2 مضمون اصلی در قالب عوامل ساختاری و 2 مضمون اصلی در قالب عوامل زمینهای منجر شد. برای رفع مشکل طردشدگی، ارتقاء شایستگیهای کارکنان، روابط بین فرد، همکاران و مدیران، فرایندها و عملیات سازمان، کارکردهای مدیریت منابع انسانی، نوع نگاه مدیران به سرمایه انسانی و تقویت سرمایه اجتماعی بایستی مورد توجه قرار گیرد.
مدیریت و توسعه سازمانی
صادق حسنی مقدم؛ محمدمهدی مهتدی؛ حسین بازرگانی؛ علی طاهری
چکیده
هدف از این مطالعه ارائهی مدلی جامع از چابکسازی مدیریت فرایندهای کسب و کار با بهرهگیری از مفهوم "لبهی آشوب" در سازمان میباشد که از طریق ابزار مصاحبه با 18 نفر از خبرگان، تلاش گردید اجزا مؤثر در چارچوب مدیریت فرایندهای سازمانی چابک شناسایی شود تا به وسیلهی آن بتوان در یک محیط پیچیده به منظور رسیدن به چابکی در مدیریت فرایندها، ...
بیشتر
هدف از این مطالعه ارائهی مدلی جامع از چابکسازی مدیریت فرایندهای کسب و کار با بهرهگیری از مفهوم "لبهی آشوب" در سازمان میباشد که از طریق ابزار مصاحبه با 18 نفر از خبرگان، تلاش گردید اجزا مؤثر در چارچوب مدیریت فرایندهای سازمانی چابک شناسایی شود تا به وسیلهی آن بتوان در یک محیط پیچیده به منظور رسیدن به چابکی در مدیریت فرایندها، تعادل بین نظم درونی مدیریت فرایندها و بینظمی ناشی از پویایی محیطی حفظ شود. پس از تحلیل یافتهها و استخراج کدهای اولیه(273 کد باز)، محوری(17 کد) و 5 کد گزینشی با ضریب پایایی به میزان 7/77، مدل مفهومی که از پارادایم استراوی و کوربین الگوبرداری شد، ترسیم گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که شرایط علی مدل شامل: فرهنگ متناسب، حکمرانی فرایند، نیروی انسانی شایسته، زیرساخت فناوری و درک و شناخت محیطی، عوامل مداخلهگر شامل: کنترل و پایش مستمر فرایندها، رهبری، بسترها مشتمل بر استراتژیسازی مبتنی بر بداهه، ساختار و سازمان، پایداری خلاق در مرز آشوب، سازگاری پویا، یادگیرندگی سازمانی و راهبردهای مورد نیاز در مدل، مدیریت کیفیت فرایندها یکپارچگی مدیریت دانش با فرایندهای سازمان وکارآمدسازی اجزای چرخهی عمر را در برمیگیرند که در نهایت بکارگیری آنها، ارتقا و بهبود شاخصهای عملکردی کمی و کیفی را بدنبال خواهند داشت.
مدیریت منابع انسانی
اکبر حسن پور؛ ساره ابراهیمی
چکیده
مدیران بعنوان اصلی ترین سرمایه های سازمان بخش عمده ای از زمان خود را در محیط کاری سپری می نمایند. ویژگیهای کیفیت زندگی کاری نقش موثری بر عملکرد مدیران دارد و می تواند آنها را ترغیب نمایند تا از حداکثر توانمندی هایشان استفاده نمایند. این پژوهش با هدف ارائه الگوی سلسله مراتبی کیفیت زندگی کاری مدیران بخش دولتی شهر تهران با استفاده از ...
بیشتر
مدیران بعنوان اصلی ترین سرمایه های سازمان بخش عمده ای از زمان خود را در محیط کاری سپری می نمایند. ویژگیهای کیفیت زندگی کاری نقش موثری بر عملکرد مدیران دارد و می تواند آنها را ترغیب نمایند تا از حداکثر توانمندی هایشان استفاده نمایند. این پژوهش با هدف ارائه الگوی سلسله مراتبی کیفیت زندگی کاری مدیران بخش دولتی شهر تهران با استفاده از روش آمیخته(کیفی-کمی) به انجام رسید. در بخش کیفی 18 مولفه الگو موردنظر با استفاده از روش تحلیل محتوای مصاحبه با 18 خبره استخراج و در بخش کمی نیز تعیین ارتباط بین مولفه ها با اتکا به روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) انجام شد. تحلیل داده های کیفی و کمی پژوهش دستیابی به الگویی 9 سطحی بود که تاثیرگذارترین مولفه این الگو در سطح نهم، عدم اطمینان است و مولفه های تصمیم هراسی و ترس از اشتباه، مشارکت کاذب در تصمیم گیری، تنهایی در محیط کار و استرس و فشارهای عصبی تاثیرپذیرترین شاخص های این الگو می باشد. نتایج این پژوهش از طریق ارائه جوانب مثبت و منفی انتصاب به پست مدیریتی، به کارکنان و مدیران کمک می کند تا تصویر واقع بینانه تری نسبت به جایگاه مدیریتی داشته باشند.
رضا سپهوند؛ مهدیه ویشلقی؛ فاطمه علوی متین
چکیده
فرا شایستگی ادراک شده یک تجربۀ رایج در محیط کار است؛ با وجود این کمتر مورد توجه محققان داخلی قرار گرفته است. شناسایی متغیرهای مرتبط با این سازه برای درک ما از چگونگی تأثیرگذاری آن بر نتایج شغلی، ضروری است. بر اساس نظریۀ تناسب فرد - شغل، هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فرا شایستگی ادراک شده بر رفتارهای کاری غیرمولد با در نظر گرفتن ...
بیشتر
فرا شایستگی ادراک شده یک تجربۀ رایج در محیط کار است؛ با وجود این کمتر مورد توجه محققان داخلی قرار گرفته است. شناسایی متغیرهای مرتبط با این سازه برای درک ما از چگونگی تأثیرگذاری آن بر نتایج شغلی، ضروری است. بر اساس نظریۀ تناسب فرد - شغل، هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فرا شایستگی ادراک شده بر رفتارهای کاری غیرمولد با در نظر گرفتن نقش میانجیگری کسالت شغلی، بیگانگی شغلی و خستگی عاطفی بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش کارکنان شرکت گاز استان آذربایجان غربی بودند. بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده، 225 نفر برای نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد ادراک کارکنان از فرا شایستگی خود، رفتارهای کاری غیرمولد آنان را در پی دارد؛ بهعلاوه نقش میانجیگری کسالت شغلی، بیگانگی شغلی و خستگی عاطفی در این ارتباط مورد تأیید قرار گرفت.
سید نجم الدین موسوی
چکیده
سبز بودن یکی از موضوعات حساس و اساسی برای فعالیت شرکتها در دنیای پر از رقابت و محدودیتهای قانونی وعرفی بازار است که بتدریج همه حوزه ها از جمله منابع انسانی را دربخواهد گرفت. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر سرمایه ساختاری سبز بر شهرت سازمانی در صنعت مواد غذایی با توجه به نقش میانجی نوآوری سبز اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به ...
بیشتر
سبز بودن یکی از موضوعات حساس و اساسی برای فعالیت شرکتها در دنیای پر از رقابت و محدودیتهای قانونی وعرفی بازار است که بتدریج همه حوزه ها از جمله منابع انسانی را دربخواهد گرفت. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر سرمایه ساختاری سبز بر شهرت سازمانی در صنعت مواد غذایی با توجه به نقش میانجی نوآوری سبز اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوة گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه سرمایه ساختاری سبز هوآنگ و کانگ (2011)، نوآوری سبز ژی و همکاران (2019) و شهرت سازمانی لوما-آهو (2008) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعة آماری شامل شرکتهای بزرگ مواد غذایی ایران است که دارای تنوع محصولات بوده و در ارائه محصولات جدید پیشرو هستند و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی 200 شرکت انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد روابط مثبتی بین سرمایه ساختاری، نوآوری سبز و شهرت سازمانی وجود دارد. همچنین نوآوری سبز نقش میانجی بین سرمایه ساختاری سبز و شهرت سازمانی ایفا میکند. بنابراین تحقیق اثر سرمایه ساختاری سبز بر افزایش نوآوری سبز و شهرت سازمانی شرکتها در این صنعت را تایید میکند.
سیدرضا پورغفاری؛ علیرضا منظری توکلی؛ سنجر سلاجقه؛ مهدی دهقانی سلطانی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان با میانجیگری توانمندسازی کارکنان در ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب بانک در تهران بزرگ با استفاده از تکنیک دیمتل فازی است. پژوهش حاضر توصیفی – اکتشافی و از نظر هدف کاربردی و تحلیل دادههای آن آمیخته بوده که در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمّی از روش دیمتل فازی استفاده شد؛ در ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان با میانجیگری توانمندسازی کارکنان در ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب بانک در تهران بزرگ با استفاده از تکنیک دیمتل فازی است. پژوهش حاضر توصیفی – اکتشافی و از نظر هدف کاربردی و تحلیل دادههای آن آمیخته بوده که در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمّی از روش دیمتل فازی استفاده شد؛ در بخش کیفی مصاحبه به روش عمیق نیمهساختاریافته بین 16 خِبره که به روش گلوله برفی هدفمند شناسایی شدند انجام که 4 بُعد برای فرهنگسازمانی شامل: مشتریمداری، نظماندیشی، تخصصگرایی و اخلاقمندی؛ 4 بُعد برای توانمندسازی کارکنان شامل: آموزش، پویایی، مسئولیتپذیری و بازخورد و 4 بُعد برای آوای کارکنان شامل: بهرهمند، سودمند، سازگار و انذار شناسایی شد. در فاز کمّی نیز با توزیع پرسشنامه بین 9 نفر از خِبرگان که با استفاده از روش گلوله برفی هدفمند شناسایی شدند و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی وابستگی درونی و تأثیرات متقابل معیارهای مزبور بر یکدیگر بررسی شد؛ نتایج نشان داد، معیارهای آموزش، مسئولیتپذیری، آوای سودمند، اخلاقمندی، نظماندیشی، تخصصگرایی، پویایی و آوای انذار به ترتیب جزء معیارهای تأثیرگذار بوده و معیارهای بازخورد، آوای بهرهمند، مشتریمداری و آوای سازگار جزء معیارهای تأثیرپذیر میباشند.