مهدی یزدان شناس؛ حامد دهقانان؛ سعید صحت؛ فروغ سقائیان
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای استراتژیهای مسیر شغلی مدیران در صنعت بیمه ایران بوده است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت تحقیق از نوع کیفی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. مشارکتکنندگان که تعداد آنها بر اساس اشباع نظری تعیین گردید را مدیران صنعت بیمه تشکیل دادهاند که بهصورت نمونهگیری نظری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای استراتژیهای مسیر شغلی مدیران در صنعت بیمه ایران بوده است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت تحقیق از نوع کیفی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. مشارکتکنندگان که تعداد آنها بر اساس اشباع نظری تعیین گردید را مدیران صنعت بیمه تشکیل دادهاند که بهصورت نمونهگیری نظری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از روش دادهبنیاد انجام شد. یافتههای تحقیق حاکی از شناسایی شرایط علی تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی از جمله لنگرگاههای مسیر شغلی، فلات مسیر شغلی عینی و ذهنی؛ پدیده اصلی در استراتژیهای مسیرشغلی شامل شبکهسازی، ارائه خود و جاذبههای بین-فردی؛ شرایط زمینهای و محیط تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل روشن بودن گامهای مسیر شغلی، نگاه هزینهای به آموزش و جنسیت؛ شرایط مداخلهگر تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل تناسب شغل با شاغل، نظام شایستهسالاری و تناسب شغل با علائق فردی؛ راهبردها و کنشهای تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل سرمایه انسانی، نحوه ارتباط و دانش فنی افراد؛ و پیامدهای استراتژیهای مسیرشغلی مواردی همچون شناخته شدن، استقلال و شکوفایی استعدادهای مدیران صنعت بیمه در ایران بودند.
رفتار سازمانی
یاسمن مدرسی؛ میرعلی سیدنقوی؛ حبیب رودساز؛ ایمان رئیسی وانانی
چکیده
در دنیای دیجیتالی امروز، سازمانها برای اینکه بتوانند در دنیای رقابت باقی بمانند، در پی تغییراتی در ظاهر، تفکر و عملکرد خود هستند. تحول دیجیتالی تحولی شگرف است که گریزی از آن نیست و سازمانها باید خود را برای رویارویی با آن آماده کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای نرم تحول دیجیتال که بسیار مهم و حیاتی هستند و طراحی الگوی حاصل ...
بیشتر
در دنیای دیجیتالی امروز، سازمانها برای اینکه بتوانند در دنیای رقابت باقی بمانند، در پی تغییراتی در ظاهر، تفکر و عملکرد خود هستند. تحول دیجیتالی تحولی شگرف است که گریزی از آن نیست و سازمانها باید خود را برای رویارویی با آن آماده کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای نرم تحول دیجیتال که بسیار مهم و حیاتی هستند و طراحی الگوی حاصل از آن-هاست. جامعه آماری این پژوهش در بخش نخست، مقالات موجود در این حوزه بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید؛ در بخش دوم نیز جامعه آماری را مدیران و خبرگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل دادند که با روش نمونهگیری هدفمند و از طریق روش گلوله برفی، 14 نفر برگزیده شدند. ابزار مورداستفاده در پژوهش حاضر نرمافزار MAXQDA بود. ابتدا، بااستفاده از تحلیل مضمون پیشینه پژوهش، مولفههای موردنظر استخراج شده و در طراحی پرسشهای مصاحبه نیمهساختارمند مورداستفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر شناسایی 6 مضمون فراگیر، 44 مضمون سازماندهنده و 185 مضمون پایه تحول نرم دیجیتال بود و نهایت شبکه مضامین حاصل از آنها ترسیم شدهاست.
مدیریت منابع انسانی
ناصح روخنده؛ کیومرث احمدی؛ مهدی حمزه پور؛ فاطمه سهرابی
چکیده
انضباط اداری یکی از مهمترین عوامل انسجامبخش در سازمان است و نقش کلیدی در بهبود عملکرد سازمانها دارد؛ و شناسایی عواملی که باعث تقویت (پیشرانها) آن می شود ضروری است بنابراین هدف این پژوهش شناسایی مقولههای اصلی و فرعی و شاخصهای کلیدی پیشرانهای انضباط اداری از طریق رویکرد فراترکیب که یکی از پژوهش های کیفی و از روشهای فرا ...
بیشتر
انضباط اداری یکی از مهمترین عوامل انسجامبخش در سازمان است و نقش کلیدی در بهبود عملکرد سازمانها دارد؛ و شناسایی عواملی که باعث تقویت (پیشرانها) آن می شود ضروری است بنابراین هدف این پژوهش شناسایی مقولههای اصلی و فرعی و شاخصهای کلیدی پیشرانهای انضباط اداری از طریق رویکرد فراترکیب که یکی از پژوهش های کیفی و از روشهای فرا مطالعه است.در این پژوهش تعداد 67 متون علمی به زبان فارسی و انگلیسی معتبر از وبسایتها و پایگاههای اطلاعاتی علمی معتبر داخلی و خارجی در بین سالهای 2003 تا 2022 میلادی و 1390 تا 1401 شمسی کشف و استخراج شد که در نهایت 28 عنوان پژوهشی با استفاده از روش مهارتهای ارزیابی حیاتی (CASP)، در نظر گرفته شدند و از طریق روش تحلیل اﺳﻨﺎدی شاخصهای اصلی استخراج شدندپس از مطالعه و استخراج کدهای کلیدی در نهایت این کدها تجمیع و خوشهبندی شدند و مقولههای اصلی و فرعی تنظیم شدند. یافتهها نشان داد که دارای 12 مقوله اصلی، 28 مقوله فرعی و تعداد 120 شاخص یا کد اولیه استخراج شد نتایج این پژوهش میتواند به مدیران و سازمانها در توسعه و بهبود عملکرد بهعنوان نیروی محرکه سازمانها کمک شایان توجهی نماید و آنها را تبدیل به سازمانهای پیشرو در حوزه خود نمایید
رفتار سازمانی
مهدی مهذبی؛ محمود مرادی
چکیده
یکی از مسائل مهم و قابلبحث در حوزه عواطف و احساسات کارکنان، بحث حسادت در محیط کار است. هدف اصلی این پژوهش بررسی پیشایندها و پیامدهای حسادت در محیط کار بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی است. بدین منظور در ابتدا چارچوبی برای درک پیشایندها و پیامدهای حسادت در محیط کار بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی فستینگر ایجاد گردید و در گام بعد به پیاده ...
بیشتر
یکی از مسائل مهم و قابلبحث در حوزه عواطف و احساسات کارکنان، بحث حسادت در محیط کار است. هدف اصلی این پژوهش بررسی پیشایندها و پیامدهای حسادت در محیط کار بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی است. بدین منظور در ابتدا چارچوبی برای درک پیشایندها و پیامدهای حسادت در محیط کار بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی فستینگر ایجاد گردید و در گام بعد به پیاده سازی و اجرای این مدل در شرکت ساپکو پرداخته ایم. در این راستا تعداد 158 پرسشنامه از طریق روش نمونهگیری طبقهای نسبی بین اعضای نمونه توزیع گردید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که خودشیفتگی، روانرنجوری و رقابت تاثیر مثبت و معناداری بر حسادت در محیط کار دارد؛ عزت نفس و کنترل ادراک شده تاثیر منفی و معناداری بر حسادت در محیط کار دارد. همچنین نتایج نشان داد حسادت در محیط کار تاثیر منفی و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی و ادراکات سازمانی دارد؛ حسادت در محیط کار تاثیر مثبت و معناداری بر قصد ترک شغل، بی تفاوتی اخلاقی و رفتار کاری غیرمولد دارد.
مدیریت
علی شریعت نژاد؛ فرناز مهدی خانی؛ زهرا غفوری
چکیده
یکی از خطاهای مدیریتی مدیران که حاصل اتخاذ تصمیمات غیر بهینه میباشد، پشیمانی استراتژیک است که به صورت کاهش عملکرد، کارایی و اثر بخشی مدیران سازمانهای دولتی خود را نمایان ساخته و لطمات و صدمات جدی برای سازمانهای دولتی به بار میآورد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل ایجاد کننده و پیامدهای پشیمانی استراتژیک در ...
بیشتر
یکی از خطاهای مدیریتی مدیران که حاصل اتخاذ تصمیمات غیر بهینه میباشد، پشیمانی استراتژیک است که به صورت کاهش عملکرد، کارایی و اثر بخشی مدیران سازمانهای دولتی خود را نمایان ساخته و لطمات و صدمات جدی برای سازمانهای دولتی به بار میآورد. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل ایجاد کننده و پیامدهای پشیمانی استراتژیک در مدیران سازمانهای دولتی با روش نقشه شناختی فازی انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهشهای اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته و بر مبنای پژوهشهای کیفی و کمی است که از نظر فلسفه در زمره پژوهشهای قیاسی استقرایی میگنجد. جامعه آماری پژوهش مدیران سازمانهای دولتی هستند که با روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل کفایتنظری انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن-ها به ترتیب با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایاییسنجی درون کدگذار و میان کدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی و پایایی بازآزمون برای پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفته است
رفتار سازمانی
اسکندر شیرازی
چکیده
هدف: افسردگی سازمانی یکی از پچالشهای نوین سازمانهای بخش دولتی می باشد بی توهی به آن میتواند مضرات بلند مدتی برای سازمان و کارکنان آن داشته باشد و از آنجا که امروزه افراد بیشترین وقت خود را در سازمانها سپری میکنند، بی توجهی به این مساله میتواند خسارات جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی علل ایجاد افسردگی ...
بیشتر
هدف: افسردگی سازمانی یکی از پچالشهای نوین سازمانهای بخش دولتی می باشد بی توهی به آن میتواند مضرات بلند مدتی برای سازمان و کارکنان آن داشته باشد و از آنجا که امروزه افراد بیشترین وقت خود را در سازمانها سپری میکنند، بی توجهی به این مساله میتواند خسارات جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی علل ایجاد افسردگی سازمانی با رویکرد داده بنیاد (مطالعه موردی: سازمانهای دولتی) انجام گرفت. روش: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی ازنوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر اساتید و خبرگان حوزه رفتار سازمانی و روانشناسی سازمانی بوده انتخاب نمونه آماری با تکنیک گلوله برفی صورت گرفت.جهت جمع آوری داده ها 16 مصاحبه عمیق با خبرگان انجام گرفت و داده های به دست آمده با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل گردید. و مدل نهایی بر اساس روش استراوس-کوربین طراحی گردیدیافتهها: طی این پژوهش 175 کد باز به دست آمد که در قالب 21 کد محوری عدم تحقق اهداف و برنامه ها،عوامل سیاسی-
رفتار سازمانی
مهدی علی زاده؛ زیبا فیضی
چکیده
صلابت سازمانی، مفهوم جدیدی از روانشناسی مثبت بوده و ویژگی افراد موفق دنیا می باشد. صلابت سازمانی بیانگر شور و اشتیاق جهت تحقق اهداف بلندمدت سازمانی است. اما در حال حاضر در خصوص تجربه زیسته صلابت سازمانی فهم ناچیزی وجود دارد. در این پژوهش از روش پدیدارشناسی استفاده شده تا تجربه زیسته این پدیده توصیف گردد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان ...
بیشتر
صلابت سازمانی، مفهوم جدیدی از روانشناسی مثبت بوده و ویژگی افراد موفق دنیا می باشد. صلابت سازمانی بیانگر شور و اشتیاق جهت تحقق اهداف بلندمدت سازمانی است. اما در حال حاضر در خصوص تجربه زیسته صلابت سازمانی فهم ناچیزی وجود دارد. در این پژوهش از روش پدیدارشناسی استفاده شده تا تجربه زیسته این پدیده توصیف گردد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان دادگستری استان کردستان بوده است. در این پژوهش ابتدا براساس پرسشنامه سوت ویک و همکارانش، افراد با صلابت شناسایی و سپس با روش نمونه گیری غیرتصادفی-هدفمند، با 8 نفر مصاحبه عمیق انجام شد. یافته های تحلیل کیفی نشان داد جوهره تجربه صلابت سازمان از چهار مضمون اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: 1. صلابت سازمانی به مثابه شخصیت فعال با مضامین فرعی نوآوری، صبوری، انعطاف پذیری، 2. صلابت سازمانی به مثابه معنویت کاری با مضامین فرعی رضایت خدا، رضایت خلق خدا، صداقت، تقوا، ادب3. صلابت سازمانی به مثابه استقامت کاری با مضامین فرعی پشتکار، پیگیری، تلاش گری، 4. صلابت سازمانی به مثابه حل کنندگی مساله عمومی با مضامین فرعی مساله شناسی، خبرگی، مسئولیت پذیری، خدمت محوری، می باشد. فهم تجربه زیسته صلابت سازمانی می تواند حرکت سازمان را در مسیر تحقق اهدافش تسهیل نماید.