رهبری سازمانی
فاطمه سادات میر؛ سیدمهدی الوانی؛ حامد دهقانان؛ مهدی گلشنی؛ زهره دهدشتی شاهرخ
چکیده
اهمیت رهبری از یکسو و کثرت نظریات در این حوزه از سویدیگر، لزوم بازاندیشی و انجام تحقیقات در این خصوص را بیشتر میکند. هدف این پژوهش اکتشافی، شناسایی خلاءهای نظریات رهبری موجود، و ارائۀ فرانظریۀ جدیدی به منظور رفع این خلاءهاست. در این پژوهش کتابخانهای از فرانظریه که یکی از روشهای پژوهش موثر جهت بازاندیشی در علم است، استفادهشدهاست. ...
بیشتر
اهمیت رهبری از یکسو و کثرت نظریات در این حوزه از سویدیگر، لزوم بازاندیشی و انجام تحقیقات در این خصوص را بیشتر میکند. هدف این پژوهش اکتشافی، شناسایی خلاءهای نظریات رهبری موجود، و ارائۀ فرانظریۀ جدیدی به منظور رفع این خلاءهاست. در این پژوهش کتابخانهای از فرانظریه که یکی از روشهای پژوهش موثر جهت بازاندیشی در علم است، استفادهشدهاست. ما از الگوی MO، یا فرانظریۀ تاسیسی بهرهگرفتیم. تکنیک جمعآوری اطلاعات، مطالعات سیستماتیک بوده، و روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل محتوا میباشد. جامعۀ آماری، تمامی مقالاتیاند که به بررسی نظریات رهبری پرداختهاند. نمونهگیری به روش قضاوتی، تا اشباع نظری به عدد 200 مقاله رسید. ما در این پژوهش، ابتدا به دستهبندی نظریات رهبری مبتنی بر پاردایمهای پنجگانۀ علم پرداختیم و سپس خلاء-های تئوریک را شناساییکردیم. براساس یافتههای تحقیق، خلاءهای موجود در نظریات رهبری سازمان به هستی شناسی مادی حاکم بر آنها بازمیگردد و راهحل این خلاءها تغییر دیدگاه بهسمت فرانظریۀ وحدتگرا و شناخت انسان در ابعاد بالاتر وجود است. ما دیدگاه فرانظری خود را مبتنی بر نظریات وحدتگرای فیزیک ارائهکردهایم، زیرا هستیشناسی وحدتگرا با تاکید بر کثرت ابعاد، و وحدت نیروها در هستی، حقیقت را چیزی فراتر از عالم ماده میداند و میتواند نظرات متکثر را زیر یک چتر جمعکند.
زهرا کوثر؛ سید مهدی الوانی؛ رضا واعظی؛ وجه اله قربانی زاده
چکیده
این پژوﻫﺶ ﺑﺎ اتخاذ رهیافت حقوق مدنی و خدمات دولتی نوین و با ﻫﺪف ﻃﺮاﺣﯽ اﻟﮕﻮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ سرمایه اﻧﺴﺎﻧﯽ جامعهمحور در بخش دولتی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ازنظر ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی، اﺳﺘﺮاﺗﮋی پژوهش، اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ و ﺑﻪ روش کیفی اﻧﺠﺎم گردیده است. جهت گردآوری اطلاعات از منابع و مقالات مرتبط با موضوع و مصاحبههای نیمهساختاریافته ...
بیشتر
این پژوﻫﺶ ﺑﺎ اتخاذ رهیافت حقوق مدنی و خدمات دولتی نوین و با ﻫﺪف ﻃﺮاﺣﯽ اﻟﮕﻮی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ سرمایه اﻧﺴﺎﻧﯽ جامعهمحور در بخش دولتی اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ازنظر ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی، اﺳﺘﺮاﺗﮋی پژوهش، اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ و ﺑﻪ روش کیفی اﻧﺠﺎم گردیده است. جهت گردآوری اطلاعات از منابع و مقالات مرتبط با موضوع و مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدیران و کارشناسان حوزه منابع انسانی و ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهها از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﻀﻤﻮن اﺳﺘﻔﺎده گردید. اﻟﮕﻮی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی دارای پنج بعد پیشنیازها، موانع و تسهیلگرها، محتوا و پیامد اﺳﺖ. تفسیر و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد عدموجود یک جهتگیری استراتژیک اساسی و باورهای مشترک غیر صحیح بین افراد از موانع مهم جامعهمحوری است و مهمترین راهکار حذف این موانع، "حمایت و پشتیبانی مدیران سازمان" و "شناسایی و تقویت باورهای صحیح مشترک" است. همچنین بازتعریف ارزشها و منافع مشترک از طریق گفتمان و مشارکت هر چه بیشتر در جهت افزایش مسئولیتپذیری افراد در سازمان و شهروندان در جامعه" و "وفاق و هماهنگی بین سازمانهای دولتی" تسهیلکننده جامعهمحوری خواهد بود.
حسن درویش؛ سید مهدی الوانی؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ حسن عباس زاده
دوره 21، شماره 66 ، دی 1390، ، صفحه 79-99
چکیده
در دنیای امروز، کارآفرینی و گرایش به آن نقش مهمیرا در بقا و توسعه سازمانها در محیطهای متلاطم و پویا ایفا میکند. امروزه توسعه گرایش به کارآفرینی به منظور تقویت نوآوری، ابتکارعمل و مخاطره پذیری در سازمانها از جمله مباحث مورد توجه در ادبیات مدیریت است؛ در خصوص ابعاد و مولفههای گرایش به کارآفرینی1 نظیر نوآوری، ابتکارعمل ...
بیشتر
در دنیای امروز، کارآفرینی و گرایش به آن نقش مهمیرا در بقا و توسعه سازمانها در محیطهای متلاطم و پویا ایفا میکند. امروزه توسعه گرایش به کارآفرینی به منظور تقویت نوآوری، ابتکارعمل و مخاطره پذیری در سازمانها از جمله مباحث مورد توجه در ادبیات مدیریت است؛ در خصوص ابعاد و مولفههای گرایش به کارآفرینی1 نظیر نوآوری، ابتکارعمل و مخاطره پذیری پژوهشهای متعددی انجام شده است اما عوامل سازمانی مناسب میتواند نقش تعیین کنندهای در توسعه گرایش به کارآفرینی داشته باشد. هدف این مقاله بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی کشور میباشد .جامعه آماری این پژوهش1200 نفر از کارکنان بانکهای خصوصی در شهر تهران بوده است. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهش به 350 نفر از کارکنان به صورت تصادفی ارائه شد که از این تعداد 284پرسشنامه برگشت داده شد و این تعداد در تجزیه و تحلیل آماری(که از طریق SPSSو لیزرل انجام شد) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که حمایت مدیریت عالی و سیستم پاداش کارآمد بیشترین نقش را در توسعه گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی کشور داشته و عواملی نظیر برقراری روابط سازنده بینسازمانی، عدم تمرکز و رسمیت در مرحله بعدی میتواند گرایش به کارآفرینی در نظام بانکی کشور را تقویت کند.
سید مهدی الوانی؛ داوود حسین پور
دوره 18، شماره 54 ، شهریور 1386، ، صفحه 1-38
چکیده
در این مقاله سعی شده است علاوه بر ارایه مطالب جدید در زمینه شبکه های عصبی مصنوعی، کاربرد آن در تصمیم گیری راهبردی مدیران ارایه شود. در اینجا شبکه های عصبی مصنوعی برای اجرای یک مدول تصمیم در چارچوب تصمیم گیری راهبردی مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله چگونگی بکارگیری و پذیرش شبکه های عصبی در چارچوب تصمیم گیری راهبردی را توصیف می کند. ...
بیشتر
در این مقاله سعی شده است علاوه بر ارایه مطالب جدید در زمینه شبکه های عصبی مصنوعی، کاربرد آن در تصمیم گیری راهبردی مدیران ارایه شود. در اینجا شبکه های عصبی مصنوعی برای اجرای یک مدول تصمیم در چارچوب تصمیم گیری راهبردی مورد بررسی قرار گرفته است. این مقاله چگونگی بکارگیری و پذیرش شبکه های عصبی در چارچوب تصمیم گیری راهبردی را توصیف می کند. در بخش اول مختصری از ادبیات شبکه های عصبی مصنوعی و در بخش دوم ایده اساسی چهار چوب تصمیم گیری راهبردی و در بخش سوم چگونگی ساختن یک مدول تصمیم مبتنی بر شبکه های عصبی مصنوعی توصیف می شود. در کل هدف اصلی مقاله شناخت عملکرد شبکه های عصبی طبیعی بدن و بازسازی مصنوعی این عملکرد برای استفاده در مسائل تصمیم گیری راهبردی است.
سید مهدی الوانی؛ محسن علیزاده ثانی
دوره 18، شماره 53 ، خرداد 1386، ، صفحه 1-24
چکیده
ناتوانی مدلهای سنتی و مدلهای بازار مدار مدیریت دولتی برای پاسخگویی به فرایندهای پیچیده و پویای تصمیم گیری عمومی معاصر، موجب حرکتی در بخش دولتی در طی دهه 1990 از تاکید صرف بر کیفیت ارائه خدمات به تاکید بر حکمرانی خوب گردید و لیکن واژه های معدودی را می توان در علوم اجتماعی به اندازه حکمرانی مبهم یافت. بنابراین زمانی که میخواهیم کیفیت حکمرانی ...
بیشتر
ناتوانی مدلهای سنتی و مدلهای بازار مدار مدیریت دولتی برای پاسخگویی به فرایندهای پیچیده و پویای تصمیم گیری عمومی معاصر، موجب حرکتی در بخش دولتی در طی دهه 1990 از تاکید صرف بر کیفیت ارائه خدمات به تاکید بر حکمرانی خوب گردید و لیکن واژه های معدودی را می توان در علوم اجتماعی به اندازه حکمرانی مبهم یافت. بنابراین زمانی که میخواهیم کیفیت حکمرانی را ارزیابی کنیم باید درک مناسبی از اجزا و عناصر آن داشته باشیم. این مقاله با مرور چندین پروژه بین المللی و آثار برخی از محققان که در سالهای اخیر در زمینه ارزیابی کیفیت فرایندهای حکمرانی خوب ارائه شده اند بدنبال شناخت شاخص هایی می باشد تا با استفاده از آنها به تحلیل کیفیت حکمرانی خوب در ایران بپردازد. این تحقیق با رویکردی میان رشته ای از طریق روش تحقیق کتابخانه ای به جمع آوری اطلاعات تحقیقات انجام شده در رشته های مختلف علوم اجتماعی پرداخته است.
یافته های تحقیق بیانگر این است که هریک از معیارهای حکمرانی خوب بگونه ای در قانون اساسی ج.ا.ا مورد تاکید بسیار بوده است و در عرصه عمل نیز شاهد بهبود شاخص های حکمرانی خوب پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون می باشیم ولی در عین حال در مقاطعی از این دوران شاهد بر هم خوردن تعادل میان سه نهاد اصلی جامعه بوده ایم که در آینده ای نه چندان دور عوارض خود را نشان داده اند.
سید مهدی الوانی؛ کیوان شاهقلیان
دوره 13، شماره 52 ، اسفند 1385، ، صفحه 1-16
چکیده
در دنیای امروز، سرمایه دانش و خردمندی تنها راه ایجاد ثروت در سازمان ها و جوامع است. سرمایه های طبیعی و انسانی زمانی به ثروت تبدیل می شوند که با سرمایه دانش آمیخته و عجین شده باشند. دانش، اطلاعات، دارایی های معنوی، تخصص و صلاحیت های حرفه ای، ابزارهای تولید ثروت اند و جوامعی که فاقد این ابزارها باشند فقیر محسوب می شوند. امروزه توانمندی ...
بیشتر
در دنیای امروز، سرمایه دانش و خردمندی تنها راه ایجاد ثروت در سازمان ها و جوامع است. سرمایه های طبیعی و انسانی زمانی به ثروت تبدیل می شوند که با سرمایه دانش آمیخته و عجین شده باشند. دانش، اطلاعات، دارایی های معنوی، تخصص و صلاحیت های حرفه ای، ابزارهای تولید ثروت اند و جوامعی که فاقد این ابزارها باشند فقیر محسوب می شوند. امروزه توانمندی درگرو دارا بودن سرمایه دانش بوده و بکارگیری مجموعه ظرفیت های ذهنی خلاق است که به طور موثری توسعه و پیشرفت را ممکن می سازد. امروزه سازمان ها نیز دریافته اند که هیچ سرمایه ای به اندازه دانش نمی تواند آنها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه های سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و مدیریت دانش به عنوان ابزاری که می تواند دانش موجود را گردآوری و نظم و پویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد اهمیت یافته است. اما تجربه بسیاری از شرکتها در مورد مدیریت دانش به شکست انجامیده و این به آن جهت است که برای مدیریت دانش الگوی ارزیابی مناسبی بکار برده نشده و به آن به عنوان امری موقت و زودگذر نگریسته شده است. در این مقاله بر پایه پژوهش انجام شده مولفه های موثر در مدیریت دانش تعیین و بر اساس این مولفه ها الگویی برای ارزیابی مدیریت دانش در سازمان های صنعتی ایران ارائه گردیده است. علاوه بر آن توسط الگوی ارائه شده سطح مدیریت دانش نیز تعیین می گردد. این مولفه ها عبارتند از: تشخیص دانش، تحصیل دانش، بکارگیری دانش، اشتراک دانش، توسعه دانش و نگاهداری دانش. هر کدام از این مولفه ها نیز به عواملی دیگر تقسیم شده اند. دو سازمان از صنعت خودروسازی کشور که بیشترین تولید و سهم بازار خودرو کشور را داشته اند بعنوان موارد مورد مطالعه انتخاب شده اند و با جمع آوری اطلاعات و بررسی های آماری بر روی داده ها، تجزیه و تحلیل نهایی انجام و نتایج در قالب الگوی نهائی ارائه گردید تا الگوی مزبور در وادی عمل کارایی خود را نشان دهد.
سید مهدی الوانی
دوره 13، شماره 50 ، شهریور 1385، ، صفحه 47-63
چکیده
در دهه پنجاه میلادی بولدینگ عالم علم سیستمها، در طبقه بندی نه گانه خود، پیامی هشدار دهنده را به پژوهشگران و اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی ارائه داد که در آن زمان توجه چندانی به آن نشد. او در مقاله خود تحت عنوان تئوری عمومی سیستمها به لزوم تناسب ابزارهای پژوهش و موضوع پژوهش اشاره کرد و متذکر شد که زمانی می توانیم به شناخت درست پدیده ...
بیشتر
در دهه پنجاه میلادی بولدینگ عالم علم سیستمها، در طبقه بندی نه گانه خود، پیامی هشدار دهنده را به پژوهشگران و اندیشمندان علوم انسانی و اجتماعی ارائه داد که در آن زمان توجه چندانی به آن نشد. او در مقاله خود تحت عنوان تئوری عمومی سیستمها به لزوم تناسب ابزارهای پژوهش و موضوع پژوهش اشاره کرد و متذکر شد که زمانی می توانیم به شناخت درست پدیده ها در هر سطح نائل شویم که ابزار مناسب همان سطح را بکار گرفته باشیم. به زعم او ابزارهای پژوهش در سطح دوم و سوم ثابت مانده اند و با استفاده از آنها انسان و سازمان که موضوعات سطح هفتم و هشتم از نظر پیچیدگی می باشند مورد پژوهش قرار می گیرند.
سید مهدی الوانی؛ فرشته قشقایی
دوره 13، شماره 49 ، خرداد 1385، ، صفحه 25-38
چکیده
زندگی در دهکده ی جهانی با سرعت روزافزون ارتباطات و وابستگی کشورها به هم به اشکال مختلف موجب مواجه شدن انسانها با مشکلات عدیده ای می شود که سازمانها و نهادهای موجود از عهده ی حل آنها بر نخواهند آمد. سازمان های جامعه مدنی در دو دهه ی اخیر نقش بسیار ارزنده ای در نظام حکومتی و حل مشکلات اجتماعی پیدا کرده اند. این سازمان ها برای حفظ نقش و مشروعیت ...
بیشتر
زندگی در دهکده ی جهانی با سرعت روزافزون ارتباطات و وابستگی کشورها به هم به اشکال مختلف موجب مواجه شدن انسانها با مشکلات عدیده ای می شود که سازمانها و نهادهای موجود از عهده ی حل آنها بر نخواهند آمد. سازمان های جامعه مدنی در دو دهه ی اخیر نقش بسیار ارزنده ای در نظام حکومتی و حل مشکلات اجتماعی پیدا کرده اند. این سازمان ها برای حفظ نقش و مشروعیت خود در جامعه، با تقویت مسئولیت اجتماعی و جلوگیری از کجروی های موجود در جامعه کوشیده اند پاسخگوی ذی نفعان خود باشند. حال باید دید اصولا پاسخگویی چیست؟ پاسخگویی به چه کسانی؟ چگونه؟ صورت می پذیرد. این پرسشها در سازمان های غیر دولتی از اهمیت برخوردار بوده و اندیشمندان و پژوهشگران در پی یافتن پاسخ های آنها هستند. این مقاله مقدمه ایست برای یافتن جواب هائی جهت چالش هایی که سازمان های غیر دولتی با آن مواجه هستند.
سید مهدی الوانی
دوره 11، شماره 41.42 ، شهریور 1383، ، صفحه 1-12
چکیده
اخلاق به عنوان تنظیم کننده روابط میان انسانها، همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. در مدیریت نیز این ساز و کار درونی بدون آنکه نیاز به اهرمهای بیرونی داشته باشد قادر است تا عملکردهای اخلاقی را در کارکنان تضمین نموده و سازمانی اخلاقی را بوجود آورد. نقش اخلاق در عملکردها و رفتارها، در تصمیم گیری ها و انتخاب ها و در برخوردها و ارتباطات ...
بیشتر
اخلاق به عنوان تنظیم کننده روابط میان انسانها، همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. در مدیریت نیز این ساز و کار درونی بدون آنکه نیاز به اهرمهای بیرونی داشته باشد قادر است تا عملکردهای اخلاقی را در کارکنان تضمین نموده و سازمانی اخلاقی را بوجود آورد. نقش اخلاق در عملکردها و رفتارها، در تصمیم گیری ها و انتخاب ها و در برخوردها و ارتباطات مهم و تعیین کننده است و از اینروست که امروزه بحث اخلاقیات و مدیریت یکی از مباحث عمده رشته مدیریت گردیده است.
اخلاقیات به عنوان سیستمی از ارزشها و باید و نبایدها تعریف می شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص می گردند و عمل بد از خوب متمایز می شود. با اتکا به اصول اخلاقی مدیران قادر می شوند تا تصمیم بگیرند که چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است چه کسی در سازمان به راه درست می رود و چه کسی راه نادرست می پیماید. بنابراین مدیر در انجام وظایف خود نظیر تصمیم گیری، ارزشیابی، نظارت، تشویق و تنبیه بدون وجود یک نظام اخلاقی در سازمان نمی تواند با قطعیت عمل کند. در این مقاله ضمن ارائه دیدگاه های مختلف اخلاقی، چگونگی ایجاد یک نظام اخلاقی منسجم و یکپارچه در سازمان مطرح می گردد و نحوه حفظ این نظام از طریق جهت دادن به رفتارها و ساختارها تشریح می شود.
سید مهدی الوانی؛ نور محمد یعقوبی
دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، ، صفحه 5-20
چکیده
ضرورت توجه به اخلاقیات در مدیریت دولتی، پژوهش ها و مطالعات متعددی بدنبال داشته است. بی گمان تقویت اخلاقیات در بخش عمومی می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از سوی سازمان های عمومی و افزایش مشروعیت این سازمان ها در انظار عمومی ایفا کند. در این مقاله سعی شده است تا ضمن تبیین مفهوم اخلاق در مدیریت دولتی و ضرورت توجه به آن در ...
بیشتر
ضرورت توجه به اخلاقیات در مدیریت دولتی، پژوهش ها و مطالعات متعددی بدنبال داشته است. بی گمان تقویت اخلاقیات در بخش عمومی می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از سوی سازمان های عمومی و افزایش مشروعیت این سازمان ها در انظار عمومی ایفا کند. در این مقاله سعی شده است تا ضمن تبیین مفهوم اخلاق در مدیریت دولتی و ضرورت توجه به آن در خدمات عمومی، چارچوبی برای ارزیابی زیر ساخت های اخلاقی ارائه شود. در خاتمه نیز به چگونگی تقویت زیر ساخت های اخلاقی و نتیجه گیری از مباحث پرداخته شده است.
اخلاقیات از جمله موضوعاتی است که اندیشمندان مدیریت دولتی از سالها پیش به اهمیت و نقش آن در ساختار نظام اجتماعی پی برده و با انجام مطالعات و پژوهش های گوناگون در تلاش هستند تا پاسخی برای مسائل اخلاقی بیابند و سازوکارهایی به منظور تقویت اخلاقیات در بخش دولتی ارائه دهند.
سید مهدی الوانی؛ میرعلی سید نقوی
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، ، صفحه 3-18
چکیده
مدل امتیازات متوازن (BSC) مدل کیفی و جامع برای مدیریت عملکرد سازمانها است. این مدل با تمرکز بر استراتژیهای سازمان و ایجاد تعادل در حوزه های مهم سازمان - امول مالی، مشتریان یا ارباب رجوع، فرایندهای داخل سازمانی و رشد و یادگیری - سعی در مدیریت و ارزیابی سازمانهای پیچیده دارد. در این مقاله ضمن بیان مفهوم، شیوه کاربرد مدل امتیازات متوازن ...
بیشتر
مدل امتیازات متوازن (BSC) مدل کیفی و جامع برای مدیریت عملکرد سازمانها است. این مدل با تمرکز بر استراتژیهای سازمان و ایجاد تعادل در حوزه های مهم سازمان - امول مالی، مشتریان یا ارباب رجوع، فرایندهای داخل سازمانی و رشد و یادگیری - سعی در مدیریت و ارزیابی سازمانهای پیچیده دارد. در این مقاله ضمن بیان مفهوم، شیوه کاربرد مدل امتیازات متوازن در سازمان، و نقاط قوت و ضعف آن تشریح شده است. در پایان دلایل کارآمدی مدل مذکور در بخش دولتی بیان گردیده است.
سید مهدی الوانی
دوره 9، شماره 35.36 ، اسفند 1381، ، صفحه 1-12
چکیده
مدیریت دولتی و جهانی شدن موضوعاتی مرتبط به هم هستند که محور اغلب بحث های آغاز هزاره سوم را در حوزه امور عمومی و سیاست تشکیل می دهند. جهانی شدن به عنوان یک پدیده پیش رونده بر مدیریت دولتی کشورها آثاری بجای می گذارد و به نوعی در شکل گیری آن موثر واقع می شود. سوال مطرح برای اندیشمندان و کسانیکه به نحوی با مدیریت دولتی در ارتباطند، اینست ...
بیشتر
مدیریت دولتی و جهانی شدن موضوعاتی مرتبط به هم هستند که محور اغلب بحث های آغاز هزاره سوم را در حوزه امور عمومی و سیاست تشکیل می دهند. جهانی شدن به عنوان یک پدیده پیش رونده بر مدیریت دولتی کشورها آثاری بجای می گذارد و به نوعی در شکل گیری آن موثر واقع می شود. سوال مطرح برای اندیشمندان و کسانیکه به نحوی با مدیریت دولتی در ارتباطند، اینست که آینده مدیریت دولتی در عرصه جهانی شدن چیست و دولتمردان و سیاستگذاران در مقابل این پدیده چگونه واکنش نشان داده و چه شیوه ای را پیش گیرند.
بطور کلی دولتمردان در مقابل جهانی شدن می توانند به انحاء گوناگونی رفتار کنند که اگر بخواهیم انرا به صورت یک مدل ایده آل نشان دهیم، پیوستاری را تشکیل می دهد که دامنه آن از تعامل تا عدم تعامل است در یک سوی این طیف کشورها می توانند جهانی شدن را نفی کرده و هرگونه ارتباطی را با این واقعیت ناصواب بدانند و در سوی دیگر پیوستار کشورها می توانند به الگو برداری و تقلید بی چون و چرای تمامی خط مشی ها و شیوه های جهانی بپردازند و در موضع انفعال جهانی شدن را بپذیرند.
سید مهدی الوانی؛ میرعلی سید نقوی
دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، ، صفحه 9-26
چکیده
امروزه در کنار سرمایه های انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایه دیگری بنام سرمایه اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفته است. این مفهوم به پیوند ها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود. این مقاله با ارائه تعاریف و مقایسه دیدگاه های صاحبنظران عمده به تعریف ...
بیشتر
امروزه در کنار سرمایه های انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایه دیگری بنام سرمایه اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفته است. این مفهوم به پیوند ها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود. این مقاله با ارائه تعاریف و مقایسه دیدگاه های صاحبنظران عمده به تعریف تئوریهای سه گانه سرمایه اجتماعی – تئوری شکاف ساختاری، پیوند ضعیف و منابع اجتماعی پرداخته و به شناسایی و تحلیل ابعاد مختلف این نظریه می پردازد. در ادامه برای سنجش میزان سرمایه اجتماعی دو نوع مدل کمی و کیفی ارائه و در پایان مقاله، مزایا و معایب بکارگیری این نظریه به بحث گذاشته می شود.
سید مهدی الوانی؛ میرعلی سیدنقوی
دوره 8، شماره 32.31 ، اسفند 1380، ، صفحه 56-68
چکیده
در این مقاله، ضمن تشریح تئوری کارگزاری و مفروضات اساسی آن، برخی از انواع قراردادهای رایج کارگزاری با عناوینی همچون قرارداد جبران خدمت مبتنی بر رفتار، قرارداد مبتنی بر نتایج و قرارداد مبتنی بر حقوق، قرارداد مبتنی بر هزینه خدمات و قرارداد مبتنی بر هزینه سرانه خدمات بررسی می شود. سپس نقش و کاربرد تئوری کارگزاری در مدیریت دولتی تبیین ...
بیشتر
در این مقاله، ضمن تشریح تئوری کارگزاری و مفروضات اساسی آن، برخی از انواع قراردادهای رایج کارگزاری با عناوینی همچون قرارداد جبران خدمت مبتنی بر رفتار، قرارداد مبتنی بر نتایج و قرارداد مبتنی بر حقوق، قرارداد مبتنی بر هزینه خدمات و قرارداد مبتنی بر هزینه سرانه خدمات بررسی می شود. سپس نقش و کاربرد تئوری کارگزاری در مدیریت دولتی تبیین و در پایان نارسائیها و موانع تئوری به بحث گذاشته می شود.
سید مهدی الوانی
دوره 8، شماره 29.30 ، شهریور 1380، ، صفحه 117-142
چکیده
نظام های سیاسی بر اساس بنیانهای ارزشی، اعتقادات و ایدئولوژی و فرهنگ خاص شکل می گیرند و ساختار حکومتی مناسب و شایسته به منظور تنظیم رفتار و روابط حاکمان، گروه های مختلف جامعه و افراد جامعه را طراحی و به مورد اجرا می گذارند ساختار نظام های سیاسی نیز بر مبنای ایدئولوژی، اعتقادات و ارزش هایی که نظام پایه آن استوار است، شکل میگیرد و به تبع ...
بیشتر
نظام های سیاسی بر اساس بنیانهای ارزشی، اعتقادات و ایدئولوژی و فرهنگ خاص شکل می گیرند و ساختار حکومتی مناسب و شایسته به منظور تنظیم رفتار و روابط حاکمان، گروه های مختلف جامعه و افراد جامعه را طراحی و به مورد اجرا می گذارند ساختار نظام های سیاسی نیز بر مبنای ایدئولوژی، اعتقادات و ارزش هایی که نظام پایه آن استوار است، شکل میگیرد و به تبع آن نظام خط مشی گذاری نیز تعیین می شوود محور شکل گیری ساختار در نظام های سیاسی غالبا یکی از محورهای زیر است:
اصالت فرد
اصالت جمع
اصالت فرد و جمع
اصالت حق
و بسته به اینکه یک نظام سیاسی کدامیک را مبنا قرار دهد ساختار نظام و خرده نظام های آن شکل می گیرد.
در این تحقیق هدف شناخت این مبنا در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران و تاثیر آن بر ساختار نظام حکومت و نظام خط مشی گذاری است.
سید مهدی الوانی؛ حسن دانایی فرد
دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 12-40
چکیده
نظریه انتقادی در کنار پدیدار شناسی یکی از جریان های مهم تفکر اجتماعی در جهان معاصر است که بر زمینه های مختلف اندیشه های انسانی اثرات زیادی به جای گذاشته است. مدیریت دولتی نیز از این نفوذ بر کنار نمانده و تفکر انتقادی مبانی آن را دستخوش دگرگونی و تحول نموده است. در این مقاله ضمن تشریح نظریه انتقادی اولیه، نظریه انتقادی متعالی هابرماس ...
بیشتر
نظریه انتقادی در کنار پدیدار شناسی یکی از جریان های مهم تفکر اجتماعی در جهان معاصر است که بر زمینه های مختلف اندیشه های انسانی اثرات زیادی به جای گذاشته است. مدیریت دولتی نیز از این نفوذ بر کنار نمانده و تفکر انتقادی مبانی آن را دستخوش دگرگونی و تحول نموده است. در این مقاله ضمن تشریح نظریه انتقادی اولیه، نظریه انتقادی متعالی هابرماس را مورد بررسی قرار می دهیم و در پایان مدیریت دولتی را از دیدگاه نظریه انتقادی به تصویر و ویژگی های آن را بر می شماریم.
سید مهدی الوانی
دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، ، صفحه 17-28
چکیده
یکی از مشکلات پژوهش در مقوله ی سازمان و مدیریت ناسازگاری موضوع تحلیل و ابزار تحلیل است. سال هاست محققان این رشته با استفاده از ابزارهای تحقیقی که خاص علوم طبیعی است به سراغ مسائل انسانی و سازمانی آمده و کوشیده اند تا این دو ناساز را همساز کنند که در این امر توفیق حاصل نگردیده است. در این مقاله تلاش شده تا پژوهش کیفی به عنوان رویکردی مناسب ...
بیشتر
یکی از مشکلات پژوهش در مقوله ی سازمان و مدیریت ناسازگاری موضوع تحلیل و ابزار تحلیل است. سال هاست محققان این رشته با استفاده از ابزارهای تحقیقی که خاص علوم طبیعی است به سراغ مسائل انسانی و سازمانی آمده و کوشیده اند تا این دو ناساز را همساز کنند که در این امر توفیق حاصل نگردیده است. در این مقاله تلاش شده تا پژوهش کیفی به عنوان رویکردی مناسب تحقیق در مسائل سازمان و مدیریت معرفی و ویژگی های آن تشریح شود. ماهیت و سرشت پژوهش های کیفی، شیوه های گردآوری اطلاعات در این نوع پژوهش ها، دسته بندی پژوهش های کیفی و برخی مشکلات آنها محورهای اصلی بحث در این مقاله را تشکیل می دهد. امید است طرح این موضوع آغازی باشد برای بحث های اساسی تر در زمینه پژوهش های سازمانی و مدیریت.
سید مهدی الوانی؛ حسن دانایی فرد
دوره 4، شماره 13.14 ، شهریور 1373، ، صفحه 13-32
چکیده
نظریه انتقادی در کنار پدیدارشناسی یکی از جریانهای مهم تفکر اجتماعی در جهان معاصر است، که بر زمینه های مختلف اندیشه های انسانی اثرات زیادی به جای گذاشته است. مدیریت دولتی نیز از این نفوذ بر کنار نمانده و تفکر انتقادی مبانی آن را دستخوش دگرگونی و تحول نموده است. در این مقاله ضمن تشریح نظریه انتقادی اولیه، نظریه انتقادی متعالی هابرماس ...
بیشتر
نظریه انتقادی در کنار پدیدارشناسی یکی از جریانهای مهم تفکر اجتماعی در جهان معاصر است، که بر زمینه های مختلف اندیشه های انسانی اثرات زیادی به جای گذاشته است. مدیریت دولتی نیز از این نفوذ بر کنار نمانده و تفکر انتقادی مبانی آن را دستخوش دگرگونی و تحول نموده است. در این مقاله ضمن تشریح نظریه انتقادی اولیه، نظریه انتقادی متعالی هابرماس را مورد بررسی قرار می دهیم و در پایان مدیریت دولتی را از دیدگاه نظریه انتقادی به تصویر میکشیم و ویژگیهای آنرا بر می شماریم.
سید مهدی الوانی
دوره 2، شماره 7 ، آذر 1371، ، صفحه 23-52
چکیده
شاید یکی از دلایلی که شناخت ما را از سازمانها دچار کاستی و نقص ساخته و اقدامات و فعالیت هایمان را در سازمان ها به ورطه شکست کشانیده است ساده انگاری و جزء نگری ما نسبت به پدیده پیچیده سازمان و روابط درونی آنست. مدلسازی راهی سهل برای تصمیم گیری و تحلیل های سازمانی بوده و ما با اتکا به آن آنچه را که پیچیده و بغرنج بوده است از نظر دور داشته ...
بیشتر
شاید یکی از دلایلی که شناخت ما را از سازمانها دچار کاستی و نقص ساخته و اقدامات و فعالیت هایمان را در سازمان ها به ورطه شکست کشانیده است ساده انگاری و جزء نگری ما نسبت به پدیده پیچیده سازمان و روابط درونی آنست. مدلسازی راهی سهل برای تصمیم گیری و تحلیل های سازمانی بوده و ما با اتکا به آن آنچه را که پیچیده و بغرنج بوده است از نظر دور داشته و آنرا نادیده گرفته ایم و از اینرو تئوریهای ما فاقد جنبه های اساسی و پیچیده سازمان شده اند. به راههای سهل الوصول دلخوش داشته ایم و حال در شرایطی قرار گرفته ایم که باید به سترون بودن الگوها و نظریه هائی که به اندازه سادگی شان غیر واقعی اند معترف باشیم. بن بست نظریه های ساده اندیشانه مدیریت و سازمان نظریه پردازان هشیار را بخود آورده و به چاره اندیشی واداشته است. یکی از این بزرگان مورگان نامی است که در کتابی تحت عنوان سیماهای سازمان به کمک استعاره های مختلف جنبه های متفاوت و مختلفی از سازمان را ارائه نموده است. او از استعاره یاری جسته است زیرا به زعم او به کمک استعاره هاست که ما سازمان و دنیای اطرافمان را درک می کنیم. در این مقاله استعاره های مختلف در سازمان که طریقی بدیع در شناخت سازمان است مطرح شده و این برخورد جدید به اهل نظر ارائه گردیده است.
سید مهدی الوانی
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1371، ، صفحه 21-36
چکیده
در ادبیات و متون سنتی مدیریت، وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت برای مدیران موفق از الزامات اولیه بود و بعدها نیز نقش های دیگری چون نقش تصمیم گیری، نقش ارتباطی و اطلاعاتی برای مدیران مطرح گردید. اما جدایی سازمان از محیط اجتماعی و مشغول شدن مدیران به اهداف سازمان و بی التفاتی آنان به مسائل اجتماعی موجب گشوده شدن باب جدیدی در ...
بیشتر
در ادبیات و متون سنتی مدیریت، وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی و نظارت برای مدیران موفق از الزامات اولیه بود و بعدها نیز نقش های دیگری چون نقش تصمیم گیری، نقش ارتباطی و اطلاعاتی برای مدیران مطرح گردید. اما جدایی سازمان از محیط اجتماعی و مشغول شدن مدیران به اهداف سازمان و بی التفاتی آنان به مسائل اجتماعی موجب گشوده شدن باب جدیدی در مدیریت شده است که آن را مدیریت مسائل اجتماعی با مسئولیت اجتماعی برای مدیران نام نهاده اند. مدیران امروز باید ابعاد ابعاد اجتماعی و عمومی حرفه خود را شناخته و از آثار سازمان خود بر محیط اجتماعی آن آگاه باشند. آنان باید علاوه بر وظایف سنتی به وظیفه ای جدید عنایت کنند که همانا مدیریت مسائل اجتماعی و عمومی و مسئولیت پذیری در برابر جامعه و عامه مردم می باشد. در این مقاله کوشش شده تا ابعاد مختلف این مسئله بررسی شده و این وظیفه جدید به خوانندگان نشریه مطالعات مدیریت معرفی گردد.
سید مهدی الوانی
دوره 1، شماره 3 ، آذر 1370، ، صفحه 6-12
چکیده
گروه اندیشی نحوه تفکری است که در آن اعضا گروه تحت فشار گروهی آنچنان توافق جو می شوند که از ارزیابی های واقعگرا یا نه باز می مانند و به یک گزینه که مورد نظر گروه است دل می بندند و آن را باور می دارند. زمانیکه گروه دچار ضایعه تفکر جمعی گردید محورهای بحث و گزینه های مورد نظر در تصمیم گیریها بسیار محدود شده و از اینرو تصمیمات غالباً انتخاب ...
بیشتر
گروه اندیشی نحوه تفکری است که در آن اعضا گروه تحت فشار گروهی آنچنان توافق جو می شوند که از ارزیابی های واقعگرا یا نه باز می مانند و به یک گزینه که مورد نظر گروه است دل می بندند و آن را باور می دارند. زمانیکه گروه دچار ضایعه تفکر جمعی گردید محورهای بحث و گزینه های مورد نظر در تصمیم گیریها بسیار محدود شده و از اینرو تصمیمات غالباً انتخاب هایی ضعیف بوده و تصمیم گیرندگان کلیه وجوه ممکنه در انتخابها را مورد مطالعه قرار نمی دهند.
سید مهدی الوانی
دوره 1، شماره 2 ، شهریور 1370، ، صفحه 68-86
چکیده
از جمله مباحثی که در سنوات اخیر در مدیریت مطرح شده است مبحث تصمیم گیری در شرایط بحرانی است. فرایند تصمیم گیری معمولا شامل بیان صحیح اهداف، یافتن راه حل های مختلف و ممکن، ارزیابی امکان پذیری آنان، ارزیابی و عواقب و نتایج ناشی از اجرا هر یک از این راه حل ها و نهایتا، انتخاب و اجرا آن راه حلی است که معتقدیم بیشترین کمک را در نیل به اهداف ...
بیشتر
از جمله مباحثی که در سنوات اخیر در مدیریت مطرح شده است مبحث تصمیم گیری در شرایط بحرانی است. فرایند تصمیم گیری معمولا شامل بیان صحیح اهداف، یافتن راه حل های مختلف و ممکن، ارزیابی امکان پذیری آنان، ارزیابی و عواقب و نتایج ناشی از اجرا هر یک از این راه حل ها و نهایتا، انتخاب و اجرا آن راه حلی است که معتقدیم بیشترین کمک را در نیل به اهداف سازمانی مینماید. فرایند تصمیم گیری معمولا شامل بیان صحیح اهداف، یافتن راه حل های مختلف و ممکن، ارزیابی امکان پذیری آنان، ارزیابی عواقب و نتایج ناشی از اجرا هر یک از این راه حل ها و نهایتا، انتخاب و اجرا آن راه حلی است که معتقدیم بیشترین کمک را در نیل به اهداف سازمانی می نماید.