نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

2 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

4 استادیار گروه مدیریت دانشگاه ولی عصر(عج)، رفسنجان، ایران

چکیده

هدف پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان با میانجیگری توانمندسازی کارکنان در ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب بانک در تهران بزرگ با استفاده از تکنیک دیمتل فازی است. پژوهش حاضر توصیفی – اکتشافی و از نظر هدف کاربردی و تحلیل داده‌های آن آمیخته بوده که در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمّی از روش دیمتل فازی استفاده شد؛ در بخش کیفی مصاحبه به روش عمیق نیمه‌ساختاریافته بین 16 خِبره که به روش گلوله برفی هدفمند شناسایی شدند انجام که 4 بُعد برای فرهنگ‌سازمانی شامل: مشتری‌مداری، نظم‌اندیشی، تخصص‌گرایی و اخلاق‌مندی؛ 4 بُعد برای توانمندسازی کارکنان شامل: آموزش، پویایی، مسئولیت‌پذیری و بازخورد و 4 بُعد برای آوای کارکنان شامل: بهره‌مند، سودمند، سازگار و انذار شناسایی شد. در فاز کمّی نیز با توزیع پرسشنامه بین 9 نفر از خِبرگان که با استفاده از روش گلوله برفی هدفمند شناسایی شدند و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی وابستگی درونی و تأثیرات متقابل معیارهای مزبور بر یکدیگر بررسی شد؛ نتایج نشان داد، معیارهای آموزش، مسئولیت‌پذیری، آوای سودمند، اخلاق‌مندی، نظم‌اندیشی، تخصص‌گرایی، پویایی و آوای انذار به ترتیب جزء معیارهای تأثیرگذار بوده و معیارهای بازخورد، آوای بهره‌مند، مشتری‌مداری و آوای سازگار جزء معیارهای تأثیرپذیر می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Organizational Culture on Employees' Voice Through the Mediation of Employee Empowerment

نویسندگان [English]

  • Seyedreza Pourghafari 1
  • Alireza Manzari tavakoli 2
  • Sanjar Salajeghe 3
  • Mahdi Dehghani soltani 4

1 PhD Student in Public Administration, Islamic Azad University, Kerman, Iran

2 Associate Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Kerman, Iran

3 Associate Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Kerman, Iran

4 Assistant Professor, Management Department, Vali Asr University, Rafsanjan, Iran

چکیده [English]

The purpose of the research is to investigate the effect of organizational culture on employee voice through the mediation of employee empowerment in the headquarters of the Bank of Agriculture and its branches in Tehran using the Fuzzy DEMATEL technique. The current research is descriptive-exploratory practical in terms of its purpose, and its data analysis is mixed. In the qualitative part, content analysis was used, and in the quantitative part, the fuzzy DEMATEL method was used. In the qualitative part, an in-depth, semi-structured interview was conducted between 16 experts who were identified using a targeted snowball method, which includes four dimensions for organizational culture: customer orientation, orderliness, expertise, and ethics; 4 dimensions for employee empowerment, including training, dynamics, responsibility, and feedback, and four dimensions for employee voice, including beneficial, usefulness, compatible, and warning. In the quantitative phase, the internal dependence and mutual effects of the mentioned criteria were examined by distributing a questionnaire among nine informants who were identified using the targeted snowball method and the fuzzy DEMATEL technique. The results showed that the criteria of education, responsibility, beneficial tone, morality, orderliness, specialization, dynamism, and warning tone are among the effective criteria, respectively, and the criteria of feedback, beneficial tone, customer orientation, and consistent tone are among the effective criteria.
Introduction
In today's competitive environment, to achieve organizational goals, the relationship between managers and employees must be so that subordinates can easily and without worry share their constructive opinions and ideas to increase efficiency (Bahrami & Kayani, 2019). Consequently, whenever employees believe that they can create essential changes in their environment by expressing their opinions and ideas, they will benefit their organization by expressing them (Ali et al., 2018). This behavior of their "voice" has been accepted by many organizations (Shuja'i et al., 2019). With a comprehensive review of the "voice" literature, it can be stated that the main goal is to give all the employees in the organization the opportunity to regularly share their problems and concerns with the managers and superiors of the organization (Sargolzaei & Kikha, 2020). Shan et al. (2020) stated in their research that organizational culture is one of the factors known to encourage the voice of employees and has a great effect on encouraging the voice of employees in an organization; therefore, the lack of appropriate culture in the organization can be an obstacle to create the phenomenon of voice (Sholekar & Shoghi, 2017). According to the latest research, the role of organizational culture and the voice of employees has been underestimated by researchers (Gholampour et al., 2019).
On the other hand, Viveros et al. (2018) consider voice as a precondition for employee participation in the organization and related to empowerment. Empowerment is attributed to a process in which the manager helps employees acquire the necessary competence to make decisions without dependence. In addition to being effective in the functioning of people, this process will also affect their personality (Sina et al., 2021). Although employee empowerment has been proposed as an antecedent of employee voice behavior in the literature, little effort has been made to investigate the effect of empowerment on voice behaviors to provide prompt service to important stakeholders, and few studies have investigated how empowerment affects employee voice behaviors. (Park et al., 2021). The issue that caused this research to be done in the Agricultural Bank was the need for more attention to the points of view of some employees, experts, and experts of the bank regarding the work processes by their superiors. The result of this behavior, in addition to creating dissatisfaction among clients and the loss of social capital at the community level, has reduced the loyalty of current customers to the Bank of Agriculture. If the prevailing trend continues, the current customers will not have the recommendation to encourage other customers to use the services of this bank, and this factor will cause the decline and decrease of the bank's profitability in the long run.
Research Question(s)
How does organizational culture affect employee voice through the mediation of employee empowerment? Moreover, what are the practical and influential relationships of the discussed indicators in the mentioned model?
Literature Review
Organizational Culture
In recent years, organizational culture has become an important topic in scientific research, and researchers are always eager to recognize and measure organizational culture to understand from what angle people look at their organization (Kirimi et al., 2018). Therefore, it is necessary to identify organizational culture to manage culture and transformation (Abbaspour et al., 2017). The research considers organizational culture as a set of values, shared norms, beliefs, and opinions governing the organization (Zarei et al., 2021). It shows the spirit of the organization, its way of thinking and functioning, its values, the ethics and purpose of the organization (Shirazi et al., 2021).
 
 
Empowering employees
"Empowerment" is defined as employees' perception of the degree of freedom of action and the opportunity the manager gives them to make decisions and commitments (Khorakian et al., 2021). According to Ranjbar and Abbaszadeh Sohron (2021), empowerment means injecting strength into employees. The benefits of empowerment can be divided into two categories: 1. Organizational benefits: Empowering employees in organizations causes flexibility, quality improvement, and cost control. 2. Individual benefits: Empowering employees gives more motivation to perform tasks and reduces conflicts in the individual and group dimensions, and people can have more control over their surroundings. (Afshon, 2018:; Boiri, 2018).
Employee voice
In 1970, Hirschman used the word "Voice" for the first time and defined it as "any effort to create change instead of running away from objectionable issues." He stated that employees react to inappropriate situations by leaving the organization or expressing their displeasure (Ghafurian Shagerdi et al., 2017). A comprehensive study of the literature about voice has defined this term as the verbal expression of information, opinions, and ideas about work with the positive motivation of participating in efforts in an altruistic and passive way in the organization (Bahmani Choubbasti et al., 2018). Research on the voice of employees has shown various benefits from making employees speak, the most important of which are improving team performance, increasing team creativity, increasing employee job retention, saving economic and social costs, increasing quality and innovation in products and services, encouraging employees to propose new ideas to solve problems, improving management decision-making, increasing organizational compatibility and ensuring better development opportunities for the organization (Nazir et al., 2021).
Methodology
This research was a mixed type of research done in qualitative and quantitative phases. The content analysis method was used in the qualitative part. In this research, 16 experts of the target community with expertise in the management field were present. They were identified using the targeted snowball method, and interviews were conducted in-depth semi-structured until the theoretical saturation stage. In the quantitative part, the fuzzy Dimetal method was used. Some selected reporters should complete the fuzzy DEMATEL questionnaire. In multi-criteria decision-making styles, there is no need for a large number of samples, and the number of people depends on the composition and topic of the panel of experts (Azizian et al., 2019: 168). In this section, nine journalists with education related to public administration were selected using the targeted snowball method.
Results
In the prevailing conditions, the participation and expression of employees' views in organizational decisions and activities is a successful procedure in the competitiveness of organizations, especially financial institutions and the money market, which requires a suitable foundation for employees. Considering the importance of the topic, it was tried to investigate the effect of organizational culture on employees' voices through the mediation of employee empowerment using the Fuzzy Dimetal technique. In order to know the main and sub-components of the considered model, interviews were conducted until theoretical saturation and in a targeted snowball method with the informants of the Bank of Agriculture, which led to the identification of 4 criteria for each of the research variables, which are which include customer orientation, ethics, orderliness and specialization for organizational culture structure; training, dynamism, accountability and feedback for the employee empowerment structure and beneficial, beneficial, consistent and warning voice for the employee voice structure. This research drew conclusions by drawing the shape and size of D+R and D-R. Finally, the degree of influence and effectiveness and the intensity of influence and effectiveness of the indicators were determined, written as follows.

Influential indicators

 

1. Training: It is the most influential and important criterion compared to other criteria, which shows that training is important for empowering managers and employees, respectively, to master the processes of effective listening and voice expression in work processes.
Responsibility: which is in the second rank of influence and importance. Commitment and responsibility make employees easily comment and propose solutions for problems that slow down or stop the growing process of the system based on work experience.
Beneficial and warning voices are in the third and eighth levels of influence and importance, respectively. The information, knowledge, ideas, and opinions of employees are a vital factor for the organization because by expressing their voice, employees release their thoughts, and all their focus will be directed to their work.
Morality: It is in the fourth category of influence and importance. The existence of morality in the organization by creating positive psychological security and the feeling of support and value the management towards the employees will motivate the employees to express their opposition to the management and their views and points of view.
Orderly thinking: It is placed in the fifth influence category. Discipline helps employees to behave in a controlled and responsible manner and follow the guidelines specified by the organization.
Specialization: It is in the sixth category of influence. Specialist employees with experience in their work area have constructive views and points of view that originate from their professional and working knowledge, and this individual factor, which is internal, is the origin of their opinions.
Dynamics: It is placed in the seventh category of influence; Dynamic employees themselves identify problems and take action to solve them and are considered an important determining factor in the success and effectiveness of the organization.

 

Effective indicators
1. Feedback: It is the most effective measure; Organizations can benefit from the benefits of employees' voices when they announce performance feedback to employees and ask for their views and opinions, especially feedback that challenges the organization's procedures and policies.
2. Beneficial voice: The second category is the effective criterion. When the conditions and platform for voice expression are provided in the organization, employees willingly express their problems and personal desires, which indicates a sense of security and a friendly and intimate relationship with superiors; on the other hand, it shows the hierarchical organizational culture with low power distance.
3. Customer orientation: The third category is the influence criterion; paying attention to the customer's needs, which is expressed in the form of voice and expressing views and suggestions from employees, should be placed as the main part of the goals and values of the organization.
Compatible voice: The last category is the measure of effectiveness. This type of voice is a non-participatory behavior based on the employees' feeling that they cannot change the current situation. This tone of voice causes the emergence of agreeable statements and simply supports the status quo.

Discussion
 
This research determined that the dimensions of training, responsibility, beneficial voice, morality, orderliness, specialization, dynamism, and warning voice have the highest influence on the voice of employees and cause its development.
 
Conclusion
 
The research results showed that to develop the voice of employees, it is necessary to improve the dimensions of training, responsibility, useful voice, morality, orderliness, specialization, dynamism, and warning voice.
 
Acknowledgments
This article was extracted from a doctoral dissertation entitled "Explaining the relationship between organizational culture and employees' voice through the mediation of employee empowerment in Iran's state banks in order to provide the desired model (case study: Bank of Agriculture headquarters and its branches in Greate Tehran)." We want to express our gratitude to the Applied Research Center of the Agricultural Bank and all the professors who helped develop this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Bank
  • Organizational Culture
  • employee voice
  • employee empowerment
  1. افشون، فاطمه (1398). رابطه توانمندسازی و تمایل به ترک خدمت با نقش واسطه­ای هوش سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شهر یاسوج. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نور آباد ممسنی.
  2. اولادیان، معصومه، ناصر شیخ­الاسلامی، سیده معصومه و بختیاری، ابوالفضل (1400). ارائه مدل توانمندسازی معلمان ابتدایی مبتنی بر رویکرد درس پژوهی(مورد مطالعه شهر تهران). فصلنامه توسعة آموزش جندی­شاپور، 12، 119-108.
  3. بختیاری، ابوالفضل، سلگی، رضا و بابایی، عزیزاله (1396). مدیریت فرهنگ سازمانی. تهران: چاپ دوم، انتشارات آوای نور. 
  4. بویری، حسین (1398). بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و جهت­گیری­های استراتژیک سازمانی با نقش میانجی­گری نوآوری و توانمندسازی کارکنان اداره بندر و دریانوردی گناوه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد گچساران.
  5. بهرامی، شهاب و کیانی، محمدسعید (1400). رابطه رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی و آوای کارکنان با نقش میانجی هویت سازمانی (مطالعه موردی کارکنان اداره ورزش و جوانان استان­های غربی کشور). بازیابی دانش و نظام­های معنایی، 8(28)، 126-107.
  6. بهمنی چوب­بستی، اکبر، محمدی­مقدم، یوسف و علوی­اندارجمی، رضا (1398). تأثیر تعهد سازمانی بر انتقال دانش با میانجیگری رفتار آوایی کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین. فصلنامه پژوهش­های مدیریت انتظامی، 14(4)، 675-657.
  7. بیک­زاده، رحمان (1398). تأثیر ادراک از صداقت رفتاری رهبری بر آوای کارکنان با توجه به نقش میانجی رفتار توانمندساز رهبر در سازمان فنی حرفه­ای استان گیلان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، مرکز رشت.
  8. پیله­وری، نازنین، علیزاده، نادی و البرزی، محمود (1398). تجزیه‌وتحلیل معیارهای بهبود سرویس­های یادگیری الکترونیکی مبتنی بر محاسبات ابری با استفاده از تکنیک دیمتل. فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، 30(118)، 174-159.
  9. جعفری، طیبه، شفیع­آبادی، عبدا...، فرحبخش، کیومرث، عباس­پور، عباس و یونسی، جلیل (1399). طراحی شاخص­های ارزیابی عملکرد مدیران سازمان بازرسی کل کشور با رویکرد مشاوره شغلی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12(43)، 32-9.
  10. جلالی امیرحسین (1398). تأثیر فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش بر قابلیت نوآوری در شرکت برق منطقه­ای یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور.
  11. چمل­نژاد، مرتضی و ذاکری، شه­پری.(1395). واکاوی مؤلفه­های تأثیرگذار بر اخلاق­مداری در آموزش و پرورش. نشریه مطالعات روان­شناسی و علوم تربیتی، 3(1)، 137-160.
  12. چمن­پیرا، محبوبه، خدایاری، عباس، هنری، حبیب، امیرتاش، علی‌محمد، اشرف  گنجوئی، فریده (1399). نقش انگیزه مشارکت ورزشی با میانجیگری آوای سازمانی در بهره­وری کارکنان دانشگاه­های دولتی شهر تهران. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 7(2)، 114-101.
  13. حسین­زاده یزدی، مهدی (1387). جستاری در مبانی معرفتی منطق فازی. پژوهش­های فلسفی کلامی، 4(36)، 146-121.
  14. خواستار، حمزه (1388). ارایة روشی برای محاسبه­ی پایایی مرحلة کدگذاری در مصاحبه­های پژوهشی. فصلنامه علمی- پژوهشی روش­شناسی علوم انسانی، 15(58)،: 174-161.
  15. خوراکیان، علیرضا، راهنما، سیده نرگس و اسلامی، قاسم (1400). بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر رفتار نوآورانه با نقش میانجی مسرت و پیامدهای مثبت آن. فصلنامه چشم­انداز مدیریت دولتی،  12(3)، 154-126.
  16. رنجبر، سارا و عباس­زاده سهرون، یدا... (1400). تأثیر اخلاق حرفه­ای کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش واسطه­ای توانمندسازی روانشناختی کارکنان در شرکت صنایع تبدیلی و تکمیلی کوهستان الموت قزوین(ایلیاد). فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(77)، 31-19.
  17. زارعی، زهرا، پورشافعی، هادی و عسگری، علی (1400). نقش رهبری دانش در عملکرد شغلی با توجه به متغیر میانجی فرهنگ سازمانی و جو سازمانی نوآورانه.  مدیریت بر آموزش سازمان­ها، 10(3)، 50-33.
  18. سپهوند، رضا، موسوی، سید نجم‌الدین، عارف‌نژاد،  محسن و   فتحی چگنی، فریبرز  (1400). رهبری توانمندساز و آوای سازنده: تحلیل نقش میانجی سرمایه معنوی(مورد مطالعه: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر). فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 8(1)، 95-80.
  19. سرگلزایی، علیرضا و کیخا، عالمه (1399). ارائه مدل معادلات ساختاری تأثیر رهبری بصیر بر مدیریت بهینه ارتباط با مشتری با نقش میانجی آوای کارکنان. پژوهش­های مدیریت عمومی، 13(48)، 240-221.
  20. سینا، فاطمه صغری، محمدی چلمردی، حسن و عمادیان، سیده علیا (1400). رابطه بین سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش شرق استان مازندران.  مدیریت بر آموزش سازمان­ها، 10(2)، 130-109.
  21. شجاعی، سامره، صادقی، منصوره، نعیمی، علی اصغر و یوسفی، پریسا (1399). تحلیل رابطه بین رهبری اخلاقی با آوای کارکنان با نقش میانجی هویت سازمانی و نقش تعدیلی اعتماد سازمانی. نشریه اخلاق در علوم وفناوری، 15(1)، 135-130.
  22. شکرامینی، سعید، میرانی، سیدراشد، صیدی، سهیل و احمدی، مسعود (1396). بررسی رابطه بین فرهنگ‌سازمانی و آوای سازمانی در میان معلمان مدارس پایه تحصیلی ابتدایی شهر کرمانشا. دومین کنفرانس بین­المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه.
  23. شیرازی، مهرزاد، یزدانی، حمیدرضا و زارعی متین، حسن.(1400). ارائه نقشه راه جاری­سازی فرهنگ سازمانی مورد نیاز برای تحول دیجیتال با رویکرد فراترکیب. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 3(39)، 21-1.
  24. شیری، اردشیر، یاسینی، علی و حسینی، آسیه سادات (1397). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر نفاق در سازمان با نقش میانجی شایعه ­پراکنی در لایه­های سازمان. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 7(4)، 243-213.
  25. صفانیا، علی‌محمد، بیرامی، سجاد و آفرینش خاکی، اکبر (1399). تأثیر بازخورد عملکرد بر پیوندکاری با نقش میانجی توانمندسازی روان­شناختی و سرمایه اجتماعی در وزارت ورزش و جوانان، فصلنامه علوم ورزش، 12(39)، 65-51.
  26. طبرسا، غلامعلی، رضاییان، علی و فلکی، پریسا (1398). آوای کارکنان و پیامدهای سازمانی: تبیین چهار راهبرد آوای کارکنان براساس تغییرات دو متغیر تعدیل­کننده فرهنگ عام­گرا/ خاص­گرا و تبادل رهبر-عضو. فصلنامه مدیریت کسب و کار، 11(44)، 297-325.
  27. عالی، احمد، الطافی، الناز و امیرخانی، طیبه (1398). تأثیر رهبری اخلاقی بر قلدری سازمانی با نقش میانجی آوای کارکنان(مورد مطالعه: پرستاران و کارکنان بیمارستان مهرگان مشهد). نشریه مطالعات نوین کاربردی در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، 2(3)، 135-118.
  28. عباس­پور، عباس، عبداللهی، حسین، رحیمیان، حمید، غلامی، خلیل و زندیان، هادی (1397). طراحی و اعتباریابی مدل باورها و ارزش­های حمایتی فرهنگ سازمانی مدارس مبتنی بر ارزش­های اخلاقی اسلامی: رویکرد اکتشافی. فصلنامه مطالعات رفتارسازمانی، 7(4)28، 137-111.
  29. عترت­دوست، محمد (1398). روش­شناسی فهم حدیث در فرآیند سه­گانۀ تحلیل متن، تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان. دو فصلنامه علمی پژوهشی حدیث پژوهی، 11(21)، 320-291.
  30. عزیزیان، محمد؛ مزیدی شرف­آبادی، علی محمد و اسلامی، حسین (1399). ارائه الگوی روابط عمومی متروی شهر تهران با تأکید بر رسانه­های اجتماعی. مدیریت سازمان­های دولتی، 9(1)، 176-161.
  31. غفوریان شاگردی، امیر، الهی، رامین و آیباغی اصفهانی، سعید (1397). رهبری تضایف­­گرانه، رویکردی فرا نوگرا در راستای انعطاف­پذیری منابع انسانی و آوای کارکنان. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، 17، 30-17.
  32. قدمی، محسن، اکبری، مرضیه سادات، زمانی­مقدم، افسانه، صالحی­امیری، سید رضا و فراهانی عزیزآبادی، فاطمه (1399). مدل فرهنگ سازمانی مؤثر بر راهبردهای سرمایه انسانی در کتابخانه ملی تهران. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 9(3)، 214-191.
  33. کریمی، ابوبکر، عباس­پور، عباس و عبداللهی، حسین (1398). سنجش و اولویت­بندی ابعاد و مؤلفه­های فرهنگ سازمانی با رویکرد مدل­سازی معادلات ساختاری. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 8(1)، 190-159.
  34. گلرد، پروانه، بیگدلی، اعظم، حسینی گل­افشانی، سیداحمد و عباس­پور اسفدن، قنبر (1400). طراحی مدلی برای توانمندسازی مدیران صنعت بانکداری کشور.  فصلنامه مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، 13(49)، 216-193.
  35. مالکی، مجتبی (1393). مشتری­مداری یعنی ارزش­آفرینی برای مشتریان و اشرف مخلوقات. دوماهنامه تحقیقات روابط عمومی، 80، 83-82.
  36. محمدی فاتح، اصغر، حسینی، سید حسن و نادی، حمیدرضا (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر آوای سازنده کارکنان در سازمان­های دولتی ایران(نمونه کاوی: یکی از سازمان­های نظامی شهر تهران). مطالعات منابع انسانی، 11(2)، 118-95.
  37. محمدی­مقدم، یوسف، دهقانی نیری، مرضیه و شیخ­الاسلامی، نادر (1399). بررسی تأثیر بهره­وری دانش بر توانمندسازی کارکنان در شرکت بیمه. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 7(27)، 113-94.
  38. منظری­توکلی، علیرضا، دهقانی­سلطانی، مهدی و توکلی موسی­آبادی، محمدحسین. (1400). شناسایی پیشایندها و پیامدهای کارآفرینی راهبردی در کسب و کارهای کوچک و متوسط(مورد مطالعه: استان کرمان). چهارمین کنفرانس بین­المللی سالانه تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
  39. مؤمنی، منصور و مروتی شریف­آبادی، علی (1385). مدل­سازی پویایی­های سیستم صف با استفاه از رویکرد پویایی سیستم. دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، 13(17)، 14-1.
  40. نجاتی کریم­آباد، الناز و سیدنقوی، میرعلی (1397). تأثیر نقش میانجیگیری پایداری سرمایه انسانی بر رابطه بین افزایش ساعات کار و مسئولیت­پذیری کارکنان. پژهش­نامه مدیریت تحول، 10(1)، 82-61.
  41. وثیق، بهزاد و قدردان­قراملکی، رضا (1395). مفهوم آموزش و تأثیر آن در معماری مدارس اسلامی(مقایسه­ی تطبیقی مدارس سلجوقی و صفوی). فصلنامه پژوهش­های معماری اسلامی، 12(4)، 58-40.
  42. ولی­پور، حمیدرضا (1391). درآمدی نظری بر مفهوم تخصص­گرایی در مطالعات باستان­شناختی. نشریه پیام باستان­شناس، 9(17)، 56-33.
  43. هادی­زاده مقدم، اکرم، عظیمی، سیدسهیل و طهرانی، مریم (1396). تعیین الگوی تأثیرگذاری توانمندسازی ساختاری بر رفتار آوای کارکنان. مطالعات مدیریت راهبردی، 8(32)، 112-91.
  44. هاشمیان­فرد، زاهد و ابراهیمی، مجید (1396). مقایسه آرای مفسران در مورد مدیریت فرهنگی و توسعه فرهنگ نظم و انضباط در قرآن. نشریه مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی، 4(4)، 94-69.
  45. Chan, S. C. H., & Yeung, D. (2016). The Impact of Leader-member Exchange (LMX) and Empowerment on Employee Voice Behavior. Nang Yan Business Journal, 4(1), 44-55.
  46. Constantin, E. C., & Baias, C. C. (2015). Employee voice• key factor in internal communication. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 975-978.
  47.  El Baz, J. and Iddik, S. (2022). Green supply chain management and organizational culture: a bibliometric analysis based on Scopus data (2001-2020). International Journal of Organizational Analysis, 30(1), 56-179. 
  48. Elsetouhi, A. M., Hammad, A. A., Nagm, A. E. A., & Elbaz, A. M. (2018). Perceived leader behavioral integrity and employee voice in SMEs travel agents: The mediating role of empowering leader behaviors. Tourism Management, 65, 100-115.
  49. Emmanuel, A., Yusuf, O., Agu, A, O., Francis, M., Isaac, C., & Leo, M. (2020). Employee voice Management and workplace performance, a banking sector perspective, 4, 4.
  50. Gholampour, M., Pourshafaei, H., & Ghasemian, A. (2019). Considering the Role of Culture and Organizational Voices on Teachers’ Professional Ethics. International Journal of Ethics & Society (IJES), 1(2), 1-9.
  51. Holland, P., Teicher, J., & Donaghey., J.(2019). Employee Voice at Work. 1-233.
  52. Kewe, E.F. (2018). Employee Voice and Job Satisfaction in Deposit Money Banks in Rivers State. International Journal of Economic Theory and Application. 5(3), 42-46.
  53. Krajcsák, Z., & Kozák, A. (2022). The moderating role of remote work in the relationship between organizational culture and OCB: case studies from the financial sector. Journal of Advances in Management Research19(2), 300-315. doi.org/10.1108/JAMR-07-2021-0247
  54. Lewin, D., & Gollan, P. J. (Eds.). (2018). Advances in Industrial and Labor Relations, 2017: Shifts in Workplace Voice, Justice, Negotiation and Conflict Resolution in Contemporary Workplaces. Emerald Publishing Limited.doi.org/10.1108/S0742-618620180000024006.
  55. Nazir, S., Shafi, A., Asadullah, M.A., Qun, W. and Khadim, S. (2021). Linking paternalistic leadership to follower's innovative work behavior: the influence of leader–member exchange and employee voice. European Journal of Innovation Management, 24(4), 1354-1378. 
  56. O’Reilly, C. A., Caldwell, D. F., Chatman, J. A. & Doerr, B. (2014). The promise and problems of organizational culture: CEO personality, culture, and firm performance. Group & Organization Management, 39, 595-625.
  57.   Park, I. J., Doan, T., Zhu, D., & Kim, P. B. (2021). How do empowered employees engage in voice behaviors? A moderated mediation model based on work-related flow and supervisors’ emotional expression spin. International Journal of Hospitality Management95, 102878. doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102878.
  58. Prince, R., & Rao, M. K. (2022). Efficacy beliefs and employee voice: the role of perceived influence and manager openness. International Journal of Productivity and Performance Management, 71(8), 3331-3347. doi.org/10.1108/IJPPM-05-2020-0266.
  59. Rizzi, F., Gigliotti, M., & Annunziata, E. (2023). Exploring the nexus between GSCM and organisational culture: insights on the role of supply chain integration. Supply Chain Management: An International Journal28(2), 300-323.doi.org/10.1108/SCM-07-2021-0326.
  60. Scott-young, C. (2014). Empowering employee voice to reduce ethical risk. Achieving ethical excellence, 12, 133-151.
  61. Shan, L.H., Arif, L, S, M., Wen, C, K., & Chang, M. L. D. (2020). Conference: 8th International Conference on Business, Accounting, Finance and Economics At: Kampar, Perak, Malaysia.
  62. Sholekar, Sh. & Shoghi, B. (2017). The Impact of Organizational Culture on Organizational Silence and Voice of Faculty Members of Islamic Azad University in Tehran. Iranian Journal of Management Studies, 10(1), 113 -142.
  63. Singh, S., & Vanka, S. (2019). Voice matters: why HR should listen to employee voice? Strategic HR Review Journal, 18(6), 268-27.
  64. Song, Y., Tian, Q. T., & Kwan, H. K. (2022). Servant leadership and employee voice: a moderated mediation. Journal of Managerial Psychology, 37(1), 1-14.doi.org/10.1108/JMP-02-2020-0077.
  65. Yeh, T. M., & Huang, Y. L. (2014). Factors in determining wind farm location: Integrating GQM, fuzzy DEMATEL, and ANP. Renewable Energy, 66, 159-169.
  66. Yin, Y., Duan, J., Wang, T., & Jiao, X. (2022). Managerial openness and employee voice: a moderated mediation model. Chinese Management Studies, 16(5), 1066-1080. doi.org/10.1108/CMS-11-2020-0487.