دوره 29، شماره 98 ، دی 1399
شیرین مزرعه؛ علی شائمی برزکی؛ علی صفری
چکیده
بررسی چگونگی شکلگیری تجربه برند کارفرما در ذهن نیروی کار دانشی و تأثیر انتظارات نیروی کار و وعده برند بر شکلگیری تجربه برند کارفرما از دیدگاه نیروی کار دانشی شاغل در شرکتهای فعال در بازار کار تهران با روش پژوهش آمیخته. از نظر هدف، کاربردی و پیمایشی که با تحلیل تم حاصل از 25 مصاحبه با استفاده از نرمافزار Nvivo 10 انجام شده است. سپس ...
بیشتر
بررسی چگونگی شکلگیری تجربه برند کارفرما در ذهن نیروی کار دانشی و تأثیر انتظارات نیروی کار و وعده برند بر شکلگیری تجربه برند کارفرما از دیدگاه نیروی کار دانشی شاغل در شرکتهای فعال در بازار کار تهران با روش پژوهش آمیخته. از نظر هدف، کاربردی و پیمایشی که با تحلیل تم حاصل از 25 مصاحبه با استفاده از نرمافزار Nvivo 10 انجام شده است. سپس با تحلیل مسیر دادههای 437 پرسشنامه با نرمافزارهای SPSS 25 و AMOS 24 فرضیات پژوهش آزمون شده است.انتظارات نیروی کار علاوه بر تأثیری که از طریق وعده برند بر تجربه برند دارد؛ بر تجربه برند نیز مستقیم تأثیر دارد. وعده برند علاوه بر تأثیری که از طریق تجربه برند بر تمایل فرد به ترک خدمت دارد؛ مستقیماً نیز بر آن تأثیر دارد. تجربه برند منجر به تمایل فرد به ماندگاری نمیشود؛ ولی وعده برند مستقیم بر تمایل فرد به ماندگاری تأثیرگذار است.الگوی حاصل از تحلیل تم و تحلیل مسیر نشان داد انتظارات نیروی کار و وعدههای برند ساختاری سلسله مراتبی دارند و مفهوم تجربه برند کارفرما برای نیروهای کار شامل همسویی بین مجموع تصاویری است که از برند کارفرما در هر برخورد با سازمان در خاطر دارند.
هادی تیموری؛ پریسا حیدری
چکیده
امروزه با رقابتی شدن سازمانها و افزایش پیچیدگی، خلاقیت یک عامل مهم برای کسب مزیت رقابتی در عرصه جهانی است و توجه به افراد خلاق برای رسیدن به راهحلهای خلاقانه از اهمیت ویژهای برخوردار است و در شرایطی که بحرانهای اقتصادی گریبانگیر هر سازمانی خواهد شد وجود کارکنان خلاق به عنوان قطب اصلی سازمان بوده و میتوانند شرایط ...
بیشتر
امروزه با رقابتی شدن سازمانها و افزایش پیچیدگی، خلاقیت یک عامل مهم برای کسب مزیت رقابتی در عرصه جهانی است و توجه به افراد خلاق برای رسیدن به راهحلهای خلاقانه از اهمیت ویژهای برخوردار است و در شرایطی که بحرانهای اقتصادی گریبانگیر هر سازمانی خواهد شد وجود کارکنان خلاق به عنوان قطب اصلی سازمان بوده و میتوانند شرایط را در جهتی مناسب هدایت نمایند لذا بررسی آن حائز اهمیت است.هدف از این پژوهش تحلیل تأثیر تنهایی برخلاقیت در محل کار با میانجیگری التزام کارکنان میباشد.این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ستاد مرکزی بیمه ایران استان اصفهان تشکیل داده و در آن از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده و انجام آزمون فرضیههای پژوهش، نرم افزارPLS 2.0 به کار رفت. نتایج حاکی از آن است، متغیر تنهایی عاطفی و تنهایی اجتماعی بر خلاقیت در محل کار تأثیر منفی و معناداری داشته و همچنین تنهایی در محل کار بر خلاقیت از طریق عامل میانجی التزام کارکنان تأثیر منفی و معناداری دارد.
حمید رضا یزدانی؛ شهرام حافظی؛ عبدالخالق غلامی
چکیده
این پژوهش با هدف طراحی الگوی اثربخش سازمانهای فضیلتگرا با تأکید بر بانک توسعه تعاون و با روش تلفیقی (نوع اکتشافی) در طی چهار مرحله انجام شده است: نخست به روش اسنادی، بسترها و شاخصهای سازمانهای فضیلتگرا استخراج گردیده، سپس بهمنظور تدوین نهایی شاخصها از روش دلفی استفاده گردیده (41 نفر)، بهواسطه روش تحلیل عاملی (اکتشافی) به ...
بیشتر
این پژوهش با هدف طراحی الگوی اثربخش سازمانهای فضیلتگرا با تأکید بر بانک توسعه تعاون و با روش تلفیقی (نوع اکتشافی) در طی چهار مرحله انجام شده است: نخست به روش اسنادی، بسترها و شاخصهای سازمانهای فضیلتگرا استخراج گردیده، سپس بهمنظور تدوین نهایی شاخصها از روش دلفی استفاده گردیده (41 نفر)، بهواسطه روش تحلیل عاملی (اکتشافی) به تشخیص مؤلفهها پرداختهشده و درنهایت مدل استخراجی به کمک مدلسازی معادلات ساختاری اعتباریابی گردیده است. جامعه آماری در دو مرحله کیفی و کمی شامل خبرگان، اعضای هیئتعلمی و کارکنان و کارشناسان بانک توسعه تعاون شهر اصفهان و پنج شهرستان استان اصفهان (160) بوده که با استفاده از تکنیک پیمایش مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. درنهایت، الگوی سازمانهای فضیلتگرا در بانک توسعه تعاون در قالب 10 مؤلفه رهبری مشارکتی، تیم محوری، تعهد و حمایت مدیران، پشتیبانی ساختاری، راهبردهای سازمانی، ارتباطات سازمانی، اسناد بالادستی، پویایی محیطی و زیرساختهای فناورانه و 67 شاخص استخراج گردیده و دادههای گردآوری شده از برازش مطلوبی در قالب مدل سازمانهای فضیلتگرا برخوردار بودند.
محمد صادق حسن زاده پسیخانی؛ علی لاهوتی
چکیده
پدیده طرد شدگی از محیط کار، یک تجربه ناخوشایند و آزاردهنده برای نیروی انسانی محسوب میگردد. با توجه به تبعات منفی طردشدگی از محیط کار توجه به عوامل مؤثّر و تعدیل کننده این پدیده از قبیل بهزیستی ذهنی و هوش عاطفی بسیار مهم است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ابعاد بهزیستی ذهنی بر طرد شدگی از محیط کار با در نظرگرفتن نقش تعدیلگر ...
بیشتر
پدیده طرد شدگی از محیط کار، یک تجربه ناخوشایند و آزاردهنده برای نیروی انسانی محسوب میگردد. با توجه به تبعات منفی طردشدگی از محیط کار توجه به عوامل مؤثّر و تعدیل کننده این پدیده از قبیل بهزیستی ذهنی و هوش عاطفی بسیار مهم است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ابعاد بهزیستی ذهنی بر طرد شدگی از محیط کار با در نظرگرفتن نقش تعدیلگر هوش عاطفی میباشد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و به لحاظ نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی – پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان سازمان بهزیستی استان گیلان هستند که تعدادشان 588 نفربوده و به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای تک مرحله ای و با استفاده از فرمول کوکران، 220 نفر از جامعه آماری پژوهش به عنوان نمونه آماری تحت مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد میباشد. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 برآورد گردید که نشانگر پایایی مطلوب میباشد. روایی پرسشنامه به روش روایی محتوا و کسب نظر استاد راهنما و روایی همگرا محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش آمار توصیفی، از نرم افزار SPSS و در بخش آمار استنباطی و آزمون فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرم افزارSmart PLS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هوش عاطفی در تأثیر ابعاد بهزیستی ذهنی و طردشدگی از محیط کار در سازمان بهزیستی استان گیلان نقش تعدیلگر دارد. این بدان معناست که با ارتقاء بهزیستی ذهنی و هوش عاطفی میزان طردشدگی از محیط کار کاهش پیدا میکند.
شهرام نوری ثمرین؛ نسرین ارشدی؛ سید اسماعیل هاشمی؛ عبدالزهرا نعامی
چکیده
ژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اوباشگری در محیط کار و بیعدالتی رویهای ادراک شده بر بهزیستی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر الگویابی معادلات ساختاری است.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاههای نفت شرکت ملی مناطق نفت ...
بیشتر
ژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اوباشگری در محیط کار و بیعدالتی رویهای ادراک شده بر بهزیستی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر الگویابی معادلات ساختاری است.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان مدیریت تعمیر، تکمیل و خدمات فنی چاههای نفت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در سال1398 بود. کل جامعه آماری به عنوان نمونه پژوهش به کار گرفته شد (376نفر). شرکت کنندگان در پژوهش به مقیاس عدالت رویهای نیهوف و مورمن(1993)، سکوت سازمانی ونداین و همکاران (2003)، اوباشگری در محیط کار استیفن و همکاران (2016) و فعالیتهای بیانگر شخصی واترمن و همکاران (2010) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت، جهت بررسی معناداری اثرات غیرمستقیم، روش بوتاستراپ به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. همچنین یافتهها نشان داد که اوباشگری در محیط کار و بیعدالتی رویهای ضرایب مسیر معناداری با بهزیستی سازمانی و سکوت سازمانی داشتند. علاوهبراین، ضرایب مسیر غیرمستقیم اوباشگری در محیط کار و بیعدالتی رویهای ادراک شده با بهزیستی سازمانی از طریق سکوت سازمانی نیز معنادار بود
اکبر حسن پور؛ یوسف وکیلی؛ سعید جعفری نیا؛ اسماعیل خرم
چکیده
یکی از مؤلفههای اساسی و مهم در روابط متقابل بین رهبر و پیرو، اعتماد به سبک رهبری مافوق است. لذا هدف پژوهش حاضر، تعیین اولویت اثر هر یک از سبکهای رهبری بر اعتماد به رهبر و بررسی پیامدهای حاصل از نقش میانجی اعتماد از طریق فراتحلیل پژوهشهای موجود در این زمینه است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از منظر ماهیت دادهها کمی است. ...
بیشتر
یکی از مؤلفههای اساسی و مهم در روابط متقابل بین رهبر و پیرو، اعتماد به سبک رهبری مافوق است. لذا هدف پژوهش حاضر، تعیین اولویت اثر هر یک از سبکهای رهبری بر اعتماد به رهبر و بررسی پیامدهای حاصل از نقش میانجی اعتماد از طریق فراتحلیل پژوهشهای موجود در این زمینه است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از منظر ماهیت دادهها کمی است. جامعه آماری پژوهش شامل 257 مقاله معتبر داخلی و خارجی بوده که 76 مورد آن با استفاده از روش قضاوتی وارد فراتحلیل شد و برای تحلیل آنها از نرمافزار CMA2 استفاده گردید. نتایج تحلیل نشان داد که از بین 11 سبک رهبری شناساییشده و اثرگذار بر اعتماد به رهبر، بیشترین اندازه اثر مربوط به: رهبری توانمندساز (889/0)، رهبری تطبیقی (835/0)، رهبری اصیل (780/0) و رهبری اخلاقی (704/0) بود. رهبری تحولآفرین (673/0)، خدمتگزار (622/0)، مشارکتی (613/0)، توزیعشده (480/0)، کاریزماتیک (430/0)، پدرسالارانه (290/0) و تبادلی- عملگرا (234/0) در اولویت بعدی قرار دارند. همچنین نتایج فراتحلیل نشان داد که اعتماد به رهبر، بهواسطه ایفای نقش میانجی خود در رابطه با سبک رهبری، از اهمیت برخوردار است و از بین23 متغیر تأثیرپذیر از اعتماد به رهبر، بیشترین اندازه اثر مربوط به: ادراک اثربخشی رهبر(701/0)، تعهد عاطفی سازمانی(654/0)، احساس پتانسیل بالای تیمی(626/0) ،پذیرش و ظرفیت تغییر سازمانی(526/0) و بهزیستی روانشناختی(505/0) بود.