دوره 29، شماره 97 ، مهر 1399
محمدرضا بهرام زاده؛ علیرضا منظری توکلی؛ سنجر سلاجقه؛ مسعود پورکیانی؛ ایوب شیخی
چکیده
مفهوم انگیزش کارکنان و توجه به عواملی که باعث ایحاد انگیزه میگردد از جمله مهمترین موضوعاتی است که در بهرهوری نیروی انسانی مطرح میباشد. انگیزش کارمندان دولت، مدتهاست که از موضوعات جذاب بوده است. این تحقیق با هدف تبیین مدل و بررسی رابطه بین عوامل سازمانی و غیرسازمانی با انگیزه در خدمات عمومی (دولتی) صورت پذیرفت. تحقیق حاضر ...
بیشتر
مفهوم انگیزش کارکنان و توجه به عواملی که باعث ایحاد انگیزه میگردد از جمله مهمترین موضوعاتی است که در بهرهوری نیروی انسانی مطرح میباشد. انگیزش کارمندان دولت، مدتهاست که از موضوعات جذاب بوده است. این تحقیق با هدف تبیین مدل و بررسی رابطه بین عوامل سازمانی و غیرسازمانی با انگیزه در خدمات عمومی (دولتی) صورت پذیرفت. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی–همبستگی انجام شدهاست. حجم نمونه شامل 324 نفر از کارکنان شهرداریهای استان خراسان رضوی بوده که به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برگزیده شدهاند. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامههای ترکیبی انگیزه خدمت عمومی، عوامل سازمانی و عوامل غیرسازمانی گردآوری شد و ضریب پایایی (αکرونباخ) برای پرسشنامهها به ترتیب 822/0، 815/0 و 795/0 به دست آمد و به منظور اطمینان از تناسب شاخصها با مؤلفهها (بررسی روایی) از آزمون خبرگی و تحلیل عاملی اکتشافی و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. دادهها با نرمافزارهای "اس پی اس اس" و "آموس" تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین شاخصهای سازمانی و غیرسازمانی با انگیزش خدمت عمومی کارکنان وجود دارد و روابط در مدل تحقیق تایید شد و در پایان بر اساس یافتههای تحقیق، پیشنهادهایی نیز ارائه گردید.
حسین دامغانیان؛ عرفان شهباز
چکیده
ازجمله مسائلی که امروزه سازمانها را تهدید میکند سکوت سازمانی ، فلات شغلی و تاثیرات آنها برروی سازمان و منابع انسانی است. پژوهشگران سکوت سازمانی را خودداری از بیان ایدهها و نظریات راجع به مشکلات سازمانی میدانند. اما فلات شغلی به عنوان مرحلهای تعریف میشود که کارمندان بدون توجه به شغل فعلی و فاصله زمانی بسیار طولانی، فرصت ...
بیشتر
ازجمله مسائلی که امروزه سازمانها را تهدید میکند سکوت سازمانی ، فلات شغلی و تاثیرات آنها برروی سازمان و منابع انسانی است. پژوهشگران سکوت سازمانی را خودداری از بیان ایدهها و نظریات راجع به مشکلات سازمانی میدانند. اما فلات شغلی به عنوان مرحلهای تعریف میشود که کارمندان بدون توجه به شغل فعلی و فاصله زمانی بسیار طولانی، فرصت کمی برای پیشرفت پیدا میکنند. فلات شغلی و سکوت سازمانی در مدیریت امروز از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند که البته در بسیاری از موارد نقش این عوامل در سازمان نادیده گرفته میشود. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی-همبستگی میباشد. نمونه آماری شامل 127 نفر از کارکنان سازمان آب منطقهای کرمانشاه میباشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار PLS2 استفاده شد که در نهایت یافته ها حکایت از آن داشت که کارکنان سازمان آب منطقه ای دچار فلات زدگی شغلی و سکوت سازمانی هستند. همچنین مشخص شد فلات زدگی شغلی، سکوت سازمانی را در پی دارد. از سوی دیگر، بررسی ها نشان داد که فلات زدگی شغلی از طریق متاثر ساختن انگیزه های کارکنان میتواند سکوت را در آنان موجب شود
راضیه عابدینی ولامدهی؛ عبدالزهرا نعامی؛ سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از تأثیر ویژگیهای انگیزشی دانشی شغل بر فرایندهای انگیزشی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی، جهتگیری هدف یادگیری و تمرکز تنظیمی پیشبردی در شرکت فولاد خوزستان است. جامعهی آماری شامل کارکنان شرکت فولاد خوزستان و نمونهی پژوهش شامل 350 نفر بود که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی و آزمودن الگویی از تأثیر ویژگیهای انگیزشی دانشی شغل بر فرایندهای انگیزشی با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی، جهتگیری هدف یادگیری و تمرکز تنظیمی پیشبردی در شرکت فولاد خوزستان است. جامعهی آماری شامل کارکنان شرکت فولاد خوزستان و نمونهی پژوهش شامل 350 نفر بود که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پرسشنامههای ویژگی انگیزشی دانشی شغل (مورگسون و هومفری)، توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر)، جهتگیری هدف یادگیری (واندوال)، تمرکز تنظیمی پیشبردی (والاس)، تولید هدف (بیندل) و تلاش برای دستیابی به هدف (بیندل و همکاران) به کار گرفته شدند. این پرسشنامهها از روایی و پایایی قابل قبولی در پژوهش حاضر برخوردار بودند. جهت تحلیل دادهها از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرمافزار AMOS 23 و SPSS 23 استفاده شد. جهت آزمودن اثرهای میانجی در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوت استراپ در برنامه ماکرو، پریچر و هیز (2008) استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشاندهندهی برازش متوسط الگوی پیشنهادی با دادهها بود. برازش بهتر الگو و نتایج معنیدارتر از طریق همبسته کردن خطای یک مسیر حاصل شد. نتایج پژوهش نشان داد تمام فرضیههای مستقیم و غیرمستقیم تایید شدند. نتایج پژوهش نشان داد حالات انگیزشی (توانمندسازی روانشناختی، تمرکز تنظیمی پیشبردی و جهتگیری هدف یادگیری) نقش میانجیگر در رابطه بین ویژگی انگیزشی دانشی و فرایندهای انگیزشی (تولید هدف و تلاش برای دستیابی به هدف) ایفا میکند. بنابراین با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که ویژگی انگیزشی دانشی شغل بر فرایند انگیزشی و در نهایت بر پیامدهای سازمانی اثر مثبت میگذارد.
آرمان بهراد؛ مهدی سبک رو؛ سید محمد طباطبایی نسب
چکیده
در دهه های گذشته گرایش به استفاده از سیستم های مبتنی بر شایستگی افزایش داشته است. معرفی صحیح چارچوب شایستگی می تواند در افزایش کارایی زیر سیستمهای منابع انسانی به سازمان ها کمک کند. سازمان امور مالیاتی کشور هم با پیاده سازی طرح جامع مالیاتی بیش از پیش نیازمند همسویی بخش منابع انسانی خویش با اهداف سازمانی خواهد بود. این تحقیق با عنوان ...
بیشتر
در دهه های گذشته گرایش به استفاده از سیستم های مبتنی بر شایستگی افزایش داشته است. معرفی صحیح چارچوب شایستگی می تواند در افزایش کارایی زیر سیستمهای منابع انسانی به سازمان ها کمک کند. سازمان امور مالیاتی کشور هم با پیاده سازی طرح جامع مالیاتی بیش از پیش نیازمند همسویی بخش منابع انسانی خویش با اهداف سازمانی خواهد بود. این تحقیق با عنوان طراحی مدل شایستگیهای کارشناسان ارشد مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور در همین راستا طراحی شده است. تحقیق در پارادایم تفسیری جای گرفته، از استراتژی پایه ور استفاده کرده، از منظر هدف تحقیقی اکتشافی محسوب شده و از منظر نتیجه، تحقیقی توسعهای و از منظر نوع دادهها نیز در زمره تحقیقات کیفی قرار میگیرد. جهت گردآوری اطلاعات موردنیاز از ابزارهای مطالعات آرشیوی، مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. برای استخراج اطلاعات از دادههای حاصل از مصاحبه، از تحلیل محتوا و از روشهای کیفی تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران بخش ستاد سازمان، خبرگان موضوعی، کارشناسان و مدیران عملیاتی استانها بوده است. نمونهگیری هدفمند بوده و با استفاده از روش گلولهی برفی 10 نفر از میان جامعه آماری انتخاب شدند. در طراحی مدل، فرایند برنامهریزی مقدماتی، تدوین فهرست اولیه شایستگیها، مقایسه فهرست بهدستآمده با الگوهای شایستگی موجود، ارائه تعریف از مفاهیم شایستگی و تدوین فهرست تلفیقی، ارزیابی و پالایش فهرست شایستگیها و درنهایت طراحی مدل شایستگیها طی شد. در پایان سه حوزهی شایستگیهای کارکرد حرفهای، رفتاری و زمینهای با 50 مفهوم شایستگی در قالب یازده مقوله شناسایی شده و مدل این شایستگیها ارائه شد.
حامد خامه چی؛ مهدی خیراندیش؛ اکبر حسن پور؛ یوسف وکیلی
چکیده
این پژوهش به شناسایی پیشایندها و پیامدهای توازن کار- زندگی با استفاده از رویکرد فراتحلیل میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر نوع دادهها، پژوهشی کمی است. جامعه مورد بررسی شامل مقالات علمی- پژوهشی و پایاننامههای کارشناسی ارشد در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی در زمینه توازن کار- زندگی ...
بیشتر
این پژوهش به شناسایی پیشایندها و پیامدهای توازن کار- زندگی با استفاده از رویکرد فراتحلیل میپردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر نوع دادهها، پژوهشی کمی است. جامعه مورد بررسی شامل مقالات علمی- پژوهشی و پایاننامههای کارشناسی ارشد در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی در زمینه توازن کار- زندگی از سال 1392 تا سال 1397 بود که طی آن 26 مورد با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به عنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیل شدند. پژوهشهای منتخب با استفاده از نرم افزار CMA2 (نرمافزار جامع فراتحلیل) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که از بین پیشایندهای توازن کار- زندگی، به ترتیب متغیرهای مهارتهای فردی (564/0)، حجم کاری زیاد (444/0-)، استقلال کاری (416/0)، حمایت خانواده (345/0) و انعطافپذیری کاری (335/0) دارای بیشترین اندازه اثر هستند. همچنین از بین پیامدهای توازن کار- زندگی به ترتیب متغیرهای تعهد سازمانی (590/0)، امنیت روانی کارکنان (504/0)، رضایت از زندگی (471/0)، بهروزی کارکنان (465/0) و سلامت کارکنان (406/0) دارای بیشترین اندازه اثر هستند.
علی فلسفی؛ غلامرضا معمارزاده طهران؛ سیدمهدی الوانی؛ محمد موسی خانی
چکیده
همیت و توجه به انسان و نقش غیرقابل انکار آن در جهت پیشبرد و تحقق اهداف سازمانها و جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست، بطوریکه در همه جوامع، تاکید ویژه بر انسان و ارتباط صحیح و اصولی توام با اخلاق حسنه و حفظ کرامت انسان در تمامی سطوح شده است. در ایران نیز طبق بند 6 اصل دوم قانون اساسی، کرامت انسانی جزء مبانی اعتقادی نظام بوده و در کنار اصول ...
بیشتر
همیت و توجه به انسان و نقش غیرقابل انکار آن در جهت پیشبرد و تحقق اهداف سازمانها و جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست، بطوریکه در همه جوامع، تاکید ویژه بر انسان و ارتباط صحیح و اصولی توام با اخلاق حسنه و حفظ کرامت انسان در تمامی سطوح شده است. در ایران نیز طبق بند 6 اصل دوم قانون اساسی، کرامت انسانی جزء مبانی اعتقادی نظام بوده و در کنار اصول اعتقادی، همچون توحید، نبوت و معاد مطرح گردیده است. همچنین در بند اول سیاستهای کلی نظام اداری کشور به برنامه نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی اشاره شده است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جامع از کرامت انسانی در سازمانهای دولتی ایران است؛ این پژوهش از نظر رویکرد، یک پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است. بطوریکه برای طراحی مدل از روش پژوهش کیفی فراترکیب سندلوسکی و باروسو و برای آزمون آن از روش کمی تحلیل عاملی تائیدی استفاده شده است. بدین منظور بعد از مطالعه مقالات و کتب مرتبط با موضوع تحقیق تعداد 40 متغیر در قالب 4 مقوله اصلی، 12 مفهوم و 34 کد مفهوم سازی و طبقه بندی شده است. بعد از ارزیابی روایی و پایایی روش فراترکیب و اعمال نظرات تخصصی خبرگان، تبیین مدل طراحی شده میسر گردید. در ادامه بمنظور آزمون مدل طراحی شده نهایی تعداد 218 نفر از کارکنان (کارمندان و مدیران) یکی از سازمانهای دولتی ایران به روش نمونه گیری طبقه ای، انتخاب شدند و با استفاده از نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل انجام گرفت. در نهایت ابعاد، مولفه ها و شاخصهای مدل کرامت انسانی مورد تائید قرار گرفتند.