نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران
2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان،اصفهان، ایران
چکیده
امروزه با رقابتی شدن سازمانها و افزایش پیچیدگی، خلاقیت یک عامل مهم برای کسب مزیت رقابتی در عرصه جهانی است و توجه به افراد خلاق برای رسیدن به راهحلهای خلاقانه از اهمیت ویژهای برخوردار است و در شرایطی که بحرانهای اقتصادی گریبانگیر هر سازمانی خواهد شد وجود کارکنان خلاق به عنوان قطب اصلی سازمان بوده و میتوانند شرایط را در جهتی مناسب هدایت نمایند لذا بررسی آن حائز اهمیت است.هدف از این پژوهش تحلیل تأثیر تنهایی برخلاقیت در محل کار با میانجیگری التزام کارکنان میباشد.این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ستاد مرکزی بیمه ایران استان اصفهان تشکیل داده و در آن از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده و انجام آزمون فرضیههای پژوهش، نرم افزارPLS 2.0 به کار رفت. نتایج حاکی از آن است، متغیر تنهایی عاطفی و تنهایی اجتماعی بر خلاقیت در محل کار تأثیر منفی و معناداری داشته و همچنین تنهایی در محل کار بر خلاقیت از طریق عامل میانجی التزام کارکنان تأثیر منفی و معناداری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of the Loneliness on Creativity in theWorkplace
نویسندگان [English]
- Hadi Teimouri 1
- Parisa Heidari 2
1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 M.A of Mnagement, Department of Management, Administrative Sciences and Economics School, University of Isfahan, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Nowadays, with the competitiveness of organizations and the increasing complexity, creativity is an important factor for gaining competitive advantage in the global arena and the attention of creative people to achieving creative solutions is of particular importance and in situations where economic crises Each organizational entity will be the presence of creative staff as the main organization of the organization and can guide the situation in an appropriate direction. Therefore, it is important to review it. The purpose of this research is to analyze the effect of the loneliness on creativity in the workplace through mediation of job engagement. This research is applied in terms of purpose and in terms of collecting data, survey-descriptive. The statistical population of this research is the staff of the central directorate of Iran Insurance in Isfahan Province. Simple random sampling was used. To analyze the data collected and to test the research hypotheses, PLS 2.0 software was used. The results indicate that the variable of emotional loneliness and social loneliness on creativity in the workplace has a negative and significant effect, and also loneliness in the workplace on creativity has a negative and significant effect through the mediating factor of job engagement.
کلیدواژهها [English]
- Workplace Loneliness
- Emotional Loneliness
- Social Loneliness
- Creativity
- Job Engagement