سیدمهدی الوانی؛ رضا واعظی؛ روح الله هنرمند
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، صفحه 1-26
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت سازمانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ادارات کل بانک سپه (1905 تن) بوده که با استفاده از فرمول کوکران، 320 تن به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و مقطعی است. پایایی ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت سازمانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ادارات کل بانک سپه (1905 تن) بوده که با استفاده از فرمول کوکران، 320 تن به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و مقطعی است. پایایی ابزار جمعآوری دادهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد و روایی آن با استفاده از نظرات اساتید مدیریت و کارشناسان بانک سپه و تکنیک تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه به بررسی شاخصهای برازش مدل بهدستآمده و آزمون معنیداری فرضیههای پژوهش با تکیهبر نتایج تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل پرداخته شد. نتایج آزمون فرضیهها حاکی از آن است که رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت سازمانی رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که تمامی ابعاد رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت مطیع رابطه منفی و معنادار دارند، اما در رابطه با سکوت خاموش، تنها رابطه منفی آن با خودکارآمدی مورد تأیید قرار گرفت و رابطه امیدواری، تابآوری و خوشبینی با سکوت خاموش معنادار نشد.
محمد دوستار؛ محمودرضا مستقیمی؛ محمد اسماعیل زاده
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، صفحه 27-45
چکیده
تعهد سازمانی به عنوان یکی از متغیرهای مهم سازمانی میتواند تحت تأثیر سبکهای مختلف رهبران سازمان و نحوه برخورد آنها باشد. هدف این مقاله بررسی تأثیرات رهبری اخلاقی بر روی ابعاد مختلف تعهد سازمانی است. از این رو، ابتدا متغیرهای رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی و ابعاد آن را تشریح نمودیم. سپس به جمعآوری داده از جامعه مورد نظر ...
بیشتر
تعهد سازمانی به عنوان یکی از متغیرهای مهم سازمانی میتواند تحت تأثیر سبکهای مختلف رهبران سازمان و نحوه برخورد آنها باشد. هدف این مقاله بررسی تأثیرات رهبری اخلاقی بر روی ابعاد مختلف تعهد سازمانی است. از این رو، ابتدا متغیرهای رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی و ابعاد آن را تشریح نمودیم. سپس به جمعآوری داده از جامعه مورد نظر پرداختیم. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، ابعاد متغیرهای رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی را بررسی نمودیم که با توجه به نتایج تحلیلها سه بعد برای هر متغیر تعیین شد. ابعاد رهبری اخلاقی شامل اخلاق و انصاف، شفافسازی نقش و تسهیم قدرت ابعاد تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری است. سپس با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و با کمک نرمافزار AMOS فرضیههای مطرح شده را بررسی کردیم. نتایج نشان میدهد که بعد شفافسازی نقش فقط بر روی تعهد عاطفی، بعد انصاف واخلاق بر تعهد عاطفی و تعهد هنجاری و بعد تسهیم قدرت بر روی هر سه بعد تعهد سازمانی تأثیرگذار است.
مرجان فیاضی؛ وحید یوسفیان آرانی
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، صفحه 47-72
چکیده
رفتارهای انحرافی و مخرب سازمانی یا سمت تاریک رفتار سازمانی، در دو دهه گذشته مورد توجه گسترده محققین این حوزه قرار گرفته است. رفتارهای تضعیفکننده اجتماعی، بدرفتاریهای بینفردی در ظاهر کماثری هستند که در صورت تداوم میتوانند اثرات مخرب زیادی بر کارکنان داشته باشد. در این پژوهش با هدف نشاندادن اثرات مخرب این پدیده، به ...
بیشتر
رفتارهای انحرافی و مخرب سازمانی یا سمت تاریک رفتار سازمانی، در دو دهه گذشته مورد توجه گسترده محققین این حوزه قرار گرفته است. رفتارهای تضعیفکننده اجتماعی، بدرفتاریهای بینفردی در ظاهر کماثری هستند که در صورت تداوم میتوانند اثرات مخرب زیادی بر کارکنان داشته باشد. در این پژوهش با هدف نشاندادن اثرات مخرب این پدیده، به بررسی تاثیر تضعیف اجتماعی بر تعهد سازمانی و درگیری شغلی کارکنان پرداخته شده است. بدین منظور، اطلاعات نمونهای 158 تایی از کارکنان مرکز همکاریهای فناوری و نوآوری ریاست جمهوری به صورت تصادفی و بهوسیله پرسشنامه جمعآوری گردید و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد تضعیف اجتماعی اعمال شده از سوی همکاران و سرپرست باعث کاهش معنادار درگیری شغلی و تعهد سازمانی در دو بعد تعهد عاطفی و تعهد هنجاری در کارکنان میشود ولی همانطور که انتظار میرفت تاثیر معناداری در تعهد استمراری کارکنان ندارد. به علاوه فرضیه مطرح شده بر اساس تئوری انصاف، مبنی بر نقش تعدیلگری ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی در رابطه تضعیف اجتماعی و دو نگرش شغلی تعهد سازمانی و درگیری شغلی نیز مورد آزمون و تایید قرار گرفت. لذا لازم است مدیران سازمانها با شناخت این پدیده و اثرات مخرب آن ، اقدامات پیشگیرانه، مشاورهای و آموزشی لازم را برای به حداقل رساندن اثرات منفی آن به کار بندند.
عباس عباس پور؛ مرتضی بدری
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، صفحه 73-100
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با عوامل موثر بهرهوری منابع انسانی است. اینتحقیقازنوعتحقیقاتتوصیفیبودکهبهشیوههمبستگیانجامشدوازنظرنوعهدف،کاربردیمیباشدوازروشپیمایشیجهتگردآوریدادههااستفادهگردید. «کلیه کارکنان بخش اعتبارات شعب بانک ملی مشهد»به عنوان جامعه آماری انتخاب و نمونه ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه توانمندسازی روانشناختی با عوامل موثر بهرهوری منابع انسانی است. اینتحقیقازنوعتحقیقاتتوصیفیبودکهبهشیوههمبستگیانجامشدوازنظرنوعهدف،کاربردیمیباشدوازروشپیمایشیجهتگردآوریدادههااستفادهگردید. «کلیه کارکنان بخش اعتبارات شعب بانک ملی مشهد»به عنوان جامعه آماری انتخاب و نمونه مورد پژوهش به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار بررسی عبارت از پرسشنامههای استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی هرسی گلداسمیت بود. پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب برای پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی92/0 و برای عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی93/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان داد بین ابعاد توانمندسازی روانشناختی و عوامل موثر بر بهرهوری منابع انسانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. لذا پیشنهاد میشود سازمانها روشهای مختلف ایجاد و تقویت توانمندسازی رواشناختی را در راستای بهبود بهرهوری منابع انسانی و نهایتا افزایش بهرهوری سازمانی به کار گیرند.
فخرالسادات نصیری ولیک بنی؛ سید علی عمادی پاشاکلایی
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، صفحه 101-118
چکیده
هدف از پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبری تحولی– تعاملی مدیران با رضایت شغلی کارکنان بود. این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی- همبستگی میباشد و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان اداره کل مخابرات استان همدان تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقه ای-نسبی تعداد220 نفر(114مرد و 106زن) مطابق جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبری تحولی– تعاملی مدیران با رضایت شغلی کارکنان بود. این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی- همبستگی میباشد و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان اداره کل مخابرات استان همدان تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقه ای-نسبی تعداد220 نفر(114مرد و 106زن) مطابق جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه های چند عاملی سبک رهبری باس و آولیو و رضایت شغلی ویسوکی و کروم استفاده شد. ضریب پایایی محاسبه شده از طریق آلفای کرونباخ برای رضایت شغلی88/0، سبک تحولی86/0و سبک تعاملی91/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی؛ همچون آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که: میزان بکارگیری سبک رهبری تحولی بالاتر از حد متوسط، سبک رهبری تعاملی ومیزان رضایت شغلی کارکنان در حد متوسط است. همچنین نتایج بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین هر یک از مولفه های سبک رهبری تحولی با رضایت شغلی می باشد ولی بین سبک رهبری تعاملی با رضایت شغلی ارتباط منفی بوده و معنادار نیست. همچنین1/5 درصد از تغییرات رضایت شغلی کارکنان توسط مؤلفه نفوذ آرمانی سبک تحولی مدیران تبیین میگردد.
علیرضا حدادیان؛ ملیحه قربانی
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، صفحه 119-144
چکیده
امروزه شبکههای ارتباطی نقش اساسی در نوآوریها و موفقیت مدیران دارند.به طوری که هرچقدر افراد سازمانها مهارتهای اجتماعی و ارتباطی بیشتری داشته باشند، موفقیتهای بیشتری بهدست میآورند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر سه بعد برونگرایی، سازگاری و تجربه پذیری که از ابعاد مهم شخصیت هستند بر رفتار شبکهسازی میباشد. ...
بیشتر
امروزه شبکههای ارتباطی نقش اساسی در نوآوریها و موفقیت مدیران دارند.به طوری که هرچقدر افراد سازمانها مهارتهای اجتماعی و ارتباطی بیشتری داشته باشند، موفقیتهای بیشتری بهدست میآورند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر سه بعد برونگرایی، سازگاری و تجربه پذیری که از ابعاد مهم شخصیت هستند بر رفتار شبکهسازی میباشد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده گردیده و روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و سازه و همچنین آلفای کرانباخ مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری در این پژوهش نمایندگان شرکت بیمه کارآفرین در شهرمشهد میباشد که بنا بر اطلاعات موجود تعداد آنها 120 نفر میباشد. طرح نمونه گیری احتمالی بوده و از نوع نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که برون گرایی، سازگاری، تجربه پذیری بر رفتارشبکه سازی تأثیر میگذارند. بعد برونگرایی تأثیر بیشتری در ایجاد ارتباطات شبکهسازی دارد. بعد سازگاری در حفظ و استفاده از ارتباطات شبکهسازی تأثیرگذار است. همچنین بعد تجربه پذیری نیز در ایجاد و حفظ ارتباطات شبکهسازی مؤثر است.
حامد دهقانان؛ سعید صحت؛ سید ابراهیم ساداتیان
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، صفحه 145-172
چکیده
شناخت تفاوت های اساسی بین کارکنان بخش دولتی و بخش خصوصی در حوزه انگیزشی و رفتاری، گام مهمی در مسیر درک مفهومی است که در ورای مفهوم انگیزه خدمت به جامعه وجود دارد. در این پژوهش هدف اصلی بررسی تفاوت بین کارکنان بخش خصوصی و دولتی از نظر انگیزه خدمت به جامعه و همچنین تاثیر پیش نیازها بر انگیزه خدمت به جامعه می باشد. در همین راستا بیمارستانهای ...
بیشتر
شناخت تفاوت های اساسی بین کارکنان بخش دولتی و بخش خصوصی در حوزه انگیزشی و رفتاری، گام مهمی در مسیر درک مفهومی است که در ورای مفهوم انگیزه خدمت به جامعه وجود دارد. در این پژوهش هدف اصلی بررسی تفاوت بین کارکنان بخش خصوصی و دولتی از نظر انگیزه خدمت به جامعه و همچنین تاثیر پیش نیازها بر انگیزه خدمت به جامعه می باشد. در همین راستا بیمارستانهای خصوصی و دولتی شهر ساری به عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شده اند و حجم نمونه 225 برآورد شد. روش تحقیق در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جهت جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه استاندارد 55 سوالی استفاده شده است.داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و لیزرل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این پژوهش نشان داد که از نظر انگیزه خدمت به جامعه بین کارکنان بیمارستانهای خصوصی و دولتی تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتایج نشان داد که در بییمارستانهای دولتی پیش نیازهای تعیین شده بر انگیزه خدمت کارکنان تاثیر معنی داری دارند ولی در بیمارستانهای خصوصی پیش نیازها بر انگیزه خدمت کارکنان تاثیر ندارند. همچنین نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در بخش دولتی انگیزه خدمت کارکنان بر عملکرد فردی تاثیر مثبت و معناداری دارد ولی در بخش خصوصی انگیزه خدمت کارکنان بر عملکرد فردی آنان تاثیر مثبت و معناداری ندارد.