نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا
2 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان مازندران
چکیده
هدف از پژوهش بررسی رابطه بین سبک رهبری تحولی– تعاملی مدیران با رضایت شغلی کارکنان بود. این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی- همبستگی میباشد و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان اداره کل مخابرات استان همدان تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقه ای-نسبی تعداد220 نفر(114مرد و 106زن) مطابق جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه های چند عاملی سبک رهبری باس و آولیو و رضایت شغلی ویسوکی و کروم استفاده شد. ضریب پایایی محاسبه شده از طریق آلفای کرونباخ برای رضایت شغلی88/0، سبک تحولی86/0و سبک تعاملی91/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی؛ همچون آزمون t، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که: میزان بکارگیری سبک رهبری تحولی بالاتر از حد متوسط، سبک رهبری تعاملی ومیزان رضایت شغلی کارکنان در حد متوسط است. همچنین نتایج بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین هر یک از مولفه های سبک رهبری تحولی با رضایت شغلی می باشد ولی بین سبک رهبری تعاملی با رضایت شغلی ارتباط منفی بوده و معنادار نیست. همچنین1/5 درصد از تغییرات رضایت شغلی کارکنان توسط مؤلفه نفوذ آرمانی سبک تحولی مدیران تبیین میگردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship Between Transformational and Transactional Leadership Style with the Employees' Job Satisfaction
نویسندگان [English]
- Fakhrossadat Nnasiri 1
- Ali emadi 2
1 Associate Prefessor Faculty of Literature and Human Sciences, Bu-Ali Sina University. Hamedan
2 Faculty member of Teachers University in Mazandaran Province Iran
چکیده [English]
The purpose of this research was to investigate the relationship between transformational and transactional leadership style among the employees' job satisfaction in the Directorate General of Telecommunication in the province of Hamedan.Research methodology is descriptive and the correlation of structural is equation modeling. Counted community includes all the employees and according to Kregecie and Morgan chart and using classical random sampling is collected from 220 (114 females and 106 males) employees. Two questionnaires were used for data collection, including1. Questionnaire Bass and Olive leadership style and 2.job satisfaction. To obtain validity and content validity formal methods were used. Cronbach's alpha reliability coefficient is calculated through the order for job satisfaction/088, Transformational style/086and transactional Leadership Style /091 respectively. Data were analyzed by descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, and t-test for independent groups, ANOVA and stepwise regression. The data collected were analyzed using statistical SPSS.Results show: The application of transformational leadership style is above average, but a transactional leadership style and employees' job satisfaction rate are moderate. There are significant positive correlations between transformational leadership and job satisfaction, but there are not significant positive between transactional leadership and job satisfaction
کلیدواژهها [English]
- transformational leadership style”
- “an interactive leadership style”
- “employees” “job satisfaction”
- “Telecommunication General Office Staff”
- “province of hamedan”