دوره 33 (1403)
دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
مطالعه دولت الکترونیک و چابکی در سازمان ثبت احوال استان تهران

رضا واعظی؛ فرزانه صداقت پور

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، صفحه 1-17

چکیده
  چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمان‎ها است که برای بهره‏مندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمی‏توان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمان‎های دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواست‎های آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینه‏های سرعت ...  بیشتر

الگویی برای اجرایی کردن برنامه‏ های راهبرد

نادر مظلومی؛ علی متولی

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، صفحه 19-45

https://doi.org/10.22054/jmsd.2012.1863

چکیده
  تدوین، اجرا وکنترل راهبرد سه بخش به هم وابسته الگوی جامع مدیریت راهبرد است که ترکیب آنها موجب اثربخشی خواهد شد. اما مطالعات مختلف نشان می‏دهند که بسیاری از برنامه‏های تدوین شده به مرحله اجرایی نرسیده‏اند و یا آن که فقدان الگو و دید جامع به اجرایی شدن برنامه راهبرد باعث راکد ماندن آنها شده است. از این رو نیاز به بسترسازی و مقدمه ...  بیشتر

درک مشترک از موضوعات اصلی در لایه‌های سازمانی شرکت فولاد مبارکه

ایرج سلطانی؛ ریحانه بهرامی‌نژاد جونقانی

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، صفحه 47-64

چکیده
  مبانی شکل‌گیری یک اجتماع عبارتند از: درک مشترک، چشم انداز مشابه، ارزش‌ها و عقاید مشترک. اطلاع‌رسانی از جمله سازوکارهای ‌ایجاد هم‌نوایی و زبان مشترک است و مسئولیت آن به عهده همه مسئولان و کارکنان می‌باشد که در نظام‌های اطلاع‌رسانی اثر بخش مجموعه‌ای از افراد ‌ایفای نقش می‌نمایند تا ذهنیت مشترک ‌ایجاد شود. ایجاد ذهنیت مشترک از ...  بیشتر

سنجش و رتبه‏ بندی شاخص‏های ارزیابی عملکرد امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

سید حسین ابطحی؛ کاوه تیمورنژاد؛ احمدرضا سنجری

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، صفحه 65-96

https://doi.org/10.22054/jmsd.2012.1866

چکیده
  ارزیابی عملکرد، خود یکی از مقوله‌های مدیریت عملکرد شهری است و فرآیندی است که از طریق آن می‌توان اطلاعات مفید و سودمندی در خصوص میزان موفقیت ارائه خدمات شهری و چگونگی اجرا و انجام مؤثر فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های اجتماعی  ـ  فرهنگی شهرداری‏ها و توفیق پاسخگویی به انتظارات شهروندان به دست آورد. این مقاله برگرفته از یک پروژه ...  بیشتر

تأثیرتعهد مدیران بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و عملکرد کارکنان

نبی اله دهقان؛ صمد فتحی؛ سمیه گرجامی؛ حسین ولی‌وند زمانی

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، صفحه 97-128

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف مطالعه تأثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عامل‏های آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که با روش پیمایشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مجموعه ...  بیشتر

انعطاف‌پذیری منابع انسانی و عملکرد سازمان در صنعت بیمه

میرعلی سیدنقوی؛ مهدی حقیقی کفاش؛ وحید نجفی کلیانی

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، صفحه 129-153

چکیده
  انعطاف­پذیری منابع انسانی به ضرورت انکارناپذیر در محیط نامطمئن و پویای امروزی تبدیل شده است که به سازمان قابلیت واکنش مناسب در برابر تغییرات سریع محیطی را می‏دهد. در حالی محققان مدیریت راهبردی منابع انسانی، انعطاف­پذیری منابع انسانی را به عنوان منبع مزیت رقابتی پایدار برای شرکت در نظر گرفته­اند، نحوه­ی اثرگذاری انعطاف­پذیری ...  بیشتر

رابطه رفتار شهروندی سازمانی و توانمندسازی کارکنان شرکت تأمین قطعات ایران خودرو

عبدالرضا میری؛ اسماعیل سبزیکاران؛ حسین رضایی

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، صفحه 155-177

چکیده
  تنوع و پیچیدگی عصر حاضر، اداره سازمان­ها را با مسائل و مشکلاتی خاصی برای مدیران روبرو ساخته است. در این میان مشکلات مرتبط با حوزه­های منابع انسانی از جمله موضوعات مشترک در تمامی سازمان­ها می‏باشد. مدیران همواره به دنبال کارکنانی هستند که متناسب با شرایط کار بوده و با حداکثر بهره­وری عمل کنند. در واقع یکی از مهمترین مسائل پیش ...  بیشتر

بخش‏ بندی مشتریان بانک صادرات ایران با استفاده از داده کاوی

سمانه خواجوند؛ محمد تقی تقوی فرد؛ اسماعیل نجفی

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، صفحه 179-200

چکیده
  امروزه یکی از چالش‎های بزرگ سازمان‎های مشتری محور، شناخت مشتریان، ایجاد تمایز بین گروه‏های مختلف مشتریان و رتبه‏بندی آنهاست. در گذشته تفکیک مشتریان به گروه‏های مختلف با رویکرد بخش‏بندی بر اساس نیاز مشتری صورت می‏گرفت. اما امروزه ارزش مشتری به عنوان عامل قابل اندازه‏گیری می‎تواند در بخش‎بندی مشتریان به کار رود.  هدف ...  بیشتر

تأثیر سازگاری راهبردهای مدیریت منابع انسانی و راهبردهای کسب و کار بر عملکرد سازمانی

سید یعقوب حسینی؛ سیدعباس موسوی؛ ابوالفضل ابراهیمی

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، صفحه 200-226

چکیده
  نقش مدیریت منابع انسانی در دستیابی به مزیت رقابتی، به میزان زیادی در پژوهش‌های پیشین مورد بحث قرار گرفته است، اما در باره سازگاری راهبردهای مدیریت منابع انسانی و راهبردهای کسب و کار و اثر آن بر عملکرد سازمانی، مطالعات اندکی انجام شده است. به نظر می­آید نبود این سازگاری در بخش عمده­ای از شرکت­ها توانسته است بر عملکرد آن‌ها اثر ...  بیشتر

تدوین چشم انداز برای سازمانهای انتفاعی

علی ملاحسنی؛ بهرام جبارزاده کرباسی؛ محمد حسن عبدالزهرائی

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، صفحه 227-244

چکیده
  داشتن چشم‏اندازی مشترک و همه جانبه سبب خواهد شد تا واحدها یا بخش‏های مجموعه‏ای صنعتی یک کل منسجم و یک پارچه را تشکیل دهند.  در این مطالعه سعی شده است تا راه رسیدن به چشم‏انداز مشترک برای بخش‎های گوناگون کارخانه تبیین گردد. برای نیل به این هدف از مدل ارائه شده توسط کالینز و پوراس (1996) استفاده شده است. کارخانه الماس کویر رفسنجان ...  بیشتر