ابوالفضل کزازی؛ عباس شول
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، صفحه 1-17
چکیده
هدف اصلی این مقاله، مطالعه تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوریدر شرکت مس سرچشمه است. نمونه آماری شامل 39 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت مسمی باشد که دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید.مدیریت کیفیت فراگیر، شامل حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان، بهبود مستمر و تمرکز برمشتریان است که بیشترین ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، مطالعه تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوریدر شرکت مس سرچشمه است. نمونه آماری شامل 39 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت مسمی باشد که دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید.مدیریت کیفیت فراگیر، شامل حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان، بهبود مستمر و تمرکز برمشتریان است که بیشترین بار عاملی را تمرکز بر مشتری و کمترین بار عاملی را مشارکت کارکناندارد. همچنین شاخصهای عملکرد نوآوری به سه گروه نوآوری در محصول، نوآوری در فرآیند ونوآوری سازمانی تقسیم میشوند که نوآوری در فرآیند دارای بیشترین بار عاملی و نوآوری سازمانیدارای کمترین بار عاملی است. یادگیری سازمانی به عنوان یک متغیر میانجی در نظر گرفته شده استکه شامل استراتژی یادگیری و فرهنگ یادگیری است که استراتژی یادگیری دارای بار عاملی بیشتریاست. بطور کلی نتایج معادلات ساختاری نشان میدهد که عملکرد نوآوری به میزان 93 درصد تحتتأثیر مستقیم مدیریت کیفیت فراگیر است و این تأثیر به وسیله یادگیری سازمانی تعدیل میشود.
کامبیز طالبی؛ علی داوری؛ عامر دهقان نجمآبادی
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، صفحه 19-48
چکیده
سازمانها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند، اقتصادی که در آن دانش و داراییهای نامشهود،به عنوان مهمترین عامل تولید و همچنین به عنوان مهم ترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است. پژوهشحاضر با هدف شناسایی تاثیر سرمایه فکری بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای دانشبنیانمستقر در پارک علم و فناوری اقبال شهر یزد در سال 1931 ...
بیشتر
سازمانها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند، اقتصادی که در آن دانش و داراییهای نامشهود،به عنوان مهمترین عامل تولید و همچنین به عنوان مهم ترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است. پژوهشحاضر با هدف شناسایی تاثیر سرمایه فکری بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای دانشبنیانمستقر در پارک علم و فناوری اقبال شهر یزد در سال 1931 انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 57 نفر ازمدیران شرکتهای دانش بنیان بود که با توجه به کم بودن جامعه آماری، برای درنظر گرفتن حجم نمونه ازروش سرشماری استفاده شد. روش جمعآوری دادهها بر اساس دو پرسشنامه استاندارد مون و کیم ) 6002 (، وپرسشنامه پوهاکا ) 6010 (، انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو بخش مدل اندازهگیری و بخشساختاری انجام پذیرفت. در بخش مدل اندازهگیری ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا وروایی واگرا بررسی گردید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدلبرای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنادار سرمایهفکری و ابعاد آن بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه بود. هم چنین نتیجه گرفته شد که سرمایه فکری یک منبعبالقوهای برای مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان میباشد که نهایتاً باعث رشد و توسعه این گونه شرکتهاشده و به بهبود وضعیت کارآفرینی در این شرکتها کمک خواهد کرد.
مانی ارمان؛ محبوبه خسروی
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، صفحه 49-73
چکیده
این مقاله ضمن بررسی مفاهیم آموزش، توسعه منابع انسانی و شایستگی به بررسی چگونگی طراحی واجرای آموزش نیروی انسانی براساس رویکرد شایستگی می پردازد. برای رسیدن به این هدف، ابتدابه نقش آموزش و رویکردهای مختلف به آن پرداخته میشود و سپس با تشریح مفهوم شایستگی،سناریوهای مختلف برای به کارگیری مفهوم شایستگی در آموزش کارکنان ارائه می گردد. ...
بیشتر
این مقاله ضمن بررسی مفاهیم آموزش، توسعه منابع انسانی و شایستگی به بررسی چگونگی طراحی واجرای آموزش نیروی انسانی براساس رویکرد شایستگی می پردازد. برای رسیدن به این هدف، ابتدابه نقش آموزش و رویکردهای مختلف به آن پرداخته میشود و سپس با تشریح مفهوم شایستگی،سناریوهای مختلف برای به کارگیری مفهوم شایستگی در آموزش کارکنان ارائه می گردد. تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده نیز نشان می دهد آموزش شایستگی محور بیشترین اثربخشی را درشرکت ملی نفت ایران دارد. همچنین نتایج آزمون الگوی مفهومی نشان می دهد که هماهنگی میانفرایندهای 3 گانه نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرا و ارزیابی میتواند اثربخشی دوره های آموزشی رابیشتر سازد. مقاله حاضر براساس منطق تنوع مشاغل در سازمان ها، پیشنهادهایی را برای هم راستا سازیخرده سیستم های آموزش به منظور تحقق عملکرد موثر آموزشی ارائه واجرای رویکرد آموزششایستگی محور می دهد.
محسن قدمی؛ زهرا کوثر
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، صفحه 75-104
چکیده
مهم ترین چالش پیش روی کارگزاران بخش عمومی و دولتی، پاسخ به خواسته ها و انتظارات در حال تغییرشهروندانی است که بخش عمومی، مشروعیت خود را از وجود آنها کسب می کند و از طرفی با گسترشروزافزون علوم و نیز به کارگیری سریع اینترنت در تمام ابعاد زندگی انسان و به تبع آن بالا رفتن سطح توقعاتمردم از دولتها، مباحث جدیدی جهت پاسخگویی بهتر، سریعتر ...
بیشتر
مهم ترین چالش پیش روی کارگزاران بخش عمومی و دولتی، پاسخ به خواسته ها و انتظارات در حال تغییرشهروندانی است که بخش عمومی، مشروعیت خود را از وجود آنها کسب می کند و از طرفی با گسترشروزافزون علوم و نیز به کارگیری سریع اینترنت در تمام ابعاد زندگی انسان و به تبع آن بالا رفتن سطح توقعاتمردم از دولتها، مباحث جدیدی جهت پاسخگویی بهتر، سریعتر و دقیق تر به مردم مطرح شده است که یکیاز آنها موضوع دولت الکترونیک می باشد. در این مقاله ضمن پرداختن به تعاریف مختلف صاحب نظران ازدولت الکترونیک، تلاش شده است تا به این سؤال پاسخ داده شود که "استقرار دولت الکترونیک تا چه حدیبر مسئولیت پذیری اجتماعی در شهرداری تهران تأثیر دارد؟"سازمان ها، تأثیر عمده ای بر سیستم اجتماعی دارند و لذا چگونگی فعالیت های آن ها باید بگونه ای باشد کهدر اثر آن زیانی به جامعه نرسد و در صورت رسیدن زیان، سازمان های مربوطه ملزم به جبران آن باشند. ضمناین که سازمان ها فراتر از آن ملزم به منفعت رسانی به جامعه و زیست محیط خود می باشند. بدین منظور پس ازانجام بررسی های میدانی و کتابخانه ای، برای مسئولیت اجتماعی از مدل استاندارد سازمان بهره وری آسیایی وبرای دولت الکترونیک از مدل مصوب جمهوری اسلامی ایران برگرفته از تلفیق مدل های موجود جهانی وبومی سازی آن استفاده شد و بر این اساس یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی تدوین گردید. بر اساسطرح تحقیق و معیارهای اندازه گیری شاخص ها، پرسشنامه ای با چهل سؤال طراحی گردید و با استفاده ازضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون به آزمون فرضیات پرداخته شد و این نتیجه حاصل شد که دولتالکترونیک در افزایش مسئولیت اجتماعی در شهرداری تهران تاثیر معناداری داشته است و هم چنین با بهداشتو ایمنی کارکنان، مسئله عدم تبعیض و رعایت استانداردهای ساعات کاری نیز رابطه معناداری دارد.
مصطفی کاظمی؛ سمیرا پور
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، صفحه 105-129
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی علل و پیامدهای ایمنی روانی در کارکنان اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی در قالب یک مدل مفهومی است. بدین منظور 101نفر از کارکنان این اداره به عنوان نمونه مورد مطالعه به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدندو از طریق پرسشنامه های توزیع شده میان آنها به گردآوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی علل و پیامدهای ایمنی روانی در کارکنان اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی در قالب یک مدل مفهومی است. بدین منظور 101نفر از کارکنان این اداره به عنوان نمونه مورد مطالعه به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدندو از طریق پرسشنامه های توزیع شده میان آنها به گردآوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته شد. به منظورتحلیل دادههای حاصله از مدل یابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی توسط نرم افزارآماری پی ال اس بهره گرفته شد و نتایج حاصل از شاخصهای برازندگی مدل مفهومی، حاکی ازبرازش مناسب مدل تحقیق بود. با استفاده از تحلیل مسیر به منظور آزمون فرضیات مشخص گردید کهتمامی فرضیات مربوط به عوامل تأثیرگذار بر ایمنی روانی )اعتماد و هوش هیجانی( به جز حمایتاجتماعی مورد پذیرش قرار گرفتند و فرضیات مربوط به پیامدهای ایمنی روانی )رفتار شهروندی،رفتار یادگیری و تمایل به تسهیم دانش( نیز تأیید شدند. هم چنین، نشان داده شد که ایمنی روانی درروابط بین هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی و اعتماد با تمایل به تسهیم دانش، نقش واسط راایفا میکند.
سید یعقوب حسینی؛ نینا چلی سریل
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، صفحه 131-159
چکیده
هوش سازمانی مفهومی جدید در عرصه متون سازمان و مدیریت است. در عصر اطلاعات قدرتذهن، بر قدرت بازو برتری یافته است. با وجود شرایط نامطمئن، پیچیده و پویای امروزی، بهره گیریاز هوش سازمانی و توجه به فرآیند یادگیری در سازمان می تواند قدرت رقابت پذیری یک سازمان راافزایش دهد. در این مقاله به بررسی تاثیر هوش سازمانی بر یادگیری سازمانی پرداخته ...
بیشتر
هوش سازمانی مفهومی جدید در عرصه متون سازمان و مدیریت است. در عصر اطلاعات قدرتذهن، بر قدرت بازو برتری یافته است. با وجود شرایط نامطمئن، پیچیده و پویای امروزی، بهره گیریاز هوش سازمانی و توجه به فرآیند یادگیری در سازمان می تواند قدرت رقابت پذیری یک سازمان راافزایش دهد. در این مقاله به بررسی تاثیر هوش سازمانی بر یادگیری سازمانی پرداخته شده است.شیوه انجام پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. کارکنان مجتمع پزشکی و ام آرآی شیراز بهعنوان جامعه آماری و تعداد 261 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوریداده ها از پرسش نامه های استاندارد هوش سازمانی و یادگیری سازمانی استفاده شده است. پژوهش بهروش مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهایSPSS و AMOS صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که تاثیر هوش سازمانی بر یادگیریسازمانی، مثبت و معنادار است
علیرضا موغلی؛ سیدعلی اکبر احمدی؛ عادل آذر؛ عبدالصمد خدامی
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، صفحه 161-185
چکیده
مربی گری اساساً مفهومی ورزشی و عنوانی جوان در مطالعات سازمان ومدیریت است و سازمانمربیگرا پارادایم جدیدی در یادگیری سازمانی میباشد که ضمن سازگاری با نظریه های جدیدیادگیری مانند توسعه بزرگسالی و سایر روش های یادگیرنده محور حلقه اتصال دو واژه مهم توسعهسرمایه انسانی و یادگیری سازمانی است. در این پژوهش پس از مرور ادبیات و مطالعات اکتشافی ...
بیشتر
مربی گری اساساً مفهومی ورزشی و عنوانی جوان در مطالعات سازمان ومدیریت است و سازمانمربیگرا پارادایم جدیدی در یادگیری سازمانی میباشد که ضمن سازگاری با نظریه های جدیدیادگیری مانند توسعه بزرگسالی و سایر روش های یادگیرنده محور حلقه اتصال دو واژه مهم توسعهسرمایه انسانی و یادگیری سازمانی است. در این پژوهش پس از مرور ادبیات و مطالعات اکتشافی درخصوص مربی گری، عوامل اثرگذار بر ایجاد یک سازمان مربی گرا در قالب مدل مفهومی و در سهزمینه منابع انسانی، کسب و کار و فرهنگ مربی گری خلاصه شده است. سپس با استفاده از پرسشنامهسه مرحله ای دلفی به نظر و تأیید جمعی از نخبگان دانشگاهی و حرفهای صنعت بیمه ایران رسیدهاست. یافته های پژوهش شامل توسعه مفهوم مربی گری؛ معرفی ریشه های بومی مربی گری از جملهورزش پهلوانی، عرفان و تصوف، تربیت اسلامی ونیز برخی روش های یادگیری علوم دینی مانندسبک های خود آموز، انتقادی و تجربی و نهایتاً ارائه الگوی سازمانی است که بر خلاف برخیدیدگاه های معمول، مربی گری را نه صرفاً ابزاری آموزشی مانند استاد شاگردی بلکه به عنوان یکاستراتژی برای توسعه هم زمان حکمت در کارکنان و سازمان می نگرد