سید محمد اعرابی؛ محمد علی فرقانی اله آبادی
دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، صفحه 9-22
چکیده
درادبیات موضوع درخصوص انتخاب روشهای کنترل راهبردی تحت شرایط متغییر محیطی رهنمود خاصی ارائه نمی شود. در واقع یک الگوی اقتضایی برای انتخاب مکانیزمهای کنترل راهبردی وجود ندارد. در این مقاله از طریق پرسشنامه های محقق ساخته و با توجه به نظرات خبرگان شاغل در شرکت های زیر مجموعه شرکت صنایع الکترونیک ایران، یک الگوی اقتضایی برای انتخاب مکانیزم ...
بیشتر
درادبیات موضوع درخصوص انتخاب روشهای کنترل راهبردی تحت شرایط متغییر محیطی رهنمود خاصی ارائه نمی شود. در واقع یک الگوی اقتضایی برای انتخاب مکانیزمهای کنترل راهبردی وجود ندارد. در این مقاله از طریق پرسشنامه های محقق ساخته و با توجه به نظرات خبرگان شاغل در شرکت های زیر مجموعه شرکت صنایع الکترونیک ایران، یک الگوی اقتضایی برای انتخاب مکانیزم مناسب کنترل راهبردی، در شرایط مختلف محیطی پیشنهاد می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که سه معیار پویایی، گستردگی و سطح منابع در دسترس سه متغیر تأثیرگذار بر سازمانهای دفاعی است و مدیران با در نظر گرفتن سه عامل ذکر شده می توانند مناسب ترین شیوه کنترل راهبردی را انتخاب کنند. بدین ترتیب که در محیطهای کاملاً متغیر باید از مکانیزم های مدیریت مسائل راهبردی و تجزیه و تحلیل حوزه راهبردی یا همان شیوه های موجود در کنترل بنیادی استفاده نمود. لیکن زمانی که میزان شدت عوامل محیطی متوسط تا کم است باید از کنترل تدریجی استفاده کرد. کنترل تدریجی شامل کنترل مراکز مسئولیت، کنترل عوامل حیاتی و کنترل راهبردهای عمومیاست
بهروز دری نوکورانی؛ محمد باقرزاده آذر
دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، صفحه 23-38
چکیده
هدف عمده این مطالعه ارائه نگرشی مفید به کاربرد فرآیند تحلیل شبکه ای، که یک روش شناسی تصمیم گیری چند معیاره است برای ارزیابی مسائل مربوط به گزینش تامین کننده است. مسائل مربوط به گزینش تأمین کننده، مسائلی پیچیده هستند که ممکن است بسیاری دغدغه های کمی و کیفی را به همراه داشته باشند. در این مطالعه، یک مدل فرآیند تحلیل شبکه ای به عنوان چهارچوبی ...
بیشتر
هدف عمده این مطالعه ارائه نگرشی مفید به کاربرد فرآیند تحلیل شبکه ای، که یک روش شناسی تصمیم گیری چند معیاره است برای ارزیابی مسائل مربوط به گزینش تامین کننده است. مسائل مربوط به گزینش تأمین کننده، مسائلی پیچیده هستند که ممکن است بسیاری دغدغه های کمی و کیفی را به همراه داشته باشند. در این مطالعه، یک مدل فرآیند تحلیل شبکه ای به عنوان چهارچوبی برای کمک به مدیران در جهت تعیین هدف ارزیابی، تعیین مهمترین عامل ارزیابی و گزینش بهترین تأمین کننده راهبردی در زنجیره تأمین پیشنهاد شده است. فرآیند تحلیل شبکه ای به عنوان ابزار تجزیه و تحلیل تصمیم برای حل مسائل چند معیاره گزینش تأمین کننده که شامل وابستگی های درونی اند قابل استفاده است. فرآیند تحلیل شبکه ای روش شناسی پیچیده ای است و نسبت به روش شناسی سنتی فرایند تحلیل سلسله مراتبی نیازمند مقایسات بیشتری است و تلاش مضاعفی را می طلبد. برای نشاندادن کاربردی بودن مدل پیشنهادی، موردی به عنوان مثال نیز ارائه شده است.
عزت الله اصغری زاده؛ رحیم احسانی؛ فرح الله ولی پور حلبی؛ سعید مدیر زارع
دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، صفحه 40-56
چکیده
از اصول مهم در بهبود مدیریت در هر سازمان، بکار گیری روش های علمی تصمیم گیری است. امروزه از چالش های عمده مدیران ارشد سازمان ها بررسی علمی عملکرد واحدهای تحت مجموعه مدیریتی خود و ارزیابی موثر آنها می باشد. ارزیابی موثر می تواند برای شناسائی نقاط ضعف و قوت مورد استفاده قرار گیرد. از متدهای موجود ارزیابی عملکرد جهت کمک به تصمیم گیری بهینه ...
بیشتر
از اصول مهم در بهبود مدیریت در هر سازمان، بکار گیری روش های علمی تصمیم گیری است. امروزه از چالش های عمده مدیران ارشد سازمان ها بررسی علمی عملکرد واحدهای تحت مجموعه مدیریتی خود و ارزیابی موثر آنها می باشد. ارزیابی موثر می تواند برای شناسائی نقاط ضعف و قوت مورد استفاده قرار گیرد. از متدهای موجود ارزیابی عملکرد جهت کمک به تصمیم گیری بهینه مدیران ارشد، تکنیک تصمیم گیری چند شاخصه VIKOR میباشد، که در مقایسه با سایر تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه دارای مزایا و برتری هائی میباشد. در این مقاله ابتدا مدل های تصمیم گیری توضیح داده خواهد شد . سپس روش VIKOR تشریح میگردد، بدنبال آن این روش با سایر روش ها مقایسه شده و در انتها گروه های پژوهشی در پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی با استفاده از روش VIKOR و سایر روش ها رتبه بندی خواهد شد. این تکنیک قابل تعمیم برای کلیه مراکز پژوهشی است که دارای خصوصیات مشابه با سازمان مورد مطالعه می باشند.
علیرضا یاری؛ عادل مصلحی؛ نیلوفر موسی زاده
دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، صفحه 57-72
چکیده
به رغم اهمیتی که مفاهیم بازاریابی در شرکت های دولتی و غیر انتفاعی دارد تا کنون تلاشهای چندانی در سازمانهای ایرانی صورت نگرفته است. از سوی دیگر متخصصان بازاریابی در کشورهای پیشرفته معتقدند که باید بازاریابی غیر تجاری از مدتها پیش مورد توجه قرار می گرفت. چرا که این نوع از سازمان ها، بودجه های فراوانی دریافت می کنند و بر روی میلیونها ...
بیشتر
به رغم اهمیتی که مفاهیم بازاریابی در شرکت های دولتی و غیر انتفاعی دارد تا کنون تلاشهای چندانی در سازمانهای ایرانی صورت نگرفته است. از سوی دیگر متخصصان بازاریابی در کشورهای پیشرفته معتقدند که باید بازاریابی غیر تجاری از مدتها پیش مورد توجه قرار می گرفت. چرا که این نوع از سازمان ها، بودجه های فراوانی دریافت می کنند و بر روی میلیونها نفر تأثیر می گذارند، ولی اغلب عملیات آنها کارا و مؤثر نیست. بر این اساس و با توجه به کمبود راهکارهای عملی جهت تدوین راهبردی بازاریابی از جمله راهبرد توزیع به عنوان یکی از چهار آمیخته اصلی بازاریابی، و فقدان مطالعات بازاریابی در سازمانهای دولتی ایران، پژوهشی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران صورت گرفت و چارچوب پیشنهادی به دست آمده در یک شرکت مخابراتی بکار گرفته شد. مقاله پیش رو قصد دارد تا چکیده مطالعات انجام شده و نتایج به دست آمده را در قالب ارائه روشی جهت تعیین کانال توزیع ارائه نماید. به این امید که بتواند به عنوان نمونه ای عملی و اجرایی، توسعه بکارگیری مفاهیم بازاریابی از جمله راهبرد توزیع را در سازمان های ایرانی نمایش دهد.
غلامرضا کاظمیان؛ وجه الله قربانی زاده؛ سید حامد رستگار
دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، صفحه 73-88
چکیده
حکمرانی خوب به عنوان روشی پذیرفته شده در اداره امور عمومی و دولتی، نیازمند وجود شفافیت و پاسخگویی است. حق دسترسی به اطلاعات نیز مفهومی است که پشتوانه اصلی شفافیت به شمار می آید. از این رو پرداختن به این مسئله از دغدغه هایی است که در اکثر کشورهای در حال توسعه به آن توجهی ویژه شده است. در پژوهشی که مقاله پیش رو از آن استخراج شده است به منظور ...
بیشتر
حکمرانی خوب به عنوان روشی پذیرفته شده در اداره امور عمومی و دولتی، نیازمند وجود شفافیت و پاسخگویی است. حق دسترسی به اطلاعات نیز مفهومی است که پشتوانه اصلی شفافیت به شمار می آید. از این رو پرداختن به این مسئله از دغدغه هایی است که در اکثر کشورهای در حال توسعه به آن توجهی ویژه شده است. در پژوهشی که مقاله پیش رو از آن استخراج شده است به منظور تعیین نگرشها و ذهنیات مدیران شهری، چه در مرحله جمع آوری دادهها و چه در مرحله تجزیه و تحلیلی، از روشهای کیفی استفاده شد. بدین ترتیب مصاحبه برای جمع آوری داده ها و تحلیل محتوا ( تحلیل ارزیابی) برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها انجام گردید. در این پژوهش ۶ ایستار اصلی درباره چرایی عدم دسترسی شهروندان به اطلاعات در اختیار نهاد مدیریت شهری مشهد مورد پرسش واقع شد و در کنار مصاحبه ها و تحلیل محتوا و تفسیر، از مقایسه زوجی و مشاهده جهت تطبیق و تدقیق نتایج استفاده شده است. آنچه از انجام پژوهشی حاصل آمد آن بود که از دید مدیران شهری مشهد، شهروندان در عین آن که نیاز به اطلاعات دارند، تلاش چندانی برای به دست آوردن آن انجام نداده اند و وجود هزینه و ناملایمات مانع تقاضای آنها برای اطلاعات شده است. همچنین مسؤولین شهری در مشهد نتوانسته اند اندیشه و تفکر و ذهنیت خود را درباره موضوع دسترسی شهروندان به اطلاعات به درستی پیاده کنند و اندیشه آنان در ترتیبات نهاد مدیریت شهری در مشهد نمود عینی نداشته و در عین حال ساز و کارهای قانونی مدونی هم برای نگاهبانی از این حق شهروندان (دسترسی به اطلاعات) وجود ندارد.
فتاح شریف زاده
دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، صفحه 89-114
چکیده
هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهره وری مدیریت مواد زاید جامد شهری در کلان شهر تهران است. برای این تحقیق پژوهشگران پس از مطالعات میدانی، مرور مبانی نظری و مصاحبه با افراد خبره در این زمینه، پنج عامل مهم را شناسایی نمودند. این عوامل عبارتند از"بهینه سازی تکنولوژی جمع آوری و حمل و نقل مواد زاید جامد"،"بهینه سازی تکنولوژی ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهره وری مدیریت مواد زاید جامد شهری در کلان شهر تهران است. برای این تحقیق پژوهشگران پس از مطالعات میدانی، مرور مبانی نظری و مصاحبه با افراد خبره در این زمینه، پنج عامل مهم را شناسایی نمودند. این عوامل عبارتند از"بهینه سازی تکنولوژی جمع آوری و حمل و نقل مواد زاید جامد"،"بهینه سازی تکنولوژی دفع مواد زاید جامد"، " توجه به امر بازیافت زباله "، " ایجاد فرهنگ تولید کمتر زباله در بین خانوارهای شهری " و " آموزش بهداشت و افزایش آگاهی مردم. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از ۱۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان مواد زاید جامد شهری به کمک پرسشنامه دریافت شد.
پس از جمع آوری داده ها، با استفاده از آزمون کای دو تک متغیره به آزمون فرضیه های تحقیقی پرداخته شد. نتایج حاصل از آزمون کای دو نشان داد که همه این عوامل بر بهبود بهره وری مدیریت مواد زاید جامد شهری در کلان شهر تهران مؤثرند.
زهره دهدشتی شاهرخ؛ نازیلا نیاکان لاهیجی
دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، صفحه 115-124
چکیده
امروزه شرکت ها از طریق رسانه های مختلفی از قبیل رادیو، تلویزیون، مطبوعات (روزنامه و مجلات)، بدنه نویسی وسایل نقلیه، دیوارنویسی، پوستر، بروشور، بیلبورد و اینترنت اقدام به تبلیغ می نمایند. در این میان تبلیغات اینترنتی در مقایسه با تبلیغات سنتی، از مزایای قابل ملاحظه ای برخوردار است. حجم وسیعی از این گونه تبلیغات به کالا و خدمات رایانه ...
بیشتر
امروزه شرکت ها از طریق رسانه های مختلفی از قبیل رادیو، تلویزیون، مطبوعات (روزنامه و مجلات)، بدنه نویسی وسایل نقلیه، دیوارنویسی، پوستر، بروشور، بیلبورد و اینترنت اقدام به تبلیغ می نمایند. در این میان تبلیغات اینترنتی در مقایسه با تبلیغات سنتی، از مزایای قابل ملاحظه ای برخوردار است. حجم وسیعی از این گونه تبلیغات به کالا و خدمات رایانه ای مربوط می باشد به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مقاله اثر تبلیغات اینترنتی بر رفتار مصرف کننده کالا و خدمات رایانه ای را مورد بررسی قرار دهیم. روش تحقیق مورد استفاده در این مقاله توصیفی از نوع پیما شی میباشد. و چون براساس مطالعات گذشته بیشتر کاربران اینترنت جوانان می باشند. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی که در سال ۱۳۸۷ در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحصیل کرده و در معرض تبلیغات اینترنتی قرار گرفته بودند تشکیل می دهند. در این مقاله از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد و حجم نمونه ۱۹۳ نفر تعیین گردید. مهمترین یافته این تحقیق مطلوب بودن میزان اثر تبلیغات اینترنتی کالا و خدمات رایانه ای بر رفتار مصرفی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی می باشد و همچنین مشخص شد که به ترتیب عامل محتوا و طرح فلش مهمترین عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرف کنندگان کالاها و خدمات رایانه ای از دیدگاه آنهاست.
ابوالقاسم ابراهیمی؛ امین رودانی
دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، صفحه 125-136
چکیده
بانکداری الکترونیک از نتایج و پیامدهای مثبت شبکه جهانی اینترنت و فناوری اطلاعات است برای ایجاد یک جامعه الکترونیکی علاوه بر تکمیل زیر ساختها و به روز بودن نرم افزارها نیازمند فرهنگ سازی هستیم، از این رو شناخت ویژگیها و نیازهای استفاده کنندگان این جامعه الکترونیکی می تواند از مهمترین راهکارها برای ترغیب افراد به استفاده از بانکداری ...
بیشتر
بانکداری الکترونیک از نتایج و پیامدهای مثبت شبکه جهانی اینترنت و فناوری اطلاعات است برای ایجاد یک جامعه الکترونیکی علاوه بر تکمیل زیر ساختها و به روز بودن نرم افزارها نیازمند فرهنگ سازی هستیم، از این رو شناخت ویژگیها و نیازهای استفاده کنندگان این جامعه الکترونیکی می تواند از مهمترین راهکارها برای ترغیب افراد به استفاده از بانکداری الکترونیک قلمداد شود. لذا این پژوهش در صدد است رابطه بین ویژگی های جمعیت شناختی مشتریان و تمایل به بانکداری الکترونیکی را مورد بررسی قرار دهد. با توجه به ماهیت پژوهشی، روش تحقیق در آن، توصیفی و از بعد نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده و نمونه گیری به روش تصادفی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد بین جنسیت و بانکداری الکترونیکی و هم چنین بین وضعیت تاهل و بانکداری الکترونیکی رابطه وجود دارد. به علاوه یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین سن افراد، سطح تحصیلات، میزان درآمد و هم چنین شغل آنها و تمایل افراد به انجام امور بانکی از طریق الکترونیکی رابطه وجود دارد.