سیدمحمد اعرابی؛ حمیدرضا پیرمراد
دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، صفحه 1-35
چکیده
این مقاله حاصل پژوهشی است که در راستای نیل به اهداف سند چشم اندازجمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه مورد نظر علمی کشور تعریف گردید هاست، و انجام آن با توجه به مفاد سند چشم انداز ضروری می نمود. با توجه به اینکه در این سند تاکید فراوانی بر پیشرفت و توسعه علمی شده است، و هدف نهایی،رسیدن به جایگاه اول علمی در سطح منطقه می باشد، این امر ضرورت ...
بیشتر
این مقاله حاصل پژوهشی است که در راستای نیل به اهداف سند چشم اندازجمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه مورد نظر علمی کشور تعریف گردید هاست، و انجام آن با توجه به مفاد سند چشم انداز ضروری می نمود. با توجه به اینکه در این سند تاکید فراوانی بر پیشرفت و توسعه علمی شده است، و هدف نهایی،رسیدن به جایگاه اول علمی در سطح منطقه می باشد، این امر ضرورت توجه خاصبر مراکز علمی و تحقیق و توسعه را برای کشور مشخص می سازد، و توجه خاصی رابه محققان و متخصصان فعال در این بخش می طلبد. از سوی دیگر نیز با توجه به هدف نیل به جایگاه اول اقتصادی کشور در منطقه در پایان دوره چشم انداز، بایدتوجه داشت که حضور سازما نها در بازارهای به شدت رقابتی امروز کاملاً وابسته به عملکرد مراکز تحقیق و توسعه م یباشد، زیرا امروزه بیشترین مزیت رقابتی برایشرکت ها بر پایه فعالیت های تحقیق و توسعه به دست می آید. از سوی دیگر مراکزتحقیق و توسعه به شدت به نیروی انسانی خود وابست هاند و عملکرد این نیروها نیز بهجهت نیاز به خلاقیت و نوآوری، در صورت به کارگیری یک راهبرد صحیح درمدیریت و رهبری آنان می تواند کاملاً بهبود یابد و موجب افزایش قابل توجهی درسرعت پیشرفت علمی گردد. در این پژوهش ضمن بررسی فعالیت های انجام شدهدر دنیا، به ویژگ یهای بومی و شرایط محیط داخل کشور نیز توجه گردیده است تا نتایج حاصل با نیازها و توانمندی های کشورمان بیشترین تطابق را داشته باشد.این پژوهش از حیث نتیجه از نوع کاربردی و توسع های، و از حیث هدف از نوع توصیفی است. از آنجا که این تحقیق تلاش داشته است تا با مطالعه ادبیات موضوع واطلاعات به دست آمده از مراکز تحقیق و توسعه به تبیین راهبرد های رهبری متخصصان بپردازد، می توان آنرا تحقیق توصیفی دانست، و از آنجا که نتایج به دستآمده از طریق پیمایش مورد آزمون قرار گرفت هاست، می توان استراتژی تحقیق را پیمایشی دانست. ضمناً این پژوهش به طور خاص در پژوهشگاه نیرو وابسته بهوزارت نیرو به انجام رسید هاست. جامعه آماری مورد مطالعه خبرگان موجود در بین مدیران ارشد و میانی پژوهشگاه نیرو بود هاند. این مطالعه از نوع تمام شماری بوده واز طریق مصاحبه انجام پذیرفت هاست. روایی و پایایی کلیه پیمایش ها مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است. حاصل این مقاله تعیین راهبرد های مناسب و ارائه الگویی یکپارچه جهتراهبرد های رهبری متخصصان در بخش تحقیق و توسعه و همچنین ارائه پارامترهای مؤثر در تعیین موقعیت راهبردی در این الگو م یباشد. ضمنا نتایج این تحقیق در پژوهشگاه نیرو وابسته به وزارت نیرو به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز تحقیقاتی کشور مورد ارزیابی و اجرا قرار گرفته است
عباس افرازه؛ ساویز محمدنبی؛ سینا محمدنبی
دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، صفحه 37-63
چکیده
پایداری سازمان، توانایی حفظ یا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتیجه تداوم رضایت ذی نفعان سازمان در طول زمان است. پایداری به توانایی سازمان در پایشفرصت ها، تغییرات، روندها و ریسک های محیط خارجی مرتبط است و با هدف ایجاد توازن بین منافع مالی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان در بلندمدت، مدیریت می شود. در این مقاله ابتدا آخرین الگوی ...
بیشتر
پایداری سازمان، توانایی حفظ یا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتیجه تداوم رضایت ذی نفعان سازمان در طول زمان است. پایداری به توانایی سازمان در پایشفرصت ها، تغییرات، روندها و ریسک های محیط خارجی مرتبط است و با هدف ایجاد توازن بین منافع مالی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان در بلندمدت، مدیریت می شود. در این مقاله ابتدا آخرین الگوی مدیریت پایداری سازمان که توسط سازمان جهانی استاندارد ارائه شده، معرفی و سپس در قالب الگوریتم حل مسأله، الگویی برای سنجش و ارتقای درجه پایداری سازمان با رویکرد مدیریت دانش پیشنهاد شده است. اساس الگوی ارائه شده بر مدیریت دانش تغییرات محیطی سازمان استوار است. به منظور اعتبارسنجی و تأیید الگوی ارائه شده، درجه پایداری 52 سازمان دولتی دارای ساختار ما در تخصصی و ماهیت تولیدی با استفاده از این الگو مورد ارزیابی قرار گرفته است و نتایج بررسی، همبستگی بالای بین مدیریت دانش تغییرات محیطی و پایداری سازمان را تأیید می نماید.
محمود احمدپور داریانی؛ علی داوری؛ قاسم رمضانپور نرگسی
دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، صفحه 65-89
چکیده
تجارب توسعه کشورها و مطالعات نهادهای بی نالمللی مانند بانک جهانی نشان می دهد که محیط کس بوکار، بر توسعه کارآفرینی تأثیر مستقیم دارد.محیط نامساعد کس بوکار، شرک تهای کوچک و متوسط و کارآفرینان را در مقایسه با شرکت های بزرگ در معرض مشکلات بیشتر قرار می دهد. بر این اساس، اخیراٌ توجه به محیط کس بوکار به عنوان یکی از پیش نیازهای توسعهکارآفرینی ...
بیشتر
تجارب توسعه کشورها و مطالعات نهادهای بی نالمللی مانند بانک جهانی نشان می دهد که محیط کس بوکار، بر توسعه کارآفرینی تأثیر مستقیم دارد.محیط نامساعد کس بوکار، شرک تهای کوچک و متوسط و کارآفرینان را در مقایسه با شرکت های بزرگ در معرض مشکلات بیشتر قرار می دهد. بر این اساس، اخیراٌ توجه به محیط کس بوکار به عنوان یکی از پیش نیازهای توسعهکارآفرینی مطرح شده است. به دلیل اهمیت محیط کسب و کار، هر ساله گزارش های متعدد بین المللی در زمینه رتبه بندی محیط کسب و کار کشورها منتشر می شود. این پژوهش با هدف ارزیابی محیط کسب و کار به عنوان پیش نیاز توسعه کارآفرینی، از دیدگاه کارشناسان داخلی انجام شده است. در این پژوهش بعد از بررسی الگوهای گوناگون محیط کسب و کار، الگوی سهولت کسب و کار بانک جهانی به عنوان الگوی مبنا انتخاب شد. سپس در چارچوب پژوهشی توصیفی پیمایشی دیدگاه 101 کارشناس بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد محیط کسب و کار کشور از نظر کارشناسان داخلی نامساعد ونامطلوب است. نتایج این پژوهش با رتبه بندی الگوی بانک جهانی و سایرالگوهای محیط کسب و کار هم گرایی دارد
حسین گنجی نیا؛ مهرداد گودرزوند چگینی؛ احمد غفارزاده
دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، صفحه 91-120
چکیده
هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر ادراک عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی استان گیلان بندرانزلی « گمرک » و « بنادر و دریانوردی » سازمانی در ادارات کلاست. مبنای این پژوهش در واقع تأثیر لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری بهعنوان ایجاد کننده عدالت ساختاری در سازمانهای متأثر از این قانون به جزموارد خاص که قانونگذار از آن نام میبرد، در ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر ادراک عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی استان گیلان بندرانزلی « گمرک » و « بنادر و دریانوردی » سازمانی در ادارات کلاست. مبنای این پژوهش در واقع تأثیر لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری بهعنوان ایجاد کننده عدالت ساختاری در سازمانهای متأثر از این قانون به جزموارد خاص که قانونگذار از آن نام میبرد، در کنار عدالت اجتماعی متأثر از نوع برخورد مدیران بر رفتارهای شهروندی سازمانی است. پژوهش مذکور ازنظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روش توصیفی تحلیلی است. در این تحقیق از تعداد 359 نفر 186 نفر به عنوان نمونهپژوهش انتخاب شدند و از پرسشنامه به عنوان ابزار جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس وآزمون دانکن استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در این تحقیق برخلاف پژوهشهای مشابه در داخل و خارج از کشور که در آن ادراک عدالت توزیعی تا اندازهای توانایی تبیین رفتار شهروندی سازمانی را داشته است، ادراک عدالت توزیعی در سطح اطمینان 95 % تأثیر معناداری بر رفتارهای شهروندی سازمانی ندارد، اما سایر ابعاد ادراک عدالت سازمانی یعنی بینفردی، اطلاعاتی و رویهای بر رفتار شهروندی سازمانی همانند پژوهشهای مشابه تأثیر دارد. علت این امر آن است که رفتار شهروندی سازمانی رفتاری داوطلبانه است و بیشتر تحت تأثیر نحوه برخورد و تعامل سرپرستان و رویهها و خطمشیهای سازمان قرار دارد.
حسن دانایی فرد؛ حسین کاظمی
دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، صفحه 121-147
چکیده
پدیدارنگاری روشی است که در زمره روشهای پژوهش کیفی قرار میگیردو در حیطه پارادایم تفسیری جای دارد. این روش در دهه 1970 در دانشگاهگوتنبرگ سوئد ایجاد شد و هدف آن دستیابی به درکی عمیق از مفاهیم متفاوتیک پدیده در نزد افراد مختلف است. اساس این روش بر این موضوع استواراست که افراد مختلف میتوانند تجارب و یا مفاهیم متفاوتی از یک پدیده داشتهباشند. ...
بیشتر
پدیدارنگاری روشی است که در زمره روشهای پژوهش کیفی قرار میگیردو در حیطه پارادایم تفسیری جای دارد. این روش در دهه 1970 در دانشگاهگوتنبرگ سوئد ایجاد شد و هدف آن دستیابی به درکی عمیق از مفاهیم متفاوتیک پدیده در نزد افراد مختلف است. اساس این روش بر این موضوع استواراست که افراد مختلف میتوانند تجارب و یا مفاهیم متفاوتی از یک پدیده داشتهباشند. پدیدارنگاری در پی احصا و طبقهبندی این تجارب مختلف است و در اینراستا، مصاحبههای انفرادی عمیق را به عنوان ابزار کسب داده به کار میگیرد.نتایج یک مطالعه پدیدارنگاری، تعداد محدودی طبقات توصیفی است که هر
یک معرف مفهومی متفاوت از یک پدیده معین در نزد گروه خاصی از افرادهستند. پدیدارنگاران همچنین برای ارایه تصویری کلی و چندبعدی از یک« فضای نتیجه » پدیده، طبقات توصیفی مذکور را در قالب چهارچوبی بزرگتر کهنامیده میشود، مرتبط و منظم میسازند. به این ترتیب نتایج مطالعاتپدیدارنگاری برای درک عمیق مفهوم یک پدیده از منظر گروه خاصی از افرادبسیار سودمند است
کاوه شیبانی؛ افسانه واحدیان؛ امیر صالحی پور؛ محمد مهدی پایدار
دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، صفحه 149-165
چکیده
یکی از مهمترین شاخصهای موفقیت سازمانهای خدماتی و تولیدی،ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان میباشد. شرکت پست جمهوری اسلامیایران نیز به مثابه اینگونه سازمانها با هدف ارائه خدمات پستی به آحاد مردم وافزایش سوددهی، تلاش لازم را در ارائه خدمات مطلوب و مورد انتظار مشتریان در واحدهای پستی دنبال مینماید. یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی کیفیتپست، ...
بیشتر
یکی از مهمترین شاخصهای موفقیت سازمانهای خدماتی و تولیدی،ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان میباشد. شرکت پست جمهوری اسلامیایران نیز به مثابه اینگونه سازمانها با هدف ارائه خدمات پستی به آحاد مردم وافزایش سوددهی، تلاش لازم را در ارائه خدمات مطلوب و مورد انتظار مشتریان در واحدهای پستی دنبال مینماید. یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی کیفیتپست، مدت زمان سیر مرسولات آن، از لحظه دریافت از فرستنده تا لحظهتحویل به گیرنده است. در این مقاله سیستمی به منظور تعیین و ارزیابی مدتزمان سیر مرسولات پست عادی بین نقاط مختلف کشور ارایه شده است. درپایان، خلاصهای از نحوه اجرای آزمایشی این طرح درشرکت پست جمهوریاسلامی ایران گزارش شدهاست.
سعیده کریمی؛ جهانیار بامداد صوفی؛ پیمان میراب آستانه
دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، صفحه 167-191
چکیده
با توجه به ای نکه امروزه قدرت فروشنده به خریدار انتقال یافته است،سازمان ها متوجه این امر شده اند که رقابت با محصولات متمایز و ارزان تر کافینیست، و مزیت رقابتی صرفاً از طریق محصولات متمایز به دست نم یآید، بلکهاز طریق ارتقای روابط با مشتری حاصل می شود. در عین حال، مشتریانهزینه های متغیر پایین متحمل می شوند و به سهولت می توانند وفاداریشان ...
بیشتر
با توجه به ای نکه امروزه قدرت فروشنده به خریدار انتقال یافته است،سازمان ها متوجه این امر شده اند که رقابت با محصولات متمایز و ارزان تر کافینیست، و مزیت رقابتی صرفاً از طریق محصولات متمایز به دست نم یآید، بلکهاز طریق ارتقای روابط با مشتری حاصل می شود. در عین حال، مشتریانهزینه های متغیر پایین متحمل می شوند و به سهولت می توانند وفاداریشان را ازیک شرکت به شرکت دیگر تغییر جهت دهند. در حال حاضر وفاداری مشتریبه یک شرکت خودروساز و رضایت وی از محصول و خدمات شرکتخودروساز به عنوان دو عامل اساسی، ذهن مدیران را به خود مشغول کرده و
تحقق آنها، جزء برنامه های مدیران موفق در صنعت خودروسازی است. در اینکه دارای چهار بعد CRM از کارت امتیازی CRM پژوهش به منظور ارزیابی(زیر ساختار، فرایند، مشتری و عملکرد سازمانی) است استفاده شده است. پس ازشرکت ایران CRM شناسایی عوامل به منظور تائید مؤثر بودن آنها در ارزیابیخودرو، اقدام به تهیه پرسشنامه جهت انجام مصاحبه های ساختاریافته باکارشناسان و مدیران گردید که نتایج حاکی از تائید این عوامل م یباشد. در گامبا در نظر گرفتن این عوامل مورد CRM بعدی، وضعیت شرکت در زمینه اجرایارزیابی قرار گرفت در نهایت تحلیل شکاف به منظور شناسایی عوامل ایجادکننده شکاف بین وضعیت مطلوب و وضعیت فعلی صورت گرفت. شناساییایران خودرو و ارائه راه کار به CRM ارزیابی ،CRM عوامل موثر در ارزیابیمهمترین خروجی این پژوهش است. ،CRM منظور بهبود وضعیت فعلی اجرای