دوره 31، شماره 105 ، مهر 1401
سید مجتبی محمودزاده؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ مهدی یزدان شناس؛ پروانه بهرامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل زمینهساز اثرگذاری منتورینگ بر پیشرفت شغلی زنان در شهرداری تهران است. روش تحقیق پژوهش حاضر، کیفی با ماهیت اکتشافی است که با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد انجام گردید. برای این منظور، 18 مصاحبه انجام شد و با بهرهگیری از رویکرد ساختگرا مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه پژوهش، متخصصان مشارکتکننده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل زمینهساز اثرگذاری منتورینگ بر پیشرفت شغلی زنان در شهرداری تهران است. روش تحقیق پژوهش حاضر، کیفی با ماهیت اکتشافی است که با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد انجام گردید. برای این منظور، 18 مصاحبه انجام شد و با بهرهگیری از رویکرد ساختگرا مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه پژوهش، متخصصان مشارکتکننده در منتورینگ در شهرداری تهران تشکیل میدهند. جهت نمونهگیری، از نمونهگیری قضاوتی استفاده شد و دادهها با استفاده از روش دادهبنیاد کدگذاری گردید. که شامل چهار مرحله کدگذاری بود. تحلیل یافتهها نشان میدهد، عوامل زمینهساز اثرگذاری منتورینگ بر پیشرفت شغلی زنان شامل هشت دسته از مقولات، الزامات سازمانی، الزامات فردی، الزامات منتور، الزامات جمعیتشناختی، حمایتهای منتور، الزامات فرهنگی، الزامات فراسازمانی و الزامات بین فردی است. اجرای منتورینگ در سازمانها میتواند به پیشرفت شغلی زنان کمک نماید. در این راستا سازمانها برای صحیح اجرا شدن منتورینگ و بهبود نتایج، باید الزاماتی را مدنظر قرار دهند.
میرعلی سیدنقوی؛ محمد خسروی؛ حامد دهقانان؛ وحید ناصحی فر
چکیده
این پژوهش ، یک مطالعه آمیخته – اکتشافی واز بعد هدف ، کاربردی - توسعهای است و هدف آن شناسایی مولفه ها، شاخصها، سنجه هاجهت ارزیابی سرمایه فکری درشرکت های دانش بنیان میباشد. در بخش کیفی با کمک مصاحبههای نیمه ساختار یافته به ارزیابی عمیقتر ادراک و نگرش جامعه هدف پرداخته شد. علاوه بر آن از طریق بررسی ادبیات تحقیق (مطالعه زمینهای) ...
بیشتر
این پژوهش ، یک مطالعه آمیخته – اکتشافی واز بعد هدف ، کاربردی - توسعهای است و هدف آن شناسایی مولفه ها، شاخصها، سنجه هاجهت ارزیابی سرمایه فکری درشرکت های دانش بنیان میباشد. در بخش کیفی با کمک مصاحبههای نیمه ساختار یافته به ارزیابی عمیقتر ادراک و نگرش جامعه هدف پرداخته شد. علاوه بر آن از طریق بررسی ادبیات تحقیق (مطالعه زمینهای) اطلاعات لازم در رابطه با اهداف پژوهش کسب شد و از طریق روش دلفی و پرسشنامه خبرگی توسط ۱۲ نفر از اساتید و صاحبنظران و مدیران شرکتهای دانشبنیان مدل مفهومی تایید و پرسشنامه جهت آزمون، نهایی گردید. در بخش کمی پژوهش، دادههای حاصل از بخش کیفی در قالب یک پرسشنامه تدوین و توسط 153 نفر از مدیران شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری پردیس تهران تکمیل گردید ونهایتاً 4 مولفه سرمایه انسانی -سرمایه ساختاری -سرمایه ارتباطی ـ سرمایه نوآوری و ۱۷ شاخص و ۷۸ سنجههای مرتبط با آن شناسایی و طبقهبندی شدند و با استفاده از الگوی معادلات ساختاری روابط بین مولفهها مورد سنجش و تایید نهایی قرار گرفت.
محمد کارگرشورکی
چکیده
چالشهای محیط زیستی و اجتماعی باعث شده است که توجه بر توسعه پایدار بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد. با توجه به اینکه انسان، هم هدف توسعه، و هم عامل توسعه است، لذا یکی از مهمترین عوامل تحقق پایداری، عامل انسانی میباشد. همچنین، سازمانها با چالش جدید تحولات دیجیتالی روبرو شدهاند، به همین دلیل موضوع مدیریت منابع انسانی دیجیتال نیز ...
بیشتر
چالشهای محیط زیستی و اجتماعی باعث شده است که توجه بر توسعه پایدار بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد. با توجه به اینکه انسان، هم هدف توسعه، و هم عامل توسعه است، لذا یکی از مهمترین عوامل تحقق پایداری، عامل انسانی میباشد. همچنین، سازمانها با چالش جدید تحولات دیجیتالی روبرو شدهاند، به همین دلیل موضوع مدیریت منابع انسانی دیجیتال نیز مورد توجه قرار گرفته است. اینکه مدل مدیریت منابع انسانی چگونه باشد، که هم به رعایت الزمات پایداری متعهد بوده و هم از تحولات دیجیتال بیشترین و بهترین بهرهبرداری مثبت را داشته باشد، موضوع این پژوهش است. همچنین برای اینکه مدیریت منابع انسانی با توجه به دو چالش پایداری و تحول دیجیتال موفق عمل نماید، نیازمند قابلیتهای پویای جدید انسانی پایدار/ دیجیتال، میباشد. روش پژوهش از نوع آمیخته مبتنی بر 6 روش تحقیق شامل: فراترکیب ، تحلیل تماتیک ، مدل ساختاری-تفسیری ، نگاشت رتبهای خوشهای ، دیمتل ، فرایند تحلیل شبکه بوده و مدل نهایی شامل 3 رویکرد، 3 وجه و 9 بعد ارائه گردیده است.
حیدر احمدی؛ حمیدرضا نعمت الهی؛ الهه اسدالهی دهکردی
چکیده
حکمرانی مشارکتی در آموزش عالی یکی از رویکردهایی است که با تمرکز با مشارکت و درگیرسازی تمامی ذینفعان در امور ناظر به اداره مؤسسه آکادمیک ارائه شده است. این پژوهش باهدف اکتشاف مؤلفههای مراحل اجرا و تحقق حکمرانی مشارکتی در مؤسسات آموزش عالی انجام شده است. پژوهش حاضر کیفی بوده و در پارادایم تفسیرگرایی و از دیدگاه هدف، پژوهشی کاربردی ...
بیشتر
حکمرانی مشارکتی در آموزش عالی یکی از رویکردهایی است که با تمرکز با مشارکت و درگیرسازی تمامی ذینفعان در امور ناظر به اداره مؤسسه آکادمیک ارائه شده است. این پژوهش باهدف اکتشاف مؤلفههای مراحل اجرا و تحقق حکمرانی مشارکتی در مؤسسات آموزش عالی انجام شده است. پژوهش حاضر کیفی بوده و در پارادایم تفسیرگرایی و از دیدگاه هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر زمان پژوهش مقطعی است. روش تجزیهوتحلیل دادهها تحلیل مضمون بوده و مشارکتکنندگان در آن اساتید و متخصصان حوزه حکمرانی و آموزش عالی بودهاند که بهصورت هدفمند انتخاب شده و بعد از اشباع نظری به تعداد 14 نفر رسیدند. گردآوری دادهها نیز از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، باتوجهبه کدگذاری صورتگرفته و مقولههای احصا شده، میتوان برای مراحل اجرا و تحقق حکمرانی مشارکتی در مؤسسات آموزش عالی چهار مرحله را متصور شد: 1- مرحله آگاهی و آگاهسازی.2- ارزیابی.3- بهبود.4- مراقبت و نگهداری است. نتایج نشان میدهد که تحقق حکمرانی مشارکتی باتوجهبه شرایط کنونی مؤسسات آموزش عالی و مفادی که این سبک از حکمرانی در جهت ارتقا کارایی و اثربخشی آنها به همراه دارد، گامی مهم در جهت افزایش موفقیت آموزش عالی کشور خواهد بود.
مهدی علی زاده؛ علیرضا کوشکی جهرمی؛ بهنوش فولادی
چکیده
امروزه در سازمانها انتظار میرود که کارکنان در کار خود درگیر و خلاق باشند و از خود ابتکار عمل نشان دهند. دستیابی به چنین وضعیتی، ایجاب میکند تا سازمانها در محیط کار، شرایطی ایجاد کنند که منابع انگیزشی و انرژیزا بهاندازه کافی وجود داشته باشد. این منابع انگیزشی بهعنوان منابع شغلی در نظر گرفته میشود. هدف اصلی از مطالعه حاضر ...
بیشتر
امروزه در سازمانها انتظار میرود که کارکنان در کار خود درگیر و خلاق باشند و از خود ابتکار عمل نشان دهند. دستیابی به چنین وضعیتی، ایجاب میکند تا سازمانها در محیط کار، شرایطی ایجاد کنند که منابع انگیزشی و انرژیزا بهاندازه کافی وجود داشته باشد. این منابع انگیزشی بهعنوان منابع شغلی در نظر گرفته میشود. هدف اصلی از مطالعه حاضر تعیین تأثیر منابع شغلی و هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفهای با نقش میانجی تأمین نیازهای بنیادین شغلی و درگیری کاری کارکنان بانک کارآفرین بوده است. ازاینرو در این پژوهش، تأثیر عوامل تثبیتشده در عملکرد وظیفهای کارکنان بانک کارآفرین، شامل منابع شغلی و هوش فرهنگی بر نیازهای بنیادین شغلی، درگیری کاری و عملکرد وظیفهای کارکنان بانک کارآفرین موردبررسی قرارگرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی است، از لحاظ نحوه گردآوری دادهها از نوع پژوهش های توصیفی (غیرآزمایشی) و از شاخه مطالاعات میدانی است. از نظر نوع ارتباط بین متغیرهای پژوهش از نوع علی است. روش اجرای پژوهش نیز پیمایشی است. جامعه موردبررسی در این پژوهش، کارکنان اداری بانک کارآفرین در شعب سراسر کشور بوده و به روش تصادفی طبقه ای نمونه گیری شده است. داده ها با ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. در این مطالعه بهمنظور تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری بهمنظور بررسی معناداری تأثیر مفروض متغیرها بر یکدیگر مورداستفاده قرار گرفت. در این راستا نرم-افزارهای SPSS و AMOS به کار گرفته شدند. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل فرضیههای این پژوهش، حاکی از آن است که درگیری کاری دارای بالاترین اثر مثبت و معنیدار بر عملکرد وظیفهای و همچنین هوش فرهنگی دارای کمترین تأثیر مثبت و معنیدار بر درگیری کاری بوده است. سازمان ها باید از طریق تامین نیازهای شغلی درگیری کاری کارکنان را ارتقا دهند تا عملکرد وظیفه ای آنها بهبود یابد. همچنین نتایج نشان داد متغیرهای هوش فرهنگی و منابع شغلی در تامین نیازهای شغلی تاثیرگذار است.
زهرا غلامی؛ مهدی یدالهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر منابع فناوری اطلاعات تکمیلی بر قابلیتهای سازمانی، اهداف استراتژیک و عملکرد در شرکتهای قطعهساز خودرو استان تهران انجام میشود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب زمان اجرای پژوهش، مقطعی؛ برحسب نوع داده، کمی؛ برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری در این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر منابع فناوری اطلاعات تکمیلی بر قابلیتهای سازمانی، اهداف استراتژیک و عملکرد در شرکتهای قطعهساز خودرو استان تهران انجام میشود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب زمان اجرای پژوهش، مقطعی؛ برحسب نوع داده، کمی؛ برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مدیرعاملان شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو در استان تهران به تعداد 417 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی-خوشهای و از طریق فرمول کوکران، تعداد 200 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می-دهد اهداف استراتژیک بر عملکرد مالی شرکت تأثیر دارد؛ قابلیتهای سازمانی (عملیاتی، تحقیق و توسعه و بازاریابی) بر اهداف استراتژیک تأثیر دارد؛ همچنین منابع فناوری اطلاعات بر قابلیتهای سازمانی (عملیاتی، تحقیق و توسعه و بازاریابی) تأثیر مثبت و معناداری دارد. و در آخر پیشنهاداتی متناسب با نتایج تحقیق ارائه میشود.