علی اکبر افجه
میرعلی سیدنقوی؛ وجه الله قربانی زاده؛ داود حسین پور؛ علیرضا کوشکی جهرمی
چکیده
یادگیری سازمانی قابلیت سازمان برای ایجاد، انتشار و عمل براساس دانش تولید شده و اکتشاف و انتفاع فعالیتهای یادگیری برای تولید یادگیری سازمانی دوجانبه مورد نیازمیباشد. هدف این مقاله ایجاد یک مقیاس و مدل توسعه یافته و جامع برای طبقه بندی سازمانها در حوزه یادگیری است که با بهرهمندی از این مدل یادگیری بتوان سازمانهای ...
بیشتر
یادگیری سازمانی قابلیت سازمان برای ایجاد، انتشار و عمل براساس دانش تولید شده و اکتشاف و انتفاع فعالیتهای یادگیری برای تولید یادگیری سازمانی دوجانبه مورد نیازمیباشد. هدف این مقاله ایجاد یک مقیاس و مدل توسعه یافته و جامع برای طبقه بندی سازمانها در حوزه یادگیری است که با بهرهمندی از این مدل یادگیری بتوان سازمانهای انتفاعی، اکتشافی، دوجانبه گرا و یا بدون هیچ گونه جهتگیری (خنثی) را از یکدیگر تفکیک کرد. مرور نظریههای صورت گرفته به توضیح این نکته کمک می کند که مفاهیم مرتبط با اکتشاف و انتفاع میتوانند در 6 بعد عملی طبقه بندی شوند: فعالیتهای دانش سازماندهی, فعالیتهای نوآورانه , رقابت، جهتگیری استراتژیک ,کارایی سازمان و مشارکت. بعد از این طبقه بندی 6 گانه، 36 شاخص مرتبط با این ابعاد شناسایی و طبقه بندی شدند. شاخصهای استخراجی از مرور مبانی نظری در اختیار متخصصین قرار گرفت تا با روش دلفی معیارها را نهایی کنند و در نهایت 6 شاخص حذف و8 شاخص اضافه گردیدند و مدل توسعه یادگیری دوجانبه گرا ارائه شد.
حسین دامغانیان؛ محمد یزدانی زیارت
چکیده
مدیریت تصویرپردازی ذهنی یکی از رفتارهای رایج سیاسی در سازمانهاست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. هدف این تحقیق شناسایی برخی از عواملی است که بر آن تاثیر می گذارند. تحقیق حاضر تحقیقی کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی هستند. با ...
بیشتر
مدیریت تصویرپردازی ذهنی یکی از رفتارهای رایج سیاسی در سازمانهاست که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. هدف این تحقیق شناسایی برخی از عواملی است که بر آن تاثیر می گذارند. تحقیق حاضر تحقیقی کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف آن، از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق تمامی کارکنان استانداری خراسان شمالی هستند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده شصت و هشت نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه است. داده های به دست آمده از طریق پرسش نامه با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون های خطی ساده و چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل وضعی و شخصی(فراوانی تعاملات، حمایت مدیریتی، و فشار شغلی، و خودارزیابی درونی) در بروز رفتار مدیریت تصویرپردازی ذهنی موثر هستند. خود ارزیابی درونی و حمایت مدیریتی بر مدیریت تصویر پردازی ذهنی تاثیر منفی و فراوانی تعاملات و فشار شغلی بر آن تاثیر مثبت دارند؛ همچنین ترکیبی از عوامل وضعی و شخصی قادر به پیش بینی بروز رفتارهای مدیریت تصویرپردازی ذهنی در سازمان هستند.
محمودرضا اسماعیلی؛ زینب امیری
چکیده
منابع انسانی امروزه مهمترین عامل موفقیت سازمانها میباشند، در این زمینه یکی از عواملی که منابع انسانی سازمان را نسبت به رقبا برتری میبخشد عامل استعداد و توانایی های کارکنان می باشد و مدیریت استعداد در سازمان برای استفاده بهینه از منابع انسانی ضروری می باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رهبری مشارکتی بر مدیریت استعداد ...
بیشتر
منابع انسانی امروزه مهمترین عامل موفقیت سازمانها میباشند، در این زمینه یکی از عواملی که منابع انسانی سازمان را نسبت به رقبا برتری میبخشد عامل استعداد و توانایی های کارکنان می باشد و مدیریت استعداد در سازمان برای استفاده بهینه از منابع انسانی ضروری می باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رهبری مشارکتی بر مدیریت استعداد میباشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت مخابرات اصفهان به تعداد 280 نفر میباشند و حجم نمونه بر اساس جدول گرجسی و مورگان 162 نفر تعیین شد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه استاندارد رهبری مشارکتی کاتورن(2010) و مدیریت استعداد مددی (1393) استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و روایی تشخیصی (AVE) تایید گردید. برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و پایایی مرکب(CR) استفاده شد. آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج فرضیه اصلی پژوهش نشان داد که رهبری مشارکتی با ضریب مسیر 57/0 بر مدیریت استعداد تاثیر دارد. همچنین نتایج نشان داد که ابعاد رهبری مشارکتی شامل مشارکت، عدالت، پاسخگویی و احساس مالکیت به ترتیب با مقدار ضریب مسیر 45/0، 39/0، 55/0 و 48/0 بر مدیریت استعداد تاثیر دارند.
رضا سپهوند؛ زهره محمدیاری
چکیده
هدف تحقیق حاضر"بررسی نقش شوخ طبعی مدیران بر رفتار سازمانی مثبت گرای کارکنان" میباشد.روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام است که تعداد آنها 400 نفر میباشد. با استفاده از جدول مورگان تعداد 196 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده است.نتایج پژوهش نشان ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر"بررسی نقش شوخ طبعی مدیران بر رفتار سازمانی مثبت گرای کارکنان" میباشد.روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام است که تعداد آنها 400 نفر میباشد. با استفاده از جدول مورگان تعداد 196 نفر برای نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، تصادفی ساده است.نتایج پژوهش نشان دادند که شوخ طبعی مدیران بر رفتار سازمانی مثبت گرای کارکنان تاثیر معناداری دارد. همچنین ابعاد شوخ طبعی مدیریتی (لذت از شوخی، خنده، شوخی کلامی، شوخ طبعی در روابط اجتماعی و شوخ طبعی در شرایط استرس آور) نیز بر رفتار سازمانی مثبت گرای کارکنان تاثیر معناداری دارند.
عادل زاهد بابلان؛ غفار کریمیان پور
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی در پیش بینی سکوت سازمانی در دانشگاه انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل تمام اساتید دانشگاه بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی، سه دانشکده انتخاب و از این سه دانشکده 70 نفر از اساتید به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی نقش عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی در پیش بینی سکوت سازمانی در دانشگاه انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل تمام اساتید دانشگاه بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی، سه دانشکده انتخاب و از این سه دانشکده 70 نفر از اساتید به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه ها توزیع شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های سکوت سازمانی ونداین، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و اعتماد سازمانی الونن و همکاران استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه مورد تایید اساتید صاحبنظر بوده و پایایی آنها به ترتیب 73/0، 89/0، 82/0 گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد بین عدالت سازمانی با سکوت سازمانی همبستگی معناداری در جهت منفی (01/0>p ،64/0-= r)وجود دارد. همچنین بین اعتماد سازمانی با سکوت سازمانی همبستگی معناداری در جهت منفی(01/0>p ،50/0-= r) وجود دارد. نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی می توانند پیش بین منفی سکوت سازمانی باشند و 51 درصد تغییرات سکوت سازمانی را پیش بینی نمایند.
سیدمحسن علامه؛ هدی توکلی؛ ریحانه السادات طبائیان
چکیده
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع دارد و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد و بهتازگی در مدیریت و سازمان به صورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی است. پژوهشهای مختلف سه بعد ساختاری ،رابطهای و شناختی را برای سرمایه احتماعی ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع دارد و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد و بهتازگی در مدیریت و سازمان به صورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی است. پژوهشهای مختلف سه بعد ساختاری ،رابطهای و شناختی را برای سرمایه احتماعی معرفی کردهاند. هدف این پژوهش کشف روابط بین متغیرهای سرمایه اجتماعی، تسهیم دانش و سرمایه فکری است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان بانک مسکن در شهر اصفهان هستند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و در نهایت 119پرسشنامه برای تحلیل جمعآوری شد. برای آزمایش فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. با توجه به نتایج بدست آمده، دو بعد سرمایه اجتماعی، یعنی بعد رابطهای و شناختی بر تسیهم دانش تاثیر مثبت و معنیداری دارند، اما تاثیر بعد ساختاری بر تسهیم دانش معنیدار نیست. همین طور اثر تسهیم دانش بر سه بعد سرمایه فکری یعنی ابعاد ساختاری، انسانی و رابطهای نیز مثبت و معنیدار است. یافتههای این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسمهای سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش میگردد که میتواند مبنای قابل قبولی برای افزایش سطح سرمایه فکری در سازمانها باشد.
محمدرضا کریمی علویجه؛ سیدمحمدصادق اسحاقی؛ محمد مهدی احمدی
چکیده
درگذشته شرکتهای فعال در حوزه خدمات از رویکرد مبتنی بر مشتری برای برندسازی استفاده مینمودند. این رویکرد برمبنای تبلیغات بیرونی برای ساختن یک برند قوی تأکید میکرد و نقش کارکنان را در ساختن برند نادیده میگرفت. در سالهای اخیر رویکردی نوین با تأکید بر نقش کارکنان در برندسازی موردتوجه قرارگرفته است. این رویکرد تحت تأثیر مدیریت ...
بیشتر
درگذشته شرکتهای فعال در حوزه خدمات از رویکرد مبتنی بر مشتری برای برندسازی استفاده مینمودند. این رویکرد برمبنای تبلیغات بیرونی برای ساختن یک برند قوی تأکید میکرد و نقش کارکنان را در ساختن برند نادیده میگرفت. در سالهای اخیر رویکردی نوین با تأکید بر نقش کارکنان در برندسازی موردتوجه قرارگرفته است. این رویکرد تحت تأثیر مدیریت برند داخلی، تعهد کارکنان نسبت به برند و رفتار شهروندی برند؛ شکلگرفته است. هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر شکلگیری رفتار شهروندی برند میباشد. این مفهوم در پژوهشهای اندکی در ایران موردتوجه قرارگرفته است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان بیمه آسیا میباشند که تعداد 154 نفر از کارکنان بیمه آسیا به روش در دسترس مورداستفاده قرار گرفتند. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار Lisrel 8.8 استفاده گردید. یافتهها نشان میدهد که رابطه میان مدیریت برند داخلی و تعهد کارکنان نسبت به برند؛ تعهد کارکنان نسبت به برند و رفتار شهروندی برند، وجود نداشته است. از سوی دیگر رابطه میان رضایت شغلی و رفتار شهروندی برند مورد تائید واقع گردید. همچنین در این پژوهش رابطه میان مدیریت برند داخلی و اعتماد کارکنان نسبت به برند که در پژوهشهای پیشین موردبررسی قرار نگرفته است، تأیید گردید.
مهدی یزدان شناس؛ پویا پورمقدسیان
چکیده
در دهه های اخیر، تغییر و تحول در شئون مختلف جوامع انسانی سرعت قابل ملاحظه ای یافته است و بقا و بالندگی سازمان ها در گرو آمادگی و واکنش کارکنان در برابر تغییر قرار دارد. هدف این تحقیق، بررسی رابطه ی ارتباطات سازمانی و واکنش کارکنان به تغییر، با تاکید بر نقش هوش عاطفی می باشد. جامعه ی آماری این تحقیق کارکنان بانک صادرات منطقه ...
بیشتر
در دهه های اخیر، تغییر و تحول در شئون مختلف جوامع انسانی سرعت قابل ملاحظه ای یافته است و بقا و بالندگی سازمان ها در گرو آمادگی و واکنش کارکنان در برابر تغییر قرار دارد. هدف این تحقیق، بررسی رابطه ی ارتباطات سازمانی و واکنش کارکنان به تغییر، با تاکید بر نقش هوش عاطفی می باشد. جامعه ی آماری این تحقیق کارکنان بانک صادرات منطقه ی 3 شهر تهران می باشد. تعداد 200 کارمند به روش نمونه گیری تصادفی مبنای تحلیل قرار گرفت. گردآوری داده ها به وسیله ی پرسشنامه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق روش رگرسیون سلسله مراتبی و نرم افزارSPSS صورت گرفت. نتایج تحلیل نشان داد که ارتباطات سازمانی، با آمادگی و واکنش مثبت کارکنان به تغییر رابطه ی مثبت دارد و هوش عاطفی کارکنان، این رابطه را تشدید می کند.
عباسعلی رستگار؛ طاهره مقصودی
چکیده
در عصر حاضر، سازمانها بهطور فزاینده با محیطهای پویا و در حال تغییر مواجهاند که شرط بقا در این شرایط متلاطم انعطافپذیری، انطباقپذیری و کارآفرینی و نوآوری بیشتری میباشد.داشتن یک سازمان نوآور نیازمند پیش شرط هایی میباشد که از مهمترین و کلیدیترین لازمههای آن حضور رهبرانی تحولآفرین و تسهیم دانش میباشد. تحقیق ...
بیشتر
در عصر حاضر، سازمانها بهطور فزاینده با محیطهای پویا و در حال تغییر مواجهاند که شرط بقا در این شرایط متلاطم انعطافپذیری، انطباقپذیری و کارآفرینی و نوآوری بیشتری میباشد.داشتن یک سازمان نوآور نیازمند پیش شرط هایی میباشد که از مهمترین و کلیدیترین لازمههای آن حضور رهبرانی تحولآفرین و تسهیم دانش میباشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر نوآوری سازمانی با میانجیگری تسهیم دانش پژوهش صورت گرفته است، از لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی-همبستگی میباشد. حجم نمونه تعداد 160 نفر از مدیران ارشد شرکتهای مهندسی فعال در حوزه رباتیک در شهر تهران میباشند که بصورت تصادفی انتخاب شدهاند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه ترکیبی رهبری تحولآفرین ، پرسشنامه ترکیبی نوآوری سازمانی و پرسشنامه استاندارد تسهیم دانش میباشد، که پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0 ، 93/0و 91/0 به دست آمد و روش تحلیل عاملی برای بررسی روایی مورد استفاده قرار گرفته است. دادهها نیز با بهرهمندی از همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی تحلیل شدند. نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین با حضور متغیر میانجی تسهیم دانش تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمانی دارد. از اینرو پیشنهاد میشود با بکارگیری و ایجاد ساختارهای مناسب حمایت کننده از سبک رهبری تحولآفرین و تسهیم دانش فضا و شرایط مناسبی برای نوآوری سازمانی فراهم شود.
سعید غیاثی ندوشن؛ احسان امین الرعایا
چکیده
امروزه انواع جدیدی از سرمایههای سازمانی مانند سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مطرح شدهاند که سرمایههای فیزیکی در سایه آنها باعث ارتقای سازمان میشود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر همزمان ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر بهرهوری منابع انسانی است. بر این اساس از طریق مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهش، مدل مفهومی و فرضیههای ...
بیشتر
امروزه انواع جدیدی از سرمایههای سازمانی مانند سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مطرح شدهاند که سرمایههای فیزیکی در سایه آنها باعث ارتقای سازمان میشود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر همزمان ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر بهرهوری منابع انسانی است. بر این اساس از طریق مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهش، مدل مفهومی و فرضیههای پژوهشی ارائه شدند. سپس دادههای مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه بین 265 نفر از کارکنان شعب بانک ملی در استان یزد جمعآوری شد. در نهایت فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش با استفاده از روش رگرسیون گام به گام و بر پایه دادههای گردآوری شده مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که تمام فرضیههای پژوهشی به صورت جداگانه مورد تایید قرار میگیرد. با این وجود هنگامی که تاثیر تمام ابعاد سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر بهرهوری منابع انسانی در قالب مدل مفهومی پژوهش مورد آزمون قرار میگیرد، تنها تاثیر سرمایه فکری انسانی و ارتباطی و سرمایه اجتماعی رابطهای و ساختاری بر بهرهوری منابع انسانی مورد تایید قرار میگیرد.