سلطانعلی شهریاری؛ محمد شهرابی فراهانی
چکیده
در سالهای اخیر، اجرای مسئولیت اجتماعی به چالشی برای بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. یکی از مهمترین سوالات درباره مسئولیتپذیری اجتماعی، تاثیر آن بر عملکرد شرکت است. اگرچه برخی پژوهشها به بررسی این رابطه پرداختهاند، تاکنون توافقی بر سر نحوه و نوع اثرگذاری آن بهدست نیامده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیتپذیری ...
بیشتر
در سالهای اخیر، اجرای مسئولیت اجتماعی به چالشی برای بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. یکی از مهمترین سوالات درباره مسئولیتپذیری اجتماعی، تاثیر آن بر عملکرد شرکت است. اگرچه برخی پژوهشها به بررسی این رابطه پرداختهاند، تاکنون توافقی بر سر نحوه و نوع اثرگذاری آن بهدست نیامده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر عملکرد از طریق متغیرهای میانجی نوآوری و سرمایه اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی و بهطور مشخص مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری، تمامی شرکتهای تأمین سرمایه عضو «کانون نهادهای سرمایهگذاری» در تهران است. ابزار اندازهگیری پرسشنامهای استاندارد با 44 پرسش است که 62 شرکت به آن پاسخ دادهاند و برای بررسی روایی آن از روایی همگرا و واگرا و برای بررسی پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. تحلیل دادهها با نرمافزار اسمارت پیالاس 3 انجام شده است. اگرچه تاثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر نوآوری پذیرفته نشده اما نتایج نشان میدهد مسئولیتپذیری اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت اثرگذار است. بنابراین پیشنهاد میشود این شرکتها جهت ارتقای عملکرد، علاوه بر تدوین و پیادهسازی برنامههای تقویتکننده مسئولیت اجتماعی به تقویت سرمایه اجتماعی خود هم بپردازند.
مهدی دیهیم پور
چکیده
ذینفعان هر سازمان جهت تحقق اهداف خودشان از هر ابزاری استفاده مینمایند که یکی از این ابزارها، جنجالآفرینی جهت نیل به نتیجه مطلوب است؛ بنابراین تحقیق حاضر باهدف مدیریت جنجال – نتیجه افراد با تأکید بر متغیرهای شفافیت سازمانی و سرمایه اجتماعی انجامشده که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری ...
بیشتر
ذینفعان هر سازمان جهت تحقق اهداف خودشان از هر ابزاری استفاده مینمایند که یکی از این ابزارها، جنجالآفرینی جهت نیل به نتیجه مطلوب است؛ بنابراین تحقیق حاضر باهدف مدیریت جنجال – نتیجه افراد با تأکید بر متغیرهای شفافیت سازمانی و سرمایه اجتماعی انجامشده که ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش را 385 نفر از کارکنان سازمانهای دولتی استان مازندران تشکیل دادهاند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان 191 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود که پایایی و روایی آنان با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و توسط استادان و خبرگان آشنا به موضوع تائید شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز بهوسیله نرمافزارهای SPSS و PLS انجام گرفت. یافتههای مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد همه مسیرها از شفافیت سازمانی و سرمایه اجتماعی بر مدیریت جنجال نتیجه و همچنین از مسیر شفافیت سازمانی از طریق متغیر میانجی سرمایه اجتماعی بر جنجال – نتیجه معنادار بوده و روابط بین آنها تائید میشود و میتوان نتیجه گرفت سرمایهگذاری بر سرمایه اجتماعی در کنار شفافیت سازمانی میتواند به مدیریت جنجال- نتیجه افراد کمک کند.
مرتضی موسی خانی؛ سیدمهدی الوانی؛ ابراهیم محمودزاده؛ یاسر علیدادی تلخستانی
چکیده
دوسوتوانی سازمانی به توانایی در اکتشاف و بهرهبرداری همزمان، اطلاق میشود. برای دستیابی به آن به منابع مختلفی نیاز است که مهمترین منبع، سرمایه اجتماعی است. این مطالعه به دنبال شناسایی عوامل موثر بر ایجاد سرمایه اجتماعی دوسوتوان در سازمانی دفاعی-صنعتی بود. برای دستیابی به هدف پژوهش، از روش ترکیبی (پژوهشهای کمی و کیفی)، استفاده ...
بیشتر
دوسوتوانی سازمانی به توانایی در اکتشاف و بهرهبرداری همزمان، اطلاق میشود. برای دستیابی به آن به منابع مختلفی نیاز است که مهمترین منبع، سرمایه اجتماعی است. این مطالعه به دنبال شناسایی عوامل موثر بر ایجاد سرمایه اجتماعی دوسوتوان در سازمانی دفاعی-صنعتی بود. برای دستیابی به هدف پژوهش، از روش ترکیبی (پژوهشهای کمی و کیفی)، استفاده شد. ابتدا از گروه کانونی استفاده شد و بر مبنای نتایج آن، پرسشنامهای محققساخته تهیه و در سازمان دفاعی توزیع شد. 32 گویه استخراجی از ادبیات و جلسات کانونی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (روش کمترین مربعات جزئی) و در قالب سه نوع سرمایه اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. برمبنای نتایج، سرمایه اجتماعی ساختاری با ابعاد هستههای قوی، و روابط سست، سرمایه اجتماعی شناختی با ابعاد ارزشها، چشمانداز و زبان مشترک و سرمایه اجتماعی رابطهای با ابعاد اعتماد، نرمها و هویت دارای بیشترین اهمیت در ایجاد سرمایه اجتماعی دوسوتوان در سازمان مورد مطالعه بود.
سیدمحسن علامه؛ هدی توکلی؛ ریحانه السادات طبائیان
چکیده
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع دارد و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد و بهتازگی در مدیریت و سازمان به صورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی است. پژوهشهای مختلف سه بعد ساختاری ،رابطهای و شناختی را برای سرمایه احتماعی ...
بیشتر
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقشی بسیار مهمتر از سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع دارد و امروزه در جامعه شناسی و اقتصاد و بهتازگی در مدیریت و سازمان به صورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. سرمایه اجتماعی مفهومی چندبعدی است. پژوهشهای مختلف سه بعد ساختاری ،رابطهای و شناختی را برای سرمایه احتماعی معرفی کردهاند. هدف این پژوهش کشف روابط بین متغیرهای سرمایه اجتماعی، تسهیم دانش و سرمایه فکری است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان بانک مسکن در شهر اصفهان هستند و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و در نهایت 119پرسشنامه برای تحلیل جمعآوری شد. برای آزمایش فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. با توجه به نتایج بدست آمده، دو بعد سرمایه اجتماعی، یعنی بعد رابطهای و شناختی بر تسیهم دانش تاثیر مثبت و معنیداری دارند، اما تاثیر بعد ساختاری بر تسهیم دانش معنیدار نیست. همین طور اثر تسهیم دانش بر سه بعد سرمایه فکری یعنی ابعاد ساختاری، انسانی و رابطهای نیز مثبت و معنیدار است. یافتههای این پژوهش منجر به درک بهتری از مکانیسمهای سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش میگردد که میتواند مبنای قابل قبولی برای افزایش سطح سرمایه فکری در سازمانها باشد.
سعید غیاثی ندوشن؛ احسان امین الرعایا
چکیده
امروزه انواع جدیدی از سرمایههای سازمانی مانند سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مطرح شدهاند که سرمایههای فیزیکی در سایه آنها باعث ارتقای سازمان میشود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر همزمان ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر بهرهوری منابع انسانی است. بر این اساس از طریق مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهش، مدل مفهومی و فرضیههای ...
بیشتر
امروزه انواع جدیدی از سرمایههای سازمانی مانند سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری مطرح شدهاند که سرمایههای فیزیکی در سایه آنها باعث ارتقای سازمان میشود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر همزمان ابعاد سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری بر بهرهوری منابع انسانی است. بر این اساس از طریق مرور ادبیات نظری و پیشینه پژوهش، مدل مفهومی و فرضیههای پژوهشی ارائه شدند. سپس دادههای مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه بین 265 نفر از کارکنان شعب بانک ملی در استان یزد جمعآوری شد. در نهایت فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش با استفاده از روش رگرسیون گام به گام و بر پایه دادههای گردآوری شده مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که تمام فرضیههای پژوهشی به صورت جداگانه مورد تایید قرار میگیرد. با این وجود هنگامی که تاثیر تمام ابعاد سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی بر بهرهوری منابع انسانی در قالب مدل مفهومی پژوهش مورد آزمون قرار میگیرد، تنها تاثیر سرمایه فکری انسانی و ارتباطی و سرمایه اجتماعی رابطهای و ساختاری بر بهرهوری منابع انسانی مورد تایید قرار میگیرد.
بهروز رضائی منش؛ راحیل عادلی؛ داود بهرامی؛ فیروز زندی
دوره 21، شماره 69 ، دی 1391، ، صفحه 151-170
چکیده
سرمایه های مرتبط با منابع انسانی، یکی از مهمترین منابع کسب و کارهای کوچک است که با توجهبه ماهیت کاری اینگونه سازمانها یکی از عوامل تضمین کننده موفقیت آنها در دنیای تجاری امروزاست. در اینگونه کسب و کارها، به دلیل تعداد کم کارکنان، رهبر نقش پویاتری در فرآیندهایسازمانی دارد و میتواند در استفاده بهینه از منابع انسانی راهگشای سازمان باشد ...
بیشتر
سرمایه های مرتبط با منابع انسانی، یکی از مهمترین منابع کسب و کارهای کوچک است که با توجهبه ماهیت کاری اینگونه سازمانها یکی از عوامل تضمین کننده موفقیت آنها در دنیای تجاری امروزاست. در اینگونه کسب و کارها، به دلیل تعداد کم کارکنان، رهبر نقش پویاتری در فرآیندهایسازمانی دارد و میتواند در استفاده بهینه از منابع انسانی راهگشای سازمان باشد و بستر افزایش سرمایهسازمانی را از طریق افزودن ارتباطات اثربخش در سازمان فراهم نماید. در این مقاله و با توجه به اینرویکرد، به بررسی نقش سبک رهبری تحول آفرین در ایجاد سرمایه اجتماعی در کسب و کارهایکوچک پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش، شرکتهای دانشبنیان موجود در منطقه 6تهران بوده که به روش تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش توصیفی وهمبستگی، پرسشنامه بوده که در بین 901 کارمند از 82 شرکت توزیع و گردآوری داده ها انجام شدهاست. برای بررسی روایی پرسشنامه رهبری تحولآفرین، از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد و 4عامل ارتباطات الهامبخش، ترغیب منطقی، رهبری حمایتی شناسایی فردی و چشمانداز شناسایی شدند. نتایج این پژوهش که در سطح فردی صورت پذیرفته است، نشان میدهد که بین ابعادارتباطات الهامبخش، ترغیب منطقی، رهبری حمایتی شناسایی فردی، با سرمایه اجتماعی رابطه مثبتو معنیدار وجود دارد. هم چنین آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد که به طور کلی میان رهبریتحولآفرین و سرمایه اجتماعی نیز، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
میلاد بختی؛ محسن ترابی؛ آرین قلیپور
دوره 21، شماره 66 ، دی 1390، ، صفحه 25-46
چکیده
این مقاله با تأکید بر سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از اصلیترین داراییهای نامشهود سازمانهای امروزی، سعی در غنی سازی ادبیات این حوزه و هم چنین کمک به مدیران جهت حفظ و خلق آن در سازمان دارد. از این رو به تبیین و برازش مدلی پرداخته است که در آن حمایت سازمانی ادراک شده توسط کارکنان را به عنوان یکی از منابع ایجاد سرمایه اجتماعی بر میشمرد ...
بیشتر
این مقاله با تأکید بر سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از اصلیترین داراییهای نامشهود سازمانهای امروزی، سعی در غنی سازی ادبیات این حوزه و هم چنین کمک به مدیران جهت حفظ و خلق آن در سازمان دارد. از این رو به تبیین و برازش مدلی پرداخته است که در آن حمایت سازمانی ادراک شده توسط کارکنان را به عنوان یکی از منابع ایجاد سرمایه اجتماعی بر میشمرد و نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی در این رابطه را برجسته مینماید. به این منظور تعداد 192 نفر از کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش شناسی این پژوهش کاربردی، طرح پیمایشی و به طور خاص مدل سازی معادلات ساختاری است. نتایج پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل پیشنهادی است که در آن رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیری میانجی تبیین کننده چگونگی تاثیرگذاری حمایت سازمانی اداراک شده در خلق سرمایه اجتماعی است. طبق نتایج این مدل کارکنانی که سازمان خود را حمایت کننده، ادراک مینمایند از طریق افزایش میزان بروز رفتارشهروندی در سازمان منجر به بهبود وضعیت سرمایه اجتماعی میگردند
نادر مظلومی؛ افشین فتح الهی
دوره 18، شماره 54 ، شهریور 1386، ، صفحه 77-96
چکیده
مدیران دور اندیش دائما در جستجوی ابزارهایی هستند که بهره وری سازمان خود را ارتقا بخشند اما تغییرات شرایط محیطی ایجاب می کند که برای هر شرایط ابزار مناسب آن انتخاب گردد. در عصر جهانی سازی، فشارهای رقابتی به حدی تشدید شده است که حرکت در مسیر بهره وری و هدف اصلی حاکمیت شرکتی برای شرکت ها به تنهایی مقدور نیست. از این رو مدیران ناگزیرند به ...
بیشتر
مدیران دور اندیش دائما در جستجوی ابزارهایی هستند که بهره وری سازمان خود را ارتقا بخشند اما تغییرات شرایط محیطی ایجاب می کند که برای هر شرایط ابزار مناسب آن انتخاب گردد. در عصر جهانی سازی، فشارهای رقابتی به حدی تشدید شده است که حرکت در مسیر بهره وری و هدف اصلی حاکمیت شرکتی برای شرکت ها به تنهایی مقدور نیست. از این رو مدیران ناگزیرند به همکاری با شرکت های دیگر و حتی رقبای خود اقدام کنند و از این طریق با اطمینان بیشتری قدم بردارند. شراکتهای راهبردی در قالب همکاری بین شرکتی، عصای دست حرکت اثر بخش سازمان ها در فضای رقابتی کنونی به شمار می آید.
سید مهدی الوانی؛ میرعلی سید نقوی
دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، ، صفحه 9-26
چکیده
امروزه در کنار سرمایه های انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایه دیگری بنام سرمایه اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفته است. این مفهوم به پیوند ها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود. این مقاله با ارائه تعاریف و مقایسه دیدگاه های صاحبنظران عمده به تعریف ...
بیشتر
امروزه در کنار سرمایه های انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایه دیگری بنام سرمایه اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفته است. این مفهوم به پیوند ها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود. این مقاله با ارائه تعاریف و مقایسه دیدگاه های صاحبنظران عمده به تعریف تئوریهای سه گانه سرمایه اجتماعی – تئوری شکاف ساختاری، پیوند ضعیف و منابع اجتماعی پرداخته و به شناسایی و تحلیل ابعاد مختلف این نظریه می پردازد. در ادامه برای سنجش میزان سرمایه اجتماعی دو نوع مدل کمی و کیفی ارائه و در پایان مقاله، مزایا و معایب بکارگیری این نظریه به بحث گذاشته می شود.