نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار ، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه خوارزمی ، تهران، ایران
چکیده
در سالهای اخیر، اجرای مسئولیت اجتماعی به چالشی برای بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. یکی از مهمترین سوالات درباره مسئولیتپذیری اجتماعی، تاثیر آن بر عملکرد شرکت است. اگرچه برخی پژوهشها به بررسی این رابطه پرداختهاند، تاکنون توافقی بر سر نحوه و نوع اثرگذاری آن بهدست نیامده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر عملکرد از طریق متغیرهای میانجی نوآوری و سرمایه اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی و بهطور مشخص مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری، تمامی شرکتهای تأمین سرمایه عضو «کانون نهادهای سرمایهگذاری» در تهران است. ابزار اندازهگیری پرسشنامهای استاندارد با 44 پرسش است که 62 شرکت به آن پاسخ دادهاند و برای بررسی روایی آن از روایی همگرا و واگرا و برای بررسی پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. تحلیل دادهها با نرمافزار اسمارت پیالاس 3 انجام شده است. اگرچه تاثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر نوآوری پذیرفته نشده اما نتایج نشان میدهد مسئولیتپذیری اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت اثرگذار است. بنابراین پیشنهاد میشود این شرکتها جهت ارتقای عملکرد، علاوه بر تدوین و پیادهسازی برنامههای تقویتکننده مسئولیت اجتماعی به تقویت سرمایه اجتماعی خود هم بپردازند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explanation The Role of Organizational Innovation and Social Capital
نویسندگان [English]
- Soltanali Shahriyari 1
- Mohammad Shahrabi Farahani 2
1 Assistant Professor , Kharazmi University, Tehran.Iran
2 MS of Management, Kharazmi University, Tehran.Iran
چکیده [English]
In recent years, implement of social responsibility has become a challenge for many businesses. One of the most important question about corporate social responsibility is its impact on corporate performance. Although, many studies have investigated this relationship, no consensus has been yet reached about it. This study aims to examine the impact of corporate social responsibility on the firm's performance through the mediating variables of innovation and social capital. This research in terms of the purpose is Practical, in terms of how to collect information is Descriptive-Correlation
based on structural equation modeling. The statistical population of this study is all of the investment banks in Iranian Institutional Investors Association (IIIA). Measuring tool was a questionnaire with 44 questions which 62 companies responded to it. Construct validity was assessed using convergent and discriminant validity and reliability was assessed by using Cronbach's alph and composite reliability. Data analysis was performed with SmartPLS3 software. Although the impact of social responsibility on innovation has not been accepted, the results show that social responsibility has an impact on firm performance both directly and through the mediator variable of social capital. Therefore, it is suggested that enhance social capital in addition to formulating and implementing social responsibility can imrove firm perfoamnce.
کلیدواژهها [English]
- Corporate Social Responsibility
- Social Capital
- Orgonisational Innovation
- performance