نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشجوی دوره دکتری رشته مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
پدیدارنگاری روشی است که در زمره روشهای پژوهش کیفی قرار میگیرد
و در حیطه پارادایم تفسیری جای دارد. این روش در دهه 1970 در دانشگاه
گوتنبرگ سوئد ایجاد شد و هدف آن دستیابی به درکی عمیق از مفاهیم متفاوت
یک پدیده در نزد افراد مختلف است. اساس این روش بر این موضوع استوار
است که افراد مختلف میتوانند تجارب و یا مفاهیم متفاوتی از یک پدیده داشته
باشند. پدیدارنگاری در پی احصا و طبقهبندی این تجارب مختلف است و در این
راستا، مصاحبههای انفرادی عمیق را به عنوان ابزار کسب داده به کار میگیرد.
نتایج یک مطالعه پدیدارنگاری، تعداد محدودی طبقات توصیفی است که هر
یک معرف مفهومی متفاوت از یک پدیده معین در نزد گروه خاصی از افراد
هستند. پدیدارنگاران همچنین برای ارایه تصویری کلی و چندبعدی از یک
« فضای نتیجه » پدیده، طبقات توصیفی مذکور را در قالب چهارچوبی بزرگتر که
نامیده میشود، مرتبط و منظم میسازند. به این ترتیب نتایج مطالعات
پدیدارنگاری برای درک عمیق مفهوم یک پدیده از منظر گروه خاصی از افراد
بسیار سودمند است
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Promoting Interpretive Research in Organization:Overview of Philosophical Foundations and Conduction Process of Phenomenography
نویسندگان [English]
چکیده [English]
Phenomenography is a qualitative research method that is situated within interpretative paradigm. It was developed in Gothenburg University, Sweden, in 1970s and its objective is to achieve a deep
understanding of various perceptions of a phenomenon by different
people. Fundamentals of this method are based on the issue that
different individuals can have different perceptions or experiences
from a single phenomenon. Phenomenography attains and categorizes
these experiences, benefitting from individual interviews as data
gathering instrument. The results of a phenomenography research are
some limited descriptive categories so that each of these categories represents a separate concept of a certain phenomenon perceived by a certain group of individuals. In addition, for presenting general and
multiple concepts of a phenomenon, phenomenographers relate these
descriptive categories within a larger framework which is called “outcome space”. Hence, the results of phenomenography studies are useful in deep understanding of the concept of a phenomenon, from a
certain group’s perspective