سید محمد اعرابی؛ محمد حکاک
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، صفحه 1-21
چکیده
در شرایط کنونی فشارهای ناشی از تغییرات محیطی و آثار و نتایج مثبت و منفی هریک از این تغییرات سراسر محیط های کسب و کار را با چالشی جدی مواجه ساخته است. این چالش ها به نوبه خود ضرورت طراحی کنترل های استراتژیک را می طلبد. این کنترل ها به مدیران کمک می کنند که به طور پیوسته تغییرات محیطی را کنترل نمایند زیرا تغییر در سطح استراتژیک اهداف، جهت ...
بیشتر
در شرایط کنونی فشارهای ناشی از تغییرات محیطی و آثار و نتایج مثبت و منفی هریک از این تغییرات سراسر محیط های کسب و کار را با چالشی جدی مواجه ساخته است. این چالش ها به نوبه خود ضرورت طراحی کنترل های استراتژیک را می طلبد. این کنترل ها به مدیران کمک می کنند که به طور پیوسته تغییرات محیطی را کنترل نمایند زیرا تغییر در سطح استراتژیک اهداف، جهت و قلمرو سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد. مقاله حاضر با هدف طراحی مدل کنترل استراتژیک برای واحدهای صنعتی در ایران بر اساس دیدگاه کاپلان و نورتون صورتمی گیرد. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی می باشد که با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه از تعداد ۱۹۹۶ شرکت به شکلی نمونه گیری تصادفی از صنایع مختلف کشور جمع آوری و موردمطالعه قرار گرفته است. یافته های تحقیق بیانگر این است که بین کانون توجه ( داخلی / خارج) و بین تغییرات محیطی (بنیادی / تدریجی) با کنترل های استراتژیک رابطه وجود دارد.
ابراهیم محمودزاده؛ فرناز نکویی؛ شهرام جلالی نیا
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، صفحه 23-54
چکیده
شرکت ها در مسیر جهانی شدن بایستی از قابلیست و ظرفیت مناسب برای توسعه و جذب تکنولوژیهای روز و بهرهگیری از آن ها در تولید محصولات و خدمات جدید برخوردار باشند. این زمانی منتهی به تولید ارزش می شود که قدرت تبدیل آن به مزیت تکنولوژیک و ورود به بازار و ماندگاری را در فضای رقابتی جهانی به دست آورند. از این رو مسئله اصلی شرکت ها انتخاب تکنولوژی ...
بیشتر
شرکت ها در مسیر جهانی شدن بایستی از قابلیست و ظرفیت مناسب برای توسعه و جذب تکنولوژیهای روز و بهرهگیری از آن ها در تولید محصولات و خدمات جدید برخوردار باشند. این زمانی منتهی به تولید ارزش می شود که قدرت تبدیل آن به مزیت تکنولوژیک و ورود به بازار و ماندگاری را در فضای رقابتی جهانی به دست آورند. از این رو مسئله اصلی شرکت ها انتخاب تکنولوژی براساس نیازهای شناسایی شده از بازار حال و اینده و سپس نحوه جذب و اکتساب آن است. تکنولوژی های روز و مطرح معمولا دانش محور هستند و نیازمند سرمایه گذاری سنگین و زمان توسعه نسبتا طولانی می باشند، درحالی که نیاز بازار پاسخ دهی بسیار سریع، قیمت پایین، امکان پشتیبانی قوی، با قابلیت توسعه و انعطاف بالا است. مجموعه این عوامل در چند تجربه عملی در صاایران به عنوان یک شرکت فعال در حوزه الکترونیک و ارتباطات این نتیجه را حاصل نمود که رویکرد هم ترازی جهانی می تواند پیشران مناسبی برای تبیین استراتژی و روند صحیح توسعه تکنولوژی قرار گیرد. علاوه براین اطمینان از کیفیت بالا و برخورداری از سطح استاندارد جهانی، قابلیت ورود به بازار فراملی را نیز ایجاد نموده است. اصلی ترین محورهای مدیریت استراتژیک که در فرایند توسعه تکنولوژی سبب ایجاد بیشترین ارزش در کوتاهترین زمان و امکان سرویس دهی متناسب با توسعه نیاز بازار شد، مدیریت دانش و مدیریت برون سپاری در مراحلجذب و هم افزایی تکنولوژی بود. در این مقاله ضمن تشریح یکی از تجارب صا ایران، موفقیت اتخاذ رویکرد هستم ترازی جهانی درتبیین صحیح استراتژی توسعه تکنولوژی برپایه تحلیل روند تحولات داخلی و بیرونی شرکت صاپا یکی از شرکت های زیر مجموعه صا ایران و آزمون فرضیه های طراحی شده، مورد مطالعه قرار می گیرد. اجرای این فرایند برپایه متدولوژی استراتژی تکنولوژی صاایران انجام گرفته که در حد نیاز این مقاله به جوانبی از آن اشاره می شود. این متدولوژی در شرکت صاایران به دنبال طرح ریزی استراتژی پنج ساله شرکت، طراحی و پیاده سازی شده که بر پایه آن الگوی توسعه تکنولوژی در راستای بازار و محصولات آتی استخراج شده است.
غلامرضا بردبار؛ مهدی کریم سر ایزدی
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، صفحه 55-71
چکیده
این پژوهش به منظور تعیین شاخص های کلیدی عملکرد منابع انسانی، شرکت توزیع برق استان قم با توجه به رویکرد یکپارچه کارت امتیازی متوازن منابع انسانی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای - میدانی میباشد. کارت امتیازی متوازن (BSC)، چشم انداز و استراتژی های سازمان به صورت اهداف و مقیاس ...
بیشتر
این پژوهش به منظور تعیین شاخص های کلیدی عملکرد منابع انسانی، شرکت توزیع برق استان قم با توجه به رویکرد یکپارچه کارت امتیازی متوازن منابع انسانی و فرایند تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای - میدانی میباشد. کارت امتیازی متوازن (BSC)، چشم انداز و استراتژی های سازمان به صورت اهداف و مقیاس هایی در چهار منظر مالی،مشتری، فرایندهای داخلیو رشد و یادگیری ترجمه ترجمه کرده و به ارزیابی اثربخشی استقرار استراتژی های سازمان می پردازد. در اینپژوهش ابتدا تحقیقات انجام شده، مدارک و مستندات (شرکت توزیع برق قم) در زمینهشاخص های منابع انسانی، جمع آوری و سپس با استفاده از اهداف متناظر منظرهای BSC، شاخص ها در ساختار سلسله مراتبی قرار گرفت و برای هر یک از شاخص ها از پرسشنامه AHP و جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار اکسپرت چویس استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که نرخ هزینه نیروی انسانی، رضایت شغلی، پوشش نیازسنجی آموزش و پوشش نیازسنجی نیروی انسانی جمله مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد تعیین شده در حوزه منابع انسانی هستند. همچنین از بین شاخص های موجوددرمنظرهایکارتامتیازیمتوازن، شاخص رضایت شغلی نیروی انسانی با درجه اهمیت 8/55 درصد از جمله مهمترین شاخص های موجود در حوزه منابع انسانی است.
هادی باقری یزدی؛ سید امیر رضا ابطحی
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، صفحه 73-90
چکیده
سیستم حمل و نقل یکی از بزرگترین، مهم ترین و حساس ترین سیستم های دولتی در تمامی کشورهای جهان می باشد، مدیریت و بهره وری این سیستم بسیار پرهزینه است و به دلیل ارتباط مستقیمی که میان آن و توده عظیم مردمی وجود دارد، از حساسیت فوق العادهای برخوردار می باشد. بنابراین یکی از دغدغه های اساسی تمامی متخصصان امور حمل و نقل استفاده از یکروش بهینه ...
بیشتر
سیستم حمل و نقل یکی از بزرگترین، مهم ترین و حساس ترین سیستم های دولتی در تمامی کشورهای جهان می باشد، مدیریت و بهره وری این سیستم بسیار پرهزینه است و به دلیل ارتباط مستقیمی که میان آن و توده عظیم مردمی وجود دارد، از حساسیت فوق العادهای برخوردار می باشد. بنابراین یکی از دغدغه های اساسی تمامی متخصصان امور حمل و نقل استفاده از یکروش بهینه برای کاهش هزینه های سختافزاری و هزینه های نیروی انسانی، با توجه بهحساسیت های ایمنی، کیفیت و ... در این سیستم می باشد.
ایجاد یک سیستم اطلاعاتی استاندارد و با سازماندهی مشخص حاوی نوع، محل، مختصات،وضعیت فیزیکی و نیازهای نگهداری و تعمیراتی تجهیزات ترافیکی یکی از گامهای پر اهمیت در مدیریت سیستم حمل و نقل جاده ای جهت ارتقا ضریب ایمنی و بهینه سازی هزینه نگهداری و تعمیرات می باشد.
این مقاله یک روش علمی را که ترکیبی از یک مدل نگهداری و تعمیرات با مدل های ریاضی می باشد ارائه می دهد. برای تعیین درجه اهمیت تابلوهای ترافیکی، محل و مختصات و نوع خرابی هر کدام از آنها به عنوان تجهیزات ترافیک شهری راهکارهایی ارائه شده است. سپس یک بانک اطلاعاتی مناسب از لحاظ نوع و روابط میان داده های موجود و همینطور ساختار گزارش های مختلفی که می توان از آن دریافت نمود ارائه شده است. نتایج این تحقیق، متصدیان نگهداری و تعمیرات را در شناسایی زمان و نیازهای نگهداری و تعمیرات تجهیزات ترافیکی مورد نظر یاری می نمایند.
مقصود امیری؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ سید مصطفی میرهدایتیان؛ احسان مومنی
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، صفحه 91-106
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها دائماً در حال بررسی، ارزیابی و بازنگری عملکرد خود و رقیبان خود میباشند. با درک اجزای تشکیل دهنده عملکرد شرکت ها و شناسایی ناکارامدی های یک سیستم، سازمان می تواند جایگاه خود را در بازار ارتقاء دهد. تحلیل پوششی دادهها به عنوان رویکردی پذیرفته شده برای مقایسه و ارزیابی عملکرد کاربردهای گسترده ای یافته ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها دائماً در حال بررسی، ارزیابی و بازنگری عملکرد خود و رقیبان خود میباشند. با درک اجزای تشکیل دهنده عملکرد شرکت ها و شناسایی ناکارامدی های یک سیستم، سازمان می تواند جایگاه خود را در بازار ارتقاء دهد. تحلیل پوششی دادهها به عنوان رویکردی پذیرفته شده برای مقایسه و ارزیابی عملکرد کاربردهای گسترده ای یافته است. در این تحقیق از تحلیل پوششی دادهها برای ارزیابی عملکرد ماهانه واحد تولیدی یک شرکت تولید کننده قطعات خودرو استفاده می شود. آنچه در این تحقیقحائز اهمیت است، استفاده از اوزان مشترک برای جلوگیری از تکرار در حل مدل، در صورت تغییر در دادهها می باشد. در این تحقیق ابتدا از مدل تحلیل پوششی دادهها به عنوان یک مدل پایه برای بدست آوردن مقادیر کارایی ماهیانه استفاده شده و سپس با استفاده از اوزان مشترک، مقادیر کارایی با توجه به اطلاعات گذشته و فعلی تولید محاسبه می گردد. سپس برای تشخیص و تعیین ماههای خوب و بد از نظر کارایی از نمودارهای کنترلی استفاده خواهد شد. در پایان نیز از نظر متخصصان مربوطه برای بررسی صحت نتایج بدست آمده استفاده می گردد.
مهدی حقیقی کاشف؛ فواد صادقی
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، صفحه 107-125
چکیده
شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) که با گذشت بیش از سی سال از آغاز فعالیت، هم اکنون در قالب شرکت بهره برداری مترو روزانه حدود 5/1 میلیون مسافر را در شهر تهران و حومه جا به جا می کند مانند دیگر شرکت های دولتی یا عمومی با چالش ارزیابی عملکرد روبهروست. فقدان کارایی سیستم ارزیابی سنتی که صرفا بر معیارهای مالی تکیه دارد برای ارزیابی و ...
بیشتر
شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) که با گذشت بیش از سی سال از آغاز فعالیت، هم اکنون در قالب شرکت بهره برداری مترو روزانه حدود 5/1 میلیون مسافر را در شهر تهران و حومه جا به جا می کند مانند دیگر شرکت های دولتی یا عمومی با چالش ارزیابی عملکرد روبهروست. فقدان کارایی سیستم ارزیابی سنتی که صرفا بر معیارهای مالی تکیه دارد برای ارزیابی و بهبود عملکرد این گونه شرکت ها که ماهیتا غیر انتفاعی بوده و شاخص های مالی در ارزیابی عملکرد آنان تعیین کننده نیستند راه تعیین یا بهبود عملکرد را برای مدیریت دشوار می سازد. استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن که در کنار منظر مالی از سه منظر مشتری، فرآیند یادگیری و رشد به ارزیابی عملکرد می پردازد می تواند نظام ارزیابی کارآمدی را در اختیار مدیریت چنین شرکت هایی از جمله شرکت بهره برداری مترو تهران قرار دهد. مبنای اصلی تحقیق حاضر، بررسی عملکرد شرکت بهره برداری شرکت مترو تهران و حومه با استفاده از مدل ارزیابی متوازن است. پرسش اصلی این تحقیق این است که آیا عملکرد شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه متوازن است؟ برای پاسخگویی به این پرسش، عملکرد شرکت در چهار منظر فوق با استفاده از ۲۳ سنجه شامل ۱۴ سنجه کمی حاصل از اطلاعات عملکرد شرکت و ۹ سنجه کیفی برگرفته از توزیع دو پرسشنامه به شمارگان ۱۸۰۰ عدد ارزیابی شده است. سپس شاخص مربوط به هریک از سنجه های مذکور محاسبه وپس از تلفیق امتیاز حاصل از ارزیابی عملکرد شرکت بهره برداری مترو تهران بدست آمده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که عملکرد شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه که با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن ارزیابی شده، متوازن است.
فتاح شریف زاده؛ علی ادبی فیروزجایی
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، صفحه 127-142
چکیده
نظارت و کنترل یکی از وظایف اصلی مدیریت محسوب می گردد، بطوریکه بدون توجه به این جزء، سایر اجزاء مدیریت شامل برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت نیز ناقص بوده و تضمینی برای انجام درست آن وجود ندارد. سازمانی که مورد بازرسی قرار نگیرد روز به روز به ضعف و نابودی می رود و اثر بخشی ان مورد سوالی قرار می گیرد، بالعکس، سازمانی که اصولی بازرسی بر آن ...
بیشتر
نظارت و کنترل یکی از وظایف اصلی مدیریت محسوب می گردد، بطوریکه بدون توجه به این جزء، سایر اجزاء مدیریت شامل برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت نیز ناقص بوده و تضمینی برای انجام درست آن وجود ندارد. سازمانی که مورد بازرسی قرار نگیرد روز به روز به ضعف و نابودی می رود و اثر بخشی ان مورد سوالی قرار می گیرد، بالعکس، سازمانی که اصولی بازرسی بر آن اعمال شود آن نارسایی ها وجود داشته باشد وجود بازرسی منظم آن ضعف را برطرف خواهد نمود. همچنین دستگاههای حکومت اگر خود را به پاسخگویی موظف ندانند، اثرات نامطلوبی بر جامعه از خود بر جای خواهد گذاشت و در مسیر عدم مشارکت و خود رایی خواهد افتاد و ارباب رجوع را صرفا موظف به اطاعت می دانند. در نتیجه باعث می شود که مردم از حکومت دلسرد و با آن همکاری و همیاری نداشته باشند. باید پاسخگوی به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه ظاهر شود و هر شهروند بدون هیج گونه دغدغه ای در جهت اصلاح بتواند از مسولان حکومتی توضیح بخواهد. این پژوهش بر اساس داده های جمع اوری شده در روند زمانی سال ۱۳۸۵ الی شهریور ۱۳۸۶ از نمونه ای متشکل از ۱۴۱ نفر از مدیران و کارشناسان سازمان بازرسی کلی کشور، و بر اساس آزمون رگرسیون انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که نظارت و بازرسی بر پاسخگویی و مولفه های آن نظیر پاسخگویی سازمانی، پاسخگویی قانونی، پاسخگویی حرفه ای و پاسخگویی سیاسی تأثیر دارد. و اعمال نظارت بر سازمان به نحوقابل ملاحظه ای بر بهبود عملکرد و تحقق اهداف آن یاری می رساند.
غلامرضا اصیلی؛ عباسعلی قدیریان؛ سعید شوال پور
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، صفحه 143-169
چکیده
رویکرد به دانش محوری برای ایجاد مزیت رقابتی نیازمند تحول در نظام پاداش و پرداخت سنتی است. استراتژی مؤثر و پاداش و پرداخت، شرایط لازم برای تقویت تعهد کارکنان به یادگیری، ایجاد نگرش سیستمی برای هدایت رفتار افراد به توسعه ظرفیت های یادگیری و انتقال دانش در سازمان تسهیل می نماید. بنابراین نظام پاداش و پرداخت متناسب با سازمان های دانش ...
بیشتر
رویکرد به دانش محوری برای ایجاد مزیت رقابتی نیازمند تحول در نظام پاداش و پرداخت سنتی است. استراتژی مؤثر و پاداش و پرداخت، شرایط لازم برای تقویت تعهد کارکنان به یادگیری، ایجاد نگرش سیستمی برای هدایت رفتار افراد به توسعه ظرفیت های یادگیری و انتقال دانش در سازمان تسهیل می نماید. بنابراین نظام پاداش و پرداخت متناسب با سازمان های دانش پایه که بتواند در جهت بهبود عملکرد سازمان مؤثر باشد مبتنی بر توانمندی و تخصص فرد و هم جهت با اهداف سازمان طراحی می شود. حرکت به سمت نظام جامع پاداش و پرداخت که علاوه بر پاداش مستقیم به مولفه های مشتمل بر مولفه های پاداشی غیر مستقیم، فرصت های یادگیری، محیط کاری رضایت بخش و اعتبار و هویت سازمانی توجه دارد، یکی از عناصر کلیدی موفقیتسازمانهای دانش پایه در فضای رقابتی امروز است. این مقاله بر آن است تا ضمن تبیین فلسفه و ساختار نظام پاداش و پرداخت در سازمانهای سنتی و دانش پایه، به معرفی مدل جامع پاداش و پرداخت پرداخته و با بررسی تاثیر نظام جامع پاداش بر عملکرد پژوهشگاه صنعت نفت، اهمیت توسعه این مدل را در سازمان های دانش پایه مورد بررسی قرار دهد
محمد علی هاتفی؛ حسین علی قدیریان
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، صفحه 171-189
چکیده
مساله انتخاب تامین کننده خرید عبارتست از انتخاب معیارهای موثر برای تصمیم گیری خرید و سپس تعیین تامین کننده برتر بر اساس معیارهای منتخب. این مقاله پس از توضیح فرایند تصمیم گیری، مطالعه موردی انجام شده برای تصمیم گیری خرید یک دستگاه راکتور فشار در پژوهشگاه صنعت نفت را تشریح خواهد کرد. در ادامه، یک تحلیل مقایسه ای در خصوص مدل به کار گرفته ...
بیشتر
مساله انتخاب تامین کننده خرید عبارتست از انتخاب معیارهای موثر برای تصمیم گیری خرید و سپس تعیین تامین کننده برتر بر اساس معیارهای منتخب. این مقاله پس از توضیح فرایند تصمیم گیری، مطالعه موردی انجام شده برای تصمیم گیری خرید یک دستگاه راکتور فشار در پژوهشگاه صنعت نفت را تشریح خواهد کرد. در ادامه، یک تحلیل مقایسه ای در خصوص مدل به کار گرفته شده، ارائه خواهد شد. با توجه به بنیه محکم ریاضی و سهولت به کار گیری مدل ارائه شده، مولفین مقاله معتقدند که استفاده از این مدل، به مدیران تامین و تدارکات سازمان ها در مسیر نیل به تصمیم گیری های اقتصادی در امور خرید، بسیار کمک خواهد نمود.
شمس السادات زاهدی؛ علی علی پناهی
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، صفحه 191-209
چکیده
در سالهای اخیر جایگاه معنویت در سازمانها مورد توجه روزافزون مدیران، کارکنان، مشتریان و جامعه قرار گرفته است. اما در ادبیات مربوطه معنویت به عنوان یک پدیده فرهنگی که ممکن است بر رفتار سازمان تأثیر بگذارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از ادبیات مربوط به معنویت چنین بر میآید که افراد با معنویت بالاتر، زندگی کاری سالمتر، شادتر و پربار ...
بیشتر
در سالهای اخیر جایگاه معنویت در سازمانها مورد توجه روزافزون مدیران، کارکنان، مشتریان و جامعه قرار گرفته است. اما در ادبیات مربوطه معنویت به عنوان یک پدیده فرهنگی که ممکن است بر رفتار سازمان تأثیر بگذارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از ادبیات مربوط به معنویت چنین بر میآید که افراد با معنویت بالاتر، زندگی کاری سالمتر، شادتر و پربار تری دارند و از کارایی بالاتری برخوردارند.
هدف این رساله بررسی رابطه بین معنویت و کارایی صنعت بانکداری می باشد.