اکبر حسن پور؛ حسن رنگریز؛ یوسف وکیلی؛ بهرام موذنی
چکیده
پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی است که با روش کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون و با به کارگیری ابزار مصاحبه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و مدیران حوزه مدیریت منابع انسانی بانک مرکزی که دارای مدرک حداقل کارشناسی ارشد در حوزههای مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی بوده حداقل 5 سال سابقه فعالیت در این سازمان را داشته باشند. ...
بیشتر
پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی است که با روش کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون و با به کارگیری ابزار مصاحبه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و مدیران حوزه مدیریت منابع انسانی بانک مرکزی که دارای مدرک حداقل کارشناسی ارشد در حوزههای مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی بوده حداقل 5 سال سابقه فعالیت در این سازمان را داشته باشند. برای انتخاب نمونه، از روش نمونه گیری قضاوتی و گلوله برفی استفاده شد که با 19 نفر مصاحبه صورت گرفته است. عوامل سازمانی، فردی، مدیریتی و محیطی به عنوان پیشایندهای مدیریت منابع انسانی دوسوتوان شناسایی شدند و حوزههای اکتشاف و بهرهبرداری جذب و استخدام دوسوتوان، آموزش و توسعه دوسوتوان، ارزیابی عملکرد دوسوتوان و جبران خدمات دوسوتوان به عنوان مولفههای مدیریت منابع انسانی دوسوتوان شناسایی گردید. برای اولویتبندی پیشایندها و مؤلفههای دوسوتوانی مدیریت منابع انسانی از تکنیکهای AHP و ARAS فازی استفاده میشود. نتایج محاسبات نشان داد عوامل حمایت و پشتیبانی مدیریت، تعهد مدیران و سبکهای مدیریتی به ترتیب رتبههای اول تا سوم مهمترین عوامل موثر بر دوسوتوانی مدیریت منابع انسانی را کسب کردند. و آموزش تطبیق پذیر، تشویق به خودآموزی و به اشتراک گذاشتن آموختهها از زیرمجموعههای مولفه آموزش و توسعه دوسوتوان بالاترین رتبه را کسب کردند.
سید نجم الدین موسوی
چکیده
سبز بودن یکی از موضوعات حساس و اساسی برای فعالیت شرکتها در دنیای پر از رقابت و محدودیتهای قانونی وعرفی بازار است که بتدریج همه حوزه ها از جمله منابع انسانی را دربخواهد گرفت. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر سرمایه ساختاری سبز بر شهرت سازمانی در صنعت مواد غذایی با توجه به نقش میانجی نوآوری سبز اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به ...
بیشتر
سبز بودن یکی از موضوعات حساس و اساسی برای فعالیت شرکتها در دنیای پر از رقابت و محدودیتهای قانونی وعرفی بازار است که بتدریج همه حوزه ها از جمله منابع انسانی را دربخواهد گرفت. این پژوهش باهدف بررسی تأثیر سرمایه ساختاری سبز بر شهرت سازمانی در صنعت مواد غذایی با توجه به نقش میانجی نوآوری سبز اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوة گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه سرمایه ساختاری سبز هوآنگ و کانگ (2011)، نوآوری سبز ژی و همکاران (2019) و شهرت سازمانی لوما-آهو (2008) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعة آماری شامل شرکتهای بزرگ مواد غذایی ایران است که دارای تنوع محصولات بوده و در ارائه محصولات جدید پیشرو هستند و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی 200 شرکت انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد روابط مثبتی بین سرمایه ساختاری، نوآوری سبز و شهرت سازمانی وجود دارد. همچنین نوآوری سبز نقش میانجی بین سرمایه ساختاری سبز و شهرت سازمانی ایفا میکند. بنابراین تحقیق اثر سرمایه ساختاری سبز بر افزایش نوآوری سبز و شهرت سازمانی شرکتها در این صنعت را تایید میکند.
سیدعلی اکبر افجه؛ وحید خاشعی ورنامخواستی؛ حامد دهقانان؛ آرتیمس مسوه مبارکه
چکیده
امروزه تعاملات مهم انسانی به واسطه فناوری اطلاعات صورت میگیرد و این امر یک بازسازی در مفهوم رهبری را میطلبد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی رهبری مجازی است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از لحاظ گردآوری داده، توصیفی است.جهت انجام این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد چندگانه به صورت ترکیبی از روش نظریه داده بنیاد و فراترکیب استفاده شده ...
بیشتر
امروزه تعاملات مهم انسانی به واسطه فناوری اطلاعات صورت میگیرد و این امر یک بازسازی در مفهوم رهبری را میطلبد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی رهبری مجازی است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از لحاظ گردآوری داده، توصیفی است.جهت انجام این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد چندگانه به صورت ترکیبی از روش نظریه داده بنیاد و فراترکیب استفاده شده است.در ابتدا با استفاده از روش فراترکیب 32 پژوهش انتخاب و کدهای مربوطه شناسایی شد در ادامه با استفاده از مصاحبه با 15 نفر از خبرگان دانشگاهی که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند و تحلیل دادهها در قالب نظریه داده بنیاد، مفاهیم و مقولههای نهایی استخراج گردید. بر این اساس هوش احساسی، هوش فرهنگی، یادگیری مستمر، تابآوری، کاریزمای الکترونیک، همدلی دیجیتال و اصالت به عنوان صفات شخصی؛ سازگاری، گشودگی در برابر تجربه، ریسکپذیری، اجتماعی الکترونیک و انتقادپذیری به عنوان صفات شخصیتی؛ مهارت نوشتن دیجیتال، سواد دیجیتال، مخاطبشناسی، اقناع و ترغیب، برندسازی شخصی و شبکهسازی اجتماعی به عنوان مهارتهای ارتباطی؛ و اعتمادسازی الکترونیک، مدیریت تغییر الکترونیک، نفوذ و تأثیرگذاری از راه دور، مهارت شناختی و توانمندسازی و مهارت بین فردی به عنوان مهارتهای رفتاری شناسایی شدند. یافتههای این پژوهش میتواند به رهبری افراد در فضای مجازی کمک نماید.
فاطمه طاهری؛ مهدی فاضلی
چکیده
طردشدگی در محیط کار با مفهوم در انزوا نگاه داشتن کارکنان بطور تعمدی، تاثیر بسزایی بر کاهش رضایت شغلی آنها دارد. هدف پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر طردشدگی در محیط کار بر اساس مدل سهشاخگی است. این مطالعه به لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها، کیفی و شیوه توصیفی بود. جامعه آماری کارکنان دادگستری استان قم در نظر ...
بیشتر
طردشدگی در محیط کار با مفهوم در انزوا نگاه داشتن کارکنان بطور تعمدی، تاثیر بسزایی بر کاهش رضایت شغلی آنها دارد. هدف پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر طردشدگی در محیط کار بر اساس مدل سهشاخگی است. این مطالعه به لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها، کیفی و شیوه توصیفی بود. جامعه آماری کارکنان دادگستری استان قم در نظر گرفته شده است و نمونه پژوهش به روش هدفمند انتخاب شد. ابزار پژوهش، مصاحبه و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از تحلیل مضمون استفاده شد که به شکلگیری 29 مضمون فرعی، 3 مضمون اصلی در قالب عوامل رفتاری، 2 مضمون اصلی در قالب عوامل ساختاری و 2 مضمون اصلی در قالب عوامل زمینهای منجر شد. برای رفع مشکل طردشدگی، ارتقاء شایستگیهای کارکنان، روابط بین فرد، همکاران و مدیران، فرایندها و عملیات سازمان، کارکردهای مدیریت منابع انسانی، نوع نگاه مدیران به سرمایه انسانی و تقویت سرمایه اجتماعی بایستی مورد توجه قرار گیرد.
رضا سپهوند؛ مهدیه ویشلقی؛ فاطمه علوی متین
چکیده
فرا شایستگی ادراک شده یک تجربۀ رایج در محیط کار است؛ با وجود این کمتر مورد توجه محققان داخلی قرار گرفته است. شناسایی متغیرهای مرتبط با این سازه برای درک ما از چگونگی تأثیرگذاری آن بر نتایج شغلی، ضروری است. بر اساس نظریۀ تناسب فرد - شغل، هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فرا شایستگی ادراک شده بر رفتارهای کاری غیرمولد با در نظر گرفتن ...
بیشتر
فرا شایستگی ادراک شده یک تجربۀ رایج در محیط کار است؛ با وجود این کمتر مورد توجه محققان داخلی قرار گرفته است. شناسایی متغیرهای مرتبط با این سازه برای درک ما از چگونگی تأثیرگذاری آن بر نتایج شغلی، ضروری است. بر اساس نظریۀ تناسب فرد - شغل، هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فرا شایستگی ادراک شده بر رفتارهای کاری غیرمولد با در نظر گرفتن نقش میانجیگری کسالت شغلی، بیگانگی شغلی و خستگی عاطفی بود. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش کارکنان شرکت گاز استان آذربایجان غربی بودند. بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده، 225 نفر برای نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد ادراک کارکنان از فرا شایستگی خود، رفتارهای کاری غیرمولد آنان را در پی دارد؛ بهعلاوه نقش میانجیگری کسالت شغلی، بیگانگی شغلی و خستگی عاطفی در این ارتباط مورد تأیید قرار گرفت.
مرتضی معروفانی اصل؛ غلامرضا توکلی؛ حسن فارسیجانی؛ محمد حسین کریمی گوارشکی
چکیده
ننوآوری مدل کسبوکار یک موضوع برجسته در حوزه مدیریت است. این مفهوم برای توسعهدهندگان محصولات پیچیده دفاعی نیز دارای اهمیت روزافزونی است. هدف این پژوهش، تحلیل ساختار روابط پیشرانهای درونسازمانی نوآوری مدل کسبوکار در سازمانهای توسعهدهنده محصولات پیچیده دفاعی است. پس از شناسایی پیشرانها، با مشارکت 12 نفر از خبرگان که از ...
بیشتر
ننوآوری مدل کسبوکار یک موضوع برجسته در حوزه مدیریت است. این مفهوم برای توسعهدهندگان محصولات پیچیده دفاعی نیز دارای اهمیت روزافزونی است. هدف این پژوهش، تحلیل ساختار روابط پیشرانهای درونسازمانی نوآوری مدل کسبوکار در سازمانهای توسعهدهنده محصولات پیچیده دفاعی است. پس از شناسایی پیشرانها، با مشارکت 12 نفر از خبرگان که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، با بهرهگیری از روش مدلسازی ساختاری تفسیری چارچوب روابط پیشرانهای درونسازمانی نوآوری مدل کسبوکار برای سازمانهای یادشده، طراحی شد. پیشرانهای مرتبط با "حکمرانی و سیاستها" و "رهبری سازمانی" (در سطح اول)، مهمترین پیشرانهای مطرح در این چارچوب شناخته شدند که بهواسطه تأثیرگذاری بر پیشرانهای "سرمایههای انسانی" و "منابع مالی و داراییها" (در سطح دوم)، بر سایر پیشرانهای موجود در سیستم تأثیر میگذارند. در سطح سوم پیشرانهای مرتبط با "تحقیقات، دانش، نوآوریهای فناورانه و محصولی" ، " تولید و عملیات" ، شبکه تأمین و همکاریها" و " بازار و مشتری" قرار گرفتندکه با فعال شدن پیشرانهای سطوح 1 و 2 بر"خلق ارزش برای ذینفعان" اثر میگذارند.
محمدتقی تقوی فرد؛ امیر محمد خانی؛ ثریا بیرامی
چکیده
صنایع کوچک و متوسط و زودبازده در مسیر تقویت تولید و اشتغال بهویژه برای حفظ و تقویت بنیه اقتصادی کشور در شرایط سخت اقتصادی؛ نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. مدیریت منابعانسانی سبز (GHRM) یک موضوع مطرح برای صنایع کوچک و متوسط در زمینه اقتصادهای درحال توسعه است. در این زمینه، پژوهش بر روی پیشینههایی تمرکز دارد که از اجرای شیوههای GHRM ...
بیشتر
صنایع کوچک و متوسط و زودبازده در مسیر تقویت تولید و اشتغال بهویژه برای حفظ و تقویت بنیه اقتصادی کشور در شرایط سخت اقتصادی؛ نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. مدیریت منابعانسانی سبز (GHRM) یک موضوع مطرح برای صنایع کوچک و متوسط در زمینه اقتصادهای درحال توسعه است. در این زمینه، پژوهش بر روی پیشینههایی تمرکز دارد که از اجرای شیوههای GHRM درصنایع کوچک و متوسط حمایت میکند. در این مطالعه، مرور ادبیات گستردهای برای ایجاد پیشینه برای اجرای شیوههای GHRM سازماندهی شد. تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری(ISM) تعاملات بین مولفههای شناساییشده را بررسی میکند. بهعلاوه، آنالیز ماتریس ضربدری (MICMAC) برای تعیین قدرت وابستگی محرکه هریک از مولفهها انجام شد. با بررسی پژوهشهای پیشین، متون مرتبط و نظر خبرگان در نهایت ۱۹ مولفه مؤثر در ارتباط با مدیریت منابع انسانی سبز در ارتباط با صنایع کوچک و متوسط استان تهران شناسایی شد. جامعه آماری این مقاله خبرگان و صنعتگران مسلط به موضوع تحقیق بود که در نهایت جهت شناسایی و تحلیل عوامل، 15نفر از کارشناسان و خبرگان صنعتی همکاری نمودند.
منصوره معینی کربکندی؛ غلامعلی طبرسا
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تعلق خاطر کاری با نقش میانجی توانمندسازی ساختاری صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شاغل در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد 200 نفر است که تعداد نمونه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر تعلق خاطر کاری با نقش میانجی توانمندسازی ساختاری صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شاغل در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد 200 نفر است که تعداد نمونه آماری بدست آمده 80 نفر میباشند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه رهبری تحولگرا ارائه شده توسط رافرتی و گریفین (2004) و پرسشنامه توانمندسازی ساختاری ارائه شده توسط جایمز رومن و برتونز (2013) و پرسشنامه تعلق خاطر کاری ارائه شده توسط شاوفلی و همکاران (2006) میباشد. تحلیل دادهها با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی از طریق نرم افزار Smart- PLS 3 انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش، مورد تایید واقع شده و براساس آن؛ رهبری تحول گرا به توانمندسازی ساختاری منجر شده و این امر بر تعلق خاطر کاری تاثیر دارد. همچنین متغیر توانمندسازی ساختاری در رابطه بین رهبری تحول گرا و تعلق خاطر کاری نقش میانجی ایفا میکند.
مهدی یزدان شناس؛ حامد دهقانان؛ سعید صحت؛ فروغ سقائیان
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای استراتژیهای مسیر شغلی مدیران در صنعت بیمه ایران بوده است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت تحقیق از نوع کیفی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. مشارکتکنندگان که تعداد آنها بر اساس اشباع نظری تعیین گردید را مدیران صنعت بیمه تشکیل دادهاند که بهصورت نمونهگیری نظری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای استراتژیهای مسیر شغلی مدیران در صنعت بیمه ایران بوده است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت تحقیق از نوع کیفی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. مشارکتکنندگان که تعداد آنها بر اساس اشباع نظری تعیین گردید را مدیران صنعت بیمه تشکیل دادهاند که بهصورت نمونهگیری نظری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از روش دادهبنیاد انجام شد. یافتههای تحقیق حاکی از شناسایی شرایط علی تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی از جمله لنگرگاههای مسیر شغلی، فلات مسیر شغلی عینی و ذهنی؛ پدیده اصلی در استراتژیهای مسیرشغلی شامل شبکهسازی، ارائه خود و جاذبههای بین-فردی؛ شرایط زمینهای و محیط تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل روشن بودن گامهای مسیر شغلی، نگاه هزینهای به آموزش و جنسیت؛ شرایط مداخلهگر تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل تناسب شغل با شاغل، نظام شایستهسالاری و تناسب شغل با علائق فردی؛ راهبردها و کنشهای تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل سرمایه انسانی، نحوه ارتباط و دانش فنی افراد؛ و پیامدهای استراتژیهای مسیرشغلی مواردی همچون شناخته شدن، استقلال و شکوفایی استعدادهای مدیران صنعت بیمه در ایران بودند.
علیرضا کوشکی جهرمی؛ معین عبدالمحمد سقا؛ سعید زرندی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف گونهشناسی همراستایی انواع اشتباهات کارکنان و یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی انجام شده است. بدین منظور نگارندگان به بررسی ادبیات و مرور عمیق مبانی نظری موجود در حوزه اشتباهات کارکنان و نحوه یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی در سازمانها برآمدهاند و سپس بر اساس ماتریس بازاریابی داخلی و ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف گونهشناسی همراستایی انواع اشتباهات کارکنان و یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی انجام شده است. بدین منظور نگارندگان به بررسی ادبیات و مرور عمیق مبانی نظری موجود در حوزه اشتباهات کارکنان و نحوه یادگیری از آنها با رویکرد بازاریابی داخلی در سازمانها برآمدهاند و سپس بر اساس ماتریس بازاریابی داخلی و تلفیق آن با نوع شناسی اشتباهات به چارچوبی تحلیلی دست یافتهاند. در نهایت جهت سنجش صحت چارچوب مذکور، از روش دلفی برای اطلاع از نظرات خبرگان استفاده گردیده است. خبرگان که از متخصصین و اندیشمندان حوزه منابع انسانی بودند با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که اشتباهات کششی و شلخته با روشهای بازاریابی تراکنشی همسو هستند به این شکل که اشتباهات کششی با یادگیری انرژیزا و اشتباهات شلخته با یادگیری کدگشایی همسویی دارند. همچنین مشخص گردید اشتباهات لحظهای و پر مخاطره با روشهای بازاریابی رابطهای همسو هستند به این شکل که اشتباهات لحظهای با یادگیری پراکنشی و اشتباهات پرمخاطره با یادگیری مبتنی بر اختیاردهی همسویی دارند. با توجه به یافتههای حاصل از اجماع خبرگان میتوان نتیجه گرفت که بین گونههای مختلف اشتباهات کارکنان و بازاریابی داخلی همراستایی وجود دارد.
احمد اسدی؛ نبی اله محمدی؛ هما درودی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی ارائه مدل پارادایمی حرفهگرایی مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها اکتشافی و با رویکرد کیفی انجام شد.ه است دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای عمیق از 12 نفر از خبرگان دانشگاهی گردآوری شد. تحلیل دادهها با رویکرد نظریه دادهبنیاد نشان داد ظرفیتهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی ارائه مدل پارادایمی حرفهگرایی مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها اکتشافی و با رویکرد کیفی انجام شد.ه است دادههای تحقیق از طریق مصاحبههای عمیق از 12 نفر از خبرگان دانشگاهی گردآوری شد. تحلیل دادهها با رویکرد نظریه دادهبنیاد نشان داد ظرفیتهای فردی و عوامل سازمانی- کارکردی، بهعنوان شرایط علّی؛ عوامل سازمان-نهادی بهعنوان شرایط زمینهای؛ عوامل فراسازمانی بهعنوان شرایط مداخلهگر؛ بازآفرینی منابع انسانی و حکمرانی و مشروعیت بخشی به منابع انسانی بهعنوان راهبردها و ارتقا سلامت و تعالی سازمانی و نیروی انسانی بالنده بهعنوان پیامدهای حرفهگرایی مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی هستند. همچنین مقوله مرکزی پژوهش، حرفهگرایی مدیریت منابع انسانی انتخاب شد که شامل دو مقوله مدیریت منابع انسانی بالنده و مدیریت نیروی انسانی حرفهای است و از نظر جامعیت و انتزاعی بودن سایر مقولات را در خود جای میدهد.
سیدرضا پورغفاری؛ علیرضا منظری توکلی؛ سنجر سلاجقه؛ مهدی دهقانی سلطانی
چکیده
هدف پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان با میانجیگری توانمندسازی کارکنان در ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب بانک در تهران بزرگ با استفاده از تکنیک دیمتل فازی است. پژوهش حاضر توصیفی – اکتشافی و از نظر هدف کاربردی و تحلیل دادههای آن آمیخته بوده که در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمّی از روش دیمتل فازی استفاده شد؛ در ...
بیشتر
هدف پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان با میانجیگری توانمندسازی کارکنان در ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب بانک در تهران بزرگ با استفاده از تکنیک دیمتل فازی است. پژوهش حاضر توصیفی – اکتشافی و از نظر هدف کاربردی و تحلیل دادههای آن آمیخته بوده که در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمّی از روش دیمتل فازی استفاده شد؛ در بخش کیفی مصاحبه به روش عمیق نیمهساختاریافته بین 16 خِبره که به روش گلوله برفی هدفمند شناسایی شدند انجام که 4 بُعد برای فرهنگسازمانی شامل: مشتریمداری، نظماندیشی، تخصصگرایی و اخلاقمندی؛ 4 بُعد برای توانمندسازی کارکنان شامل: آموزش، پویایی، مسئولیتپذیری و بازخورد و 4 بُعد برای آوای کارکنان شامل: بهرهمند، سودمند، سازگار و انذار شناسایی شد. در فاز کمّی نیز با توزیع پرسشنامه بین 9 نفر از خِبرگان که با استفاده از روش گلوله برفی هدفمند شناسایی شدند و با استفاده از تکنیک دیمتل فازی وابستگی درونی و تأثیرات متقابل معیارهای مزبور بر یکدیگر بررسی شد؛ نتایج نشان داد، معیارهای آموزش، مسئولیتپذیری، آوای سودمند، اخلاقمندی، نظماندیشی، تخصصگرایی، پویایی و آوای انذار به ترتیب جزء معیارهای تأثیرگذار بوده و معیارهای بازخورد، آوای بهرهمند، مشتریمداری و آوای سازگار جزء معیارهای تأثیرپذیر میباشند.
سعید زرندی؛ احمد صداقت پیشه
چکیده
هدف این پژوهش ترسیم نقشه علم مبارزه با فساد اداری است. بدین منظور در گام نخست واژهنامه فساد اداری برای درک هرچه بهتر این مقوله مشخص گردید. که در این بین واژهنامه سازمان شفافیت بین الملل جامعترین و کاملترین واژهنامه را دارا میباشد که شامل تمام زوایای آشکار و نهان فساد اداری می شود. سپس با استفاده از این واژهنامه اقدام به جستجو ...
بیشتر
هدف این پژوهش ترسیم نقشه علم مبارزه با فساد اداری است. بدین منظور در گام نخست واژهنامه فساد اداری برای درک هرچه بهتر این مقوله مشخص گردید. که در این بین واژهنامه سازمان شفافیت بین الملل جامعترین و کاملترین واژهنامه را دارا میباشد که شامل تمام زوایای آشکار و نهان فساد اداری می شود. سپس با استفاده از این واژهنامه اقدام به جستجو در پایگاه استنادی علوم آی اس آی صورت گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نقشه علم مبارزه با فساد اداری شامل ۲۶ حوزه موضوعی اصلی میباشدکه این حوزههای موضوعی به ۱۰ دسته کلیتر تقسیم میشوند که ۵حوزه نواحی نقشه و ۵ حوزه،از جمله حوزههای مستقل هستند. نزدیکترین حوزه نسبت به رشتهی مبارزه با فساد اداری حوزه" حسابداری و مالی"و دورترین حوزه" سیاست عمومی و مدیریت زیست محیطی" است. همچنین ۳۴ حوزه به عنوان حوزههای موضوعی فرعی این علم شناسایی شدند. بر اساس حوزههای موضوعی اصلی و فرعی بدست آمده ،اقدام به ترسیم نقشه علم مبارزه با فساد اداری گردید.