نظریه های رفتاری سازمان
مهدی یزدان شناس؛ حامد دهقانان؛ شهرام خلیل نژاد؛ شهرام آذری راد
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفهها و ابعاد توانمندی روانشناختی در سه سطح سازمانی، گروهی و فردی در صنعت آب و فاضلاب کشور بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی است. مدیران و خبرگان مرتبط با منابع انسانی صنعت آب و فاضلاب کشور جامعه تحقیق را تشکیل دادهاند. جهت گردآوری اطلاعات در بخش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفهها و ابعاد توانمندی روانشناختی در سه سطح سازمانی، گروهی و فردی در صنعت آب و فاضلاب کشور بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی است. مدیران و خبرگان مرتبط با منابع انسانی صنعت آب و فاضلاب کشور جامعه تحقیق را تشکیل دادهاند. جهت گردآوری اطلاعات در بخش کیفی با 20 نفر از مطلعین کلیدی که با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع انتخاب شدند، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از مصاحبه از روش تحلیل مضمون استفاده شده است که در نهایت در سطح سازمان 18تم از جمله توسعه منابع انسانی، جو سازمانی، نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان، تخصیص اعتبارات؛ درسطح گروه پنج تم شامل انسجام گروهی، یادگیری گروهی، خودباوری گروهی، موفقیت گروه، هویت گروهی؛ و درسطح فردی 11تم از جمله توفیق طلبی، نگرش دینی، مسئولیتپذیری کارکنان شناسایی گردید. در بخش کمّی نیز نمونه ای در دسترس از کارکنان صنعت آب و فاضلاب کشور انتخاب و یافتههای بخش کیفی با استفاره از روش مدل یابی معادلات ساختاری بررسی و تایید شد. نتایج تحقیق میتواند در شناخت جامعتر توانمندسازی روانشناختی مفید باشد.
رهبری سازمانی
فاطمه سادات میر؛ سیدمهدی الوانی؛ حامد دهقانان؛ مهدی گلشنی؛ زهره دهدشتی شاهرخ
چکیده
اهمیت رهبری از یکسو و کثرت نظریات در این حوزه از سویدیگر، لزوم بازاندیشی و انجام تحقیقات در این خصوص را بیشتر میکند. هدف این پژوهش اکتشافی، شناسایی خلاءهای نظریات رهبری موجود، و ارائۀ فرانظریۀ جدیدی به منظور رفع این خلاءهاست. در این پژوهش کتابخانهای از فرانظریه که یکی از روشهای پژوهش موثر جهت بازاندیشی در علم است، استفادهشدهاست. ...
بیشتر
اهمیت رهبری از یکسو و کثرت نظریات در این حوزه از سویدیگر، لزوم بازاندیشی و انجام تحقیقات در این خصوص را بیشتر میکند. هدف این پژوهش اکتشافی، شناسایی خلاءهای نظریات رهبری موجود، و ارائۀ فرانظریۀ جدیدی به منظور رفع این خلاءهاست. در این پژوهش کتابخانهای از فرانظریه که یکی از روشهای پژوهش موثر جهت بازاندیشی در علم است، استفادهشدهاست. ما از الگوی MO، یا فرانظریۀ تاسیسی بهرهگرفتیم. تکنیک جمعآوری اطلاعات، مطالعات سیستماتیک بوده، و روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل محتوا میباشد. جامعۀ آماری، تمامی مقالاتیاند که به بررسی نظریات رهبری پرداختهاند. نمونهگیری به روش قضاوتی، تا اشباع نظری به عدد 200 مقاله رسید. ما در این پژوهش، ابتدا به دستهبندی نظریات رهبری مبتنی بر پاردایمهای پنجگانۀ علم پرداختیم و سپس خلاء-های تئوریک را شناساییکردیم. براساس یافتههای تحقیق، خلاءهای موجود در نظریات رهبری سازمان به هستی شناسی مادی حاکم بر آنها بازمیگردد و راهحل این خلاءها تغییر دیدگاه بهسمت فرانظریۀ وحدتگرا و شناخت انسان در ابعاد بالاتر وجود است. ما دیدگاه فرانظری خود را مبتنی بر نظریات وحدتگرای فیزیک ارائهکردهایم، زیرا هستیشناسی وحدتگرا با تاکید بر کثرت ابعاد، و وحدت نیروها در هستی، حقیقت را چیزی فراتر از عالم ماده میداند و میتواند نظرات متکثر را زیر یک چتر جمعکند.
مهدی یزدان شناس؛ حامد دهقانان؛ سعید صحت؛ فروغ سقائیان
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای استراتژیهای مسیر شغلی مدیران در صنعت بیمه ایران بوده است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت تحقیق از نوع کیفی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. مشارکتکنندگان که تعداد آنها بر اساس اشباع نظری تعیین گردید را مدیران صنعت بیمه تشکیل دادهاند که بهصورت نمونهگیری نظری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای استراتژیهای مسیر شغلی مدیران در صنعت بیمه ایران بوده است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت تحقیق از نوع کیفی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. مشارکتکنندگان که تعداد آنها بر اساس اشباع نظری تعیین گردید را مدیران صنعت بیمه تشکیل دادهاند که بهصورت نمونهگیری نظری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از روش دادهبنیاد انجام شد. یافتههای تحقیق حاکی از شناسایی شرایط علی تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی از جمله لنگرگاههای مسیر شغلی، فلات مسیر شغلی عینی و ذهنی؛ پدیده اصلی در استراتژیهای مسیرشغلی شامل شبکهسازی، ارائه خود و جاذبههای بین-فردی؛ شرایط زمینهای و محیط تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل روشن بودن گامهای مسیر شغلی، نگاه هزینهای به آموزش و جنسیت؛ شرایط مداخلهگر تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل تناسب شغل با شاغل، نظام شایستهسالاری و تناسب شغل با علائق فردی؛ راهبردها و کنشهای تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل سرمایه انسانی، نحوه ارتباط و دانش فنی افراد؛ و پیامدهای استراتژیهای مسیرشغلی مواردی همچون شناخته شدن، استقلال و شکوفایی استعدادهای مدیران صنعت بیمه در ایران بودند.
سیدعلی اکبر افجه؛ وحید خاشعی ورنامخواستی؛ حامد دهقانان؛ آرتیمس مسوه مبارکه
چکیده
امروزه تعاملات مهم انسانی به واسطه فناوری اطلاعات صورت میگیرد و این امر یک بازسازی در مفهوم رهبری را میطلبد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی رهبری مجازی است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از لحاظ گردآوری داده، توصیفی است.جهت انجام این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد چندگانه به صورت ترکیبی از روش نظریه داده بنیاد و فراترکیب استفاده شده ...
بیشتر
امروزه تعاملات مهم انسانی به واسطه فناوری اطلاعات صورت میگیرد و این امر یک بازسازی در مفهوم رهبری را میطلبد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی رهبری مجازی است. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و از لحاظ گردآوری داده، توصیفی است.جهت انجام این پژوهش از روش نظریه داده بنیاد چندگانه به صورت ترکیبی از روش نظریه داده بنیاد و فراترکیب استفاده شده است.در ابتدا با استفاده از روش فراترکیب 32 پژوهش انتخاب و کدهای مربوطه شناسایی شد در ادامه با استفاده از مصاحبه با 15 نفر از خبرگان دانشگاهی که به روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند و تحلیل دادهها در قالب نظریه داده بنیاد، مفاهیم و مقولههای نهایی استخراج گردید. بر این اساس هوش احساسی، هوش فرهنگی، یادگیری مستمر، تابآوری، کاریزمای الکترونیک، همدلی دیجیتال و اصالت به عنوان صفات شخصی؛ سازگاری، گشودگی در برابر تجربه، ریسکپذیری، اجتماعی الکترونیک و انتقادپذیری به عنوان صفات شخصیتی؛ مهارت نوشتن دیجیتال، سواد دیجیتال، مخاطبشناسی، اقناع و ترغیب، برندسازی شخصی و شبکهسازی اجتماعی به عنوان مهارتهای ارتباطی؛ و اعتمادسازی الکترونیک، مدیریت تغییر الکترونیک، نفوذ و تأثیرگذاری از راه دور، مهارت شناختی و توانمندسازی و مهارت بین فردی به عنوان مهارتهای رفتاری شناسایی شدند. یافتههای این پژوهش میتواند به رهبری افراد در فضای مجازی کمک نماید.
مهدی یزدان شناس؛ سعید باباخانی
چکیده
تعهد سازمانی و رضایت شغلی نمایندگان فروش و عملکرد آنها در هر صنعت و عرصهای یکی از عاملان اصلی و تاثیرگذار در موفقیت سازمانها است. رفتار شبکهای به عنوان مفهومی جدید در ادبیات رفتار فردی و سازمانی، مورد بررسی برخی از محققان قرار گرفته و رابطه این نوع از استراتژی رفتاری در میان کارکنان و نمایندگان فروش با تعهد سازمانی و رضایت ...
بیشتر
تعهد سازمانی و رضایت شغلی نمایندگان فروش و عملکرد آنها در هر صنعت و عرصهای یکی از عاملان اصلی و تاثیرگذار در موفقیت سازمانها است. رفتار شبکهای به عنوان مفهومی جدید در ادبیات رفتار فردی و سازمانی، مورد بررسی برخی از محققان قرار گرفته و رابطه این نوع از استراتژی رفتاری در میان کارکنان و نمایندگان فروش با تعهد سازمانی و رضایت شغلی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. از همینرو و به منظور غنیتر کردن تحقیقات در این رابطه و همچنین جهت توسعه مفهوم رفتار شبکهای و تاثیرات آن، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر رفتار شبکهای نمایندگان فروش بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنها صورت گرفته است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونهگیری خوشهای از میان نمایندگان فروش شرکت بیمه پارسیان گردآوری شده و با استفاده از تحلیلهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه معناداری بین انواع تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر، هنجاری) است. همچنین رضایت شغلی نمایندگان فروش به عنوان متغیر میانجی، نقش تعیین کنندهای در رابطه میان انواع رفتار شبکهای و انواع تعهد سازمانی آنها دارد.
حامد دهقانان؛ کریم رحمتی
چکیده
در این پژوهش ، هدف اصلی شناسایی و اثبات رابطه بین عوامل موثر و موفقیت سیستم های مدیریت منابع انسانی الکترونیک می باشد. در همین راستا ، محقق با مطالعه ادبیات مربوطه و جمع اوری شاخصه ها ، انها را در قالب چهار گروه عوامل تکنولوژیکی ، سازمانی ، رفتاری و محیطی دسته بندی کرده است . جامعه آماری این پژوهش ، متخصصان و کارکنان بخش منابع انسانی ...
بیشتر
در این پژوهش ، هدف اصلی شناسایی و اثبات رابطه بین عوامل موثر و موفقیت سیستم های مدیریت منابع انسانی الکترونیک می باشد. در همین راستا ، محقق با مطالعه ادبیات مربوطه و جمع اوری شاخصه ها ، انها را در قالب چهار گروه عوامل تکنولوژیکی ، سازمانی ، رفتاری و محیطی دسته بندی کرده است . جامعه آماری این پژوهش ، متخصصان و کارکنان بخش منابع انسانی شرکت های خریداری کننده نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی الکترونیک شرکت همکاران سیستم در سطح شهر تهران می باشد. فرایند نمونه گیری از جامعه آماری ذکر شده انجام شده و حجم نمونه 297 نفر براورد شد. روش تحقیق در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جهت جمع اوری داده ها از یک پرسشنامه محقق ساخته 43 سوالی استفاده شده است. در نهایت 270 پرسشنامه جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاکی از این است که بین این عوامل چهارگانه و موفقیت سیستم های مدیریت منابع انسانی الکترونیک رابطه معنا دار وجود دارد و عوامل رفتاری دارای بالاترین ضریب اهمیت می باشند.