نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
4 مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفهها و ابعاد توانمندی روانشناختی در سه سطح سازمانی، گروهی و فردی در صنعت آب و فاضلاب کشور بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی است. مدیران و خبرگان مرتبط با منابع انسانی صنعت آب و فاضلاب کشور جامعه تحقیق را تشکیل دادهاند. جهت گردآوری اطلاعات در بخش کیفی با 20 نفر از مطلعین کلیدی که با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع انتخاب شدند، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از مصاحبه از روش تحلیل مضمون استفاده شده است که در نهایت در سطح سازمان 18تم از جمله توسعه منابع انسانی، جو سازمانی، نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان، تخصیص اعتبارات؛ درسطح گروه پنج تم شامل انسجام گروهی، یادگیری گروهی، خودباوری گروهی، موفقیت گروه، هویت گروهی؛ و درسطح فردی 11تم از جمله توفیق طلبی، نگرش دینی، مسئولیتپذیری کارکنان شناسایی گردید. در بخش کمّی نیز نمونه ای در دسترس از کارکنان صنعت آب و فاضلاب کشور انتخاب و یافتههای بخش کیفی با استفاره از روش مدل یابی معادلات ساختاری بررسی و تایید شد. نتایج تحقیق میتواند در شناخت جامعتر توانمندسازی روانشناختی مفید باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Cross-level Model for Employees Psychological Empowerment in Water and Sewage Industry
نویسندگان [English]
- Mehdi Yazdanshenas 1
- hamed dehghanan 2
- Shahram Khalilnezhad 3
- Shahram Azarirad 4
1 Associate Professor. Allameh Tabataba’i University Faculty of Management & Accounting
2 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba`i University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba`i University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba`i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The aim of the current research was to identify the components of psychological empowerment at three levels in the country's water and sewage industry, which was done with a mixed exploratory approach. The research method is applied in terms of purpose and descriptive method. Managers and experts related to human resources of the country's water and sewage industry have formed the research community. In order to collect information in the qualitative section, a semi-structured interview was conducted with 20 key informants who were selected by a targeted method until saturation. To analyze the data , thematic analysis method was used, which finally resulted in 18 themes at the organization level, including human resources development, organizational climate, monitoring and evaluation of employee performance, credit allocation; at the group level, five themes include group cohesion, group learning, group self-confidence, group success, group identity; and at the individual level, 11 themes were identified, including seeking success, religious attitude, and employee responsibility. In the quantitative part, an available sample was selected from the employees of the country's water and sewage industry, and the findings of the qualitative part were checked and confirmed with reference to the structural equation modeling method.
کلیدواژهها [English]
- Empowerment
- Psychological Empowerment
- Multilevel Analysis
- Water and sewage industry
- امامی، حسین. (۱۳۹۶). اولویتبندی عوامل رفتاری موثر در توانمندسازی کارکنان سازمان بهزیستی کشور، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی صالحان.
- بختیاری، ماندانا. (1389). تحلیل رابطه بین توانمندسازی کارکنان و موفقیت سازمانی در مجتمع مس سرچشمه. پایان نامه کارشناسی ارشد.
- پورغفاری، سیدرضا.، منظری توکلی، علیرضا.، سلاجفه، سنجر. و دهقانی سلطانی، مهدی. (1402). تاثیر فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان با میانجیگری توانمندسازی کارکنان. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 32(108)، 273-223.https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.70601.4228
- دهقانی زاده، مرضیه،. شجاعی فرد، علی.، و زارعی پیزادانی، سجاد. (1402). تحلیل تاثیر رهبری تحول گرا بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش هویت یابی سازمانی، تعلق خاطر کاری، توانمندسازی روان شناختی و شخصیت کنش گرا. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 32(107)، 285-229. https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.69307.4193
- رسولزاده، مریم.، و براتی، جواد. (1395). ارائه راهبردهای افزایش درآمد در شرکت آب و فاضلاب: مطالعه موردی شرکت آب و فاضلاب مشهد. نشریه علوم و مهندسی آب و فاضلاب، 1(1)، 27-20. https://doi.org/ 22112/JWWSE.2017.51036
- شکیب، علیرضا.، عزیزنژاد، صمد.، و کراری، صمد. (۱۳۹۷). تاثیر انعطاف درمدیریت منابع انسانی بر توانمندسازی کارکنان و سلامت سازمانی مطالعه موردی: شرکت شهرکهای صنعتی استان آذربایجان غربی. کنفرانس بین المللی یافتههای نوین در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و بانکداری. تهران، شرکت همایش آروین البرز.
- فرجام، سعید.، خیری، محمد.، درینی، موسی. (۱۳۹۷). تاثیر تفکر استراتژیک مدیران بر توانمندسازی کارکنان (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان کرمان). دومین همایش بینالمللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد در توسعه پایدار. مشهد، موسسه تعاونی دانش بنیان کمرآوش.
- میر، حسین. (۱۳۹۷). ارزیابی راههای توانمندسازی کارکنان در دانشکده فنی فرخی سیستانی. دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. تهران، موسسه آموزش عالی علامه خویی (ره)، شرکت بین المللی کوش.
- نیکنامی، مصطفی،. عباس پور، عباس.، تقوی فرد، محمدتقی،. و اصغری، پرستو. (1400). روش های ارتقاء ابعاد توانمندسازی روانشناختی کارکنان سازمان صمت در شرایط اپیدمی گووید19. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 30(102)، 35-7.https://doi.org/10.22054/jmsd.2021.60984.3947
- Avolio, B. J., Zhu, W., Koh, W., & Bhatia, P. (2004). Transformational leadership and organizational commitment: Mediating role of psychological empowerment and moderating role of structural distance. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 25(8), 951-968. https://doi.org/10.1002/job.283
- Baird, K. & Wang, H. (2010). Employee empowerment: extent of adoption and influential factors. Personnel Review, 39, 574-599. https://doi.org/10.1108/00483481011064154
- Berne, A., Planas-Lladó, A., Vila-Mumbrú, C., & Valdivia-Vizarreta, P. (2023). Factors that enhance and limit youth empowerment, according to social educators. Qualitative Research Journal, 23(5), 588-603. https://doi.org/10.1108/QRJ-04-2023-0063
- Chen, G., & Klimoski, R. J. (2003). The impact of expectations on newcomer performance in teams as mediated by work characteristics, social exchanges, and empowerment. Academy of Management Journal, 46, 591-607. https://doi.org/10.5465/30040651
- Chen, G., Kirkman, B. L., Kanfer, R., Allen, D., & Rosen, B. (2007). A multilevel study of leadership, empowerment, and performance in teams. Journal of Applied Psychology, 92, 331-346. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.2.331
- Chen, G., Sharma, P. N., Edinger, S. K., Shapiro, D. L., & Farh, J. L. (2011). Motivating and demotivating forces in teams: cross-level influences of empowering leadership and relationship conflict. Journal of Applied Psychology, 96(3), 541-557. https://doi.org/10.1037/a0021886
- Denton, D. K. 1992. Multi-skilled teams to replace old work systems. HR Magazine, 37: 48-56.
- Douglas, S., Merritt, D., Roberts, R., & Watkins, D. (2022). Systemic leadership development: impact on organizational effectiveness. International Journal of Organizational Analysis, 30(2), 568-588. https://doi.org/10.1108/IJOA-05-2020-2184
- Dumaine, B. 1990. Who needs a boss? Fortune, May 7: 52-56.
- Gren, L., Goldman, A., & Jacobsson, C. (2020). Agile ways of working: A team maturity perspective. Journal of Software: Evolution and Process, 32, 1-17. https://doi.org/10.1002/smr.2244
- Iqbal, Q., Ahmad, N. H., Nasim, A., & Khan, S. A. R. (2020). A moderated-mediation analysis of psychological empowerment: Sustainable leadership and sustainable performance. Journal of Cleaner Production, 262, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121429
- Jiang, X., Flores, H. R., Leelawong, R., & Manz, C. C. (2016). The effect of team empowerment on team performance: A cross-cultural perspective on the mediating roles of knowledge sharing and intra-group conflict. International Journal of Conflict Management, 27(1), 62-87. https://doi.org/10.1108/IJCMA-07-2014-0048
- Jo, S. J., & Park, S. (2016). Critical review on power in organization: empowerment in human resource development. European Journal of Training and Development, 40(6), 390-406. https://doi.org/10.1108/EJTD-01-2016-0005
- Kahl, J., de Klerk, S., & Whiteoak, J. (2023). Managing empowerment: adjusting organizational units' autonomy to achieve corporate agility. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 10(4), 527-545. https://doi.org/10.1108/JOEPP-05-2022-0126
- Khatoon, A., Rehman, S. U., Islam, T., & Ashraf, Y. (2024). Knowledge sharing through empowering leadership: the roles of psychological empowerment and learning goal orientation. Global Knowledge, Memory and Communication, 73(4/5), 682-697. https://doi.org/10.1108/GKMC-08-2022-0194
- Kirrane, M., Kilroy, S., & O'Connor, C. (2019). The moderating effect of team psychological empowerment on the relationship between abusive supervision and engagement. Leadership & Organization Development Journal, 40(1), 31-44. https://doi.org/10.1108/LODJ-07-2018-0252
- Koppenhafer, L., Scott, K., Weaver, T., & Mulder, M. (2023). The service empowerment model: a collaborative approach to reducing vulnerability. Journal of Services Marketing. 37(5), 911-926. https://doi.org/10.1108/JSM-10-2022-0317
- Lin, M., Wu, X., & Ling, Q. (2017). Assessing the effectiveness of empowerment on service quality: A multi-level study of Chinese tourism firms. Tourism Management, 61, 411-425. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.03.001
- Liu, X., Yu, J., Guo, Q., & Li, J. (2022). Employee engagement, its antecedents and effects on business performance in hospitality industry: a multilevel analysis. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 34(12), 4631-4652. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.03.001
- Maan, A. T., Abid, G., Butt, T. H., Ashfaq, F., & Ahmed, S. (2020). Perceived organizational support and job satisfaction: a moderated mediation model of proactive personality and psychological empowerment. Future Business Journal, 6, 1-12. https://doi.org/10.1186/s43093-020-00027-8
- Malik, M., Sarwar, S., & Orr, S. (2021). Agile practices and performance: Examining the role of psychological empowerment. International Journal of Project Management, 39(1), 10-20. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2020.09.002
- Marks, M. A., Mathieu, J. E., & Zaccaro, S. J. 2001. A temporally based framework and taxonomy of team pro-cesses. Academy of Management Review, 26, 356-376. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4845785
- Menon, S. (2001). Employee empowerment: An integrative psychological approach. Applied Psychology, 50(1), 153-180.
- https://doi.org/10.1111/1464-0597.00052
- Mills, A. J., Berthon, P. R., & Pitt, C. (2020). Agile authorship: Evolving models of innovation for information-intensive offerings. Journal of Business Research, 110, 577-583. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.05.010
- Muthuveloo, R. (2017). The Impact of Enterprise Risk Management, Strategic Agility, and Quality of Internal Audit Function on Firm Performance. International Review of Management and Marketing, 7(1), 222-229.
- Nakhoda, M., & Rahimian, S. (2015). Factors affecting empowerment of female librarians, views of female managers of Tehran public libraries. Library Management, 36(8/9), 663-672. https://doi.org/10.1108/LM-09-2015-0059
- Nauman, S., Musawir, A. U., Munir, H., & Rasheed, I. (2022). Enhancing the impact of transformational leadership and team-building on project success: The moderating role of empowerment climate. International Journal of Managing Projects in Business, 15(2), 423-447.
- Nowak, R. (2021). Structural empowerment and serving culture as determinants of organizational identification and turnover intention. Management Research Review, 44(2), 318-340. https://doi.org/10.1108/IJMPB-02-2021-0031
- Oliveira, M., Andrade, J.R., Ratten, V., & Santos, E. (2023). Psychological empowerment for the future of work: Evidence from Portugal. Global Business and Organizational Excellence, 42(5), 65-78. https://doi.org/10.1002/joe.22194
- Olszewski, M. (2023). Agile project management as a stage for creativity: a conceptual framework of five creativity-conducive spaces. International Journal of Managing Projects in Business, 16(3), 496-520. https://doi.org/10.1108/IJMPB-05-2022-0111
- Ozpamuk, M., Bolatan, G. I., VanDerSchaaf, H., & Daim, T. (2023). Exploring empowerment as an enabler of effective knowledge management. Journal of Knowledge Management. 27(9), 2434-2461. https://doi.org/10.1108/JKM-09-2022-0747
- Pacheco, P. O., & Coello-Montecel, D. (2023). Does psychological empowerment mediate the relationship between digital competencies and job performance?. Computers in Human Behavior, 140, 107575. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107575
- Pan, S. Y. (2023). A review of multilevel analysis in hospitality management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(10), 3481-3496. https://doi.org/10.1108/IJCHM-05-2022-0628
- Peng, M. Y. P., Liang, Z., Fatima, I., Wang, Q., & Rasheed, M. I. (2023). The nexus between empowering leadership, job engagement and employee creativity: role of creative self-efficacy in the hospitality industry. Kybernetes. https://doi.org/10.1108/K-10-2022-1425
- Potnuru, R. K. G., Sahoo, C. K., & Sharma, R. (2018). Team building, employee empowerment and employee competencies: Moderating role of organizational learning culture. European Journal of Training and Development, 43(1/2), 39-60. https://doi.org/10.1108/EJTD-08-2018-0086
- Renkema, M., Meijerink, J., & Bondarouk, T. (2016). Advancing multilevel thinking and methods in HRM research. Journal of Organizational Effectiveness: people and performance, 3(2), 204-218. https://doi.org/10.1108/JOEPP-03-2016-0027
- Safari, A., Adelpanah, A., Soleimani, R., Aqagoli, P. H., Eidizadeh, R., & Salehzadeh, R. (2020). The effect of psychological empowerment on job burnout and competitive advantage. Management Research: Journal of the Iberoamerican Academy of Management, 18(1), 47-71. https://doi.org/10.1108/MRJIAM-06-2019-0935
- Saira, S., Mansoor, S., & Ali, M. (2021). Transformational leadership and employee outcomes: the mediating role of psychological empowerment. Leadership & Organization Development Journal, 42(1), 130-143. https://doi.org/10.1108/LODJ-05-2020-0189
- Schermuly, C. C., Creon, L., Gerlach, P., Grabmann, C., & Koch, J. (2022). Leadership styles and psychological empowerment: A meta-analysis. Journal of Leadership & Organizational Studies, 29(1), 73-95. https://doi.org/10.1177/15480518211067751
- Seibert, Scott E., Gang Wang, and Stephen H. Courtright. (2012). Supplemental Material for Antecedents and Consequences of Psychological and Team Empowerment in Organizations: A Meta-Analytic Review. Journal of Applied Psychology, 96, 981-1003.
- Silva, V. V., & Ribeiro, J. L. D. (2022). Human resource management for the resilience of public organizations: A model based on macro-competences. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 9(4), 656-674. https://doi.org/10.1108/JOEPP-08-2021-0235
- Son, J., Kim, D. H., Yun, S. W., Kim, H. J., & Kim, S. (2022). The development of regional vessel traffic congestion forecasts using hybrid data from an automatic identification system and a port management information system. Journal of Marine Science and Engineering, 10(12), 1956. https://doi.org/10.3390/jmse10121956
- Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38(5), 1442-1465.
- Spreitzer, G. M., & Quinn, R. E. (1997). Empowering middle managers to be transformational leaders. The Journal of Applied Behavioral Science, 32(3), 237-261. https://doi.org/10.1177/0021886396323001
- Spreitzer, G. M., Cameron, L., & Garrett, L. (2017). Alternative work arrangements: Two images of the new world of work. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4, 473-499. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032516-113332
- Verma, P., Kumar, V., Mittal, A., Gupta, P., & Hsu, S. C. (2022). Addressing strategic human resource management practices for TQM: the case of an Indian tire manufacturing company. The TQM Journal, 34(1), 29-69. https://doi.org/10.1108/TQM-02-2021-0037
- Wallace, J. C., Johnson, P. D., Mathe, K., & Paul, J. (2011). Structural and psychological empowerment climates, performance, and the moderating role of shared felt accountability. Journal of Applied Psychology, 96: 840-850.
- Zhang, X., Ye, H., & Li, Y. (2018). Correlates of structural empowerment, psychological empowerment and emotional exhaustion among registered nurses: A meta-analysis. Applied Nursing Research, 42, 9-16. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2018.04.006