نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی (ره)

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی مولفه‌ها و ابعاد توانمندی روان‌شناختی در سه سطح سازمانی، گروهی و فردی در صنعت آب و فاضلاب کشور بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی است. مدیران و خبرگان مرتبط با منابع انسانی صنعت آب و فاضلاب کشور جامعه تحقیق را تشکیل داده‌اند. جهت گردآوری اطلاعات در بخش کیفی با 20 نفر از مطلعین کلیدی که با روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع انتخاب شدند، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مصاحبه از روش تحلیل مضمون استفاده شده است که در نهایت در سطح سازمان 18تم از جمله توسعه منابع انسانی، جو سازمانی، نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان، تخصیص اعتبارات؛ درسطح گروه پنج تم شامل انسجام گروهی، یادگیری گروهی، خودباوری گروهی، موفقیت گروه، هویت گروهی؛ و درسطح فردی 11تم از جمله توفیق طلبی، نگرش دینی، مسئولیت‌پذیری کارکنان شناسایی گردید. در بخش کمّی نیز نمونه ای در دسترس از کارکنان صنعت آب و فاضلاب کشور انتخاب و یافته‌های بخش کیفی با استفاره از روش مدل یابی معادلات ساختاری بررسی و تایید شد. نتایج تحقیق می‌تواند در شناخت جامع‌تر توانمندسازی روان‌شناختی مفید باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Cross-level Model for Employees Psychological Empowerment in Water and Sewage Industry

نویسندگان [English]

  • Mehdi Yazdanshenas 1
  • hamed dehghanan 2
  • Shahram Khalilnezhad 3
  • Shahram Azarirad 4

1 Associate Professor. Allameh Tabataba’i University Faculty of Management & Accounting

2 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba`i University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba`i University, Tehran, Iran.

4 Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba`i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The aim of the current research was to identify the components of psychological empowerment at three levels in the country's water and sewage industry, which was done with a mixed exploratory approach. The research method is applied in terms of purpose and descriptive method. Managers and experts related to human resources of the country's water and sewage industry have formed the research community. In order to collect information in the qualitative section, a semi-structured interview was conducted with 20 key informants who were selected by a targeted method until saturation. To analyze the data , thematic analysis method was used, which finally resulted in 18 themes at the organization level, including human resources development, organizational climate, monitoring and evaluation of employee performance, credit allocation; at the group level, five themes include group cohesion, group learning, group self-confidence, group success, group identity; and at the individual level, 11 themes were identified, including seeking success, religious attitude, and employee responsibility. In the quantitative part, an available sample was selected from the employees of the country's water and sewage industry, and the findings of the qualitative part were checked and confirmed with reference to the structural equation modeling method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • Psychological Empowerment
  • Multilevel Analysis
  • Water and sewage industry
  1. امامی، حسین. (۱۳۹۶). اولویت­بندی عوامل رفتاری موثر در توانمندسازی کارکنان سازمان بهزیستی کشور، دومین کنفرانس بین­المللی مدیریت و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی صالحان.
  2. بختیاری، ماندانا. (1389). تحلیل رابطه بین توانمندسازی کارکنان و موفقیت سازمانی در مجتمع مس سرچشمه. پایان نامه کارشناسی ارشد.
  3. پورغفاری، سیدرضا.، منظری توکلی، علیرضا.، سلاجفه، سنجر. و دهقانی سلطانی، مهدی. (1402). تاثیر فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان با میانجیگری توانمندسازی کارکنان. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 32(108)، 273-223.https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.70601.4228
  4. دهقانی زاده، مرضیه،. شجاعی فرد، علی.، و زارعی پیزادانی، سجاد. (1402). تحلیل تاثیر رهبری تحول گرا بر رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش هویت یابی سازمانی، تعلق خاطر کاری، توانمندسازی روان شناختی و شخصیت کنش گرا. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 32(107)، 285-229. https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.69307.4193
  5. رسول­زاده، مریم.، و براتی، جواد. (1395). ارائه راهبردهای افزایش درآمد در شرکت آب و فاضلاب: مطالعه موردی شرکت آب و فاضلاب مشهد. نشریه علوم و مهندسی آب و فاضلاب، 1(1)، 27-20. https://doi.org/ 22112/JWWSE.2017.51036
  6. شکیب، علیرضا.، عزیزنژاد، صمد.، و کراری، صمد. (۱۳۹۷). تاثیر انعطاف درمدیریت منابع انسانی بر توانمندسازی کارکنان و سلامت سازمانی مطالعه موردی: شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی. کنفرانس بین المللی یافته‌های نوین در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و بانکداری. تهران، شرکت همایش آروین البرز.
  7. فرجام، سعید.، خیری، محمد.، درینی، موسی. (۱۳۹۷). تاثیر تفکر استراتژیک مدیران بر توانمندسازی کارکنان (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان کرمان). دومین همایش بین‌المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد در توسعه پایدار. مشهد، موسسه تعاونی دانش بنیان کمرآوش.
  8. میر، حسین. (۱۳۹۷). ارزیابی راه‌های توانمندسازی کارکنان در دانشکده فنی فرخی سیستانی. دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. تهران، موسسه آموزش عالی علامه خویی (ره)، شرکت بین المللی کوش.
  9. نیکنامی، مصطفی،. عباس پور، عباس.، تقوی فرد، محمدتقی،. و اصغری، پرستو. (1400). روش های ارتقاء ابعاد توانمندسازی روانشناختی کارکنان سازمان صمت در شرایط اپیدمی گووید19. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 30(102)، 35-7.https://doi.org/10.22054/jmsd.2021.60984.3947
  10. Avolio, B. J., Zhu, W., Koh, W., & Bhatia, P. (2004). Transformational leadership and organizational commitment: Mediating role of psychological empowerment and moderating role of structural distance. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior25(8), 951-968.‏ https://doi.org/10.1002/job.283
  11. Baird, K. & Wang, H. (2010). Employee empowerment: extent of adoption and influential factors. Personnel Review, 39, 574-599. https://doi.org/10.1108/00483481011064154
  12. Berne, A., Planas-Lladó, A., Vila-Mumbrú, C., & Valdivia-Vizarreta, P. (2023). Factors that enhance and limit youth empowerment, according to social educators. Qualitative Research Journal23(5), 588-603. https://doi.org/10.1108/QRJ-04-2023-0063
  13. Chen, G., & Klimoski, R. J. (2003). The impact of expectations on newcomer performance in teams as mediated by work characteristics, social exchanges, and empowerment. Academy of Management Journal, 46, 591-607. https://doi.org/10.5465/30040651
  14. Chen, G., Kirkman, B. L., Kanfer, R., Allen, D., & Rosen, B. (2007). A multilevel study of leadership, empowerment, and performance in teams. Journal of Applied Psychology, 92, 331-346. https://doi.org/10.1037/0021-9010.92.2.331
  15. Chen, G., Sharma, P. N., Edinger, S. K., Shapiro, D. L., & Farh, J. L. (2011). Motivating and demotivating forces in teams: cross-level influences of empowering leadership and relationship conflict. Journal of Applied Psychology96(3), 541-557.‏ https://doi.org/10.1037/a0021886
  16. Denton, D. K. 1992. Multi-skilled teams to replace old work systems. HR Magazine, 37: 48-56.
  17. Douglas, S., Merritt, D., Roberts, R., & Watkins, D. (2022). Systemic leadership development: impact on organizational effectiveness. International Journal of Organizational Analysis30(2), 568-588. https://doi.org/10.1108/IJOA-05-2020-2184
  18. Dumaine, B. 1990. Who needs a boss? Fortune, May 7: 52-56.
  19. Gren, L., Goldman, A., & Jacobsson, C. (2020). Agile ways of working: A team maturity perspective. Journal of Software: Evolution and Process, 32, 1-17. https://doi.org/10.1002/smr.2244
  20. Iqbal, Q., Ahmad, N. H., Nasim, A., & Khan, S. A. R. (2020). A moderated-mediation analysis of psychological empowerment: Sustainable leadership and sustainable performance. Journal of Cleaner Production262, 1-12.‏ https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121429
  21. Jiang, X., Flores, H. R., Leelawong, R., & Manz, C. C. (2016). The effect of team empowerment on team performance: A cross-cultural perspective on the mediating roles of knowledge sharing and intra-group conflict. International Journal of Conflict Management27(1), 62-87. https://doi.org/10.1108/IJCMA-07-2014-0048
  22. Jo, S. J., & Park, S. (2016). Critical review on power in organization: empowerment in human resource development. European Journal of Training and Development40(6), 390-406. https://doi.org/10.1108/EJTD-01-2016-0005
  23. Kahl, J., de Klerk, S., & Whiteoak, J. (2023). Managing empowerment: adjusting organizational units' autonomy to achieve corporate agility. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 10(4), 527-545. https://doi.org/10.1108/JOEPP-05-2022-0126
  24. Khatoon, A., Rehman, S. U., Islam, T., & Ashraf, Y. (2024). Knowledge sharing through empowering leadership: the roles of psychological empowerment and learning goal orientation. Global Knowledge, Memory and Communication73(4/5), 682-697. https://doi.org/10.1108/GKMC-08-2022-0194
  25. Kirrane, M., Kilroy, S., & O'Connor, C. (2019). The moderating effect of team psychological empowerment on the relationship between abusive supervision and engagement. Leadership & Organization Development Journal, 40(1), 31-44. https://doi.org/10.1108/LODJ-07-2018-0252
  26. Koppenhafer, L., Scott, K., Weaver, T., & Mulder, M. (2023). The service empowerment model: a collaborative approach to reducing vulnerability. Journal of Services Marketing. 37(5), 911-926. https://doi.org/10.1108/JSM-10-2022-0317
  27. Lin, M., Wu, X., & Ling, Q. (2017). Assessing the effectiveness of empowerment on service quality: A multi-level study of Chinese tourism firms. Tourism Management61, 411-425.‏ https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.03.001
  28. Liu, X., Yu, J., Guo, Q., & Li, J. (2022). Employee engagement, its antecedents and effects on business performance in hospitality industry: a multilevel analysis. International Journal of Contemporary Hospitality Management34(12), 4631-4652. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.03.001
  29. Maan, A. T., Abid, G., Butt, T. H., Ashfaq, F., & Ahmed, S. (2020). Perceived organizational support and job satisfaction: a moderated mediation model of proactive personality and psychological empowerment. Future Business Journal6, 1-12. https://doi.org/10.1186/s43093-020-00027-8
  30. Malik, M., Sarwar, S., & Orr, S. (2021). Agile practices and performance: Examining the role of psychological empowerment. International Journal of Project Management39(1), 10-20. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2020.09.002
  31. Marks, M. A., Mathieu, J. E., & Zaccaro, S. J. 2001. A temporally based framework and taxonomy of team pro-cesses. Academy of Management Review, 26, 356-376. https://doi.org/10.5465/amr.2001.4845785
  32. Menon, S. (2001). Employee empowerment: An integrative psychological approach. Applied Psychology50(1), 153-180.  
  33. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00052
  34. Mills, A. J., Berthon, P. R., & Pitt, C. (2020). Agile authorship: Evolving models of innovation for information-intensive offerings. Journal of Business Research110, 577-583. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.05.010
  35. Muthuveloo, R. (2017). The Impact of Enterprise Risk Management, Strategic Agility, and Quality of Internal Audit Function on Firm Performance. International Review of Management and Marketing, 7(1), 222-229.
  36. Nakhoda, M., & Rahimian, S. (2015). Factors affecting empowerment of female librarians, views of female managers of Tehran public libraries. Library Management36(8/9), 663-672.  https://doi.org/10.1108/LM-09-2015-0059
  37. Nauman, S., Musawir, A. U., Munir, H., & Rasheed, I. (2022). Enhancing the impact of transformational leadership and team-building on project success: The moderating role of empowerment climate. International Journal of Managing Projects in Business15(2), 423-447.
  38. Nowak, R. (2021). Structural empowerment and serving culture as determinants of organizational identification and turnover intention. Management Research Review44(2), 318-340. https://doi.org/10.1108/IJMPB-02-2021-0031
  39. Oliveira, M., Andrade, J.R., Ratten, V., & Santos, E. (2023). Psychological empowerment for the future of work: Evidence from Portugal. Global Business and Organizational Excellence, 42(5), 65-78. https://doi.org/10.1002/joe.22194
  40. Olszewski, M. (2023). Agile project management as a stage for creativity: a conceptual framework of five creativity-conducive spaces. International Journal of Managing Projects in Business16(3), 496-520. https://doi.org/10.1108/IJMPB-05-2022-0111
  41. Ozpamuk, M., Bolatan, G. I., VanDerSchaaf, H., & Daim, T. (2023). Exploring empowerment as an enabler of effective knowledge management. Journal of Knowledge Management. 27(9), 2434-2461. https://doi.org/10.1108/JKM-09-2022-0747
  42. Pacheco, P. O., & Coello-Montecel, D. (2023). Does psychological empowerment mediate the relationship between digital competencies and job performance?. Computers in Human Behavior140, 107575. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107575
  43. Pan, S. Y. (2023). A review of multilevel analysis in hospitality management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(10), 3481-3496. https://doi.org/10.1108/IJCHM-05-2022-0628
  44. Peng, M. Y. P., Liang, Z., Fatima, I., Wang, Q., & Rasheed, M. I. (2023). The nexus between empowering leadership, job engagement and employee creativity: role of creative self-efficacy in the hospitality industry. Kybernetes. https://doi.org/10.1108/K-10-2022-1425
  45. Potnuru, R. K. G., Sahoo, C. K., & Sharma, R. (2018). Team building, employee empowerment and employee competencies: Moderating role of organizational learning culture. European Journal of Training and Development43(1/2), 39-60. https://doi.org/10.1108/EJTD-08-2018-0086
  46. Renkema, M., Meijerink, J., & Bondarouk, T. (2016). Advancing multilevel thinking and methods in HRM research. Journal of Organizational Effectiveness: people and performance3(2), 204-218. https://doi.org/10.1108/JOEPP-03-2016-0027
  47. Safari, A., Adelpanah, A., Soleimani, R., Aqagoli, P. H., Eidizadeh, R., & Salehzadeh, R. (2020). The effect of psychological empowerment on job burnout and competitive advantage. Management Research: Journal of the Iberoamerican Academy of Management,18(1), 47-71. https://doi.org/10.1108/MRJIAM-06-2019-0935
  48. Saira, S., Mansoor, S., & Ali, M. (2021). Transformational leadership and employee outcomes: the mediating role of psychological empowerment. Leadership & Organization Development Journal, 42(1), 130-143. https://doi.org/10.1108/LODJ-05-2020-0189
  49. Schermuly, C. C., Creon, L., Gerlach, P., Grabmann, C., & Koch, J. (2022). Leadership styles and psychological empowerment: A meta-analysis. Journal of Leadership & Organizational Studies, 29(1), 73-95. https://doi.org/10.1177/15480518211067751
  50. Seibert, Scott E., Gang Wang, and Stephen H. Courtright. (2012). Supplemental Material for Antecedents and Consequences of Psychological and Team Empowerment in Organizations: A Meta-Analytic Review. Journal of Applied Psychology, 96, 981-1003.
  51. Silva, V. V., & Ribeiro, J. L. D. (2022). Human resource management for the resilience of public organizations: A model based on macro-competences. Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance9(4), 656-674. https://doi.org/10.1108/JOEPP-08-2021-0235
  52. Son, J., Kim, D. H., Yun, S. W., Kim, H. J., & Kim, S. (2022). The development of regional vessel traffic congestion forecasts using hybrid data from an automatic identification system and a port management information system. Journal of Marine Science and Engineering, 10(12), 1956. https://doi.org/10.3390/jmse10121956
  53. Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal38(5), 1442-1465.
  54. Spreitzer, G. M., & Quinn, R. E. (1997). Empowering middle managers to be transformational leaders. The Journal of Applied Behavioral Science32(3), 237-261. https://doi.org/10.1177/0021886396323001
  55. Spreitzer, G. M., Cameron, L., & Garrett, L. (2017). Alternative work arrangements: Two images of the new world of work. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior4, 473-499. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-032516-113332
  56. Verma, P., Kumar, V., Mittal, A., Gupta, P., & Hsu, S. C. (2022). Addressing strategic human resource management practices for TQM: the case of an Indian tire manufacturing company. The TQM Journal34(1), 29-69. https://doi.org/10.1108/TQM-02-2021-0037
  57. Wallace, J. C., Johnson, P. D., Mathe, K., & Paul, J. (2011). Structural and psychological empowerment climates, performance, and the moderating role of shared felt accountability. Journal of Applied Psychology, 96: 840-850.
  58. Zhang, X., Ye, H., & Li, Y. (2018). Correlates of structural empowerment, psychological empowerment and emotional exhaustion among registered nurses: A meta-analysis. Applied Nursing Research42, 9-16.‏ https://doi.org/10.1016/j.apnr.2018.04.006