نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 1. استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
2 کارشناس ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
تعهد سازمانی و رضایت شغلی نمایندگان فروش و عملکرد آنها در هر صنعت و عرصهای یکی از عاملان اصلی و تاثیرگذار در موفقیت سازمانها است. رفتار شبکهای به عنوان مفهومی جدید در ادبیات رفتار فردی و سازمانی، مورد بررسی برخی از محققان قرار گرفته و رابطه این نوع از استراتژی رفتاری در میان کارکنان و نمایندگان فروش با تعهد سازمانی و رضایت شغلی آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. از همینرو و به منظور غنیتر کردن تحقیقات در این رابطه و همچنین جهت توسعه مفهوم رفتار شبکهای و تاثیرات آن، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر رفتار شبکهای نمایندگان فروش بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنها صورت گرفته است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و به روش نمونهگیری خوشهای از میان نمایندگان فروش شرکت بیمه پارسیان گردآوری شده و با استفاده از تحلیلهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رابطه معناداری بین انواع تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر، هنجاری) است. همچنین رضایت شغلی نمایندگان فروش به عنوان متغیر میانجی، نقش تعیین کنندهای در رابطه میان انواع رفتار شبکهای و انواع تعهد سازمانی آنها دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Network Behavior on Job Satisfaction and Organizational Commitment
نویسندگان [English]
- Mehdi Yazdanshenas 1
- Saeid Babakhani 2
1 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University
2 MA in Business Management, Department of Business Management, Faculty of Management andAccounting. Allameh Tabataba'i University,Tehran
چکیده [English]
Sales persons and their performance in each industry and area is one of the main factors affecting the success of organizations. Network behavior as a new concept in personal and organizational behavior literature, is under researchers’ consideration. In this research the researcher was going to gather proper content about networking behavior; also in this research been tried to survey the relation between networking behavior, job satisfaction and organizational commitment. The data gathering tool was standard questionnaire; to analyze the gathered data, Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used and the SPSS and LISREL software were the analyzing software. The results indicate a significant relationship between a variety of networking behavior (Internal Networking Behavior, Professional Networking Behavior, customer Networking Behavior) and different types of organizational commitment (Normative Commitment, Affective Commitment, Continual Commitment). The findings also show that sales person's job satisfaction as a mediator has decisive role in the relationship between types of networking behavior and types of organizational commitment
کلیدواژهها [English]
- Networking Behavior
- Organizational Commitment
- Job Satisfaction
- Behavioral Strategies
- Parisian Insurance Firm