سید مهدی الوانی؛ میرعلی سید نقوی
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 3-18
چکیده
مدل امتیازات متوازن (BSC) مدل کیفی و جامع برای مدیریت عملکرد سازمانها است. این مدل با تمرکز بر استراتژیهای سازمان و ایجاد تعادل در حوزه های مهم سازمان - امول مالی، مشتریان یا ارباب رجوع، فرایندهای داخل سازمانی و رشد و یادگیری - سعی در مدیریت و ارزیابی سازمانهای پیچیده دارد. در این مقاله ضمن بیان مفهوم، شیوه کاربرد مدل امتیازات متوازن ...
بیشتر
مدل امتیازات متوازن (BSC) مدل کیفی و جامع برای مدیریت عملکرد سازمانها است. این مدل با تمرکز بر استراتژیهای سازمان و ایجاد تعادل در حوزه های مهم سازمان - امول مالی، مشتریان یا ارباب رجوع، فرایندهای داخل سازمانی و رشد و یادگیری - سعی در مدیریت و ارزیابی سازمانهای پیچیده دارد. در این مقاله ضمن بیان مفهوم، شیوه کاربرد مدل امتیازات متوازن در سازمان، و نقاط قوت و ضعف آن تشریح شده است. در پایان دلایل کارآمدی مدل مذکور در بخش دولتی بیان گردیده است.
ابوالحسن فقیهی؛ نایبعلی پور اصغر
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 19-54
چکیده
در سازمان و محل کار به موضوع انتظار از نقشی که افراد باید ایفا کنند، معمولاً از دیدگاه قراردادهای روانی نگریسته می شود. این قرارداد، نوعی قرارداد نانوشته ای است که بین کارکنان و کارفرما در هر سازمان منعقد می شود. در این قرارداد انتظارات متقابلی که افراد از نظر رفتاری از یکدیگر دارند تعیین می شود. کارکنان انتظار دارند که مدیریت سازمان، ...
بیشتر
در سازمان و محل کار به موضوع انتظار از نقشی که افراد باید ایفا کنند، معمولاً از دیدگاه قراردادهای روانی نگریسته می شود. این قرارداد، نوعی قرارداد نانوشته ای است که بین کارکنان و کارفرما در هر سازمان منعقد می شود. در این قرارداد انتظارات متقابلی که افراد از نظر رفتاری از یکدیگر دارند تعیین می شود. کارکنان انتظار دارند که مدیریت سازمان، رفتاری عادلانه داشته و مدیریت سازمان نیز انتظار دارد که کارکنان نگرش خوبی به سازمان داشته باشند.
حسین رحمانسرشت؛ افسانه ملکمی
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 49-77
چکیده
به منظور دستیابی به الگوی مناسبی برای آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد در صنعت گردشگری ایران، چارچوب نظری فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر که محور اصلی فعالیت های گردشگری هستند مطالعه و بررسی می شود و تاثیر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی مختلف بر این فرآیند، مورد آزمون و سنجش قرار میگیرد.
برای هر چه واقعی تر شدن آمیخته ...
بیشتر
به منظور دستیابی به الگوی مناسبی برای آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد در صنعت گردشگری ایران، چارچوب نظری فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر که محور اصلی فعالیت های گردشگری هستند مطالعه و بررسی می شود و تاثیر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی مختلف بر این فرآیند، مورد آزمون و سنجش قرار میگیرد.
برای هر چه واقعی تر شدن آمیخته ی مورد نظر برای ایران، عمدتاً پاسخ های گردشگران اروپایی و امریکایی مسافر به ایران در فاصله ی زمانی شهریور ۱۳۷۹ تا فروردین ۱۳۸۰ به مدت ۸ ماه به سؤال در مواردی از قبیل مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی آنها برای تصمیم گیری در خرید سفر، محرک های اولیه برای انتخاب مقصد سفر، عوامل انگیزشی و ضدانگیزشی در انتخاب مقصد سفر، شیوه و دوره سفر آنان، انتظارات آنان از سفر انجام شده و رضایت و عدم رضایت آنان در سفر به ایران مدنظر قرار گرفت. پاسخ های گردشگران با استفاده از روش های مختلف آماری و نرم افزارهای مختلف تجزیه و تحلیل شد و دیدگاه گردشگران به خصوص در صورت تطبیق با یافته های پژوهشهای دیگر در طراحی الگوی پیشنهادی برای آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد در ایران به کار گرفته شد.
یافته های این پژوهشی منتج به انجام تغییرات و اصلاحاتی در الگوی محرک - پاسخ (ب) رفتار خریدار سفر میدلتون شد و تحلیل های آماری پژوهش بیانگر آن است که منابع اطلاعاتی شخصی غیرقابل کنترل (ارتباطات دهان به دهان) یا تبلیغات مردمی، موثرترین مجرای ارتباطی و منبع اطلاعاتی در فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر و انتخاب مقصد آنان است. بر این اساس، آمیخته ی پیشبرد در خدمات گردشگری رتبه بندی و ضمن ارائه ی الگوی آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد برای توسعه ی صنعت گردشگری در ایران، نظام ارتباطات بازاریابی در این صنعت بازسازی شد.
محمود ساعتچی
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 78-117
چکیده
مهمترین هدف هر سازمان، دستیابی به بالاترین سطح بهره وری ممکن یا بهره وری بهینه است. عوامل مؤثر بر بهره وری، عبارت از: سرمایه، ابزار و وسائل، روشهای انجام دادن کار، ساختمان و نیروی انسانی است. در بین این عواملی، منابع انسانی مهمترین نقش را در افزایش یا کاهش بهره وری سازمان ایفا می کند. و سهم مدیران نیز، بیش از عوامل انسانی دیگر است. مدیران ...
بیشتر
مهمترین هدف هر سازمان، دستیابی به بالاترین سطح بهره وری ممکن یا بهره وری بهینه است. عوامل مؤثر بر بهره وری، عبارت از: سرمایه، ابزار و وسائل، روشهای انجام دادن کار، ساختمان و نیروی انسانی است. در بین این عواملی، منابع انسانی مهمترین نقش را در افزایش یا کاهش بهره وری سازمان ایفا می کند. و سهم مدیران نیز، بیش از عوامل انسانی دیگر است. مدیران براساس باورها و دیدگاه های خود عمل می کنند. بنابراین، اگر بخواهیم رفتار مدیران را در زمینه ی خاصی پیش بینی یا نظریه و مدلی را از نظر مرتبط بودن آن یا تجارب مدیران ارزیابی کنیم لازم است نگرش مدیران را در آن زمینه ی خاص بشناسیم. پژوهش حاضر، به بررسی نگرش مدیران سازمان های مشمول قانون تأمین اجتماعی در زمینه عوامل و موانع بهره وری در سازمانها میپردازد. این پژوهشی در تابستان سال ۱۳۷۸ انجام گرفته است، محدوده ی تحقیق، سازمانهای واقع در شهر تهران بوده و مدیران در سه سطح پایه، میانی و عالی، مورد بررسی قرار گرفته اند. در این بررسی، یک سؤال اصلی و چندین سؤال فرعی مطرح شده است. سؤال اصلی پژوهش حاضر عبارت است از: آیا نگرش مدیران مورد مطالعه در زمینه ی عوامل و موانع بهرهوری سازمانها در جهت تأیید عوامل و موانع معرفی شده در نظریه ی چند عاملی بهره وری و مدل مرتبط با آن، یعنی مناباماس میباشد یا خیر؟ ضمناً در رابطه با این پژوهش ۳۱ سؤال فرعی دیگر نیز مطرح شده است که برای رعایت اختصار، در این مقاله تنها چند سؤال فرعی ارائه می شود. «آیا مدیران مهمترین هدف هر سازمان را دستیابی به بهره وری بهینه میدانند؟» آیا مدیران مهمترین عامل درون سازمانی برای دستیابی به بهره وری بهینه را مدیریت و رهبری اثربخش میدانند؟ «آیا مدیران نقش بهبود شبکه های ارتباطی در سازمان را در بهره وری بهینه، مؤثر میدانند؟»،.... این پژوهش نوعی پیمایش توصیفی - تحلیلی است و به منظور اجرای آن نیز ۱۵۰ سازمان (از کل ۳۴۵۰ سازمان) به عنوان جامعه ی نمونه انتخاب شده اند، که حدوداً 2/4 درصد از کل جامعه را تشکیل می دهند. روش نمونه گیری به صورت نظام مند (سیستماتیک) تعیین شده است. نتایج حاصل از این پژوهشی حاکی از ان است که مدیران سازمان های مورد مطالعه در سطوح مختلف ، جملگی عوامل و موانع معرفی شده در ادبیات پژوهشی، به ویژه عوامل و موانع معرفی شده در مدل نظام مند انتخاب و به کارگیری اثربخشی منابع انسانی در سازمان (مناباماس) را به عنوان عوامل مؤثر بر بهره وری و موانع آن، مورد تأئید قرار داده اند. عوامل مورد تأکید در مناباماس، عبارتند از؛ (۱) عامل محور، (۲) عوامل درون سازمانی اصلی و مؤثر بر بهره وری، (۳) عوامل درون سازمانی مکمل و
کامران فیضی
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 18-134
چکیده
در این تحقیق مفاهیم آموزش فرد محوری ، نقش رایانه در فرد محوری کردن آموزش ، آموزش بر مبنای رایانه " و " کلاس ها و دانشگاه های اینترنتی مورد بررسی قرار می گیرند. خلاصه ای از فرآیند و چگونگی پژوهشی با روش آزمایشی برای نمایش چگونگی اثربخشی آموزش بر مبنای رایانه در مقایسه با آموزش سنتی ارائه می شود. بحثی در مورد چگونگی راه اندازی این نوع آموزش ...
بیشتر
در این تحقیق مفاهیم آموزش فرد محوری ، نقش رایانه در فرد محوری کردن آموزش ، آموزش بر مبنای رایانه " و " کلاس ها و دانشگاه های اینترنتی مورد بررسی قرار می گیرند. خلاصه ای از فرآیند و چگونگی پژوهشی با روش آزمایشی برای نمایش چگونگی اثربخشی آموزش بر مبنای رایانه در مقایسه با آموزش سنتی ارائه می شود. بحثی در مورد چگونگی راه اندازی این نوع آموزش در نظام آموزشی عالی ایران پایان بخش مطالب مقاله خواهد بود.
محمد صائبی
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 135-148
چکیده
این مقاله اساساً به توسعه ی راهبردی منابع انسانی می پردازد و سعی دارد بر این نکته تأکید ورزد که اقدامات پراکنده سازمان ها در زمینه ی توسعه ی منابع انسانی می تواند به گونه ی منظومه ای در راستای مأموریت و هدف های آنها گرد هم آید. پس از تشریح قلمرو توسعه ی منابع انسانی، شامل فرد، سازمان، ملی و فرا ملی، به ضرورت های جوز سازمانی مطلوب برای ...
بیشتر
این مقاله اساساً به توسعه ی راهبردی منابع انسانی می پردازد و سعی دارد بر این نکته تأکید ورزد که اقدامات پراکنده سازمان ها در زمینه ی توسعه ی منابع انسانی می تواند به گونه ی منظومه ای در راستای مأموریت و هدف های آنها گرد هم آید. پس از تشریح قلمرو توسعه ی منابع انسانی، شامل فرد، سازمان، ملی و فرا ملی، به ضرورت های جوز سازمانی مطلوب برای یادگیری پرداخته ایم تا بستر برنامه ریزی راهبردی برای توسعه ی منابع انسانی فراهم آید. در بخش اصلی مقاله، با اشاره ای مختصر به اصول بنیادی مدیریت راهبردی فرایند برنامه ریزی راهبردی برای توسعه ی منابع انسانی مطرح و در پی آن، الزامات و سیاست هایی که در این گونه برنامه ریزی دخالت دارند ارائه شده است.
در پایان، مدلی برای پرداختن به استراتژی های توسعه ی منابع انسانی پیشنهاد شده است که محورهای اصلی و فرعی آن عناصر یادگیری، رشد و بهسازی را در بردارد. پیام اصلی مقاله حاضر آن است که توسعه ی منابع انسانی زمانی موفق است که در راستای استراتژی های سازمان برنامه ریزی شود.
حسن دانایی فرد
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 149-181
چکیده
در عبارت مدیریت اداره امور عمومی که در ایران به مدیریت دولتی ؟ معروف شده استواژه Public به چه معناست ؟ براساس معنا و مفهومی که واژه عامه به خود می گیرد سیاست ها و خط مشیهای مدیریت دولتی شکل گرفته و بی تردید براساس آن عمل می شود. در مدیریت دولتی کدام تعبیر از عامه، تصویری واقعی تر از Public را ارائه می دهد: پلورالیزم، مصرف کننده، ...
بیشتر
در عبارت مدیریت اداره امور عمومی که در ایران به مدیریت دولتی ؟ معروف شده استواژه Public به چه معناست ؟ براساس معنا و مفهومی که واژه عامه به خود می گیرد سیاست ها و خط مشیهای مدیریت دولتی شکل گرفته و بی تردید براساس آن عمل می شود. در مدیریت دولتی کدام تعبیر از عامه، تصویری واقعی تر از Public را ارائه می دهد: پلورالیزم، مصرف کننده، مشتری، نمایندگان منتخب یا شهروند. در این مقاله ضمن بررسی تفاسیر مختلف و مدلهای متعدد مفهوم عامه، بیش نیازهایی برای تدوین تئوری عامه در مدیریت دولتی ایران ارائه می دهیم.
پرویز نوری
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 182-200
چکیده
انتخاب صحیح مدیران یکی از مؤلفه های مهم برای دستیابی به موفقیت های سازمانی است. روشها و امکانات متعددی برای انتخاب و گماردن آنها بر مشاغل مرتبط وجود دارد. به منظور دستیابی آسانتر به اهداف پژوهش از میان ۲۰۰۰ مدیر میانی و عملیاتی در یک شرکت دولتی، نمونه آماری ۱۰۴ نفری انتخاب گردیده است. در راستای نظرسنجی از افراد، استفاده از شش پرسشنامه ...
بیشتر
انتخاب صحیح مدیران یکی از مؤلفه های مهم برای دستیابی به موفقیت های سازمانی است. روشها و امکانات متعددی برای انتخاب و گماردن آنها بر مشاغل مرتبط وجود دارد. به منظور دستیابی آسانتر به اهداف پژوهش از میان ۲۰۰۰ مدیر میانی و عملیاتی در یک شرکت دولتی، نمونه آماری ۱۰۴ نفری انتخاب گردیده است. در راستای نظرسنجی از افراد، استفاده از شش پرسشنامه بومی شده با نام های حوزه علایق ، ارزش های محیط کار ، فعالیت های خانگی ، فعالیت های تفریحی ، آموزش های طی شده غیردانشگاهی ، تجربیات افراد قبل از تصدی شغل مورد تأکید قرار گرفته است. این پرسشنامه ها در اصل به زبان انگلیسی بوده که پس از ترجمه و بازبینی روایی، از آن استفاده شد. یافته های تحقیق به شیوه توصیفی - تحلیلی تنظیم شد که حاصل آن ۱۸ جدول توزیع
فراوانی است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که:
بین علایق مدیران با زمینه های مناسب اشتغال رابطه وجود دارد. بین ارزشهای کاری مورد نظر مدیران با زمینه های مناسب اشتغال، رابطه وجود دارد. بین زمینه های مناسب اشتغال و فعالیت های تفریحی مدیران رابطه وجود دارد. بین زمینه های مناسب اشتغال و آموزش های قبل از اشتغال رابطه وجود دارد.
جمشید صالحی صدقیاتی
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 201-220
چکیده
فرایند SIX Sigma یکی از دست آوردهای مهم نظام مدیریت کیفیت جامع است که به طور فزاینده ای در شرکت های معتبر و موفق دنیا به کار گرفته شده است. این فرایند با تکیه بر اهداف زیر عمل میکند: ۱- رضایت مشتری ۲- تولید با خطای تقریبا صفر 3- صرفه جویی در منابع4- بازگشت سرمایه 5- نهادینه کردن کیفیت در سازمان 6-بهبود مستمر و حفظ فرایند بهبود
شش زیگما به عنوان ...
بیشتر
فرایند SIX Sigma یکی از دست آوردهای مهم نظام مدیریت کیفیت جامع است که به طور فزاینده ای در شرکت های معتبر و موفق دنیا به کار گرفته شده است. این فرایند با تکیه بر اهداف زیر عمل میکند: ۱- رضایت مشتری ۲- تولید با خطای تقریبا صفر 3- صرفه جویی در منابع4- بازگشت سرمایه 5- نهادینه کردن کیفیت در سازمان 6-بهبود مستمر و حفظ فرایند بهبود
شش زیگما به عنوان نوعی ابزار عملی قابل سنجش و تحلیل هوشمند، این امکان را فراهم می سازد که تفکر کیفیت و تفکر فرایندی به عنوان نوعی نظام یکپارچه در سطح جهان به عنوان فرایند غالب در هر سطح و عملیاتی در سازمان ها بکار گرفته شوند.
فرایند Six Sigma با استفاده از ابزار آمار و مهندسی، با تکیه بر اصول روانشناختی، از نقطه نظر سازمانی نوعی سرمایه گذاری به حساب می آید، زیرا که در نهایت به نتیجه بخشی ایجاد و نگهداری و درک ارزش محصول توسط مشتری می انجامد، در نتیجه مشتری را به سهامدار پیوند می دهد و به این ترتیب مشتری، کیفیت شش زیگمایی را احساس میکند و سهامدار نیز به سود میرسد.
محسن خوش طینت؛ رافیک باغومیان
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 221-252
چکیده
امروزه از اطلاعات به عنوان عامل اصلی کسب قدرت یاد می شود و تسلط واقعی، تسلط اطلاعاتی بشمار می آید. در جوامع قدیم بشری، دستیابی به منابع ماده و انرژی و سپس تبدیل آنها، به عنوان پایه های قدرت محسوب می شد؛ در حالی که امروزه مهمترین مشخصه جوامع قدرتمند، در الویت قرار دادن عنصر اطلاعات بحساب می آید. این امر تا جایی پیش رفته است که جوامع حاضر ...
بیشتر
امروزه از اطلاعات به عنوان عامل اصلی کسب قدرت یاد می شود و تسلط واقعی، تسلط اطلاعاتی بشمار می آید. در جوامع قدیم بشری، دستیابی به منابع ماده و انرژی و سپس تبدیل آنها، به عنوان پایه های قدرت محسوب می شد؛ در حالی که امروزه مهمترین مشخصه جوامع قدرتمند، در الویت قرار دادن عنصر اطلاعات بحساب می آید. این امر تا جایی پیش رفته است که جوامع حاضر را جوامع اطلاعاتی، و زمان معاصر را عصر اطلاعات نامیده اند.