دوره 33 (1403)
دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
مدل امتیازات متوازن : الگویی برای سنجش عملکرد در بخش دولتی

سید مهدی الوانی؛ میرعلی سید نقوی

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 3-18

چکیده
   مدل امتیازات متوازن (BSC) مدل کیفی و جامع برای مدیریت عملکرد سازمانها است. این مدل با تمرکز بر استراتژیهای سازمان و ایجاد تعادل در حوزه های مهم سازمان - امول مالی، مشتریان یا ارباب رجوع، فرایندهای داخل سازمانی و رشد و یادگیری - سعی در مدیریت و ارزیابی سازمانهای پیچیده دارد. در این مقاله ضمن بیان مفهوم، شیوه کاربرد مدل امتیازات متوازن ...  بیشتر

عوامل اثرگذار بر انتظارات مدیران

ابوالحسن فقیهی؛ نایبعلی پور اصغر

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 19-54

چکیده
  در سازمان و محل کار به موضوع انتظار از نقشی که افراد باید ایفا کنند، معمولاً از دیدگاه قراردادهای روانی نگریسته می شود. این قرارداد، نوعی قرارداد نانوشته ای است که بین کارکنان و کارفرما در هر سازمان منعقد می شود. در این قرارداد انتظارات متقابلی که افراد از نظر رفتاری از یکدیگر دارند تعیین می شود. کارکنان انتظار دارند که مدیریت سازمان، ...  بیشتر

الگوی آمیخته ارتباطات و پیشبرد برای صنعت گردشگری ایران با نگرش به فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر

حسین رحمانسرشت؛ افسانه ملکمی

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 49-77

چکیده
  به منظور دستیابی به الگوی مناسبی برای آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد در صنعت گردشگری ایران، چارچوب نظری فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر که محور اصلی فعالیت های گردشگری هستند مطالعه و بررسی می شود و تاثیر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی مختلف بر این فرآیند، مورد آزمون و سنجش قرار میگیرد. برای هر چه واقعی تر شدن آمیخته ...  بیشتر

بررسی عوامل و موانع انسانی بهره وری از دیدگاه مدیران سازمان های مشمول قانون تأمین اجتماعی"

محمود ساعتچی

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 78-117

چکیده
  مهمترین هدف هر سازمان، دستیابی به بالاترین سطح بهره وری ممکن یا بهره وری بهینه است. عوامل مؤثر بر بهره وری، عبارت از: سرمایه، ابزار و وسائل، روشهای انجام دادن کار، ساختمان و نیروی انسانی است. در بین این عواملی، منابع انسانی مهمترین نقش را در افزایش یا کاهش بهره وری سازمان ایفا می کند. و سهم مدیران نیز، بیش از عوامل انسانی دیگر است. مدیران ...  بیشتر

مسائل و راه کارهای تشکیل دانشگاه های اینترنتی در ایران

کامران فیضی

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 18-134

چکیده
  در این تحقیق مفاهیم آموزش فرد محوری ، نقش رایانه در فرد محوری کردن آموزش ، آموزش بر مبنای رایانه " و " کلاس ها و دانشگاه های اینترنتی مورد بررسی قرار می گیرند. خلاصه ای از فرآیند و چگونگی پژوهشی با روش آزمایشی برای نمایش چگونگی اثربخشی آموزش بر مبنای رایانه در مقایسه با آموزش سنتی ارائه می شود. بحثی در مورد چگونگی راه اندازی این نوع آموزش ...  بیشتر

توسعه منابع انسانی با رویکرد راهبردی

محمد صائبی

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 135-148

چکیده
  این مقاله اساساً به توسعه ی راهبردی منابع انسانی می پردازد و سعی دارد بر این نکته تأکید ورزد که اقدامات پراکنده سازمان ها در زمینه ی توسعه ی منابع انسانی می تواند به گونه ی منظومه ای در راستای مأموریت و هدف های آنها گرد هم آید. پس از تشریح قلمرو توسعه ی منابع انسانی، شامل فرد، سازمان، ملی و فرا ملی، به ضرورت های جوز سازمانی مطلوب برای ...  بیشتر

تئوری عامه در مدیریت دولتی : پیش شرط های تدوین تئوری عامه

حسن دانایی فرد

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 149-181

چکیده
  در عبارت مدیریت اداره امور عمومی که در ایران به مدیریت دولتی ؟ معروف شده استواژه Public به چه معناست ؟ براساس معنا و مفهومی که واژه عامه به خود می گیرد سیاست ها و خط مشیهای مدیریت دولتی شکل گرفته و بی تردید براساس آن عمل می شود. در مدیریت دولتی کدام تعبیر از عامه، تصویری واقعی تر از    Public  را ارائه می دهد: پلورالیزم، مصرف کننده، ...  بیشتر

بررسی روش های بهسازی تصمیم گیری برای انتخاب مدیران

پرویز نوری

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 182-200

چکیده
  انتخاب صحیح مدیران یکی از مؤلفه های مهم برای دستیابی به موفقیت های سازمانی است. روشها و امکانات متعددی برای انتخاب و گماردن آنها بر مشاغل مرتبط وجود دارد. به منظور دستیابی آسانتر به اهداف پژوهش از میان ۲۰۰۰ مدیر میانی و عملیاتی در یک شرکت دولتی، نمونه آماری ۱۰۴ نفری انتخاب گردیده است. در راستای نظرسنجی از افراد، استفاده از شش پرسشنامه ...  بیشتر

رویکرد جدید به مدیریت کیفیت

جمشید صالحی صدقیاتی

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 201-220

چکیده
  فرایند SIX Sigma یکی از دست آوردهای مهم نظام مدیریت کیفیت جامع است که به طور فزاینده ای در شرکت های معتبر و موفق دنیا به کار گرفته شده است. این فرایند با تکیه بر اهداف زیر عمل میکند: ۱- رضایت مشتری ۲- تولید با خطای تقریبا صفر 3- صرفه جویی در منابع4- بازگشت سرمایه 5- نهادینه کردن کیفیت در سازمان 6-بهبود مستمر و حفظ فرایند بهبود شش زیگما به عنوان ...  بیشتر

تأثیر نحوه ارائه اطلاعات و میزان پردازش اطلاعات برکیفیت تصمیم گیری

محسن خوش طینت؛ رافیک باغومیان

دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، صفحه 221-252

چکیده
  امروزه از اطلاعات به عنوان عامل اصلی کسب قدرت یاد می شود و تسلط واقعی، تسلط اطلاعاتی بشمار می آید. در جوامع قدیم بشری، دستیابی به منابع ماده و انرژی و سپس تبدیل آنها، به عنوان پایه های قدرت محسوب می شد؛ در حالی که امروزه مهمترین مشخصه جوامع قدرتمند، در الویت قرار دادن عنصر اطلاعات بحساب می آید. این امر تا جایی پیش رفته است که جوامع حاضر ...  بیشتر