نظریه های رفتاری سازمان
صابر تقی پور؛ سید نجم الدین موسوی؛ محمد حکاک؛ رضا سپهوند
چکیده
هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری بوده است. روش پژوهش حاضر بر اساس رویکرد آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم قیاسی-استقرایی است. جامعه کیفی در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی، مدیریت بانکداری، مدیریت استراتژیک به همراه اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل بانکهای کشور تشکیل ...
بیشتر
هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری بوده است. روش پژوهش حاضر بر اساس رویکرد آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم قیاسی-استقرایی است. جامعه کیفی در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی، مدیریت بانکداری، مدیریت استراتژیک به همراه اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل بانکهای کشور تشکیل دادند که تعداد مشارکتکنندگان در این مطالعه 18 نفر بودهاند. جامعه آماری کمی این مطالعه را اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد بانکهای کشور تشکیل دادند. تعداد 45 نفر از جامعه آماری بهعنوان نمونه پژوهش تعیین شدند. یافتههای حاصل از انجام این مطالعه نشان داد که فرهنگ سازمانی، ویژگیهای شخصیتی مدیران، اقتضائات محیطی، سیاست زدگی، هوش عاطفی، سبک مدیریت تظاهرگرایانه، سوداگری، عدم مطالبهگری، جهتدهی هدفمند افکار عمومی، عملکرد ویترینی، شرایط سازمانی و جو سازمانی به عنوان ابعاد اصلی سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری مطرح هستند. اولویتبندی ابعاد شناساییشده نشان داد که به ترتیب ویژگیهای شخصیتی مدیران، جهتدهی هدفمند افکار عمومی، سوداگری، فرهنگ سازمانی، اقتضائات محیطی، جو سازمانی، هوش عاطفی، عملکرد ویترینی، شرایط سازمانی، عدم مطالبهگری، سبک مدیریت تظاهرگرایانه و سیاستزدگی به عنوان مهمترین ابعاد سیاستگذاری نمایشی مطرح میباشند.
مدیریت و توسعه سازمانی
نیلوفر مقدم راد؛ مهدی ابراهیمی؛ شهرام خلیل نژاد
چکیده
در عصر حاضر صنعت بانکداری یکی از مهمترین و استراتژیکیترین صنایع کشور محسوب میشود و بانکها برای بقا در عصر رقابتی و پویای بازار به بهرهگیری از قابلیتهای پویای نوآوریدوسوتوان نیازمند میباشند. بنابراین این پژوهش باهدف تعیین تأثیر تسهیمدانش بر نوآوریدوسوتوان با نقش میانجی سرمایهفکری و تعدیلگری نوآوریباز انجامشده ...
بیشتر
در عصر حاضر صنعت بانکداری یکی از مهمترین و استراتژیکیترین صنایع کشور محسوب میشود و بانکها برای بقا در عصر رقابتی و پویای بازار به بهرهگیری از قابلیتهای پویای نوآوریدوسوتوان نیازمند میباشند. بنابراین این پژوهش باهدف تعیین تأثیر تسهیمدانش بر نوآوریدوسوتوان با نقش میانجی سرمایهفکری و تعدیلگری نوآوریباز انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع کمّی، از منظر هدف از نوع کاربردی و روش جمعآوری دادهها از نوع توصیفی_پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش بانکهای دولتی، خصوصی و قرضالحسنه استان گلستان بوده است که در سطح سازمانی به اداره مرکزی همه آنها (۲۶) بانک مراجعه شد و در هر بانک نیز بین ۵ نفر از کارکنان پرسشنامه توزیع شد که درمجموع ۱۳۰ پرسشنامه در قالب ۲۶ بانک جمعآوری شد. بهطورکلی در این پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای تحلیل فرضیات استفاده شد؛ یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که تأثیر تسهیمدانش بر نوآوریدوسوتوان، تأثیر تسهیمدانش بر سرمایهفکری، تأثیر سرمایهفکری بر نوآوریدوسوتوان و تأثیر تسهیمدانش از طریق نقش میانجی سرمایهفکری بر نوآوریدوسوتوان مورد تأیید است. بااینحال تأثیر تسهیمدانش از طریق تعدیلگری نوآوریباز بر نوآوریدوسوتوان مورد تأیید نیست.
مدیریت و توسعه سازمانی
مریم خلیل زاده سلماسی؛ پیام حنفی زاده؛ سید سروش قاضی نوری نایینی
چکیده
تحول دیجیتال، بانک ها را ملزم می سازد تا علاوه بر بهبود بهره برداری از امکانات موجود به سمت اکتشاف فرصت های جدید حرکت کنند. از این رو، بانک ها با استفاده از اتحاد با سازمان هایی از صنایع مختلف به دنبال ایجاد سازمانی دوسوتوان هستند. هدف این مقاله، پاسخ دادن به این سوال است که بانک ها چه اتحادی با بازیگران مختلف باید ایجاد کنند تا به دوسوتوانی ...
بیشتر
تحول دیجیتال، بانک ها را ملزم می سازد تا علاوه بر بهبود بهره برداری از امکانات موجود به سمت اکتشاف فرصت های جدید حرکت کنند. از این رو، بانک ها با استفاده از اتحاد با سازمان هایی از صنایع مختلف به دنبال ایجاد سازمانی دوسوتوان هستند. هدف این مقاله، پاسخ دادن به این سوال است که بانک ها چه اتحادی با بازیگران مختلف باید ایجاد کنند تا به دوسوتوانی سازمانی منجر شود. به این منظور، مدل مفهومی اولیه از ترکیب تئوری دوسوتوانی، شباهت صنعتی و قدرت پیوند تشکیل شد. سپس، ماتریس هم رخدادی مضامین برای اختصاصی کردن مدل مفهومی به جهت پیشنهاد نوع روش همکاری بانک با دیگر بازیگران استفاده شد. ماتریس هم رخدادی مضامین از تحلیل محتوای 115 مقاله مرتبط با اتحاد در صنعت بانکداری، استخراج شده است. مدل مفهومی نشان می دهد، هر نوع اتحاد، تحت شرایط شباهت صنعتی بازیگران با صنعت بانکداری به صورت بدهبستانی، برخی از مولفه های اکتشاف و بهره برداری را محقق می سازد. لذا، تصمیم گیری برای تعیین نوع اتحاد مناسب، بنابرتعیین اولویت مولفه های اکتشاف و بهره برداری تحت شرایط شباهت صنعتی بازیگران قابل ارزیابی است.