سید مهدی الوانی؛ محسن علیزاده ثانی
دوره 18، شماره 53 ، خرداد 1386، صفحه 1-24
چکیده
ناتوانی مدلهای سنتی و مدلهای بازار مدار مدیریت دولتی برای پاسخگویی به فرایندهای پیچیده و پویای تصمیم گیری عمومی معاصر، موجب حرکتی در بخش دولتی در طی دهه 1990 از تاکید صرف بر کیفیت ارائه خدمات به تاکید بر حکمرانی خوب گردید و لیکن واژه های معدودی را می توان در علوم اجتماعی به اندازه حکمرانی مبهم یافت. بنابراین زمانی که میخواهیم کیفیت حکمرانی ...
بیشتر
ناتوانی مدلهای سنتی و مدلهای بازار مدار مدیریت دولتی برای پاسخگویی به فرایندهای پیچیده و پویای تصمیم گیری عمومی معاصر، موجب حرکتی در بخش دولتی در طی دهه 1990 از تاکید صرف بر کیفیت ارائه خدمات به تاکید بر حکمرانی خوب گردید و لیکن واژه های معدودی را می توان در علوم اجتماعی به اندازه حکمرانی مبهم یافت. بنابراین زمانی که میخواهیم کیفیت حکمرانی را ارزیابی کنیم باید درک مناسبی از اجزا و عناصر آن داشته باشیم. این مقاله با مرور چندین پروژه بین المللی و آثار برخی از محققان که در سالهای اخیر در زمینه ارزیابی کیفیت فرایندهای حکمرانی خوب ارائه شده اند بدنبال شناخت شاخص هایی می باشد تا با استفاده از آنها به تحلیل کیفیت حکمرانی خوب در ایران بپردازد. این تحقیق با رویکردی میان رشته ای از طریق روش تحقیق کتابخانه ای به جمع آوری اطلاعات تحقیقات انجام شده در رشته های مختلف علوم اجتماعی پرداخته است.
یافته های تحقیق بیانگر این است که هریک از معیارهای حکمرانی خوب بگونه ای در قانون اساسی ج.ا.ا مورد تاکید بسیار بوده است و در عرصه عمل نیز شاهد بهبود شاخص های حکمرانی خوب پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون می باشیم ولی در عین حال در مقاطعی از این دوران شاهد بر هم خوردن تعادل میان سه نهاد اصلی جامعه بوده ایم که در آینده ای نه چندان دور عوارض خود را نشان داده اند.
قاسم انصاری رنارنی؛ فرشاد جلالی
دوره 18، شماره 53 ، خرداد 1386، صفحه 25-50
چکیده
اکوتوریسم یکی از زیر بخشهای صنعت گردشگری است که از رشد سالانه 30 درصدی برخوردار است و ایران با توجه به اینکه از لحاظ تنوع جاذبه های ممتاز طبیعی در بین پنج کشور برتر دنیا قرار دارد میتواند با توسعه اکوتوریسم داخلی و بین المللی هم به توزیع مجدد درآمدها در سطح کشور کمک نموده و هم موجبات جذب درآمدهای ارزی هنگفت را برای کشور فراهم نماید. تحقیق ...
بیشتر
اکوتوریسم یکی از زیر بخشهای صنعت گردشگری است که از رشد سالانه 30 درصدی برخوردار است و ایران با توجه به اینکه از لحاظ تنوع جاذبه های ممتاز طبیعی در بین پنج کشور برتر دنیا قرار دارد میتواند با توسعه اکوتوریسم داخلی و بین المللی هم به توزیع مجدد درآمدها در سطح کشور کمک نموده و هم موجبات جذب درآمدهای ارزی هنگفت را برای کشور فراهم نماید. تحقیق حاضر به بررسی و شناسایی عوامل موثر بر استقبال مردم تهران از اکوتوریسم در قالب دو دسته کلی از عوامل یعنی عوامل انگیزشی درونی و عوامل مربوط به مقصدهای گردشگری پرداخته است. در این تحقیق پیمایشی، پرسشنامه میان 500 نفر از اعضای جامعه در قالب نمونه توزیع گردید و با تحلیل پاسخهای آنها مهمترین عوامل مربوط به مقصد و عوامل انگیزشی داخلی موثر بر استقبال مردم و نیز ترجیحات آنها در ارتباط با نوع جاذبه طبیعی، نوع تسهیلات اقامتی و نوع منابع اطلاعاتی گردشگری شناسایی شدند. نتایج تحقیق نشان داد که از بین عوامل مربوط به مقصد فقط تورهای سازمان یافته در استقبال مردم از اکوتوریسم بی تاثیر هستند و در ضمن بین عوامل انگیزشی، گذران اوقات با دوستان و اعضای خانواده به عنوان انگیزه عمومی معرفی گردید.
زهره دشتی شاهرخ
دوره 18، شماره 53 ، خرداد 1386، صفحه 51-77
چکیده
دولتها علاقه مند کمک به شرکتها جهت افزایش صادرات هستند و دراین راستا برنامه های ارتقا صادرات دولت منجر به افزایش بیشتر صادرات شرکت های کوچک و متوسط در مقایسه با شرکت های بزرگ می گردد. لذا رفتار صادراتی شرکت های کوچک و متوسط و همین طور عواملی که نقش مهمی را در موفقیت صادراتی آنها ایفا می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیقات بسیاری ...
بیشتر
دولتها علاقه مند کمک به شرکتها جهت افزایش صادرات هستند و دراین راستا برنامه های ارتقا صادرات دولت منجر به افزایش بیشتر صادرات شرکت های کوچک و متوسط در مقایسه با شرکت های بزرگ می گردد. لذا رفتار صادراتی شرکت های کوچک و متوسط و همین طور عواملی که نقش مهمی را در موفقیت صادراتی آنها ایفا می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیقات بسیاری در مورد شناسایی این گونه عوامل انجام گرفته که در این مقاله تعدادی از این نظریات عرضه می گردد. در این گونه تحقیقات عوامل درون سازمانی و برون سازمانی مورد بررسی قرار گرفته اند.
سعید خرقانی؛ علیرضا کرمی صمدی؛ اشرف لاجوردی
دوره 18، شماره 53 ، خرداد 1386، صفحه 78-94
چکیده
ضرورت استقرار و توسعه سیستم های مدیریت دانایی در سازمان ها، نیاز به طراحی برای ایجاد، توسعه و فعال نمودن مراکز یادگیری به عنوان بخشی از سیستم های مدیریت دانایی دارند. در مقاله حاضر مراکز یادگیری سازمان به عنوان نهادی که خدمات متنوع طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی را عرضه و زمینه های لازم برای اجرای طرح های مدیریت دانش، در ...
بیشتر
ضرورت استقرار و توسعه سیستم های مدیریت دانایی در سازمان ها، نیاز به طراحی برای ایجاد، توسعه و فعال نمودن مراکز یادگیری به عنوان بخشی از سیستم های مدیریت دانایی دارند. در مقاله حاضر مراکز یادگیری سازمان به عنوان نهادی که خدمات متنوع طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزشی را عرضه و زمینه های لازم برای اجرای طرح های مدیریت دانش، در مسیر تحقق سازمان یادگیرنده را فراهم می نماید مورد بررسی قرار گرفته است. این مراکز پخش جدایی ناپذیر هر گونه برنامه و اقدام راهبردی شرکت ها به شماره می آیند. در این راستا برای اجرای طرح ها، پیشنهادهایی از جمله تناسب مرکز یادگیری با ماهیت طرح و خصوصیات شرکت های متقاضی و ... ارائه شده است.
احمد ایزدی یزدان آبادی
دوره 18، شماره 53 ، خرداد 1386، صفحه 95-124
چکیده
بهره وری مهمترین رسالت مدیریت در سازمان های مدرن است. در عین حال مهمترین مشکل سازمان های ایرانی، سطح پایین نرخ بهره وری می باشد. اگر چه عوامل مختلفی در میزان بهره وری سازمان نقش دارند لکن مهمترین عامل نیروی انسانی است. توانایی و انگیزش کارکنان و شرایط محیطی تعیین کننده های اصلی کارآمدی نیروی انسانی هستند. مطالعات دسی و مک کللند نشان ...
بیشتر
بهره وری مهمترین رسالت مدیریت در سازمان های مدرن است. در عین حال مهمترین مشکل سازمان های ایرانی، سطح پایین نرخ بهره وری می باشد. اگر چه عوامل مختلفی در میزان بهره وری سازمان نقش دارند لکن مهمترین عامل نیروی انسانی است. توانایی و انگیزش کارکنان و شرایط محیطی تعیین کننده های اصلی کارآمدی نیروی انسانی هستند. مطالعات دسی و مک کللند نشان می دهد افراد کارآمد بیشتر متاثر از انگیزش درونی عمل می کنند تا محرک های برونی. در این مقاله که حاصل یک مطالعه تطبیقی می باشد سعی بر آن است تا بر اساس مطالعات و نظریه های پژوهشگرانی همچون، بندورا، مک کللند، راتر، اسمیت و سایر پژوهشگران پاسخی برای این سوال ها جستجو شود: 1. منابع انگیزش درونی که در کارآمدی اشخاص تاثیر دارند کدامند؟ به عبارت دیگر کدام یک از ویژگی های شخصیتی در انگیزش درونی و در نتیجه کارآمدی موثر می باشند؟ 2. آیا بین ابعاد شخصیتی موثر در کارآمدی فردی رابطه وجود دارد؟ 3. آیا ویژگی های مشترکی در ابعاد شخصیتی موثر در کارآمدی فردی وجود دارد تا بر اساس آن و با اتکا به نظریات قوی روانشناختی الگو یا نیمرخ شخصیت کارآمد را معرفی کرد