سید محمد اعرابی؛ میترا دانشپرور
دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، صفحه 1-21
چکیده
امروزه بیشتر کارکنان و کارفرمایان به دنبال بکارگیری الگوهای انعطاف پذیری هستند؛ اما هر کدام به دلایل مختلف. از یک سو کارکنان به دنبال ایجاد هماهنگی میان کار و زندگی خود هستند که یک روش مناسب برای کمک به آنها به منظور دستیابی به چنین هماهنگی، استفاده از الگوهای انعطاف پذیری است و از سوی دیگر، کارفرمایان به دلایل مالی و کسب و کار ...
بیشتر
امروزه بیشتر کارکنان و کارفرمایان به دنبال بکارگیری الگوهای انعطاف پذیری هستند؛ اما هر کدام به دلایل مختلف. از یک سو کارکنان به دنبال ایجاد هماهنگی میان کار و زندگی خود هستند که یک روش مناسب برای کمک به آنها به منظور دستیابی به چنین هماهنگی، استفاده از الگوهای انعطاف پذیری است و از سوی دیگر، کارفرمایان به دلایل مالی و کسب و کار به دنبال بکارگیری الگوهای انعطاف پذیری هستند. بنابراین یکی از چالش های مهمی که مدیریت منابع انسانی در سال های اخیر با آن الگوهای انعطاف پذیری ایده ای شگفت آور به منظور ایجاد یک مبدا جدید برای کار و شرکت است. در دهه گذشته الگوهای انعطاف پذیری به شدت مورد توجه قرار گرفته اند و جذابیت زیادی یافته اند که بیشتر این جذابیت ناشی از فشارها و تشویق های محیطی بوده است. در این مقاله، تلاش شده است تا رابطه الگوهای انعطاف پذیری با یکدیگر و همچنین رابطه این الگوها با تعداد کارکنان شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد.
فرح الله رهنورد؛ باقر عباس پور
دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، صفحه 25-38
چکیده
بی شک حاکمیت خوب دیدمان جدیدی است که در سالهای اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته است. ویژگی های ذکر شده برای حاکمیت خوب حکایت از آن دارند که پیاده سازی آن مستلزم طراحی مدل بومی در کشور است. این مقاله سعی دارد ضمن تبیین مفهوم و ویژگی های حاکمیت خوب، در خصوص پیاده سازی آن مدلی را ارائه دهد که با رویکرد معماری تدوین شده است. معماری حاکمیت ...
بیشتر
بی شک حاکمیت خوب دیدمان جدیدی است که در سالهای اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته است. ویژگی های ذکر شده برای حاکمیت خوب حکایت از آن دارند که پیاده سازی آن مستلزم طراحی مدل بومی در کشور است. این مقاله سعی دارد ضمن تبیین مفهوم و ویژگی های حاکمیت خوب، در خصوص پیاده سازی آن مدلی را ارائه دهد که با رویکرد معماری تدوین شده است. معماری حاکمیت معرف فرآیندی است که سعی دارد حاکمیت سنتی را به حاکمیت مطلوب انتقال دهد.
سید محمد زاهدی؛ فرشته لطفی زاده
دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، صفحه 39-64
چکیده
هدف از نگارش این مقاله تبیین مفهوم سرمایه فکری و اجزای آن و همچنین معرفی مدلهای گوناگون اندازه گیری سرمایه فکری می باشد. در این مقاله ابتدا به تعریف سرمایه فکری و اجزای آن پرداخته شده و در این راستا از نظرات اندیشمندان مختلف استفاده شده است. جهت نیل به این منظور مبانی نظری بررسی شده است. در قسمت های بعدی ضرورت سنجش و مدل های اندازه گیری ...
بیشتر
هدف از نگارش این مقاله تبیین مفهوم سرمایه فکری و اجزای آن و همچنین معرفی مدلهای گوناگون اندازه گیری سرمایه فکری می باشد. در این مقاله ابتدا به تعریف سرمایه فکری و اجزای آن پرداخته شده و در این راستا از نظرات اندیشمندان مختلف استفاده شده است. جهت نیل به این منظور مبانی نظری بررسی شده است. در قسمت های بعدی ضرورت سنجش و مدل های اندازه گیری سرمایه فکری بیان و نظرات افرادی که این مدلها را ارائه کرده اند، منعکس شده است. در اغلب مدلهای ایجاد شده برای سنجش سرمایه فکری، اجزای سرمایه فکری به سه بخش سرمایه انسانی، سرمایه ساختار و سرمایه مشتری تقسیم شده اند که درباره هر یک توضیح داده شده است.
مهدی جمشیدیان؛ امیر حسین شریعتی
دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، صفحه 65-94
چکیده
مقاله حاضر به شناسایی و بررسی یکدسته عوامل اصلی که بر قابلیت سودآوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت در هتلهای شهر اصفهان مؤثر هستند می پردازد. هدف مقاله آن است که تأثیر عواملی مانند، ۱- بسته های متنوع اتاق، غذا و نوشیدنی و خدمات دیگر، ۲- موقعیت مکانی هتل، ۳- شهرت نام هتل، - تمرکز بر بازار اتاقها، ۵- تمرکز بر بازار غذا و نوشیدنی، ا- آمیخته ...
بیشتر
مقاله حاضر به شناسایی و بررسی یکدسته عوامل اصلی که بر قابلیت سودآوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت در هتلهای شهر اصفهان مؤثر هستند می پردازد. هدف مقاله آن است که تأثیر عواملی مانند، ۱- بسته های متنوع اتاق، غذا و نوشیدنی و خدمات دیگر، ۲- موقعیت مکانی هتل، ۳- شهرت نام هتل، - تمرکز بر بازار اتاقها، ۵- تمرکز بر بازار غذا و نوشیدنی، ا- آمیخته مشتری، ۷- مخارج فرعی مشتری در حوزه های مختلف درآمدی هتل و ۸- ساختار قیمت، را بر قابلیت سود آوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت در هتلهای شهر اصفهان بررسی کند.
تحقیق از نوع توصیفی - پیمایشی و از شاخه کاربردی است و جامعه آماری پژوهشی را کلیه کارشناسان و مسئولین هتل های شهر اصفهان که در تعامل با مشتریان خود، رویکرد شرکت به شرکت دارند و تعداد آنها در اصفهان ۱۰ هتل می باشد، تشکیل می دهند. که با توجه به یک نمونه اولیه ۱۰ تایی، واریانس بدست آمده از آن و ضریب آلفای کرونباخ (۹۲/)، یک نمونه ۳۲ تایی به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. از ابزارهای کتابخانه ای، پرسشنامه و مصاحبه جهت جمع آوری اطلاعات و داده ها استفاده شده است.
فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون T در سطح اطمینان ۹۵ درصد مورد بررسی قرار گرفتند. علاوه بر آزمون T، جهت تکمیل نتایج تحقیق از آزمونهای دیگری از قبیل ANOVA، توکی، T مستقل و فریدمن نیز استفاده شده است. با توجه به نتایج بدست آمده، ترتیب اهمیت عوامل مؤثر بر قابلیت سودآوری مشتری با رویکرد شرکت به شرکت به صورت زیر است: ۱- شهرت نام هتل ۲- موقعیت مکانی هتل ۳- آمیخته مشتری - ساختار قیمت ۵- تمرکز بر بازار اتاقها ا- بسته های متنوع اتاق، غذا و نوشیدنی و خدمات دیگر ۷- مخارج فرعی مشتری در حوزه های مختلف درآمدی هتل8- تمرکز بر بازار غذا و نوشیدنی
زهره دهدشتی شاهرخ
دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، صفحه 95-118
چکیده
فرآیند بین المللی شدن به معنای توسعه صادرات است. شرکتها از لحاظ قرار گرفتن بر روی پیوستار فرآیند بین المللی شدن متفاوت هستند و در هر مرحله از این فرآیند نیاز به خدمات متفاوتی جهت توسعه صادرات دارند. فرآیند بین المللی شدن شرکت ها مورد توجه تحقیقات تجربی بسیاری بوده و از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله چهار مدل ...
بیشتر
فرآیند بین المللی شدن به معنای توسعه صادرات است. شرکتها از لحاظ قرار گرفتن بر روی پیوستار فرآیند بین المللی شدن متفاوت هستند و در هر مرحله از این فرآیند نیاز به خدمات متفاوتی جهت توسعه صادرات دارند. فرآیند بین المللی شدن شرکت ها مورد توجه تحقیقات تجربی بسیاری بوده و از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله چهار مدل مهم که عبارتند از مدل های مکتب آپ سالا (مدل های یو)، مدل های مبتنی بر نوآوری، (مدل های ای) مدل های شبکه و مدل های مبتنی بر منابع مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
بهروز قلیچ لی
دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، صفحه 119-148
چکیده
ارتباطات مدیران و کارکنان به عنوان یکی از حوزه های ارتباطات سازمانی داخلی نظر بسیاری از مدیران و محققان سازمانی را به خود جلب کرده است. از آنجا که بین ارتباطات مدیران و کارکنان و موفقیت سازمانی رابطه مستقیمی وجود دارد، بهبود ارتباطات مدیران و کارکنان می تواند منتج به توسعه روابط کارکنان و نیز بهبود سازمانی شود. هدف این مقاله تبیین ...
بیشتر
ارتباطات مدیران و کارکنان به عنوان یکی از حوزه های ارتباطات سازمانی داخلی نظر بسیاری از مدیران و محققان سازمانی را به خود جلب کرده است. از آنجا که بین ارتباطات مدیران و کارکنان و موفقیت سازمانی رابطه مستقیمی وجود دارد، بهبود ارتباطات مدیران و کارکنان می تواند منتج به توسعه روابط کارکنان و نیز بهبود سازمانی شود. هدف این مقاله تبیین مدلی برای ارزیابی و برنامه ریزی ارتباطات بین مدیران و کارکنان است، که در شرکت ایران خودرو طراحی و اجرا شده است. از این رو، در ابتدا اهمیت و ضرورت ارتباط مدیران و کارکنان، موانع فراروی ارتباط بین آنها، شایستگی های ارتباطی شان و پیام هایی که باید بین آنها تبادل شود بحث شده است. سپس، متدولوژی طراحی مدل ارتباطات مدیران و کارکنان و نتایج تحقیق و فرصتهای بهبود شناسایی شده در این زمینه ارائه شده است.
جعفر باقری نژاد؛ محمدزضا ملاحی
دوره 18، شماره 55 ، مهر 1386، صفحه 149-172
چکیده
از جمله شاخص های توسعه یافتگی بنگاه های اقتصادی در دنیای امروز، برقراری رویکرد مدیریت پروژه و توسعه تفکر سازمان مبتنی بر پروژه است. امروزه دانش مدیریت پروژه در ابعاد گسترده ای در فرایندهای راهبردی (استراتژیک) و عملیاتی سازمان ها رسوخ یافته است. عصر اطلاعات و ویژگی های پروژه های فناوری اطلاعات نیز بر حساسیت موضوع مدیریت پروژه و کاربرد ...
بیشتر
از جمله شاخص های توسعه یافتگی بنگاه های اقتصادی در دنیای امروز، برقراری رویکرد مدیریت پروژه و توسعه تفکر سازمان مبتنی بر پروژه است. امروزه دانش مدیریت پروژه در ابعاد گسترده ای در فرایندهای راهبردی (استراتژیک) و عملیاتی سازمان ها رسوخ یافته است. عصر اطلاعات و ویژگی های پروژه های فناوری اطلاعات نیز بر حساسیت موضوع مدیریت پروژه و کاربرد وسیع آن در سازمانها افزوده است. مقوله مدیریت تکنولوژی به عنوان شمشیر دو لبه ی توسعه، مورد توجه است و با نگرش به مباحث متعدد مطروحه در مدیریت تکنولوژی، فرایند انتقال تکنولوژی از جمله مواردی است که به عنوان پیش نیاز توسعه ی صنعت و فناوری و به سبب سروکار داشتن با ذینفعان متعدد، از اهمیت و پیچیدگی خاصی برخوردار است. فرایند انتقال تکنولوژی از مراحل مختلفی شامل کسب, جذب, توسعه داخلی، بومی نمودن اشاعه فناوری تشکیل می شود. در این مقاله سعی می شود که جایگاه و کاربرد مدیریت پروژه در مراحل فرایند انتقال تکنولوژی مورد بحث قرار گیرد و فواید آن و پیشنهادات لازم ارایه شود. تکنیک های مورد استفاده در مقوله ی مدیریت پروژه می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای کمک به یک مدیر تکنولوژی در راستای مدیریت بهره ور تکنولوژی به حساب آید. در این پژوهش، پس از مطالعات مربوط به ادبیات موضوع با طراحی پرسشنامه ای، به کنکاش موضوع پرداخته شد. این پرسشنامه به بررسی جایگاه مدیریت پروژه در پروژه های انتقال تکنولوژی پرداخته است. پرسشنامه ی مذکور به ۳۰ نفر از مدیران پروژه های انتقال تکنولوژی ارسال شد که نتایج کلی این بررسی نشان داد قریب به ا۸ درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که مدیریت پروژه اهمیت زیادی در دستیابی به توسعه و نوآوری فناوری از طریق پروژه های انتقال فناوری دارد. همچنین، ۱۳ درصل از پاسخ دهندگان معتقد بودند استفاده از تکنیک های مدیریت پروژه اهمیت زیادی در موفقیت انتقال فناوری دارد.