مهدی دهقانی سلطانی؛ مهدی جنیدی جعفری
چکیده
اکثر مشاغل پیشخوان، فشار روحیِ زیادی بر کارکنان وارد میکنند؛ زیرا کارکنان با تقاضای مداوم و روزافزون مدیران و مشتریان سروکار دارند، محققان بر این باورند که تنها کارکنان دارای توان روانشناختی بالا از پس مشاغل چالشی بر میآیند. در این پژوهش به بررسی اثر میانجی سرمایه روانشناختی در تأثیرگذاری دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل ...
بیشتر
اکثر مشاغل پیشخوان، فشار روحیِ زیادی بر کارکنان وارد میکنند؛ زیرا کارکنان با تقاضای مداوم و روزافزون مدیران و مشتریان سروکار دارند، محققان بر این باورند که تنها کارکنان دارای توان روانشناختی بالا از پس مشاغل چالشی بر میآیند. در این پژوهش به بررسی اثر میانجی سرمایه روانشناختی در تأثیرگذاری دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار پرداخته شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» با نمونهای متشکل از 828 نفر از کارکنان بانک ملت و با ابزار پرسشنامه و از طریق روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد دلبستگی شغلی تأثیر مثبت معناداری بر سرمایه روانشناختی دارد. سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین دلبستگی شغلی و بهزیستی و کنترل بر کار ایفاء مینماید. از طرفی نتایج بیانگر آن است که بانکها برای ارائه خدمات مشتریمدار باید برنامه جذب و بکارگیری کارکنان با سرمایه روانشناختی بالا را در دستور کار قرار دهند، چرا که این افراد از منظر روانشناختی دارای شور و حرارت و جذب در کار خود بوده و موجب ارتقاء بهزیستی و کنترل بیشتر بر کار خود خواهند بود.
حسین رحمان سرشت؛ مهدی جنیدی جعفری
چکیده
امروزه برای تدوین یک پروژه موفق توسعه فناوری اطلاعات(IT[1])، داشتن کارکنان خوب، امری مهم است. اما با این وجود، فقط دستیابی به آنها و حفظ مهارتهایشان کافی نیست؛ آنها باید به شیوهای معنادار مانند نشان دادن فعالیت حمایتی یعنی رفتار شهروندی سازمانی (OCB[2]) به پروژه کمک نمایند. با این حال، کارکنان ITفاکتورهای انگیزهای و الگوهای رفتاری ...
بیشتر
امروزه برای تدوین یک پروژه موفق توسعه فناوری اطلاعات(IT[1])، داشتن کارکنان خوب، امری مهم است. اما با این وجود، فقط دستیابی به آنها و حفظ مهارتهایشان کافی نیست؛ آنها باید به شیوهای معنادار مانند نشان دادن فعالیت حمایتی یعنی رفتار شهروندی سازمانی (OCB[2]) به پروژه کمک نمایند. با این حال، کارکنان ITفاکتورهای انگیزهای و الگوهای رفتاری غیررسمی مختلفی دارند و رفتار شهروندی سازمانی متفاوتتری نسبت به کسانی که در دیگر زمینهها فعالیت دارند، نشان میدهند. به علاوه، پروژهها وجهه متفاوتتری نسبت به عملیات در یک سازمان ارائه داده و بافتار رفتار شهروندی سازمانی را تغییر میدهند. این ترکیب باعث به وجود آمدن یک بافتار منحصر به فردی میشود که در آن، احتمال کمی دارد که برداشت کارکنان IT(که در پروژههای تیمی فعالیت دارند) از عدالت، از همان الگوهایی پیروی نمایند که برای عملکردهای عملیاتی ایجاد شدهاند. به منظور مشخص نمودن این مطلب که آیا عدالت میتواند منجر به نگرشها و رفتار مطلوب در این بافتار جدید گردد یا خیر، از اعضای پروژههای توسعه ITنظرسنجی کردیم. اطلاعات حاصل از 141 پاسخ دهنده در تیمهای پروژه نشان داد که عدالت، که به واسطه برداشتها و ادراکاتی که کارکنان از عدالت داشتند، سنجیده شده بود، به تعهد شغلی میافزاید؛ تعهد شغلی به منزله یک میانجی بین عدالت و رفتارهای شهروندی سازمانی عمل مینماید. بنابراین، رهبران پروژه باید به منظور این که درک افراد از عدالت را در توزیع پاداش ها و رفتارها بالا ببرند، تلاش کنند. [1] Information Technology [2] Organizational Citizenship Behavior