مهدی دهقانی سلطانی؛ سارا رمضانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شخصیت سازمانی بر عملکرد ایمنی با تبیین نقش میانجی رضایت شغلی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان شرکت قطار شهری تهران و حومه بود. برای به دست آوردن حجم نمونه فرمول کوکران مورد استفاده قرار گرفت و از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی نیز برای توزیع پرسشنامه در میان نمونه برآورد شده، استفاده شد. برای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شخصیت سازمانی بر عملکرد ایمنی با تبیین نقش میانجی رضایت شغلی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان شرکت قطار شهری تهران و حومه بود. برای به دست آوردن حجم نمونه فرمول کوکران مورد استفاده قرار گرفت و از روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی نیز برای توزیع پرسشنامه در میان نمونه برآورد شده، استفاده شد. برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه استاندارد (شخصیت سازمانی، عملکرد ایمنی و رضایت شغلی) مورد استفاده قرار گرفت که روایی آن از طریق روایی صوری و سازه و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از پرسشنامه و نمونه آماری از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS استفاده شده است.یافتهها نشان میدهد که شخصیت سازمانی و رضایت شغلی بر ابعاد عملکرد ایمنی (رعایت ایمنی و مشارکت ایمنی) تأثیر مثبت معناداری دارد. همچنین رضایت شغلی بر شخصیت سازمانی تأثیر مثبت معناداری دارد. علاوه بر این، یافتهها موید این است که شخصیت سازمانی از طریق رضایت شغلی به بهبود عملکرد ایمنی در شرکت قطار شهری تهران و حومه میانجامد.
مهدی دهقانی سلطانی؛ مهدی جنیدی جعفری
چکیده
اکثر مشاغل پیشخوان، فشار روحیِ زیادی بر کارکنان وارد میکنند؛ زیرا کارکنان با تقاضای مداوم و روزافزون مدیران و مشتریان سروکار دارند، محققان بر این باورند که تنها کارکنان دارای توان روانشناختی بالا از پس مشاغل چالشی بر میآیند. در این پژوهش به بررسی اثر میانجی سرمایه روانشناختی در تأثیرگذاری دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل ...
بیشتر
اکثر مشاغل پیشخوان، فشار روحیِ زیادی بر کارکنان وارد میکنند؛ زیرا کارکنان با تقاضای مداوم و روزافزون مدیران و مشتریان سروکار دارند، محققان بر این باورند که تنها کارکنان دارای توان روانشناختی بالا از پس مشاغل چالشی بر میآیند. در این پژوهش به بررسی اثر میانجی سرمایه روانشناختی در تأثیرگذاری دلبستگی شغلی بر بهزیستی و کنترل بر کار پرداخته شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق «توصیفی-پیمایشی» با نمونهای متشکل از 828 نفر از کارکنان بانک ملت و با ابزار پرسشنامه و از طریق روش معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد دلبستگی شغلی تأثیر مثبت معناداری بر سرمایه روانشناختی دارد. سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین دلبستگی شغلی و بهزیستی و کنترل بر کار ایفاء مینماید. از طرفی نتایج بیانگر آن است که بانکها برای ارائه خدمات مشتریمدار باید برنامه جذب و بکارگیری کارکنان با سرمایه روانشناختی بالا را در دستور کار قرار دهند، چرا که این افراد از منظر روانشناختی دارای شور و حرارت و جذب در کار خود بوده و موجب ارتقاء بهزیستی و کنترل بیشتر بر کار خود خواهند بود.