دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
مدیریت دولتی و ضرورت تقویت زیر ساخت های اخلاقی

سید مهدی الوانی؛ نور محمد یعقوبی

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 5-20

چکیده
  ضرورت توجه به اخلاقیات در مدیریت دولتی، پژوهش ها و مطالعات متعددی بدنبال داشته است. بی گمان تقویت اخلاقیات در بخش عمومی می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده از سوی سازمان های عمومی و افزایش مشروعیت این سازمان ها در انظار عمومی ایفا کند. در این مقاله سعی شده است تا ضمن تبیین مفهوم اخلاق در مدیریت دولتی و ضرورت توجه به آن در ...  بیشتر

قابلیت یادگیری سازمانی رویکردی نوین برای توسعه متوازن سازمان ها

محمد سعید تسلیمی؛ علیرضا نادری خورشیدی

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 21-50

چکیده
  این مقاله قابلیت یادگیری سازمانی را برای حفظ، بقا و ارزیابی موفقیت سازمانی بررسی کرده و با توجه به ماهیت و چیستی یادگیری سازمانی در شرایط رقابتی ساز و کارهای توسعه قابلیت یادگیری سازمانی را در یک نگاه سیستمی و همه جانبه در جهت ورود به شرایط رقابتی در شرکت ایران خودرو مورد تحلیل قرار داده است. و با استفاده از عناصر اصلی موثر در آن، شرایط ...  بیشتر

شناسایی خانواده قطعات و قطعات گلوگاهی در سیستم تولید سلولی

ابوالفضل کزازی؛ سید علی مرعشی

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 51-67

چکیده
  آرایش ماتریس ماشین – قطعه در طراحی سیستم های تولید سلولی و سیستم های تولیدی انعطاف پذیر نکته ای بسیار مهم بحساب می آید. نتیجه ی این آرایش ایجاد مزیت های متعدد در سیستم های تولیدی است. از میان روش های گوناگونی که برای استفاده در آرایش سلولی ماشینها وجود دارد روش ضریب تشابهی بکرات مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از CMS باعث آرایش ...  بیشتر

بررسی رابطه راهبردهای بازار – محصول و عملکرد صادر کنندگان ایرانی

حسین رحمان سرشت؛ ناصر صنوبر

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 69-98

چکیده
  پای نهادن به عرصه تجارت و رقابت با دیگر کشورها در دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای بین المللی، مستلزم تحولات بنیادین در مدیریت بنگاه های اقتصادی است. بدون شک تعامل بین مدیریت بنگاه های اقتصادی و محیط رقابتی بازارهای جهانی، رشد و بالندگی نهاد مدیریت را در پی خواهد داشت و از این منظر نیز صادرات، موتور محرکه ی بنگاه های اقتصادی برای ...  بیشتر

معرفی توانمند سازی در مدیریت و الگوهای آن

علی اکبر فرهنگی؛ مجتبی اسکندری

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 99-121

چکیده
  توانمند سازی در ادبیات مدیریت، مفهومی مبهم و ناهمگون داشته و افراد مختلف به تناسب ویژگی های خود از آن استنباطی دارند. در بررسی تاریخچه ی توانمند سازی در مدیریت دیدگاه های مختلفی وجود دارد. نخستین دیدگاه، دیدگاه عقلایی به توانمند سازی است که بر مبنای واگذاری اختیارات و پاسخگویی بنا شده است (کانتر، 1983). دیدگاه دوم، دیدگاه انگیزشی است ...  بیشتر

در جستجوی مدلی برای ارزیابی عملکرد سازمان های پژوهش و توسعه

محمدرضا مهرگان؛ محمدرضا زالی

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 123-153

چکیده
  سازمان های پژوهش و توسعه به دلیل ماهیت پیچیده ی خلاق، منحصر به فرد و ساختار نیافته این حوزه، مستلزم مدیریت پویا و زنده گونه است. همچنین به دلیل عدم قطعیت نتایج فعالیت های پژوهش و توسعه نظام های، سنتی ارزیابی عملکرد برای سنجش کارایی و اثر بخشی عملکرد سازمان ها و مراکز پژوهشی نیازمند بکارگیری نظام های نوین ارزیابی مانند مدل امتیازدهی ...  بیشتر

طراحی مدل برنامه ریزی استراتژی صنعتی استانی

منصور خاکسار

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 154-185

چکیده
  استان های کشور و به طور کلی کشور ایران دارای برنامه استراتژیک صنعتی نمی باشد. صنایع در استانها بر مبنای تصادف و علاقه صنعتگران آن استان شکل می گیرند. برنامه استراتژیک، برنامه ای پویا است که بر مبنای ماموریت، محیط خارج و محیط داخل تدوین و با توجه به تغییر در عوامل آن تغییر می کند. در این مقاله مدلی برای تعیین استراتژی ارائه شده است که ...  بیشتر

راهبردهای اساسی استاندارد گذاری: یکنواختی و افشا در گزارشگری مالی

جمال رودکی

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 187-208

چکیده
  مهمترین وظیفه ی هیات های استاندارد گذار، شناسائی شرایط موجود و ابداع معیارهایی برای ایجاد یکنواختی و افشای مناسب در ثبت و گزارشگری وقایع مالی است. هیات های استاندارد گذار با استفاده از چارچوب نظری و تئوری های حسابداری به این مهم می پردازند. دو معیار یکنواختی و افشا در تئوری و چارچوب نظری حسابداری از نظر فرایند استاندارد گذاری جایگاه ...  بیشتر

معیارهای انتخاب تجربه در مستند سازی تجارب مدیران

سعید جعفری مقدم

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 209-230

چکیده
  در دنیای معاصر، فراخوانی، تقویت و انتشار دانش سازمانی از طریق مستند سازی تجارت مدیران به عنوان یکی از محورهای اساسی مدیریت دانش، مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران مدیریت قرار گرفته است. مقاله ی حاضر با این پیش فرض که تدوین شاخص هایی برای گزینش تجارب ارزشمند سازمانها: مقدمه ای اساسی برای مستند سازی این تجارب است، پس از اشاره ای کوتاه ...  بیشتر

سودمندی استفاده از روش مالیات معوق

سلام طلوعی

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 231-244

چکیده
  یکی از شیوه های محاسبه ی مالیات بر درآمد شرکتها از دید متصدیان امور مالیاتی در برخی از کشورها ، استفاده از مبنای نقدی است. بر اساس این روش، سو مشمول مالیات از طریق تفاضل دریافتها و پرداخت های وقایع انجام شده طی سال به دست می آید. این نگرش با دیدگاه حسابداری که سود یا زیان خالص را مبنای محاسبه مالیات قرار می دهد تفاوت است اما بر اساس بیانیه ...  بیشتر

معیارهای انتخاب تجربه در مستندسازی تجارب مدیران

سعید جعفری مقدم

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 245-272

چکیده
  در دنیای معاصر، فراخوانی، تقویت و انتشار دانش سازمانی از طریق مستندسازی تجارت مدیران به عنوان یکی از محورهای اساسی مدیریت دانش ، مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران مدیریت قرار گرفته است. مقاله حاضر با این پیش فرض که تدوین شاخص هایی برای گزینش تجارب است، پس از اشاره ای کوتاه به مفهوم تجربه سازمانی ویژگی های حاکم بر فرایند اتخاذ تصمیم ...  بیشتر

ازتباط بین کیفیت خدمات دریافتی کارکنان سازمان با قابلیت خدمت رسانی آن ها به مشتری

سید محراب اعرابی؛ احمد اکرمی

دوره 10، شماره 39.40 ، اسفند 1382، صفحه 273-292

چکیده
  ارزش آفرینی سازمانها به رضایت مشتری یا یادگیرندگان خدمت وابسته است. رضایت مشتری نیز به کیفیت خدمات دریافتی کارکنان سازمان بستگی دارد. لذا قابلیت خدمات رسانی کارکنان در زنجیره سود -خدمت نقش کلیدی دارد و این متغیر به نوبت خود به کیفیت خدمات دریافتی از سازمان بستگی دارد. در این تحقیق دسته ای از عوامل درونی یک سازمان که بر رضایت مشتری موثر ...  بیشتر