حسین دامغانیان؛ عباسعلی رستگار؛ محمد یزدانی زیارت
چکیده
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای ارتباطی بین فردی در سازمان و نیز شناسایی ابعاد و تعیین نحوه تعامل بین آنهاست. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای و شامل دو بخش تحلیلی و کمی و استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری آن در بخش تحلیلی جمعی از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی تمام کارکنان دستگاههای اجرایی استان خراسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای ارتباطی بین فردی در سازمان و نیز شناسایی ابعاد و تعیین نحوه تعامل بین آنهاست. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای و شامل دو بخش تحلیلی و کمی و استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری آن در بخش تحلیلی جمعی از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی تمام کارکنان دستگاههای اجرایی استان خراسان شمالی میباشند که از طریق نمونهگیری گلولهبرفی 17 نفر از جامعه اول و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 373 نفر از جامعه دوم بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش تحلیلی جدول ماتریسی محققساخته و در بخش کمی پرسشنامههای استاندارد هستند که پس از تعیین روایی و پایایی در بین نمونه آماری توزیع شدند. نتایج پژوهش نشان داد ابعاد مهم شایستگی ارتباطی بین فردی در سازمان عبارتانداز؛ همدلی، دیگرمحوری، خودگشودگی، مدیریت تعارض، مدیریت تعاملات، انعطافپذیری، جراتمندی، راحتی اجتماعی، بیانگری، مستقیم و بیواسطه بودن، حمایتگری، تاثیرگذاری بر دیگران و هدفمحوری؛ که در پنج سطح تعاملی مختلف با یکدیگر رابطه مثبت و معنیداری دارند. نتایج این پژوهش میتواند مدیران و کارکنان را در شناسایی و تقویت شایستگیهای ارتباطی بین فردی و دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش یاری دهد.
سید مهدی الحسینی المدرسی؛ مجید فیروزکوهی برنجآبادی
چکیده
تابآوری توانایی افراد برای مقابله با ریسکها و خطرهای موجود در محیط است، درواقع تابآوری نوعی انعطاف پذیری افراد در مقابل مشکلات محیطی است. علاوه بر این، امروزه کارکنان در سازمانها تمایل بیشتری به مشارکت در تصمیمگیریها و فعالیتهای سازمان دارند. عجین شدن با کار نتایج مثبتی به همراه دارد و سبب میشود که کارکنان در سازمان ...
بیشتر
تابآوری توانایی افراد برای مقابله با ریسکها و خطرهای موجود در محیط است، درواقع تابآوری نوعی انعطاف پذیری افراد در مقابل مشکلات محیطی است. علاوه بر این، امروزه کارکنان در سازمانها تمایل بیشتری به مشارکت در تصمیمگیریها و فعالیتهای سازمان دارند. عجین شدن با کار نتایج مثبتی به همراه دارد و سبب میشود که کارکنان در سازمان مشارکت بیشتری داشته باشند و در آن درگیر شوند و از عضویت در سازمان لذت ببرند. کارمندی که عجین شدن شغلی بالایی داشته باشد، از کار خود انرژی میگیرد، خود را وقف کار میکند و بهطور کامل جذب کار میشود. پژوهش حاضر به بررسی رابطهی میان تابآوری با ابعاد عجین شدن با شغل (انرژی گرفتن، وقف شدن، جذب شدن) میپردازد. بدین منظور 200 نفر از کارکنان سه دانشگاه دولتی ایران (شهید بهشتی تهران، علامه طباطبایی تهران، دانشگاه یزد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامههای استاندارد شاوفلی و بکر و مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون CD-RISC مورد سنجش قرار گرفتند. این پژوهش بهصورت توصیفی و با روش پیمایش، بهوسیله پرسشنامه انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت که نشان داد میان تابآوری و ابعاد عجین شدن با شغل رابطه معناداری وجود دارد.
محمود جعفرپور؛ محمدباقر حبی
دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، ، صفحه 173-208
چکیده
یکی از موضوعاتی که همواره در حوزه رفتار سازمانی چالشهایی را برای مدیران ایجاد نموده، دوگانگیهایرفتار بوده است. از این رو در مقاله حاضر، ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار سازمانی، در یک سازمانتحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله نیز یافتن پاسخ برای این سوال است که "در سازمانمورد مطالعه انواع دوگانگیهای رفتاری که میتوان ...
بیشتر
یکی از موضوعاتی که همواره در حوزه رفتار سازمانی چالشهایی را برای مدیران ایجاد نموده، دوگانگیهایرفتار بوده است. از این رو در مقاله حاضر، ماهیت و چرایی دوگانگیهای رفتار سازمانی، در یک سازمانتحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلی مقاله نیز یافتن پاسخ برای این سوال است که "در سازمانمورد مطالعه انواع دوگانگیهای رفتاری که میتوان شناسایی نمود کدام است و وضعیت آنها چگونه می-باشد". روش تحقیق مورد استفاده نیز با توجه به شرایط تحقیق، روش مطالعة موردی که یکی از انواعاستراتژیهای تحقیق کیفی محسوب میشود، بوده است.نتایج این تحقیق نشان داد که ) 1( در دوگانگیهای رفتار ناشی از منافع فردی و منافع گروهی، رفتارهای مربوطبه منافع فردی، رفتار غالب در سازمان مورد مطالعه میباشد؛ ) 2( در دوگانگیهای رفتار ناشی از کنترل سازمانو آزادیهای فردی، رفتار غالبی که بتوان آن را نسبت به دیگری رجحان داد مشاهده نشد؛ ) 3( دردوگانگی های رفتار ناشی از ضوابط سازمانی و معیارهای انسانی، رفتارهای مربوط به معیارهای انسانی رفتارغالب مشاهده شده در سازمان مورد مطالعه میباشد؛ ) 4( در دوگانگیهای رفتار ناشی از ترجیحات فردی وهنجارهای گروهی، رفتار غالب مشاهده شده مربوط به هنجارهای گروهی بوده است و ) 5( در دوگانگیهایرفتار مربوط به ثبات و تغییر نیز رفتار غالب مشاهده شده در سازمان مورد مطالعه، رفتارهای مربوط به تغییرمی باشد.
رضا واعظی؛ فرزانه صداقت پور
دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 1-17
چکیده
چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمانها است که برای بهرهمندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمیتوان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمانهای دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواستهای آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینههای سرعت ...
بیشتر
چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمانها است که برای بهرهمندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمیتوان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمانهای دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواستهای آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینههای سرعت و کیفیت و مهمتر از همه هزینه به چابکی نیاز دارند و هدف از انجام پژوهش بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (دولت الکترونیک) به عنوان بهترین ابزار افزایش سرعت و کیفیت خدمت رسانی و نقش محوری فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان است. جامعه آماری مورد مطالعه سازمان ثبت احوال استان تهران و مناطق استان است و ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. پرسشنامه در بین نمونه آماری که بالغ بر 196 نفر بودند توزیع شد. در نهایت 132 پرسشنامه جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده نتایج تحقیق حاکی از این است که بین چابکی سازمان و ابعاد آن با دولت الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد.
منیژه بحرینی زاده
دوره 13، شماره 52 ، اسفند 1385، ، صفحه 81-86
چکیده
در دنیای پیچیده و چند بعدی امروزه و با آغاز رقابت در سطح بین المللی، ماهیت و ساختار سازمان ها دگرگون شده است و الگوهای جدید ساختاری پدیدار شده که سازمان های فراملی و ساختار شبکه ای را می توان نمونه ای از این تغییرات قلمداد کرد. سازمان های فراملی، سازمان هایی هستند که فعالیتشان از قلمرو یک یا چند کشور فراتر رفته، همه دنیا را عرصه فعلایت ...
بیشتر
در دنیای پیچیده و چند بعدی امروزه و با آغاز رقابت در سطح بین المللی، ماهیت و ساختار سازمان ها دگرگون شده است و الگوهای جدید ساختاری پدیدار شده که سازمان های فراملی و ساختار شبکه ای را می توان نمونه ای از این تغییرات قلمداد کرد. سازمان های فراملی، سازمان هایی هستند که فعالیتشان از قلمرو یک یا چند کشور فراتر رفته، همه دنیا را عرصه فعلایت های خود قرار داده اند. این سازمان های پیچیده ، سازمان های مستقلی را در سراسر دنیا دایر نموده اند که هر یک از آنها می توانند تمام فعالیت هایشان را خود به صورت مستقل انجام داده و برای بهره گیری از مزایای صرفه جویی انجام پاره ای از وظایفشان را به واحدهای دیگر در نواحی متعدد جهان بسپارند. استقلال و خود مختاری بخش های مختلف و اجزای سازمان باعث می شود که واحدهای کوچک از توان رقابتی بیشتری بهره مند شوند و در برابر تغییرات محیطی از خود واکنش نشان دهند. سازمان های فراملی برای بهره گیری از مزایای محلی و جهانی ایجاد ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی، از نوعی ساختار شبکه ای و چند بعدی استفاده می کنند. این ساختار چند بعدی یک ساختار بی نظم و قاعده است که دارای پیچیدگی های زیادی است ولی چارچوبی مناسب برای مواجه شدن با تغییرات سریع شرایط در دهه های اخیر است. در این مقاله الگوهای ساختاری این سازمان ها که عمدتا شامل ساختار های مبتنی بر محصول ، ساختار جهانی مبتنی بر منطقه جغرافیایی، ساختار جهانی ماتریسی و ساختار فراملیتی است و انواع استراتژی هایی که در چارچوب این ساختارها اتخاذ می شود مورد مطالعه قرار میگیرد. در این جا تاکید بر ساختار شبکه ای است و سعی می شود تا با ارائه اصول حاکم بر روابط شبکه ای این سازمان ها و توصیف مدیریت چنین سازمان هایی ، جنبه هایی از ماهیت وجودی این سازمان ها به رشته تحریر در آید.
حسین رحمان سرشت؛ نازک نوبری
دوره 13، شماره 49 ، خرداد 1385، ، صفحه 1-24
چکیده
تئوری آشوب برای درک و پیش بینی رفتارهای تصادفی سامانه های پیچیده با عطف توجه به اثر متقابل غیر خطی اجزاء آنها به کار می رود. ویژگی مهم سامانه های آشوبناک این است که می توانند نسبت به هر تغییر ناچیزی در شرایط اولیه سازمان های پیچیده به وجود می آید حساسیت نشان دهد. کانال های ارتباطی که از عناصر اصلی پیچیدگی سازمان های امروز به شمار می آیند ...
بیشتر
تئوری آشوب برای درک و پیش بینی رفتارهای تصادفی سامانه های پیچیده با عطف توجه به اثر متقابل غیر خطی اجزاء آنها به کار می رود. ویژگی مهم سامانه های آشوبناک این است که می توانند نسبت به هر تغییر ناچیزی در شرایط اولیه سازمان های پیچیده به وجود می آید حساسیت نشان دهد. کانال های ارتباطی که از عناصر اصلی پیچیدگی سازمان های امروز به شمار می آیند صورت بندی مدل های ذهنی سازمانی را با استفاده از روش های مدل سازی رایج تقریبا ناممکن می سازند اما استفاده از تئوری آشوب می تواند به عنوان روشی کارامد برای مدل سازی سازمانی به کار رود. در این مقاله با تمرکز بر شبکه های ارتباطی افراد در درون سازمان که خود از نوع پیچیده هستند قابلیت فهم و کنترل پیچیدگی سازمان با تئوری آشوب مورد مطالعه قرار می گیرد. البته با طرح کنترل پیچیدگی، ادعایی در مورد رفع آن نمی شود. نظر به اهمیت و ضرورت پیش بینی و محاسبه پیچیدگی سازمان و محیط تابع احتمالی برای رویارویی سازمان با پروژه های جدید معرفی می شود. این تابع احتمال با نگرش به کانال های ارتباطی، که از پیچیدگی بالایی برخوردار است و قابلیت کنشگران سازمانی در پردازش اطلاعات صورت بندی میشود. پس از تعیین این تابع، آنتروپی احتمال محاسبه و با اندازه گیری عدم اطمینان حاصله، ساختارهای ارتباطی سازمانی چند عاملی با هم مقایسه می شوند. با استفاده از مفاهیم و محاسبات انجام شده بر مبنای داده های واقعی و تعیین توابع به روش پلیا و محاسبه آنتروپی توابع مدلی مطرح می شود که بتواند به تناسب با پیچیدگی سازمانی، رفتار آن تابع را پیش بینی و تحت تاثیر قرار دهد. نتایج نهایی نشان می دهند وجود شبکه های ارتباطی منعطف و متناسب با هر پروژه در هر مقطع زمانی مشخص، و متناسب با توان افراد و ابزار درگیر در پروژه ضروری است و نمیتوان برای مدیریت انواع پروژه ها در مقاطع مختلف به استفاده از یک شبکه بهینه بسنده کرد بلکه با توجه به پیچیدگی ها در هر مقطع باید از شبکه هایی با شکل های متفاوت سود جست.
سید مهدی الوانی؛ فرشته قشقایی
دوره 13، شماره 49 ، خرداد 1385، ، صفحه 25-38
چکیده
زندگی در دهکده ی جهانی با سرعت روزافزون ارتباطات و وابستگی کشورها به هم به اشکال مختلف موجب مواجه شدن انسانها با مشکلات عدیده ای می شود که سازمانها و نهادهای موجود از عهده ی حل آنها بر نخواهند آمد. سازمان های جامعه مدنی در دو دهه ی اخیر نقش بسیار ارزنده ای در نظام حکومتی و حل مشکلات اجتماعی پیدا کرده اند. این سازمان ها برای حفظ نقش و مشروعیت ...
بیشتر
زندگی در دهکده ی جهانی با سرعت روزافزون ارتباطات و وابستگی کشورها به هم به اشکال مختلف موجب مواجه شدن انسانها با مشکلات عدیده ای می شود که سازمانها و نهادهای موجود از عهده ی حل آنها بر نخواهند آمد. سازمان های جامعه مدنی در دو دهه ی اخیر نقش بسیار ارزنده ای در نظام حکومتی و حل مشکلات اجتماعی پیدا کرده اند. این سازمان ها برای حفظ نقش و مشروعیت خود در جامعه، با تقویت مسئولیت اجتماعی و جلوگیری از کجروی های موجود در جامعه کوشیده اند پاسخگوی ذی نفعان خود باشند. حال باید دید اصولا پاسخگویی چیست؟ پاسخگویی به چه کسانی؟ چگونه؟ صورت می پذیرد. این پرسشها در سازمان های غیر دولتی از اهمیت برخوردار بوده و اندیشمندان و پژوهشگران در پی یافتن پاسخ های آنها هستند. این مقاله مقدمه ایست برای یافتن جواب هائی جهت چالش هایی که سازمان های غیر دولتی با آن مواجه هستند.
عباس منوریان؛ محمد محسن اشرفپور
دوره 12، شماره 48 ، اسفند 1384، ، صفحه 55-85
چکیده
موضوع افزایش اثر بخشی و کوچک سازی بخش دولتی در ایران، طی یک دهه اخیر با اتخاذ راهکارهایی نظیر اصلاح تشکیلات دولتی، کاهش تصدی گری دولت به منظور تقویت مشارکت بخش خصوصی، حذف تشکیلات موازی و تجمیع فعالیت ها مورد توجه قرار گرفته است.
در همین راستا ادغام سازمان های امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه سابق را شاهد بوده ایم که بر اساس مصوبه ...
بیشتر
موضوع افزایش اثر بخشی و کوچک سازی بخش دولتی در ایران، طی یک دهه اخیر با اتخاذ راهکارهایی نظیر اصلاح تشکیلات دولتی، کاهش تصدی گری دولت به منظور تقویت مشارکت بخش خصوصی، حذف تشکیلات موازی و تجمیع فعالیت ها مورد توجه قرار گرفته است.
در همین راستا ادغام سازمان های امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه سابق را شاهد بوده ایم که بر اساس مصوبه هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی اداری در سال 1379 انجام و سازمان جدید تشکیل گردید.
محمدمهدی جلالی
دوره 12، شماره 48 ، اسفند 1384، ، صفحه 137-154
چکیده
موضوع حل مشکلات و مسائل سازمانی از دیرباز مورد توجه نظریه پردازان علوم مدیریت بوده و همواره سعی در حل آن داشته اند. نظریه پردازان مختلفی با دیدگاه های گوناگون در مورد اثر بخشی و شیوه های اندازه گیری آن به نظریه پردازی پرداخته و همواره به ویژه مدیران اجرایی، علاقه مند بوده اند تطابق شاخص های اندازه گیری با واقعیت را بسنجند.
در این مقاله ...
بیشتر
موضوع حل مشکلات و مسائل سازمانی از دیرباز مورد توجه نظریه پردازان علوم مدیریت بوده و همواره سعی در حل آن داشته اند. نظریه پردازان مختلفی با دیدگاه های گوناگون در مورد اثر بخشی و شیوه های اندازه گیری آن به نظریه پردازی پرداخته و همواره به ویژه مدیران اجرایی، علاقه مند بوده اند تطابق شاخص های اندازه گیری با واقعیت را بسنجند.
در این مقاله فن و نرم افزاری برای محاسبه بعد فراکتال سیستمهای کمی در مدیریت ارائه شده است. نرم افزار محاسبه بعد فراکتال تحت ویندوز بوده و برای هر مجموعه دو متغیری و سه متغیری کاربرد دارد. در این روش بعد فراکتال خروجی های یک سیستم محاسبه می شود. با توجه به اینکه بعد فراکتال و بی نظمی رابطه مستقیم با یکدیگر دارند از این رو با افزایش بعد فراکتال می توان نتیجه گرفت که بی نظمی در متغیرهای مختلف سیستم افزایش یافته است. از این رو بدیهی است ضمن محاسبه بعد فراکتال، نظم یا بی نظمی حاکم بر فرایندهای تاثیر گذار بر سیستم یا به عبارت دیگر اثر بخشی سیستم را می توان شناخت. در انتهای مقاله برای اثبات کاربردی بودن روش بر اساس نوعی مطالعه موردی اثر بخشی یک سیستم آموزشی-دانشگاهی به روش بعد فراکتال بررسی شده است.
سید محمد اعرابی؛ محسن ورزشکار
دوره 12، شماره 46 ، شهریور 1384، ، صفحه 1-30
چکیده
امروزه پژوهشهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهندهی مبانی تصمیم مدیران، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ به گونه ایی که در سازمانهای آشنا با تفکر نوین بازاریابی، اتخاذ بسیاری از تصمیم های حیاتی سازمان منوط به نتایج حاصل از اجرای این پژوهشها است. یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در طراحی و اجرای پژوهشهای بازاریابی، ...
بیشتر
امروزه پژوهشهای بازاریابی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای شکل دهندهی مبانی تصمیم مدیران، از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار شده است؛ به گونه ایی که در سازمانهای آشنا با تفکر نوین بازاریابی، اتخاذ بسیاری از تصمیم های حیاتی سازمان منوط به نتایج حاصل از اجرای این پژوهشها است. یکی از نکات بسیار مهم و اساسی در طراحی و اجرای پژوهشهای بازاریابی، آشنایی با اصول، قواعد و فنون خاص مورد نیاز این گونه از پژوهشها است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر حفظ و تقویت وفاداری مشتریان است. به همین منظور در پژوهشی که این مقاله بر مبنای آن تدوین شده است، ابتدا سعی شده تا مدلهای موجود در زمینه رضایت و وفاداری مشتریان شناسایی و پس از ارزیابی و بررسی نقاط قوت و ضعف هریک از این مدلها، مناسبترین مدل به عنوان مدل نظری پژوهش انتخاب شود. سپس عوامل معرفی شده در مدل نظری پژوهش بر روی جامعه آماری مورد نظر که مشتریان محصولات شرکت صنعتی بوتان بوده اند، مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته و در انتها عوامل شناسایی شده بر اساسی میزان اهمیت رتبه بندی شده است.
اسدالله کردنائیج
دوره 11، شماره 43.44 ، اسفند 1383، ، صفحه 153-183
چکیده
از آنجا که آینده جهان در قرن بیست و یکم آکنده از رقابت ، توسعه بازارهای نوظهور، عوامل محیطی نامطمئن، رواج فناوریهای برتر، مشتری مداری و گسترش تجارت است، شرط توفیق در این میدان، بهره گیری از فرصت ها و رویارویی با چالشهای پیش رو است. یکی از مهمترین چالش های سازمان های امروزی مشتری مداری و جلب رضایت مشتری است. این مهم می طلبد تا مشتری مداری ...
بیشتر
از آنجا که آینده جهان در قرن بیست و یکم آکنده از رقابت ، توسعه بازارهای نوظهور، عوامل محیطی نامطمئن، رواج فناوریهای برتر، مشتری مداری و گسترش تجارت است، شرط توفیق در این میدان، بهره گیری از فرصت ها و رویارویی با چالشهای پیش رو است. یکی از مهمترین چالش های سازمان های امروزی مشتری مداری و جلب رضایت مشتری است. این مهم می طلبد تا مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از زوایای مختلف بررسی گردد تا بتوان در دنیای رقابت باقی ماند. از اینرو در این مقاله ابتدا مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از زوایای مختلف بررسی و سپس مدلهای سنجش رضایت مشتری ارائه می گردد. قسمت پایانی مقاله نیز به نتیجه گیری و بحث در خصوص مشتری مداری بعنوان رمز موفقیت سازمان های متعالی اختصاص دارد.
سید مهدی الوانی
دوره 11، شماره 41.42 ، شهریور 1383، ، صفحه 1-12
چکیده
اخلاق به عنوان تنظیم کننده روابط میان انسانها، همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. در مدیریت نیز این ساز و کار درونی بدون آنکه نیاز به اهرمهای بیرونی داشته باشد قادر است تا عملکردهای اخلاقی را در کارکنان تضمین نموده و سازمانی اخلاقی را بوجود آورد. نقش اخلاق در عملکردها و رفتارها، در تصمیم گیری ها و انتخاب ها و در برخوردها و ارتباطات ...
بیشتر
اخلاق به عنوان تنظیم کننده روابط میان انسانها، همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. در مدیریت نیز این ساز و کار درونی بدون آنکه نیاز به اهرمهای بیرونی داشته باشد قادر است تا عملکردهای اخلاقی را در کارکنان تضمین نموده و سازمانی اخلاقی را بوجود آورد. نقش اخلاق در عملکردها و رفتارها، در تصمیم گیری ها و انتخاب ها و در برخوردها و ارتباطات مهم و تعیین کننده است و از اینروست که امروزه بحث اخلاقیات و مدیریت یکی از مباحث عمده رشته مدیریت گردیده است.
اخلاقیات به عنوان سیستمی از ارزشها و باید و نبایدها تعریف می شود که بر اساس آن نیک و بدهای سازمان مشخص می گردند و عمل بد از خوب متمایز می شود. با اتکا به اصول اخلاقی مدیران قادر می شوند تا تصمیم بگیرند که چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است چه کسی در سازمان به راه درست می رود و چه کسی راه نادرست می پیماید. بنابراین مدیر در انجام وظایف خود نظیر تصمیم گیری، ارزشیابی، نظارت، تشویق و تنبیه بدون وجود یک نظام اخلاقی در سازمان نمی تواند با قطعیت عمل کند. در این مقاله ضمن ارائه دیدگاه های مختلف اخلاقی، چگونگی ایجاد یک نظام اخلاقی منسجم و یکپارچه در سازمان مطرح می گردد و نحوه حفظ این نظام از طریق جهت دادن به رفتارها و ساختارها تشریح می شود.
محمد محمدی
دوره 11، شماره 41.42 ، شهریور 1383، ، صفحه 247-263
چکیده
به باور صاحبنظران، برنامه های توسعه ی ملی و محلی بدون مشارکت مردمی موفقیت آمیز نخواهند شد. تجارب جهانی نشان می دهند سازمان های غیر دولتی توانسته اند نقش مهمی در بسیج اقشار مختلف، بویژه سطوح پایین و متوسط جامعه، ایفا کنند. از این رو در سالهای اخیر پدیده سازمان های غیر دولتی و نقشی که در توسعه ی مشارکت ایفا می کنند با آب و تاب بشتری در ...
بیشتر
به باور صاحبنظران، برنامه های توسعه ی ملی و محلی بدون مشارکت مردمی موفقیت آمیز نخواهند شد. تجارب جهانی نشان می دهند سازمان های غیر دولتی توانسته اند نقش مهمی در بسیج اقشار مختلف، بویژه سطوح پایین و متوسط جامعه، ایفا کنند. از این رو در سالهای اخیر پدیده سازمان های غیر دولتی و نقشی که در توسعه ی مشارکت ایفا می کنند با آب و تاب بشتری در محافل برنامه ریزی و دانشگاهی کشور ما مطرح شده است. نظر به اهمیت بحث، نوشتار حاضر ضمن تشریح تعاریف سازمان های غیر دولتی، به طبقه بندیهای به عمل آمده از این سازمان ها اشاره ای خواهد داشت.
میرعلی سیدنقوی
دوره 8، شماره 29.30 ، شهریور 1380، ، صفحه 167-189
چکیده
تعبیر مدرن و پست – مدرن وارد رشته های مختلف علمی نظیر هنر، ادبیات، اقتصاد، علوم اجتماعی و ... شده است به نحوی که تئوری های قبلی را تحت تاثیر قرار داده و آنها را ناکافی می داند. بنابراین طبیعی است که این تعابیر وارد عرصه مدیریت و سازمان شود چرا که رشته مدیریت ترکیبی از رشته های علوم انسانی و بخصوص رشته علوم اجتماعی است. تئوریهای مدرن ...
بیشتر
تعبیر مدرن و پست – مدرن وارد رشته های مختلف علمی نظیر هنر، ادبیات، اقتصاد، علوم اجتماعی و ... شده است به نحوی که تئوری های قبلی را تحت تاثیر قرار داده و آنها را ناکافی می داند. بنابراین طبیعی است که این تعابیر وارد عرصه مدیریت و سازمان شود چرا که رشته مدیریت ترکیبی از رشته های علوم انسانی و بخصوص رشته علوم اجتماعی است. تئوریهای مدرن سازمان مبتنی بر سه تفکر بوروکراسی ایده آل ، تقسیم و ساده نمودن کار، و یافتن بهترین طریق انجام کار است در حالی که تئوریهای پست – مدرن بر کاهش بوروکراسی، عدم تفکیک کار و یکپارچگی تاکید دارد.
تئوریهای مدرن مدیریت و رهبری نیز بر شیوه عقلایی تجزیه و تحلیل، عدم مشارکت زیردستان در تصمیم گیری، رعایت استقلال در تحلیلگری، جستجوی علت یا مدل واحد در بررسی پدیده ها، تفکر تحلیلی و مطالعه پدیده های قابل مشاهده استوارند در حالی که تئوریهای پست – مدرن بر شیوه های شهودی و غیر عقلی، مشارکت زیردستان در تصمیم گیری، تفکر ترکیبی و مطالعه پدیده های نمادین در کنار پدیده های قابل مشاهده تاکید دارند.
عباس صمدی
دوره 7، شماره 27.28 ، اسفند 1379، ، صفحه 185-198
چکیده
بیش از یک قرن از زمانی که تیلور نظریه مدیریت علمی را ارائه داد می گذرد. در این مدت تحقیقات بسیاری در زمینه سازمان و مدیریت انجام گرفته است. در نتیجه این تحقیقات نظریه ها، اصول و مکاتب متنوع و مختلفی پدید آمده است. گوناگونی و پراکندگی نظریه ها و رویکردها باعث شده است تا عده ای درصدد باشند تا با ترکیب نظریه ها به نظریه ای عام و جهان شمول ...
بیشتر
بیش از یک قرن از زمانی که تیلور نظریه مدیریت علمی را ارائه داد می گذرد. در این مدت تحقیقات بسیاری در زمینه سازمان و مدیریت انجام گرفته است. در نتیجه این تحقیقات نظریه ها، اصول و مکاتب متنوع و مختلفی پدید آمده است. گوناگونی و پراکندگی نظریه ها و رویکردها باعث شده است تا عده ای درصدد باشند تا با ترکیب نظریه ها به نظریه ای عام و جهان شمول دست یابند.
در این مقاله به بررسی نظرات کسانی که بدنبال تئوری عام و جهان شمول هستند می پردازیم و پیشنهادهای آنان را بررسی خواهیم کرد. سپس بیان خواهیم داشت که دستیابی به نظریه ای جامع ناشی از رویکرد مکتب اثبات گرایی به علم است و با رویکرد فرامدرنیزم سازگاری ندارد. در کل این مقاله در جهت پاسخگویی به این پرسش که آیا می توان در تئوری های سازمان و مدیریت یک تئوری عامل و جهان شمول داشت؟
بدرالدین اورعی یزدانی
دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 163-180
چکیده
برای ارتقای عملکرد کارکنان در سازمان تمهیدات فراوانی اندیشیده شده است که همه آنها وجهی مشترک دارند و آن مشارکت است. سه راه عمومی افزایش مشارکت کارکنان عبارتند از استفاده از سیستم پیشنهادات، تشکیل گروه های کاری و توانا سازی کارکنان.
بیشتر
برای ارتقای عملکرد کارکنان در سازمان تمهیدات فراوانی اندیشیده شده است که همه آنها وجهی مشترک دارند و آن مشارکت است. سه راه عمومی افزایش مشارکت کارکنان عبارتند از استفاده از سیستم پیشنهادات، تشکیل گروه های کاری و توانا سازی کارکنان.
جعفر ممی زادی
دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 55-72
چکیده
در این مقاله رابطه سازمان با محیط اطراف خود مورد بررسی قرار می گیرد و سپس انواع محیط های سازمانی، ماتریس عوامل محیطی و مدل سه بعدی محیط تشریح می گردد. نهایتا نحوه انطلاق سازمان با محیط خود و مدیریت محیط سازمانی با و انواع سازمان ها توضیح داده می شود.
بیشتر
در این مقاله رابطه سازمان با محیط اطراف خود مورد بررسی قرار می گیرد و سپس انواع محیط های سازمانی، ماتریس عوامل محیطی و مدل سه بعدی محیط تشریح می گردد. نهایتا نحوه انطلاق سازمان با محیط خود و مدیریت محیط سازمانی با و انواع سازمان ها توضیح داده می شود.
سیدعلی اکبر افجه ای
دوره 6، شماره 21.22 ، شهریور 1378، ، صفحه 3-18
چکیده
آن چه امروزه به نام علوم رفتاری مورد توجه دانشمندان و علمای رفتار در سازمان هست چیزی جز وسیله ای برای افزایش کارایی و اثر بخشی نیست. به عبارت بهتر علمای رفتار، به رفتار به عنوان یک وسیله برای رسیدن به هدف کارایی و اثر بخشی نگاه می کنند. حال آن که در مدیریت اسلامی تعالی اخلاق یک هدف است برای قرب به خدا؛ با این فرض سوالی که در این مقاله مطرح ...
بیشتر
آن چه امروزه به نام علوم رفتاری مورد توجه دانشمندان و علمای رفتار در سازمان هست چیزی جز وسیله ای برای افزایش کارایی و اثر بخشی نیست. به عبارت بهتر علمای رفتار، به رفتار به عنوان یک وسیله برای رسیدن به هدف کارایی و اثر بخشی نگاه می کنند. حال آن که در مدیریت اسلامی تعالی اخلاق یک هدف است برای قرب به خدا؛ با این فرض سوالی که در این مقاله مطرح است و سعی می شود تا حدودی به آن پاسخ داده شود این است که ابزار مدیریت اسلامی برای افزایش کارایی و اثر بخشی که نیاز حیاتی بشر است چیست؟ اسلام چه راه کارهایی را برای عدم استفاده ابزاری از رفتار در حین رسیدن به اهداف سازمان و مدیریت پیش بینی کرده است؟ اصولا چنین راه کارهایی برای رسیدن به اهداف سازمان و مدیریت در بنگاه های اقتصادی هست یا علمای دین با استفاده از فقه غنی و تعالیم حیات بخش اسلام می باید این راه کارهای عملی را برای سازمان های امروزی تبیین و بیان دارند؟
سید مهدی الوانی
دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، ، صفحه 17-28
چکیده
یکی از مشکلات پژوهش در مقوله ی سازمان و مدیریت ناسازگاری موضوع تحلیل و ابزار تحلیل است. سال هاست محققان این رشته با استفاده از ابزارهای تحقیقی که خاص علوم طبیعی است به سراغ مسائل انسانی و سازمانی آمده و کوشیده اند تا این دو ناساز را همساز کنند که در این امر توفیق حاصل نگردیده است. در این مقاله تلاش شده تا پژوهش کیفی به عنوان رویکردی مناسب ...
بیشتر
یکی از مشکلات پژوهش در مقوله ی سازمان و مدیریت ناسازگاری موضوع تحلیل و ابزار تحلیل است. سال هاست محققان این رشته با استفاده از ابزارهای تحقیقی که خاص علوم طبیعی است به سراغ مسائل انسانی و سازمانی آمده و کوشیده اند تا این دو ناساز را همساز کنند که در این امر توفیق حاصل نگردیده است. در این مقاله تلاش شده تا پژوهش کیفی به عنوان رویکردی مناسب تحقیق در مسائل سازمان و مدیریت معرفی و ویژگی های آن تشریح شود. ماهیت و سرشت پژوهش های کیفی، شیوه های گردآوری اطلاعات در این نوع پژوهش ها، دسته بندی پژوهش های کیفی و برخی مشکلات آنها محورهای اصلی بحث در این مقاله را تشکیل می دهد. امید است طرح این موضوع آغازی باشد برای بحث های اساسی تر در زمینه پژوهش های سازمانی و مدیریت.
عباس محمدزاده
دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، ، صفحه 75-92
چکیده
یکی از مشکلات عمومی سازمان های کشور، اعم از بخش عمومی یا خصوصی، پایین بودن سطح عملکرد و تعهد است. در این مقاله ضمن آشنایی با رویکرد وظیفه ای در رهبری، چگونگی استفاده از آن برای افزایش عملکرد و تعهد مورد بررسی قرار می گیرد. رهبر برخوردار از بعد وظیفه ای از ساختار های موجود در درون سازمان بزرگ تر برای ترغیب افراد به انجام وظایف مهم و متعهد ...
بیشتر
یکی از مشکلات عمومی سازمان های کشور، اعم از بخش عمومی یا خصوصی، پایین بودن سطح عملکرد و تعهد است. در این مقاله ضمن آشنایی با رویکرد وظیفه ای در رهبری، چگونگی استفاده از آن برای افزایش عملکرد و تعهد مورد بررسی قرار می گیرد. رهبر برخوردار از بعد وظیفه ای از ساختار های موجود در درون سازمان بزرگ تر برای ترغیب افراد به انجام وظایف مهم و متعهد نمودن آنان به اهداف سازمانی استفاده می کند. برای آشنایی با این رویکرد، در ابتدا مروری مختصر بر سایر رویکردهای رهبری انجام گرفته و سپس بعد وظیفه ای تشریح شده است. در پایان نیز مثال هایی از نحوه ی استفاده از این رویکرد آورده شده است. امید است که این نگرش تازه در افزایش عملکرد و تعهد در سازمان های کشور موثر واقع شود.
دوره 5، شماره 19 ، آذر 1374، ، صفحه 55-67
چکیده
استفاده بهینه از منابع انسانی و امکانات و سرمایه های سرشار این سرزمین پر نعمت جز در سایه بصیرت، تدبیر و تلاش صادقانه و اتکا به عنایات خالق متعال، و همکاری، همفکری و همدلی همگانی میسر نیست. برنامه ها و الگوهای وارداتی بدون در نظر گرفتن تعارض های فرهنگی و ارزش ها درمان مناسبی برای حل مشکلات انسانی، مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی در سازمان ...
بیشتر
استفاده بهینه از منابع انسانی و امکانات و سرمایه های سرشار این سرزمین پر نعمت جز در سایه بصیرت، تدبیر و تلاش صادقانه و اتکا به عنایات خالق متعال، و همکاری، همفکری و همدلی همگانی میسر نیست. برنامه ها و الگوهای وارداتی بدون در نظر گرفتن تعارض های فرهنگی و ارزش ها درمان مناسبی برای حل مشکلات انسانی، مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی در سازمان های ما نبوده و ضرورتا نیاز به تدوین و بکارگیری برنامه ها و الگوهای بومی – اقتضائی متکی بر تجربیات داخلی و با استفاده از تجربیات مفید دیگران می باشد.
طرح بهکار، به مفهوم بهسازی کار، ایمان و رفتار الگویی است که به گونه ای تجربی شکل گرفته و می تواند راه حل مناسبی برای دست یابی به عملکرد بهتر در جهت استفاده از نیروی انسانی باشد. در این نوشته با توجه به محدودیتها، سعی شده است ابعاد این طرح به اختصار بیان گردد.
سید علی اکبر افجه ای
دوره 3، شماره 11.10 ، آذر 1372، ، صفحه 23-36
چکیده
آشنایی با مفاهیم روانشناسی می تواند از بی علاقگی کارکنان بکاهد از بروز برخوردها و سو تفاهم ها بین کارکنان جلوگیری کند. چنین آموزشی می تواند موجبات تقویت روحیه، رضایت و افزایش کارائی را فراهم آورد. لذا بحث دوگانگی های رفتار در سازمان که یکی از مباحث اصلی و مهم رفتار سازمانی است می تواند تا اندازه زیادی موجب تقویت درجه و افزایش بهره وری ...
بیشتر
آشنایی با مفاهیم روانشناسی می تواند از بی علاقگی کارکنان بکاهد از بروز برخوردها و سو تفاهم ها بین کارکنان جلوگیری کند. چنین آموزشی می تواند موجبات تقویت روحیه، رضایت و افزایش کارائی را فراهم آورد. لذا بحث دوگانگی های رفتار در سازمان که یکی از مباحث اصلی و مهم رفتار سازمانی است می تواند تا اندازه زیادی موجب تقویت درجه و افزایش بهره وری کارکنان سازمان در هر سطح و مقامی باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. از رهگذر این بحث و نظریاتی که در آن مطرح شده است به این نظریه نویسنده خواهیم رسید که منشا دوگانگی رفتار در سازمان همان منشا رفتار در انسان است.
داود محب علی
دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1372، ، صفحه 27-44
چکیده
در این مقاله سعی می شود تا خواننده با تاریخچه، اجزای تشکیل دهنده و انواع مختلف ربات آشنایی پیدا کند. نخست تقسیم بندی رباتها در سه گروه ساده، نیمه پیچیده و پیشرفته و سپس گروه بندی آنها به دو نوع خودگردان و غیر خود گردان مطرح می شود. بعلاوه در این مقاله سوابق استفاده از رباتها در تولید و چگونگی کاربردهای آن مورد بحث قرار میگیرد و کاربرد ...
بیشتر
در این مقاله سعی می شود تا خواننده با تاریخچه، اجزای تشکیل دهنده و انواع مختلف ربات آشنایی پیدا کند. نخست تقسیم بندی رباتها در سه گروه ساده، نیمه پیچیده و پیشرفته و سپس گروه بندی آنها به دو نوع خودگردان و غیر خود گردان مطرح می شود. بعلاوه در این مقاله سوابق استفاده از رباتها در تولید و چگونگی کاربردهای آن مورد بحث قرار میگیرد و کاربرد چهارگانه عمده این پدیده نوین در جابجایی مواد، مونتاژ، جوشکاری و کارهای تکمیلی خط تولید بطور جداگانه تشریح می گردد. در پایان مقاله منافع اقتصادی رباتهای صنعتی، مثل افزایش بهره وریف کارائی، و ارتقاء کیفیت محصولات برشمرده و موقعیتی که رباتها از نظر قابلیتی که در سازمان های بکار برنده خود برای رقابت ایجاد می کنند و مراحل بکارگیری سیستمهای رباتیک توضیح داده می شود. در نهایت چنین نتیجه گیری می شود که برای کشورهایی که سودای صنعتی شدن و صادرات کالاهای صنعتی در سر دارند رباتها نه بعنوان یک انتخاب بلکه یک الزام مطرح است.
محمود ساعتچی
دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1372، ، صفحه 95-127
چکیده
برای افزایش بهره وری در سازمان نیاز به تامین شرایط متعددی هستیم که مهمترین آن عامل انسانی است. نیروی انسانی انگیخته شده برای انجام وظایف خود مهمترین عامل بهره وری است و انگیزش کارکنان نیز با افزایش سطح روحیه و رضایت شغلی کارکنان فراهم می آید. اما برای افزایش روحیه و رضایت شغلی کارکنان لازم است به ارضای نیازهای آنان در محیط کار توجه ...
بیشتر
برای افزایش بهره وری در سازمان نیاز به تامین شرایط متعددی هستیم که مهمترین آن عامل انسانی است. نیروی انسانی انگیخته شده برای انجام وظایف خود مهمترین عامل بهره وری است و انگیزش کارکنان نیز با افزایش سطح روحیه و رضایت شغلی کارکنان فراهم می آید. اما برای افزایش روحیه و رضایت شغلی کارکنان لازم است به ارضای نیازهای آنان در محیط کار توجه کنیم و تنها سازمان هایی می توانند موجبات ارضای نیازهای مراتب بالای کارکنان خود را فراهم سازند که فضای روانی مناسب را در درون سازمان به وجود آورده باشند. در مقاله حاضر ابتدا کلیدهای اصلی اداره و رهبری انگیزش کارکنان مورد بحث قرار گرفته است و سپس شیوه های بهبود بخشیدن و افزایش توانایی مدیران در تشخیص مشکلات خود، انگیزه های انسانی و شیوه های اندازه گیری و کنترل آن، انگیزش پیشرفت و نظریه های مرتبط با آن، نیاز به قدرت و نیاز به پیوستگی و پذیرش ارائه گردیده است. در ادامه مقاله موضوعات دیگری نظیر روش های هماهنگ ساختن نیازهای کارکنان و وظایف سازمانی، چگونگی کنترل مدیریت بر انتظارات و انگیزه های در یک موقعیت خاص و بلاخره فضای سازمانی و شیوه های اندازه گیری و کنترل آن مورد بحث قرار گرفته است. در قسمت پایانی مقاله رابطه بین فضای روانی و بهره وری مورد توجه قرار گرفته و نویسنده دیدگاه خود را در زمینه اهمیت مهمترین عوامل بهره وری ارائه داده است.
سید مهدی الوانی
دوره 2، شماره 7 ، آذر 1371، ، صفحه 23-52
چکیده
شاید یکی از دلایلی که شناخت ما را از سازمانها دچار کاستی و نقص ساخته و اقدامات و فعالیت هایمان را در سازمان ها به ورطه شکست کشانیده است ساده انگاری و جزء نگری ما نسبت به پدیده پیچیده سازمان و روابط درونی آنست. مدلسازی راهی سهل برای تصمیم گیری و تحلیل های سازمانی بوده و ما با اتکا به آن آنچه را که پیچیده و بغرنج بوده است از نظر دور داشته ...
بیشتر
شاید یکی از دلایلی که شناخت ما را از سازمانها دچار کاستی و نقص ساخته و اقدامات و فعالیت هایمان را در سازمان ها به ورطه شکست کشانیده است ساده انگاری و جزء نگری ما نسبت به پدیده پیچیده سازمان و روابط درونی آنست. مدلسازی راهی سهل برای تصمیم گیری و تحلیل های سازمانی بوده و ما با اتکا به آن آنچه را که پیچیده و بغرنج بوده است از نظر دور داشته و آنرا نادیده گرفته ایم و از اینرو تئوریهای ما فاقد جنبه های اساسی و پیچیده سازمان شده اند. به راههای سهل الوصول دلخوش داشته ایم و حال در شرایطی قرار گرفته ایم که باید به سترون بودن الگوها و نظریه هائی که به اندازه سادگی شان غیر واقعی اند معترف باشیم. بن بست نظریه های ساده اندیشانه مدیریت و سازمان نظریه پردازان هشیار را بخود آورده و به چاره اندیشی واداشته است. یکی از این بزرگان مورگان نامی است که در کتابی تحت عنوان سیماهای سازمان به کمک استعاره های مختلف جنبه های متفاوت و مختلفی از سازمان را ارائه نموده است. او از استعاره یاری جسته است زیرا به زعم او به کمک استعاره هاست که ما سازمان و دنیای اطرافمان را درک می کنیم. در این مقاله استعاره های مختلف در سازمان که طریقی بدیع در شناخت سازمان است مطرح شده و این برخورد جدید به اهل نظر ارائه گردیده است.