نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
از آنجا که آینده جهان در قرن بیست و یکم آکنده از رقابت ، توسعه بازارهای نوظهور، عوامل محیطی نامطمئن، رواج فناوریهای برتر، مشتری مداری و گسترش تجارت است، شرط توفیق در این میدان، بهره گیری از فرصت ها و رویارویی با چالشهای پیش رو است. یکی از مهمترین چالش های سازمان های امروزی مشتری مداری و جلب رضایت مشتری است. این مهم می طلبد تا مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از زوایای مختلف بررسی گردد تا بتوان در دنیای رقابت باقی ماند. از اینرو در این مقاله ابتدا مشتری مداری و جلب رضایت مشتری از زوایای مختلف بررسی و سپس مدلهای سنجش رضایت مشتری ارائه می گردد. قسمت پایانی مقاله نیز به نتیجه گیری و بحث در خصوص مشتری مداری بعنوان رمز موفقیت سازمان های متعالی اختصاص دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
customer- Orientation: The Successful factor of Excellance Organizations
نویسنده [English]
- asadolah kordnaeij
چکیده [English]
The future world in the 21th century is filled with competition, development of new arising markets, uncertain environment factors, wide use of high technology, customer -orientation, and expansion use of commerce. Conditions for success in this world are using opportunities and facing challenging obstacles. One of the most important todays organizational challenges are customer-orientation and attention to customer satisfaction. This Causes to know the customer-orientation and attention to customer satisfaction from several dimensions, so that one can stay in this competitive world. In this article customer-orientation and attention to customer satisfaction study from several dimensions, and then customer-satisfaction measuring models presented. The final part of the article devotes to conclusion and debate related to customer-orientation as the successful factor of excellence organizations.