نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 دانشیار گروه مدیریت دولتی. دانشکده مدیریت و حسابداری، علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و در دسته تحقیقات آمیخته قرار میگیرد. دادههای تحقیق با استفاده از روش کتابخانه ای و همچنین مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شده است. در فاز کیفی از روش تحلیل مضمون و در فاز کمی از روش ISM جهت سطح بندی علل عدم رعایت مسئولیت اجتماعی دیجیتال استفاده شده است. جامعه آماری کلیه خبرگان حوزه رفتار سازمانی و مسئولیت اجتماعی در دستگاههای اجرایی استان مازندران میباشد که در فاز کیفی با روش گلوله برفی و در فاز کمی از روش هدفمند استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار MAXQDA و اکسل انجام شده است. در ادامه راهبردهای تحقیق با توجه به نظر خبرگان و جمعبندی تحقیق بدست آمده و با روش IPA الویت بندی میشود. نتایج تحقیق نشان داد که در مجموع چهار مضمون فراگیر ضعف فرهنگ و آموزشهای سازمانی، ضعف مدیریت و ساختار سازمانی، ضعف فناوری سازمانی و فشارها و تنشهای سازمانی شناخته شد. همچنین 9 راهبرد اصلی مشحص شد که اقدام گرایی و اجرا کردن کلیه ضوابط، قوانین و راهبردهای مرتبط با مسئولیت اجتماعی دیجیتال توسط مدیران دارای بیشتری اهمیت در جلوگیری از عدم رعایت مسئولیت اجتماعی دیجیتال در سازمانها بوده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The theoretical framework of the causes of non-compliance with digital social responsibility by the organization's employees and its strategies (executive agencies of Mazandaran province)
نویسندگان [English]
- Farhad Fallahpour 1
- habib roodsaz 2
- Hossein Aslipour 3
- Hadi Khanmohammadi 2
1 PhD Student, Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The current research is of an applied type and is included in the category of mixed research. The research data has been done with library method as well as semi-structured interviews. the theme analysis method was used and in the quantitative phase, the ISM method was used to level the causes of non-compliance with digital social responsibility. The statistical population is all the experts in the field of organizational behavior and social responsibility in the executive bodies of Mazandaran province, which was used in the qualitative phase with the snowball method and in the quantitative phase with the targeted method. Data analysis was done using MAXQDA and Excel software. In the following, the research strategies are obtained according to the opinion of experts and the summary of the research and are prioritized by the IPA method. The results of the research showed that in total, four overarching themes were identified: weakness of organizational culture and training, weakness of organizational management and structure, weakness of organizational technology, and organizational pressures and tensions. Also, 9 main strategies were determined that action orientation and implementation of all rules, laws and strategies related to digital social responsibility by managers have been more important
کلیدواژهها [English]
- Digital social responsibility
- employees of the organization
- executive bodies of Mazandaran province
- rooting and strategies