نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان
2 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
چکیده
یگانه امر ثابت دنیای امروز ما تغییر است، به نحوی که تغییر و تحول به عنصر ثابتی از معادلات امروز بدل شده است. تغییر و تحول موجب بروز محرکهای جدید در دنیای کسبوکار شده و مهارتهای انعطافپذیری را به یک ضرورت مهم تبدیل کرده است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف شناخت و فهم پدیده انعطافپذیری شناختی مدیران و ارائه نقشه نگاشت فازی عوامل پدیدآورنده با روش FCM انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی و اکتشافی است که دارای فلسفه پژوهشی قیاسی استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان مشتمل بر روانشناسان صنعتی و سازمانی به همراه مدیران شرکتهای دانشبنیان هستند که اعضای نمونه بااستفاده از روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل اشباع نظری انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی ابزارها به ترتیب بااستفاده از روایی محتوایی و پایایی درونکدگذار میانکدگذار برای مصاحبه و روایی محتوایی و پایایی بازآزمون برای پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه نگاشت فازی FCM بهره گرفته شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Recognizing and understanding the cognitive flexibility skills of managers; Providing a fuzzy cognitive mapping of the generating factors with the FCM method
نویسندگان [English]
- ali shariatnejad 1
- Seyedeh Maryam Mousavi zadeh 2
1 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 Master of Business Administration, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
چکیده [English]
The only constant principle in our world today is change, in such a way that change has become a constant element of today's equations. Change and transformation has caused new stimuli in the business world and has made flexibility skills an important necessity. Therefore, the current research was conducted with the aim of recognizing and understanding the cognitive flexibility skills of managers with the FCM method. This research is applied in terms of purpose and it is survey and exploratory research in terms of data collection method. The statistical population of the research consists of experts including industrial and organizational psychologists and managers of knowledge-based companies, whose sample members were selected using the purposeful sampling method and based on the principle of theoretical saturation. The data collection tool is interview in the qualitative part and a questionnaire in the quantitative part. The validity and reliability of the tools have been analyzed using content validity and intra-coder-inter-coder reliability for the interview and content validity and retest reliability for the questionnaire, respectively. In this research, content analysis and coding method was used in qualitative part and fuzzy mapping method (FCM) in quantitative part for data analysis.
کلیدواژهها [English]
- flexibility
- cognitive flexibility
- cognitive skills of managers
- fuzzy cognitive mapping