حسین رحمانسرشت؛ افسانه ملکمی
دوره 10، شماره 37.38 ، شهریور 1382، ، صفحه 49-77
چکیده
به منظور دستیابی به الگوی مناسبی برای آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد در صنعت گردشگری ایران، چارچوب نظری فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر که محور اصلی فعالیت های گردشگری هستند مطالعه و بررسی می شود و تاثیر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی مختلف بر این فرآیند، مورد آزمون و سنجش قرار میگیرد.
برای هر چه واقعی تر شدن آمیخته ...
بیشتر
به منظور دستیابی به الگوی مناسبی برای آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد در صنعت گردشگری ایران، چارچوب نظری فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر که محور اصلی فعالیت های گردشگری هستند مطالعه و بررسی می شود و تاثیر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی مختلف بر این فرآیند، مورد آزمون و سنجش قرار میگیرد.
برای هر چه واقعی تر شدن آمیخته ی مورد نظر برای ایران، عمدتاً پاسخ های گردشگران اروپایی و امریکایی مسافر به ایران در فاصله ی زمانی شهریور ۱۳۷۹ تا فروردین ۱۳۸۰ به مدت ۸ ماه به سؤال در مواردی از قبیل مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی آنها برای تصمیم گیری در خرید سفر، محرک های اولیه برای انتخاب مقصد سفر، عوامل انگیزشی و ضدانگیزشی در انتخاب مقصد سفر، شیوه و دوره سفر آنان، انتظارات آنان از سفر انجام شده و رضایت و عدم رضایت آنان در سفر به ایران مدنظر قرار گرفت. پاسخ های گردشگران با استفاده از روش های مختلف آماری و نرم افزارهای مختلف تجزیه و تحلیل شد و دیدگاه گردشگران به خصوص در صورت تطبیق با یافته های پژوهشهای دیگر در طراحی الگوی پیشنهادی برای آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد در ایران به کار گرفته شد.
یافته های این پژوهشی منتج به انجام تغییرات و اصلاحاتی در الگوی محرک - پاسخ (ب) رفتار خریدار سفر میدلتون شد و تحلیل های آماری پژوهش بیانگر آن است که منابع اطلاعاتی شخصی غیرقابل کنترل (ارتباطات دهان به دهان) یا تبلیغات مردمی، موثرترین مجرای ارتباطی و منبع اطلاعاتی در فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی در خرید سفر و انتخاب مقصد آنان است. بر این اساس، آمیخته ی پیشبرد در خدمات گردشگری رتبه بندی و ضمن ارائه ی الگوی آمیخته ی ارتباطات و پیشبرد برای توسعه ی صنعت گردشگری در ایران، نظام ارتباطات بازاریابی در این صنعت بازسازی شد.