حسین دامغانیان؛ عباسعلی رستگار؛ محمد یزدانی زیارت
چکیده
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای ارتباطی بین فردی در سازمان و نیز شناسایی ابعاد و تعیین نحوه تعامل بین آنهاست. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای و شامل دو بخش تحلیلی و کمی و استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری آن در بخش تحلیلی جمعی از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی تمام کارکنان دستگاههای اجرایی استان خراسان ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای ارتباطی بین فردی در سازمان و نیز شناسایی ابعاد و تعیین نحوه تعامل بین آنهاست. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای و شامل دو بخش تحلیلی و کمی و استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری آن در بخش تحلیلی جمعی از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی تمام کارکنان دستگاههای اجرایی استان خراسان شمالی میباشند که از طریق نمونهگیری گلولهبرفی 17 نفر از جامعه اول و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 373 نفر از جامعه دوم بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش تحلیلی جدول ماتریسی محققساخته و در بخش کمی پرسشنامههای استاندارد هستند که پس از تعیین روایی و پایایی در بین نمونه آماری توزیع شدند. نتایج پژوهش نشان داد ابعاد مهم شایستگی ارتباطی بین فردی در سازمان عبارتانداز؛ همدلی، دیگرمحوری، خودگشودگی، مدیریت تعارض، مدیریت تعاملات، انعطافپذیری، جراتمندی، راحتی اجتماعی، بیانگری، مستقیم و بیواسطه بودن، حمایتگری، تاثیرگذاری بر دیگران و هدفمحوری؛ که در پنج سطح تعاملی مختلف با یکدیگر رابطه مثبت و معنیداری دارند. نتایج این پژوهش میتواند مدیران و کارکنان را در شناسایی و تقویت شایستگیهای ارتباطی بین فردی و دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش یاری دهد.