نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
2 دکتری مدیریت رفتاری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
چکیده
هدف این پژوهش بررسی شایستگیهای ارتباطی بین فردی در سازمان و نیز شناسایی ابعاد و تعیین نحوه تعامل بین آنهاست. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توسعهای و شامل دو بخش تحلیلی و کمی و استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری است. جامعه آماری آن در بخش تحلیلی جمعی از خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی تمام کارکنان دستگاههای اجرایی استان خراسان شمالی میباشند که از طریق نمونهگیری گلولهبرفی 17 نفر از جامعه اول و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای 373 نفر از جامعه دوم بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش تحلیلی جدول ماتریسی محققساخته و در بخش کمی پرسشنامههای استاندارد هستند که پس از تعیین روایی و پایایی در بین نمونه آماری توزیع شدند. نتایج پژوهش نشان داد ابعاد مهم شایستگی ارتباطی بین فردی در سازمان عبارتانداز؛ همدلی، دیگرمحوری، خودگشودگی، مدیریت تعارض، مدیریت تعاملات، انعطافپذیری، جراتمندی، راحتی اجتماعی، بیانگری، مستقیم و بیواسطه بودن، حمایتگری، تاثیرگذاری بر دیگران و هدفمحوری؛ که در پنج سطح تعاملی مختلف با یکدیگر رابطه مثبت و معنیداری دارند. نتایج این پژوهش میتواند مدیران و کارکنان را در شناسایی و تقویت شایستگیهای ارتباطی بین فردی و دستیابی به ارتباطات سازمانی اثربخش یاری دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Explaining the Competency Model in Organizational Interpersonal Communication
نویسندگان [English]
- Hossein Damghanian 1
- Abbasali Rastegar 1
- Mohammad Yazdani Ziarat 2
1 Associate Professor, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University
2 PhD of Behavioral management, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University
چکیده [English]
The purpose of this study is to examine the interpersonal communication competencies (ICC) in the organization and identification of its components as well as determine the quality of interaction between them.This research is an applied and developmental as well as analitical and quantitative and the use of interpretive structural modeling method. The statistical population of the research in the analytical section is a group of academic experts and in the quantitative section is all personals of North Khorasan Governmental Executive Agencies; that 17 peoples of experts by using snowball sampling and 373 peoples of personals by using Stratified random sampling were selected as statistical sample. The data collection tools in the analytical section were a researcher made matrix table and in the quantitative section were standard questionnaires that were distributed among the statistical sample after determining their validity and reliability. The results in the analytical section showed important components of ICC were Empathy, Altercentrism, Self disclosure, Conflict Management, Interaction management, Supportiveness, Flexibility, assertiveness, Social Relaxation, Expressiveness, Immediacy, influencing others and goal orientation that at five different levels of interaction have a positive and significant relationship with together. This Results can help managers and employees to Identifying and strengthening their ICC for achieve effective organizational communications.
کلیدواژهها [English]
- Organization
- Communication
- Interpersonal Communication Competencies
- Interpretive Structural Modeling
Investigating verbal workplace communication behaviors. Journal of Business
Communication, 50(1), 152–169.
In Professional Communication, School of Communication & Culture Royal Roads University.