مدیریت
مهدی آذر؛ داود حسین پور؛ زهرا علی پور درویش؛ محسن محمدیان ساروی
چکیده
این پژوهش با هدف کشف پدیده غالب تجربه شده توسط نمایندگان ادوار با بکارگیری شیوه پژوهش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی با شرکت پانزده نفر از نمایندگان انجام شده است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بوده و تا اشباع دادهها و شناسایی ابعاد مختلف پدیده، ادامه یافته است. بهمنظور جمعآوری دادهها، از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. تجزیه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف کشف پدیده غالب تجربه شده توسط نمایندگان ادوار با بکارگیری شیوه پژوهش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی با شرکت پانزده نفر از نمایندگان انجام شده است. روش نمونهگیری به صورت هدفمند بوده و تا اشباع دادهها و شناسایی ابعاد مختلف پدیده، ادامه یافته است. بهمنظور جمعآوری دادهها، از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تفسیری دیکلمن، در نهایت منجر به شناسایی هشت مضمون اصلی شامل؛ عدمشفافیت، ناکارآمدی سیستم انتخاباتی نمایندگی، صلاحیت ناکافی نمایندگان در بررسی بودجه، قطع امید نمایندگان از تامین منافع ملی، جزئینگری نمایندگان، ماراتن نابرابر سهمخواهی از بودجه عمومی، دخل و تصرف بیرویه در ارقام بودجه و نبود شاخص در تخصیصبودجه، شد. بدین ترتیب با بررسی مداوم و مقایسهای متن مصاحبهها، کدهای اولیه، مضامین فرعی و اصلی، «تعارض منافع» بهعنوان درون مایه اصلی تجربیات شرکت کنندگان شناسایی شد. اگر چه بروز «تعارضمنافع» در قوه مقننه بعنوان نماد کثرتگرایی امری اجتناب ناپذیربوده ، با این وجود تبعاتی همچون قربانیشدن منافع ملی، منحرف شدن نمایندگان به سمت تامینمنافع محلی، توزیع و تخصیص نابرابر و نامتوازن بودجه نیز را بدنیال داشته و زمینهساز تداوم چرخه عدمشفافیت و دخل و تصرفغیرقانونی در منابععمومی به نفع منافعفردی، نهادهایخاص وگروههایذینفوذ می باشد.
داود حسین پور؛ مریم اهوپای
دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، ، صفحه 135-149
چکیده
در اقتصادهای نوین یکی از اساسیترین سازکارهای خلق مزیت رقابتی کارآفرینی است. در دیدگاهیجدید،کارآفرینی انعکاسی از کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است. سرمایه فکری نیز به عنوانیکی از داراییهای دانشی سازمان میبایست بر کارآفرینی سازمانی موثر باشد. از سوی دیگر موفقیت سازمانهادر عرصه رقابت امروز نیازمند پارادایم جدیدی در رهبری ...
بیشتر
در اقتصادهای نوین یکی از اساسیترین سازکارهای خلق مزیت رقابتی کارآفرینی است. در دیدگاهیجدید،کارآفرینی انعکاسی از کسب، ترکیب و استفاده از دانش معرفی شده است. سرمایه فکری نیز به عنوانیکی از داراییهای دانشی سازمان میبایست بر کارآفرینی سازمانی موثر باشد. از سوی دیگر موفقیت سازمانهادر عرصه رقابت امروز نیازمند پارادایم جدیدی در رهبری است. گرین لیف این پارادایم جدید را رهبریخدمت گزار معرفی می کند که ویژگیهای آن تامین کننده ضروریات کارآفرینی در سازمان است. هدف اینمقاله بررسی تاثیر سرمایه فکری و رهبری خدمت گزار بر ارتقای کارآفرینی سازمانی میباشد. روش تحقیق اینپژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری کارکنان اداره تعاون است که با استفاده از روش نمونه گیریتصادفی 801 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده ازضریب آلفای کرونباخ تایید شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون چندگانه، استفاده شد.نتایج تحقیق ارتباط مثبت و معنادار بین رهبری خدمت گزار و کارآفرینی سازمانی، سرمایه فکری و کارآفرینیسازمانی و رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری را تایید کرد. همچنین مشخص شد که هر دو متغیر سرمایهفکری و رهبری خدمت گزار قادر به پیشبینی کارآفرینی سازمانی هستند.