سیدعلی اکبر افجه
منصور مومنی؛ حسین صفری؛ محسن رستمی؛ امین مصطفایی؛ رضا سلیمانی دامنه
چکیده
ارزیابی عملکرد از ضروریات هر سازمانی به منظور برنامهریزی و کنترل است. ارزیابی بانکها عملکردشان مستقیم و غیرمستقیم روی کیفیت زندگی افراد تاثیر میگذارد، عمدتا با مدلهای تحلیل پوششی دادهها انجام میگیرد. بانکها همانند بسیاری از سازمانها دارای یک ساختار شبکهای دومرحلهای هستند. از آنجا که مدلهای سنتی تحلیل ...
بیشتر
ارزیابی عملکرد از ضروریات هر سازمانی به منظور برنامهریزی و کنترل است. ارزیابی بانکها عملکردشان مستقیم و غیرمستقیم روی کیفیت زندگی افراد تاثیر میگذارد، عمدتا با مدلهای تحلیل پوششی دادهها انجام میگیرد. بانکها همانند بسیاری از سازمانها دارای یک ساختار شبکهای دومرحلهای هستند. از آنجا که مدلهای سنتی تحلیل پوششی دادهها به دلیل عدم توجه به ساختار داخلی و دیدگاه جعبه سیاه از ارزیابی چنین ساختاری ناتوان هستند و نمیتوانند منبع عدم کارایی را به خوبی مشخص کنند، در این تحقیق ابتدا یک مدل تحلیل پوششی دادههای شبکهای شعاعی و سپس بر مبنای ایده راسل یک مدل غیرشعاعی توسعه داده شد. در مرحله بعد از مدل غیرشعاعی ارائه شده در یک مطالعه کاربردی و تجربی جهت ارزیابی ساختار دومرحلهای 30 بانک شامل مرحله جمعآوری سپرده و مرحله سوداوری استفاده شد. همچنین ریسک فعالیتهای بانکی با در نظر گرفتن اقساط معوقه به عنوان خروجی نامطلوب مورد توجه قرار گرفت. نتایج کارایی مراحل و شبکه نشان میدهد که مدل مقاله، ارزیابی بهتری از عملکرد بانکها ارائه میکند و منبع عدم کارایی را بهتر مشخص میکند. مدلهای ارائهشده را میتوان به ساختارها و کاربردهای دیگر نیز توسعه داد.
بهروز رضائی منش؛ عقیل قربانی پاجی
چکیده
این پژوهش درصدد است تا به بررسی تأثیر میانجی حمایت سازمانی ادراک شده در ارتباط بین عوامل استرسزا شغلی با رفتارشهروندی سازمانی بپردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش پیمایشی ـ توصیفی و مقطعی است. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامههای استرس کوپر و همکاران (1988) و اسمیت (1981)، رفتارشهروندی سازمانی اورگان (2006) ...
بیشتر
این پژوهش درصدد است تا به بررسی تأثیر میانجی حمایت سازمانی ادراک شده در ارتباط بین عوامل استرسزا شغلی با رفتارشهروندی سازمانی بپردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش پیمایشی ـ توصیفی و مقطعی است. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامههای استرس کوپر و همکاران (1988) و اسمیت (1981)، رفتارشهروندی سازمانی اورگان (2006) و حمایت سازمانی ادراک شده شومیلا (2012) جمعآوری شد. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب بارهای عاملی، آلفاکرونباخ، پایایی ترکیبی، روایی صوری، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی شد سپس اطلاعات حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS و Smart –PLSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. همچنین از آزمونهای سوبل و واف (VAF) برای اندازهگیری شدت اثر و آماره تی نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده استفاده شده است. تحلیل دادهها نشان داد که عوامل استرسزای شغلی بر رفتارشهروندی سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده مؤثر بوده است. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیلهای انجام شده با استفاده از آزمون سوبل نشان داد که تقریباً 33 درصد از تغییرات عوامل استرسزای شغلی بر رفتارشهروندی سازمانی از طریق متغیر میانجی حمایت سازمانی ادراک شده تبیین میشود.
جواد پورکریمی؛ محمدرضا کرامتی؛ علیرضا محمدی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین صلاحیتهایحرفهای کارشناسان آموزش سازمان امور مالیاتی کشور و با روش آمیخته(کیفیوکمی)انجام شد. بدین منظور در بخش کیفی از طریق نمونهگیری هدفمند به مصاحبه نیمهساختمند با 24 نفر از مدیرکل، معاونین، رؤسایادارات، رؤسایگروهها و کارشناسانمسئولآموزش پرداخته شد. برای تحلیل مصاحبهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین صلاحیتهایحرفهای کارشناسان آموزش سازمان امور مالیاتی کشور و با روش آمیخته(کیفیوکمی)انجام شد. بدین منظور در بخش کیفی از طریق نمونهگیری هدفمند به مصاحبه نیمهساختمند با 24 نفر از مدیرکل، معاونین، رؤسایادارات، رؤسایگروهها و کارشناسانمسئولآموزش پرداخته شد. برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد و شانزده مؤلفه شامل دانش و اطلاعاتآموزشی، دانشسازمانی، دانشمنابع انسانی، مهارتهایفناوری، مهارتهایاجتماعی، مهارتهایشغلی، مهارتهایمدیریتی، تواناییهایتخصصی، تواناییهایمدیریتی واجرایی، تواناییهایفکری، نگرش مثبت به آموزشسازمانی، نگرشسیستمیبهسازمان، نگرشبهیادگیریسازمانی، دیدگاهحلمسئلهای، ویژگیهایشغلی و ویژگیهایرفتاری مورد شناسایی قرار گرفت. سپس در بخش کمِی به تبیین وضعیت صلاحیتحرفهای کارشناسان آموزش پرداخته شد. جامعه آماری در این بخش کارشناسان آموزش سازمان امور مالیاتی کشور بودند که به صورت تصادفی 107 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این بخش پرسشنامه بود که بر اساس مؤلفهها و زیر مؤلفههای شناساییشده در بخشکیفی تدوین شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0.97 محاسبه شد و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی موردسنجش قرار گرفت. نتایج تحلیلعاملی تأییدی نشان داد که مؤلفههای ذکرشده بهخوبی صلاحیتحرفهای کارشناسان آموزش را تبیین میکنند. همچنین یافتههای بخش کمی نشان داد که صلاحیتحرفهای کارشناسانآموزش در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد و مؤلفههای دانشسازمانی و مهارتهایشغلی در سطح متوسط قرار دارند.
امین نیک پور
چکیده
رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی به دلیل نقش برجسته آن در کسب مزیت رقابتی، مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته و مدیریت استعدادهای سازمانی به طور مستقیم و با نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان از جمله متغیرهای اثرگذار بر رفتار کارآفرینانه هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در رابطه ...
بیشتر
رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی به دلیل نقش برجسته آن در کسب مزیت رقابتی، مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته و مدیریت استعدادهای سازمانی به طور مستقیم و با نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان از جمله متغیرهای اثرگذار بر رفتار کارآفرینانه هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در رابطه بین مدیریت استعداد و رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمان است که دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی و پست سازمانی کارشناسی و بالاتر بوده و تعداد 286 نفر با استفاده از فرمول کوکران، به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. به منظور جمعآوری داده از 4 پرسشنامه استفاده شده که روایی و پایایی آنها به تأیید رسید و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) استفاده شده است. یافتههای پژوهش ضمن تأیید مدل مفهومی، نشان داد که مدیریت استعداد علاوه بر تأثیر مستقیم به صورت غیرمستقیم و از طریق رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان نیز بر رفتار کارآفرینانه تأثیر میگذارد که میزان تأثیر غیرمستقیم از میزان تأثیر مستقیم بیشتر است. همچنین نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در رابطه بین مدیریت استعداد و رفتار کارآفرینانه تأیید شد.
فرشته منصوری موید؛ فاطمه یاوری گهر
چکیده
الزامات زندگی کنونی باعث گردیده که زنان علاوه بر نقش های سنتی، به ایفای نقش های اکتسابی نیز بپردازند. به همین دلیل زنان همواره در تعارض بین فعالیت های درون و بیرون منزل قرار دارند و این امر باعث بروز استرس ناشی از نقش های متعدد می گردد که این امر بر سلامت جسمی و روحی زنان و نیز، رضایتمندی آنان از فعالیتهای بیرون و درون منزل تاثیر دارد. ...
بیشتر
الزامات زندگی کنونی باعث گردیده که زنان علاوه بر نقش های سنتی، به ایفای نقش های اکتسابی نیز بپردازند. به همین دلیل زنان همواره در تعارض بین فعالیت های درون و بیرون منزل قرار دارند و این امر باعث بروز استرس ناشی از نقش های متعدد می گردد که این امر بر سلامت جسمی و روحی زنان و نیز، رضایتمندی آنان از فعالیتهای بیرون و درون منزل تاثیر دارد. از سوی دیگر خودکارآمدی در زنان سبب می شود که تاثیر استرس بر رضایتمندی آنان تا حدودی تعدیل گردد. لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر استرس های نقش بر رضایتمندی زنان شاغل در دستگاهای دولتی ایران با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری خودکارآمدی زنان، طراحی و انجام گرفت. نوشتار حاضر، یک پژوهش کاربردی، کمی و توصیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق، کلیه زنان شاغل در دستگاههای دولتی در شهر تهران می باشد. به دلیل نامعین بودن حجم جامعه، تعداد 390 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که رابطه معنادار و مستقیمی میان استرس نقش و رضایتمندی در زنان شاغل وجود دارد و هر چه خودکارآمدی در زنان بیشتر باشد تاثیر استرس نقش های متعدد بر رضایتمندی در زنان، کاسته می شود.
داود حسین پور؛ فاطمه شمس
چکیده
امروزه توجه و سرمایه گذاری بر جنبه های مثبت برای موفقیت سازمان ها ضروری است . در این راستا رفتار سازمانی مثبت و ابعاد آن در سازمان ایجاد سرمایه روانشناختی می کند که به باور پژوهشگران این سرمایه قادر به تامین مزیت رقابتی برای سازمان ها است. کسب مزیت رقابتی برای هر سازمانی در هر صنعتی اهمیت دارد. با توجه به گستردگی رقابت در صنایع ...
بیشتر
امروزه توجه و سرمایه گذاری بر جنبه های مثبت برای موفقیت سازمان ها ضروری است . در این راستا رفتار سازمانی مثبت و ابعاد آن در سازمان ایجاد سرمایه روانشناختی می کند که به باور پژوهشگران این سرمایه قادر به تامین مزیت رقابتی برای سازمان ها است. کسب مزیت رقابتی برای هر سازمانی در هر صنعتی اهمیت دارد. با توجه به گستردگی رقابت در صنایع غذایی طبق بررسی های انجام شده صنایع غذایی کاله به عنوان یکی ازبرند های معتبر به عنوان قلمرو مکانی تحقیق انتخاب شد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی ، جامعه آماری 170 نفر از کارشناسان و مدیران در شرکت کاله می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی 118 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بوده، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و روایی سازه و محتوا تایید شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون همبستگی، میانگین و t استفاده شد و مدل یابی معادلات ساختاری صورت گرفت. نتایج تحقیق حاکی از تایید تاثیر مثبت هر چهار بعد رفتار سازمانی مثبت بر مزیت رقابتی است .