نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت ،داتشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
2 کارشناسی ارشد،دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان
چکیده
در سازمانهای امروزی با توجه به بوروکراسیهای حاکم و جو رقابتی که وجود دارد توجه به احساسات افراد به خصوص احساس حسادت در محل کار از اهمیت ویژهای برخوردار است لذا هدف از این پژوهش تحلیل تأثیر حسادت در محل کار بررفتار انحرافی کارکنان می باشد.این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها، پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری شامل 300 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت فولاد تکنیک اصفهان بوده و تعداد 90 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده برای تجزیه و تحلیل برآورد گردید و برای انجام آزمون پژوهش، نرم افزارPLS 2.0 به کار گرفته شد. نتایج حاکی از آن است که حسادت در محل کار و مولفههای آن بر رفتار انحرافی تأثیر مثبت و معناداری داشتهاند. از آنجایی که حسادت در محل کار میتواند باعث بروز رفتارهای انحرافی در سازمان شود و به بدنه اصلی سازمان خساراتی را وارد کند توجه به احساسات کارکنان از جمله حسادت میتواند مهم باشد لذا سازمان و مدیریت با در نظر گرفتن سیستم ارزیابی عملکرد مناسب و در نظر گرفتن شرایط برابر عملکرد هر فرد را به درستی بررسی و نتایج را در اختیار همه قرار داده تا اگر ابهاماتی وجود داشته رفع شود و از رفتارهایی که در آینده میتواند به ضرر سازمان باشد جلوگیری نماید. مدیریت میتواند با فرهنگسازی در سازمان این مطلب را به کارکنان القا کند که هر کسی توانایی و مهارت هایی دارد و به جای حسادت بهتر است با هم رقابت کنند و در یک جهت حرکت نمایند تا سازمان به موفقیت نایل گردد. کنترل احساس حسادت در حد معقول میتواند در شرایطی به نفع سازمان باشد به طوری که کارکنان با رقابت با یکدیگر قادرند در جهت افزایش بهرهوری گام بردارند و در صورت عدم توجه به احساس حسادت ممکن است کارکنان برای عدم موفقیت همکار خود تخطی کرده و با کارشکنی موجب عدم موفقیت سازمان در عرصه رقابت شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Work Envy on Employees' Deviant Behavior
نویسندگان [English]
- Ali Nasre Esfahani 1
- parisa heidari 2
1 Associate professor, Department of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Management - Administrative Sciences and Economics - Isfahan University-Isfahan-Iran
چکیده [English]
In today's organizations, considering the bureaucracies and the competitive atmosphere that exists, attention to the feelings of people, especially the feeling of jealousy at work is of particular importance. The purpose of this research is to investigate the effect of envy at work on employees' deviant behavior. This research is applied in terms of purpose and is a survey-descriptive in terms of collecting data. The statistical population of Isfahan Steel Technic Co. employees was used by simple random sampling. To analyze the collected data and to conduct the research, PLS 2.0 software was used. The statistical population consisted of 300 executives and experts of Isfahan Steel Technique Co., and 90 people were evaluated using simple random sampling for analysis. PLS 2.0 software was used for conducting the research. The results indicate that jealousy at work and its components have a positive and significant effect on deviant behavior. Since jealousy at work causes deviant behaviors in the organization and cause damage to the organization's core body, attention to employees' feelings, such as jealousy, is important. Therefore, the organization and management, taking into account the system of proper performance evaluation and considering the equal conditions of each person's performance is properly investigated and the results presented to everyone so that if there is any ambiguity to prevent any behavior that could harm the organization in the future. Management can, by organizing the organization's culture, tell employees that everyone has the ability and skills to compete with others instead of jealousy and move in one direction in order for the organization to succeed. Controlling the sense of jealousy at a reasonable level can be in the best interest of the organization so that employees can compete with each other to increase productivity, and if they do not pay attention to the feeling of jealousy, employees may be in violation of their partner's failure and it leads to the organization's failure to compete.
کلیدواژهها [English]
- Envy at work
- deviant behavior
- sorrow of being compared
- tendency to deprive others